micael_hermansson
Lektionstips

Så kan du använda ”Grej of the day”

Micael Hermanssons undervisningsmetod har blivit en nationell succé. Mary Shelley, Sfinxen i Giza, fladdermöss – allt kan vara en ”Grej of the day”. Så här använder du hans metod i klassrummet.

– Två åttaåriga elever knackade på dörren strax innan jul och frågade: ”Kan vi få en grej?”, säger Umeåläraren Micael Hermansson.

Varpå han bad att få veta vilka de har haft innan.

– ”Hmm… vi har haft Påskön, Marie Curie, Mary Shelleys Frankenstein och… Nessie, Loch Ness-djuret!”. Så den här gången fick de fladdermöss, berättar han.

Ur minnet hade eleverna plockat fram fyra grejer. Exemplet är en av många bekräftelser på att Micael Hermanssons GOTD – elevernas förkortning på ”Grej of the day” – enligt honom fungerar. Och eleverna vill ha mer.

– Det tar bara tio minuter varje morgon. Du väljer ut en person, plats eller händelse som presenteras på tre Power Point-slides. Ha med lite fakta, rubriker, bild och någon rolig kuriosa. Jag kör med en dubbelklass på ungefär 50 fjärdeklassare, säger han.

Eleverna får en ledtråd dagen innan. Och efter varje dag har de obligatorisk hemläxa: att berätta för föräldrarna om dagens grej.

– En biuppgift är att säga till när som helst, om man har hittat en koppling till grejen utanför skolan. ”Min pappa var på Nelson Mandela-konserten -89” till exempel.

På så sätt repeteras kunskaperna – och de sätts i kontext.

– De lär sig så otroligt mycket. Och man tjänar på det i längden. När vi kommer in på rymden i klass fem, så minns eleverna det vi redan pratat om. Varje nytt ämne blir som en faktatråd, som de sedan kan väva ihop i olika sammanhang.

För vilka årskurser fungera metoden?
– Klassisk fråga. Jag är mellanstadielärare och vet att det fungerar jättebra i klass fyra, fem och sex. Jag pratade med en kollega i dag som började med GOTD i en förstaklass. Barnen älskade det och ville inte avsluta den lektionen. Men det är viktigt att hålla sig till tio minuter så att det inte tar över. Jag peppar ganska hårt för att få in det i högstadiet också. Jag tror att intresset kommer att växa.

– Man får många synergieffekter av det här. Vi har också börjat med ”News of the day”, där vi till exempel pratar om IS och Göran Hägglunds avgång. Kritiker har sagt att det kan ta tid från andra ämnen. Men om vi råkar fastna i en samhällsdiskussion om demokrati och fredsarbete så det är bara bra, om du frågar mig. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm