Mobbning

Diskriminerad elev borde få samma hjälp som kränkt

En elev som utsätts för trakasserier har inte samma möjlighet att få upprättelse som en elev som utsätts för kränkningar. Det visar en granskning från Riksrevisionen som uppmanar Regeringen att se över systemet så att alla elever behandlas lika.

Riksrevisionen visar i rapporten ”Kränkt eller diskriminerad i skolan – är det någon skillnad?” att elever som utsätts för kräkningar har olika möjligheter till upprättelse beroende på om de har utsatts för kränkningar enligt skollagen eller trakasserier enligt diskrimineringslagen.

När ett barn utsätt för kränkningar i skolan kan hen anmäla detta till Skolinspektionen, Barn- och elevombudet eller Diskrimineringsombudsmannen. Men eleverna behandlas inte lika av de olika myndigheterna och det menar Riksrevisionen beror på att de två lagarna inte stämmer överens.

Enlig pressmeddelandet har Skolinspektionen ”större möjligheter att ställa krav på skolan genom sanktioner så att den utsatta elevens situation förbättras. Dessutom har elever som utsätts för kränkande behandling större chans till ekonomisk ersättning än elever som utsätts för trakasserier.”

Riksrevisionen menar att Regeringen nu måste se över systemet för att förbättra likvärdigheten.

– En mobbad elev ska få samma hjälp och stöd oavsett om eleven har blivit utsatt för kränkande behandling eller trakasserier. För att hindra att utsatta elever kommer i kläm bör regeringen följa upp hur systemet fungerar och se till att eleverna behandlas lika, säger riksrevisor Jan Landahl i pressmeddelandet.

Fotnot: Enligt skollagen är kränkande behandling ett uppträdande som kränker elevens värdighet och som inte har koppling till diskrimmineringsgrunderna. Om kränkningen däremot har koppling till exempelvis kön, sexuell läggning, etnicitet, trosuppfattning med mera så definieras det som trakasserier.

Läs rapporten här

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm