Style: "Talks0801Soft"
Foto: Andreas Sundgren

Gör på nytt sätt – bli en bättre lärare

Utmana dig själv att undervisa på ett nytt sätt.
Vill du inte? Tvinga dig själv!
Då blir jobbet både bättre och roligare. Det säger Micael Dahlén, professor och lärare på Handelshögskolan i Stockholm.

Tänk tvärtom

Träna dig i nytänkande. Det gör dig smartare och din undervisning bättre.
Skapa strukturer för att tänka nytt. Tvinga dig att göra vissa uppgifter tvärtom mot hur du brukar göra.
Bryt av arbetet med något helt annat. Det kan hjälpa dig att hitta rätt pusselbit.

Din autopilot är ingen bra lärare. Att i stället göra saker på ett nytt sätt har ett egenvärde, hur bra man än tycker att ett visst sätt att arbeta har fungerat tidigare.
– När du utmanar dig själv att göra saker på ett nytt sätt måste du göra nya kopplingar i hjärnan. Du trampar bokstavligen upp nya stigar i din hjärna, stigar som andra tankar kan använda, säger Micael Dahlén, som bland annat forskar om kreativitet.
Micael Dahléns forskning visar att alla kan träna upp sin förmåga att tänka nytt och bli mer kreativ, precis som när man tränar upp vilken muskel som helst. Och på köpet bli smartare.
Hjärnan är nämligen av naturen lat och vill helst arbeta så lite som möjligt. Alltså helst sätta på autopiloten så snart det går. Och det gör den när vi lärt in ett visst beteende, ”fått in rutinen” som vi säger. Det gäller såväl när en danselev nöter in tangosteg som när en lärare undervisar i matematik. Repetition gör oss förvisso mer effektiva på just det moment vi upprepar. Men det utvecklar ingenting nytt.

Blir trögtänkt

– Det finns ett traditionellt tänkande att man ska göra det man är bäst på, på det sätt som man tycker har funkat bra hittills. Men det är en tankevurpa, menar Micael Dahlén.
– Vem som helst kan när som helst göra om samma sak som man gjort tidigare. Men då har värdet av handlingen reducerats betydligt. Det bästa du kan göra är att använda dina egna egenskaper till att hitta nya, unika tillvägagångssätt.
Annars kan det gå som för Saab, varnar Micael Dahlén.
– Saab har blivit bättre och bättre på att göra bilar. Men det är fel bilar som tillverkas, bilar som inte säljer.
Man kan rentav säga att man blir mer trögtänkt av att göra bara en viss avgränsad uppgift, trots att man utför just den riktigt bra. Det visar ett experiment som Micael Dahlén gjort: Försökspersoner fick titta på en datorskärm, fylld av endast streck och prickar. Först fick de i uppgift att räkna prickar. Efter ett tag klarade de flesta av det riktigt snabbt.
– Då ombads de att räkna streck i stället, men det visade sig vara jättesvårt. 

Gå upp ur sängen

Även om olika personer kan vara benägna att tänka nytt i olika hög grad, är de allra flesta hjälpta av att skapa fasta strukturer, och inte bara vänta på att nytänkandet ska komma av sig själv. Men släpp kravet på att arbetet direkt ska bli mer effektivt och bättre. Gör bara något nytt eller annorlunda. Micael Dahlén har gett sina elever den till synes banala uppgiften att gå upp ur sängen på ett nytt sätt varje morgon under flera veckors tid.
– Det kommer aldrig att gå! säger de ofta i början. Men de brukar märka att de klarar av det.
Denna lilla övning gav senare stora effekter på resultatet i ett kreativitetstest, som fungerar på liknande sätt som intelligenstest. I testet efterfrågas till exempel samband mellan ord eller att lösa rebusliknande serier, där det gäller att se att siffrorna även representerar bokstäver eller bilder.
– De elever, som är i början av utmaningen att gå upp ur sin säng på olika sätt, är mindre kreativa än de som hållit på länge.
Ett annat sätt kan vara att utmana sig själv att ”göra tvärtom” en gång om dagen eller en gång i veckan. Rätta provet baklänges. Skippa det skriftliga provet och låt eleverna göra ett muntligt test i stället. Bjud in bildläraren att hålla din matematiklektion. Eller gör som Micael Dahlén. Han har slutat med att försöka pressa in en mängd information i långa föreläsningar. I stället säger han det viktigaste på blott tolv minuter.
– Det går ändå bara att hålla folks uppmärksamhet i en kvart, sedan börjar de tänka på annat.

Avbrott är bra

De flesta personer har nog smitit från en viktig uppgift genom att ta itu med ett annat arbete eller göra något mer lustfyllt. Ha inte dåligt samvete om du gör det, tycker Micael Dahlén.
– Alla avbrott är jättebra. Tankarna vandrar i väg åt alla håll, men uppgiften ligger kvar i bakhuvudet. Då kan du hitta en ny pusselbit som kan kroka fast i det pussel du höll på att lägga, en bit som du aldrig skulle ha hittat om du bitit dig fast vid det invanda sättet.
Men inte ens Micael Dahlén tycker att det är en god idé att tänka nytt eller tvärtom i precis alla lägen.
– Nej, det skulle bli för kostsamt och tidskrävande att bara göra mer eller mindre galna saker hela tiden. Men alla måste inse att man måste testa nya vägar för att utvecklas, bli mer kreativ och göra ett bättre arbete.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm