Annons
Foto: Kalle Assbring

"Följ ditt hjärta - brinn för det här"

Publicerad 11 september 2012

De är nästa generations lärare som om några år är på väg ut i arbetslivet. Vi pratade med fyra lärarstudenter vid Linköpings universitet om tentaplugg, yrkets status och drömtjänsten.

Varför vill ni bli lärare?

Filip Wicksell: Det är så himla kul. Jag prövade på olika ströjobb efter studenten, men det var först när jag testade att vara vikarie på en skola som jag kände att det är lärare jag vill bli.

Viktor Andersson: Jag vill åt glädjen av att se när folk lär sig saker.

Sofia Edh: Jag vill ha ett yrke där man jobbar med ungdomar. Sedan tycker jag att hela skolvärlden och skolpolitik är intressant.

Malin Einarsson: Jag tyckte det var så himla kul att gå i skolan, så jag vill vara kvar! Jag hade en lärare i svenska som fick mig att läsa mycket. Jag kände att jag vill göra samma sak åt andra.

Är utbildningen som ni trodde?

Malin: Jag hade inte så mycket förväntningar. Vi läste ett helt år pedagogik första året. Där hade det varit skönt att väva in fler ämnen. Det tar så lång tid innan man kommer in i ämnet och vet om det passar en.

Filip: Jag håller med. När man var ute första året på praktiken hängde man med läraren i det ämne man var intresserad av, men man hade ju inte ämneskunskaperna att kunna hjälpa eleverna.

Viktor: Det handlar väldigt mycket om vad vi ska undervisa i, inte så mycket om hur. Mycket av det läggs på praktiken, och då läggs mycket ansvar på handläggaren, vilket kanske inte alltid funkar. Praktiska saker, som konflikthantering, saknas.

Sofia: Det är en salig blandning av människor som går lärarprogrammet, och det är en bra grej eftersom man kommer att möta en salig blandning av elever.

Hur ser ni på själva undervisningen?

Filip: Det är precis som vanliga skolan: du har bra lärare och du har dåliga lärare. På det hela taget tycker jag lärarna är bra.

Sofia: Jag tror att lärarutbildningen blir vad man gör den till, men jag saknar lärarledda undervisningstimmar.

Malin: Jag håller med. När jag läste historia hade jag två timmar i veckan med lärare. Resten av tiden fick jag läsa en tjock bok.

Filip: Så är det inte för mig, som läser matematik. Jag har fyra timmar per dag med en lärare. Men det är ju också för att matematik sorteras in under den tekniska högskolan, och de har mycket mer resurser. De har ju råd. 

Malin:Det är väl för att man anser att lärarprogrammet inte är lika viktigt som annat.

Sofia: Det sänder ju ut en signal till alla som vill gå en lärarutbildning, att vi satsar inga pengar på er.

Men ni vill ju ändå bli lärare!

Sofia: Ja, för att vi har ett slags kall och är lite dumma i huvudet, haha!

Viktor: Överlag tror jag inte man väljer läraryrket för att man ska få en bra lön. Då har man valt fel från start. Vill man bli lärare så läser man nog lärarprogrammet oavsett hur det ser ut.

Filip: Vi är väldigt få matematiklärare som utexamineras härifrån varje år. Jag har träffat många som sagt att de ville bli mattelärare, men att de tjänar tiotusen mer som ingenjör.

Läraryrket har idag rätt låg status. Är inte det jobbigt?

Filip: Jo.

Viktor: Jag tror att folk tyvärr tänker lite som politiker. Man säger mycket om skolan, men när budgeten kommer har man skurit ner och inte tvärtom. Det finns så oerhört många fördomar och tankar om skolan, alla har åsikter. Vi är en väldigt utsatt yrkeskår för det.

Filip: Till slut kommer det vara så låg status att den måste höjas. Det märker man nu. Elevernas skolresultat blir sämre och sämre, och allt färre vill bli lärare. Det där hänger förstås ihop.

Har ni fått lägga mycket tid på era studier?

Viktor: Stundtals väldigt mycket, ibland inte alls. Det borde förstås vara en mer jämn nivå.

Malin: Jag läser inte bara för att klara tentorna, jag gör det för att eleverna ska få en bra lärare. Det är ju faktiskt för mina framtida elever jag pluggar.

Sofia: Jag tror att vi som läser den nya utbildningen har fått det hårdare.

Malin: Jag hoppas att ni fått det!

Sofia: Det ni läste första året har vi tryckt in på ett halvår. Första salstentan var en chock för många, nästan sjuttio procent klarade inte den. Jag tror det har stramat upp det hela.

Vad tror ni kommer vara de största utmaningarna för er som nya lärare?

Viktor: Oerfarenheten. När jag var på praktiken och eleverna fick en svacka improviserade läraren och jag kände ”det här är ju inte enligt planeringen!” Det sitter i ryggmärgen hos en erfaren lärare att kunna vara flexibel.

Malin: Jag tror det kan vara väldigt stressigt att inte ha tillräckligt med material i början. Att planera en lång lektion nu under praktiken tog kanske sex timmar för mig. Den tiden kommer jag inte ha när jag jobbar. Generellt sett är det väldigt bra att plugga här i Linköping för vi har mycket praktik. Jag har redan haft tjugofem veckors praktik under mina tre år, så jag känner mig ganska bekväm i min lärarroll.

Sofia: Vi hade en veckas praktik redan under första terminen och jag tror det är väldigt bra att den ligger där. Det var många som valde att hoppa av efter den veckan, när man hade fått känna på att stå inför en klass.

Vad skulle ni säga till en gymnasie-elev som funderar att söka till lärarutbildningen?

Filip: Det är svårare än man kan tro att bli en bra lärare. Det är en tuff utbildning. Man möter många utmaningar som man kanske inte räknar med. När jag säger att jag ska bli högstadielärare får jag responsen ”stackars dig”. Och det är ju synd att folk tycker synd om en för att man vill bli lärare.

Malin: Att läsa till lärare handlar mycket om att rannsaka sig själv som person. För det kommer andra göra, man kommer ständigt bli ifrågasatt och värderad.

Viktor: Följ ditt hjärta. Brinn för det här.

 

 

FAKTA: LÄRARUTBILDNINGARNA PÅ LINKÖPINGS UNIVERSITET

LiU har åtta lärarutbildningar: Förskollärare, grundskollärare med inriktning mot fritidshem, grundskollärare förskola-årskurs 3,
grundskollärare årskurs 4–6, ämneslärare i årskurs 7–9, ämneslärare i gymnasieskolan, yrkeslärare, folkhögskolelärare och kompletterande pedagogisk utbildning.

Antal studenter: Våren 2012 har skolan 2 565 lärarstudenter.

 

Namn:  Viktor Andersson.

Ålder: 26 år.

Från: Nyköping.

Läser: Sitt tredje år, grundskolan 1–6, inriktning samhällskunskap.

Drömtjänsten: ”Väldigt gärna på en mångkulturell skola. Det var jag på praktiken och det var vansinnigt roligt. Jag trivs här i stan, men annars varsomhelst. Men inte för långt från Nyköping.”

 

Namn: Filip Wicksell.

Ålder: 23 år.

Från: Falköping.

Läser: Sitt tredje år, högstadiet 4–9, inriktning matematik och naturvetenskap.

Drömtjänsten: ”Jag vill inte bara få drivna elever utan de jobbiga också, så att jag kan få riktiga utmaningar. Jag vill helst jobba här i Östergötland.”

 

Namn: Malin Einarsson.

Ålder: 24 år.

Från: Hultsfred.

Läser: Sitt tredje år, högstadiet 4–9, inriktning historia och samhällskunskap.

Drömtjänsten: ”Jag vill hamna på en liten ort, en håla. Jag vill ha en utmaning att motivera de elever som inte är så motiverade.”

 

Namn: Sofia Edh.

Ålder: 22 år.

Från: Örebro.

Läser: Sitt första år, gymnasiet, inriktning svenska.

Drömtjänsten: ”Jag skulle vilja jobba på en gymnasieskola i Lund. Jag har sommarhus och släkt där, så det skulle vara perfekt.”

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Global Teacher Prize öppnade många dörrar men Andria Zafirakou jobbar kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Annons
Annons
Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Annons
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons