birgittaskolan_artikelbild

Lotta Ramqvist Iderbring visar på den interaktiva skrivtavlan.

| Foto: Specialpedagogiska skolmyndigheten
Specialskola

Gränslös kommunikation för döva elever

Digital och interaktiv teknik river hinder – oavsett om de består i funktionsnedsättningar eller geografiska avstånd. Birgittaskolan i Örebro samarbetar sedan i höstas med specialskolor i fyra andra länder.
– Det är värdefullt för eleverna att känna att de är en del av världen och se att det finns andra i samma situation, säger it-pedagog Lotta Ramqvist Iderbring.

Mer om projektet

Följ maskoten Smartees egen blogg på smartee.moobis.se.

Lär dig mer om samarbetsprojektet på Lotta Ramqvists youtube-kanal.

Birgittaskolan i Örebro är en av Sveriges åtta specialskolor, som sorterar under Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Birgittaskolan har knappt 140 elever från fem olika län, utspridda från förskoleklass upp till årskurs 10 (specialskolorna har en årskurs extra). Eleverna är döva eller har en hörselnedsättning och får undervisning på teckenspråk och talad svenska.

– För de elever som inte kan dagpendla finns det möjlighet att under skolveckorna bo på något av våra tre elevhem, berättar Lotta Ramqvist Iderbring.

Hon är utbildad lärare och arbetar som skolans it-pedagog. I somras var hon på en konferens i Calgary i Kanada där lärare från 77 olika länder deltog. Hon knöt kontakter med flera av dem, vilket blev startskottet till samarbetsprojektet ”Smartee – the global project” som varit igång sedan i höstas.

Utöver Lotta Ramqvist Iderbring deltar lärare på skolor i Tyskland, Sydafrika, Finland och USA i projektet, som möjliggjorts tack vare digital och interaktiv teknik.

– Vi har en Facebook-grupp som vi skriver och delar material i. En söndagskväll varje månad möts vi via Google Hangouts och diskuterar projektets nästa steg och mål. Vi har fått en väldigt bra kontakt och tipsar varandra om olika saker. Det är intressant att se hur man jobbar med it-frågor i andra delar av världen, säger Lotta och konstaterar att hon skaffat sig ett globalt, kollegialt nätverk.

Eleverna på Birgittaskolan som deltar i projektet går i sexan och sjuan och några av dem läser enligt särskolans kursplan. De har skypat med en klass i Finland och tack vare interaktiva skrivtavlor går det enkelt att skicka hälsningar och dela material mellan länderna.

– Vi har en programvara som heter Smartamp, som är som ett stort digitalt papper där eleverna jobbar tillsammans i realtid. De blev helt fascinerade redan första gången de var inne i Smartamp. En tjej började hoppa på sin plats och ville ha min uppmärksamhet – hon blev så förtjust när hon kunde se vad kompisen skrev i sin dator.

Undervisningen blir levande när eleverna kan interagera och det finns en verklig mottagare, menar Lotta Ramqvist Iderbring.

Skolbarnen i de olika länderna har övat på hälsningsfraser på olika språk, skickat alla hjärtans-dag-hälsningar och delat med sig av information om högtider och traditioner. Den här veckan ska eleverna få beskriva hur påsken firas i Sverige.

– Tekniken hjälper oss att lyfta de här elevernas kunskaper, men det handlar inte bara om att de får träna engelska och att läsa och skriva. De får också känna att de är en del av världen och har en tillhörighet; att det finns andra i samma situation. Eleverna är särskilt intresserade av skolan i Sydafrika, som också är en dövskola. De har haft många frågor, som om barnen där också har cochleaimplantat eller andra hörhjälpmedel, säger Lotta och fortsätter:

– Digitala hjälpmedel underlättar också för eleverna med multimotoriska svårigheter, som kan ha svårt att skriva med en penna. Då kan det i stället gå bra att skriva och rita i datorn.

En viktig figur i samarbetet är gosedjursbävern som bär samma namn som projektet, Smartee. Han har redan hunnit besöka skolorna i samtliga medverkande länder och hans äventyr skildras på en gemensam blogg.

– Det blir väldigt konkret. När Smartee kom hit till Sverige i december lät vi honom uppleva saker som är väldigt svenska. Han fick leka ute i snön, han fick fira Lucia och följde också med en elev hem på jullov. När vi ska publicera texter och bilder på bloggen anstränger sig eleverna lite extra för att det ska bli bra.  De vet att det är många som läser vad de har skrivit.

birgittaskolan_artikelbild2

Bävermaskoten Smartee reser mellan länderna i projektet.

| Foto: Specialpedagogiska skolmyndigheten
Kommentera