Annons
Forskaren och läraren Gudrun Erickson har tilldelats brittiska British Councils årliga utmärkelse ”The International Assessment Award”. Foto: Privat/Shutterstock

Gudrun Erickson prisas internationellt för sin forskning kring bedömning

Publicerad 2 juni 2020

Fakta

Så lyder British Councils motivering till utmärkelsen:

Professorn Gudrun Erickson har varit en drivkraft för bedömning av språk både i Sverige och Europa i över 30 år. Hon har hon forskat, skrivit och föreläst om tekniska, teoretiska och sociala aspekter av bedömning. Hennes arbete har täckt frågor som rör nationell språkbedömningspolitik och praxis samt bedömning i klassrummet. Det är inom det sistnämnda området som hon kanske har erbjudit det mest varaktiga bidraget till disciplinen, de enskilda lärarna och eleverna vilka alltid har varit kärnan i hennes arbete.

2013 valdes hon till ordförande för European Association for Language Testing and Assessment (EALTA). Det är allmänt känt att hon under sin tid som ordförande stärkte organisationen och förde den mot en mer enhetlig och inflytelserik ställning. Hennes outtröttliga arbete för organisationen, i kombination med hennes villighet att erbjuda råd och stöd internationellt till kollegor, gör henne till en av Europas ledande personer inom området. Något som alltid genomförts med stort engagemang för rättvisa och respekt gentemot provtagare och andra viktiga medverkande. Under årens lopp har hon inspirerat en generation av språktestande utövare över hela Europa och andra med sin inställning.

Relaterat

Diskussionen om bedömningens dubbla funktion – att främja både lärande och likvärdighet – har blivit allt vanligare under de senaste åren. Det menar professorn, forskaren och läraren Gudrun Erickson som i år tar emot British Councils utmärkelse till framstående personer inom internationell språkbedömning. 

Professor Gudrun Erickson vid Göteborgs universitet har tilldelats British Councils årliga utmärkelse ”The International Assessment Award”. Utmärkelsen ges till personer som arbetar med att främja kompetens inom språkbedömning internationellt. 

– Jag blev väldigt överraskad. Det är klart man blir glad på ett personligt plan. Men framförallt är det väldigt glädjande att det breda och samverkansinriktade sätt att se på bedömning som jag och många andra företräder får positiv uppmärksamhet, säger hon. 

British Council skriver i sin motivering att det bland annat är Gudrun Ericksons arbete inom EALTA (European Association for Language Testing and Assessment) som ligger till grund för utmärkelsen. 

Gudrun Erickson har under många år varit involverad inom EALTA på olika plan, som medlem, kassör, sekreterare och ordförande. Hon har medverkat aktivt i organisationens strävan att skapa ömsesidigt positiva möten och kunskapsutbyten mellan olika aktörer: lärare, lärarutbildare, personer med ansvar för storskaliga bedömningar, till exempel nationella prov och examina, samt forskare inom olika discipliner.

Idag är hon pensionär på halvtid men även seniorforskare och professor i pedagogik med inriktning mot språk och bedömning vid Göteborgs universitet, men i grunden är hon lärare i språk.

– Det är mitt livs bästa yrkesval, säger hon. 

För Gudrun Erickson hör intresse för lärande, undervisning och bedömning ihop. 

– Det går knappast att vara engagerad i det ena utan att också vara intresserad av det andra. Den starka ambitionen är ju att elever lär sig så mycket som möjligt och att vi kan hjälpa till på bästa sätt. Och då vill vi förstås också få reda på att de lärt sig, vad de lärt sig, hur och hur mycket, förklarar hon. 

Bland annat har Gudrun Erickson varit fokuserad på olika aktörers roll i bedömning, inte minst elevers och lärares erfarenheter och uppfattningar. 

– Det är lätt att glömma att den ojämförligt största delen av all bedömning görs av lärare tillsammans med elever i klassrum. Det händer lätt att diskussionerna blir allt för tekniska. Sedan missar man ibland elevernas viktiga roll. Självfallet är vi lärare experter, men det finns en del som bara eleverna kan bidra med för att utveckla processen, inte minst vad gäller hur de själva upplever att det går att lära sig och att visa vad man kan, förklarar hon.

Gudrun Erickson.Gudrun Erickson menar att detta är viktigt även i storskaliga sammanhang. I utvecklingen av de nationella proven i språk i Sverige, som Gudrun Erickson arbetat mycket med, samlas synpunkter systematiskt in från alla de hundratals elever som medverkar i utprövningar av uppgifter av skilda slag.

– Kommentarerna används sedan i utvecklingsarbetet och i sammansättningen av hela prov. Också lärare spelar en central roll i processen, tillsammans med andra, inte minst forskare, förklarar hon. 

Med sin långa karriär och gedigna kunskap om just bedömning och dess process kan Gudrun Erickson se att det har skett vissa fokusskiften de senaste åren.

– Bland annat har bedömningens dubbla funktion för lärande och likvärdighet, blivit allt mer central. Det gäller även samverkan med och mellan elever, elever och lärare, lärare och lärare samt med externa personer och institutioner, till exempel via utifrån kommande material, förklarar hon. 

En av de viktigaste grundstenarna när det gäller bedömning är att varje elev ges möjligheter att visa vad hen lärt sig och kan göra med sina kunskaper. För att lyckas med det krävs lyhördhet både av lärare och externa aktörer.

– För vissa elever fungerar det bäst att visa vad de kan skriftligt, för andra muntligt och en del visar det bäst genom handlande. Alla är olika. Ingen elev ska behöva känna att den fullt ut inte fick visa sina kunskaper. Därför är det viktigt att fråga under vägen hur eleven upplever sin egen utveckling och kunskap, förklarar Gudrun Erickson. I detta ligger också ett ansvar till samverkan mellan de pedagogiska och policyinriktade delarna av skol- och utbildningssystemet.

En fallgrop som det, enligt Gudrun Erickson, är lätt att hamna i är att göra det lätt mätbara till det viktigaste när det gäller bedömning.

– I språk är till exempel ord, grammatik och uttal förstås viktiga beståndsdelar i en fungerande språkkunskap, men de är inte mål i sig. Det är däremot den mångfacetterade användningen av språket som beskrivs i styrdokumenten och det är viktigt att bedömningen görs med fokus på detta, säger hon. 

Inom EALTA har Gudrun Erickson medverkat till utvecklingen av internationella riktlinjer för prov och bedömning i språk. Dessa vänder sig till lärare, lärarutbildare och personer med ansvar för storskaliga prov, både på det policyinriktade och operativa planet. Riktlinjerna finns tillgängliga på 35 språk och används runt om i Europa i lärarutbildning och fortbildning och även i forskning.  

I inledningen till dokumentet nämns ett antal principer, som Gudrun Erickson slutligen vill betona som centrala oavsett vilken typ av bedömning vi talar om: respekt för elever, ansvar, rättvisa, giltighet och tillförlitlighet samt samverkan mellan inblandade parter. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Debatt

”Förnyad LAS är inget hot mot legitimerade lärare”

Debatt

"Är det någonting vi lärare behöver så är det en rörligare arbetsmarknad. Endast så kan sämre arbetsgivare straffas ut", skriver debattören. 

Kommentera

”Vilket värde har vår värdegrund?”

Debatt

”Att undervisa i enlighet med den värdegrund som gäller enligt svensk läroplan har blivit problematiskt.”

Kommentera
Annons
Annons
Annons

Elev begär ut gamla prov – lärare beordras leta fram dem

Sekretesslagstiftning

Åtta lärare i Göteborg har beordrats lämna ut alla prov de använt de senaste fem åren.
– Problematiskt att det räknas som offentlig uppgift, säger LR-ombudet Gabriella Bengtsberg.

Debatt

”Satsning på lärlingsutbildning kan minska gängkriminaliteten”

Debatt

”Med hjälp av yrkesutbildning kan vi pressa ner ungdomsarbetslösheten och underlätta integrationen”, skriver Susanne Christenson och Paula Hammerskog på AcadeMedia.

Kommentera
Annons
Annons
Vuxenutbildning

LR kräver bättre arbetsvillkor för vuxenlärare

Komvux

"Sverige är beroende av en befolkning med höga kunskaper."

Annons

Skyddsombudens dag: ”Är det nästan varje dag”

Skyddsombudens dag

Örebros huvudskyddsombud Carin Arnesson upplever att skyddsombuden varit extra uppskattade just nu.

Studie: ”Vad får lärare och elever ut av ämnesintegrering?”

Forskning

”Vinsterna är många med ämnesintegrering.”

Blogg

Skytte: ”Skickliga lärare ska inte till förorterna – de är redan där”

Blogg

”En skicklig lärare i innerstan blir inte skicklig per automatik i orten.”

Hot och våld mot lärare

Facket om ökade skolvåldet: ”Behövs mer stöd”

Våld mot lärare

Ombuden är överens – krävs ytterligare resurser. 

Anställningstrygghet

LR: Därför säger vi nej till las-förslaget

Las

Båda lärarfacken gör som LO och säger nej till las-förslaget.

Lärarstudent

Allvarlig trend på Gotland – bara två lärarstudenter går kvar

Student

Lärarstudenterna på Gotland blir färre och färre. 

Läraren: ”Det går inte alls att hålla avstånd”

Corona

”Rekommendationerna efterlevs definitivt inte.”

 

Lärarmordet i Frankrike

Efter lärarmordet i Frankrike: Kommer förena kåren

Utrikes

I fredags mördades läraren Samuel Paty.

Svensk skola dålig på att kompensera för socioekonomisk bakgrund

Likvärdighet

Elevers socioekonomiska bakgrund påverkar skolresultaten mer i Sverige än EU-genomsnittet, visar ny rapport.

skolverkets lägesbedömning

Skolverkets varning i bedömning av skolan

Arbetsmiljö

"Äntligen har man förstått att det kommunala självstyret har gått alldeles för långt."

Anna Ekström: ”Viktigt att bryta negativ utveckling”

Arbetsmiljö

Utbildningsministern välkomnar Skolverkets förslag om ökad statlig närvaro.

Därför är jag besviken på Skolverkets lägesbedömning

Blogg

Så här skulle Per Kornhall vilja att Skolverket skrev i stället.

coronaviruset

Forskare: Hälften hade undvikit smitta om högstadiet stängt

Corona

Hälften så många högstadielärare skulle ha smittats och blivit allvarligt sjuka om även högstadiet hade stängt i våras, enligt en ny studie.

Debatt

”Skolkoncerner får för stor skolpeng”

Debatt

”Vi vill att alla elever ska få utvecklas och lyckas oavsett förutsättningar, men privata vinstdrivande företag kommer alltid ha som främsta mål att öka sin vinst”, skriver debattörerna.

Kommentera

”Öka kunskapen om språkstörning i skolan”

Debatt

Språkstörningen påverkar inlärning och förståelse i alla skolämnen och kan även ge negativa effekter på socialt samspel, skriver debattörerna. 

Kommentera
Hot och våld mot lärare

Förälder tog stryptag på lärare – döms för våld mot tjänsteman

Våld mot lärare

Tidigiare friad pappa döms efter betygsdispyt: ”Allt annat hade varit en katastrof.”

Lärarna: Personalbrist grunden till våldsdåden på våra skolor

Hot och våld

Efter flera våldsamma händelser på högstadieskolor i Östersund pekar lärarna ut nedskärningar i personal som grundproblemet.

Läraren: ”Metoden är underordnad vår roll”

Undervisningsmetod

Hur man som lärare hanterar en undervisningsmetod är betydligt viktigare än valet av metod enligt läraren Svante Holmberg.

”Varför får inte de äldre barnen del av regeringens läsmiljoner?”

Debatt

Regeringens årliga satsning på läsning är bra men lämnar också en del frågetecken. Och varför sitter inga lärare med i läsrådet? Det skriver läraren Karin Herlitz.

Kommentera

Överskott på 27 miljoner – men skolan förlorar 40 lärartjänster

Nedskärningar

Sparåtgärderna i Lund grundskolor har gått så långt att det nu finns ett överskott på 27 miljoner kronor. Samtidigt har lärarna, lärar- och elevassistenterna blivit färre, och eleverna fler.

Kartläggning ska ge fler behöriga lärare

Legitimation 

En av tre grundskollärare i Norrköping saknar behörighet: ”Det är katastrof. Gör man inget radikalt kommer det att bli sämre”

Ny studie: Talängsliga elever skuldbelägger sig själva

Forskning

”Många elever tycker det känns läskigt och motigt att delta muntligt i engelskundervisningen”

Läraren om talängslan: ”Okej att vara rädd”

Talrädsla

”Det är många elever som är talängsliga och i all den här ängslan så är det främmande språket värst”, säger läraren Daniel Sandin

dokumentation

Lärarprotest mot övernitiska dokumentationskrav i Malmö

Arbetsmiljö

Digitala matriser leder till dubbelarbete och krockar med Skolverkets allmänna råd, enligt LR Malmö.
– Det rör sig om tusentals klick, säger biträdande kommunombud Andreas Lindahl.

Debatt

”Det är inte det fria skolvalet som leder unga in i kriminalitet”

Replik

”Vi måste vara beredda att införa många åtgärder för att alla elever ska lyckas”, skriver företrädare för Moderaterna i en replik.

Kommentera

”Ett segregerat skolsystem kan leda till att unga mister sina liv”

Debatt

"Det är dags att göra upp med ett skolsystem som möjliggör segregation och förstärker ojämlikheten", skriver Gunilla Svantorp (S) och Fredrik Lundh Sammeli (S).

Kommentera
friskolekoncernernas ekonomi

De största friskolornas överskott motsvarar årslön för 8000 lärare

Friskolekoncerner

Sammanlagt rörelseresultat: Över fem miljarder kronor de senaste fem åren.

Debatt

”KD:s förslag är inget annat än ett självmål”

Debatt

”Att fler behärskar sina modersmål stärker Sverige”, skriver företrädare för Liberalerna med anledning av KD:s förslag att skrota modersmålsundervisningen i alla skolor.

Kommentera

”KD sätter politiskt spel före elevernas lärande”

Debatt

”Förslag som rymmer den här typen av kunskapsförakt handlar snarare om politiskt spel”, skriver riksdagsledamoten Linus Sköld (S) om KD:s utspel att avskaffa modersmålsundervisningen.

Kommentera
Studie- och yrkesvägledning

Över 1000 vägledare saknas: ”Man känner sig otillräcklig”

Syv

Bristen på vägledare leder till enorma kostnader, enligt LR.

Skolverket hemligstämplar uppgifter

Skolstatistiken tillgänglig igen – men bara gamla uppgifter

Sekretess 

Äldre statistik om såväl fristående som kommunala skolor blir åter tillgänglig via Skolverkets webb, efter nytt rättsligt ställningstagande.

BETYG OCH BEDÖMNING

”Särskilt beakta” – en lagstiftning som inte fungerar

Bedömning

”Detta PM har aldrig publicerats av Skolverket men innehåller mycket som förtjänar att komma fram i ljuset”, skriver Nicklas Mörk.

Lärare beordras till mer undervisningstid: ”Väldigt olyckligt”

Arbetsmiljö

Skolledning och lärarfack oeniga om arbetstiden. 

Utsatta områden

Ny studie: Det här saknar lärare i utsatta områden

Rapport

"Varken lärarstudenter eller lärare känner att de har beredskap att möta den verklighet som är". 

Lärarlöner

Svenska lärarlöner långt efter grannländerna

Lönestatistik

Svenska lärare tjänar långt mindre än kollegor i många europeiska länder, visar en ny EU-rapport.

Saco: Två av tre lärarutbildningar lönar sig inte

Löner

SACO:s nya rapport om livslöner visar att två av tre lärarutbildningar innebär en ekonomisk förlust.

Kommuncheferna: ”Vårt förtroende för kommundirektören är förbrukat”

Arbetsmiljö

Kommunchefer i Hörby anklagar högsta ledningen för att skapa rädsla och en tystnadskultur.

Internationella lärardagen

Turkiska lärare kämpar för demokrati och barns rätt till utbildning

Fackligt

Engelskläraren Özgur Bozdogan berättar om sin fackliga kamp i Turkiet för demokratiska rättigheter och barns rätt till utbildning.

Derya förlorade allt men vägrar ge upp kampen

Internationellt

Derya Yulcu hade jobbat 20 år som lärare i lågstadiet när hon plötsligt blev uppsagd utan att få veta varför. 

I Argentina är lärarna krisens hjältar

Skolvärlden i Argentina

Skolvärlden åkte till Buenos Aires för att ta reda på vad som driver lärarna.

”Jag lär dem att IS religion är farlig”

Reportage

Hon undervisar i en barack och bor mitt bland Islamiska statens rekryterare. Läraren, som vi kan kalla Hanadi, vägrar se sina elever strida för extremistgruppen i Syrien.

Friades för strypgrepp på lärare – nu tas fallet upp i hovrätten

Hot och våld

Enligt vittnen misshandlade pappan sonens lärare för att han inte satt ett A i betyg.

Debatt

”Lagstadga resursskolan som den sista skolformen”

Debatt

”Den här målgruppen är inte osynlig för att den inte finns. Utan för att begreppet omfattande behov är tvetydigt”, skriver grundskolechefen Aiman Jihar.

Kommentera

Alexander Skytte: ”Läraren ska inte sära på vänner”

Blogg

”Jag som lärare ska inte sära på vänner. För vänskap är något fint.”

”Att återkoppla är viktigt i ett demokratiskt samhälle”

Feedback

För att väcka tankar som leder till kunnande ska man enligt författaren och specialpedagogen Helena Wallberg ställa frågor, vara specifik och undvika påståenden. 

 

”Tillsynsansvaret – visst kan jag strunta i det?”

Blogg

”Hur ofta pratas det om det här på våra arbetsplatser?”

Coronaviruset

FHM: Familjeisolering gäller inte elever i grundskolan

Corona

Lärarnas Riksförbund: "Viktigt att lärarnas som känner oro tas på allvar."

Dyster rapport: Så kan pandemin slå mot lärarnas pension

Pension

Pandemin riskerar att minska lärarnas pension kraftigt.    

LR efter kraschade förhandlingar: Dra tillbaka las-förslaget

Arbetsrätt

LR:s ordförande Åsa Falhén befarar drastiska konsekvenser för lärarna om las-utredningen drivs igenom.

Pisa 2018

OECD godkänner Sveriges Pisa-resultat

Pisa

Men det finns reservationer.

Kornhall: Vi behöver en analys av vad som händer med Pisa-testerna

Pisa

”Pisa-undersökningarna är för viktiga för att korrumperas på olika sätt”.

Här har eleverna lunch under lektionstid

Skolmat

”Det är en lugnare matro.”

Skolans klädkod skapar debatt: ”Kan kopplas till kriminalitet"

Klädkod

Inga mjukisbyxor eller magväskor. 

Skolinspektionen kartlägger lovskolan under pandemin

Lovskola

Skolinspektionen har kartlagt skolhuvudmännens arbete då pandemin befarats medföra högre tryck på lovskolan.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons