Annons

Här har lärarna fredad tid för planering av lektioner

Publicerad 14 februari 2018

I Lidingö finns en mycket tydlig mall för hur grundskollärarnas tid ska fördelas.
Och kanske viktigast av allt: fredad tid för det betydelsefulla för- och efterarbetet.

Fakta

Så ser schemat ut

Individuellt arbetstidsschema för lärare i grundskolan, Lidingö kommun. Fördelning av tid inom den reglerade arbetstiden 35 h/vecka:

  • Undervisning (riktmärke): 18 timmar     
  • För- och efterarbete (riktmärke): 8 timmar
  • Mentorskap: 0–4 timmar
  • Konferenstid (undervisningsrelaterad och övrig): 2–4 timmar      
  • Rast- och matvakt: 1–3 timmar
  • Annat lärararbete/ uppdrag/vikariat: 1,5–4 timmar                                          

Undervisningstid samt för- och efterarbete är riktmärke, kan variera något mellan lärare.

Relaterat

Att få tiden att räcka till är ett ständigt dilemma för många lärare. I Lidingö kommun finns sedan 2014 ett lokalt kollektivavtal som tydligt talar om vad lärarna ska lägga sin tid på och vilken ordning olika arbetsuppgifter – som undervisning, planering, konferenser och annat – ska prioriteras. Och kanske viktigast av allt, i avtalet finns tid avsatt för det viktiga för- och efterarbete. Åtta timmar varje vecka är fredade från andra uppgifter.

Kommunombudet för Lärarnas Riksförbund på Lidingö, Lars Magnusson, är nöjd med avtalet.

– Det viktigaste var att vi i LR och Lärarförbundet fick gehör för detta med avsatt tid till för- och efterarbete så att arbetsgivaren inte kan fylla på med hur mycket extrauppgifter som helst. Sen finns det lite barnsjukdomar, avtalet gäller för hela grundskolan men behoven ser lite olika ut beroende på du undervisar på låg- eller högstadiet till exempel.

En fördel med avtalet, enligt Lars Magnusson, är att det blir tydligt om en lärare får för mycket att göra.

– Om arbetsgivaren lägger in något nästa vecka, så måste du ta bort något annat. Annars blir det tal om övertid.

En annan fördel är att de olika områdena kommer i prioriteringsordning. Undervisningstiden är viktigast, långt ner kommer till exempel rast- och matvakt.

– Så man fördelar undervisningen först och sen, om det finns tid över, kan man få rastvakt i schemat.

Fördelningen av tiden inom den reglerade arbetstiden ser ut så här på Lidingö:

  • Undervisning (riktmärke): 18 h
  • För- och efterarbete (riktmärke): 8 h
  • Mentorskap: 0 – 4 h
  • Konferenstid (undervisningsrelaterad och övrig): 2 - 4 h      
  • Rast- och matvakt: 1 - 3 h
  • Annat lärararbete/ uppdrag/vikariat: 1,5 - 4 h

Undervisningstid samt för- och efterarbete är riktmärke kan variera något mellan lärare.

Är det väl avvägd tid?

 – Vi hade önskat ännu mer till för- och efterarbetet. Det är också så att även en tiominuterspaus mellan lektioner räknas in i den tiden av rektorer och den kan förstås inte utnyttjas till planering i praktiken. Så det finns en del saker som vi inte fått till än. På gymnasiet kallar vi en viss del av den här korta tiden ställtid.

En annan nackdel är att modellen gäller per vecka. Lars Magnusson jämför med gymnasieskolan i kommunen där man reglerar tiden läsårsvis.

– Lärare kan ha väldigt olika mycket att göra olika veckor. I betygsättningstider har högstadielärare väldigt mycket att göra till exempel, så i praktiken är det inte samma arbetsbörda varje vecka.

Men i det stora hela fungerar avtalet mycket bra, säger han.

– Jämfört med när vi inte hade detta är det jättebra. Tidigare kunde arbetsgivaren lägga in extra uppgifter. Vi jättenöjda med det här. Sen skulle vi önska att det var spikat i schemat exakt när en lärare kan vikariera för en kollega, till exempel, men det har vi inte fått till än.

Enligt Lars Magnusson är det ovanligt att lärare i grundskolan har en så tydlig mall över sin arbetstid.

Borde fler följa ert exempel?

– Absolut. När vi införde en liknande mall för gymnasiet tidigare lade sig diskussionen om tiden till viss del, även om undervisningsuttaget har ökat på senare år. Många tyckte att det var skönt att veta hur mycket tid som skulle läggas på varje grej. Det skapade ett lugn i kåren. Jag tycker att det har blivit likadant i grundskolan, i alla fall i de skolor där avtalet följs till fullo.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

Kommunen erbjöd politiker coronaskydd – men lärare nekades

Corona

"Jag blir både förbannad och fundersam", säger LR:s Niclas Wahlgren.

Annons

Bildlärarens brev till Skolverket: "Efter oron kommer ilskan"

Öppet brev

"Dessa förändringar innebär en katastrof för bildlärarkåren", skriver bildläraren Ann-Sofi Viklund.

Kommentera
Coronaviruset

Studie: Högstadielärare bland de värst drabbade yrkesgrupperna

Corona

”Lärarnas oro har varit befogad.”

Annons
Annons

Åsa Fahlén: ”Jag är förvånad och oroad”

Corona

Beskedet om att gymnasiet ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum är oroväckande, enligt LR. 

Annons

Gymnasieläraren Robin: ”Positivt men tufft”

Corona

Det här efterlyser han för att kunna planera resten av vårterminen.

Nya coronaråd för gymnasiet

Corona

Gymnasieskolorna ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum.

Så många högstadieskolor undervisar på distans

Corona

Här är resultatet av Skolverkets snabbutredning.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

Friskolor

Kommunlistan: Tunga koncerner ligger bakom två av tre nya friskolor

Friskolor

”Regelverket styr friskoleväsendet mot koncernerna”.

Debatt

”Barnens bästa måste få gå före affärsintressen”

Debatt

”Moderaterna och Sverigedemokraterna säger nej till i princip alla förslag för att öka likvärdigheten”, skriver Carina Ohlsson och Gunilla Svantorp (S).

Kommentera
Forskning

Forskning: Därför brister elevernas historiekunskaper

Forskning

”Systematiska grundproblem som är orsaken bakom bristerna.”

”Tvålärarskapet kan ta svensk skola ur krisen”

Undervisning

Läraren och författaren Anders Tidström om en metod som lätt viftas bort.

Skolbibliotek

Kraven på bemannade skolbibliotek hyllas: ”En garanti”

Skolbibliotek

Kraven skärps – måste vara bemannade av utbildad personal.

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons