Annons

Har Kornhall läst vår rapport?

Publicerad 18 november 2016

Replik ”Per Kornhalls inlägg är en blandning av misstänkliggöranden och felaktiga tolkningar av rapporten”, skriver företrädare för tankesmedjan ECEPR.

Relaterat

I ett blogginlägg i Skolvärlden går Per Kornhall till angrepp mot vår uppmärksammade rapport, där vi kvantitativt analyserar hur elever från kommunala skolor och friskolor presterade i Pisa-mätningen. Inlägget är en blandning av misstänkliggöranden och felaktiga tolkningar av rapporten. Vi tycker därför att det är viktigt att bemöta den.

Vad säger vår rapport?

Vi genomför en analys över hur elever i fristående och kommunala skolor presterade i PISA 2012, innan och efter justering görs för bakgrundsvariabler. Det visar sig att elever i fristående skolor presterar bättre än elever i kommunala skolor, även när bakgrundsfaktorer hålls konstanta. Dessutom identifieras faktorer som kan potentiellt förklara friskolornas fördel (bättre skol- och studiemiljö, mer läxor och mer läraraktivitet) och faktorer som potentiellt kan förklara varför elever i fristående skolor inte presterade ännu bättre jämfört med i kommunala skolor än vad de faktiskt gjorde (något högre elevorienterad undervisning samt mer användning av ICT i undervisningen). Vi noterar därför att fristående och kommunala skolor bör lära av varandra.

Kornhall skriver: ”När det gäller metoder finns det ingen beskrivning av metoderna de har använt så att man kan bedöma kvaliteten”. Stämmer det?

Svaret är naturligtvis nej. I rapporten, som granskats av en docent i nationalekonomi, framgår hur beräkningarna har genomförts. I flera genomgående fotnoter (se fotnoter 4, 5, 6, 8-11, 14, 18, 22 och 25) diskuterar vi detaljerna i regressionsanalysen för läsare som är intresserade. Vi använder en statistisk modell som tar hänsyn till de plausibla värden som Pisa-resultaten baseras på, viktad för elevernas urvalssannolikhet, samt tar även hänsyn till bortfall i bakgrundsvariablerna. För att vara ännu mer exakt använder vi ett tilläggsprogram till STATA, utformat för att analysera internationella undersökningar, som Pisa, Timss och Piaac.

Det är inte rimligt att Per Kornhall missleder Skolvärldens läsare genom att påstå att en rapport där metodologin beskrivs i detalj inte beskriver metoden. Vi vet inte om Kornhall har läst vår rapport och missförstått analysen, eller om han medvetet lägger dimridåer. Hur som helst är hans påstående osaklig.

Kornhall menar att vi inte ”på ett acceptabelt sätt” förklarar varför vi valt de bakgrundsfaktorer som vi inkluderar. Men variablerna som vi använder är verkligen inga konstigheter.

Att hemförhållanden påverkar elevers resultat är välkänt och vi använder OECD:s egna index som mått på socioekonomisk bakgrund. Vi justerar även för invandringsbakgrund och språket som talas hemma – samt en rad andra variabler för att ta hänsyn till hemförhållanden. Dessutom genomför vi flera olika beräkningar, där vi lägger till olika kontrollvariabler – just därför att man ska kunna se hur mycket resultaten påverkas. Per Kornhall försöker misstänkliggöra analysen – men vad är egentligen kritiken?

Den som faktiskt läser vår rapport ser att vi genomför flera olika beräkningar, där vi tar med alla och ibland vissa kontrollvariabler – just för att se om det är så att urvalet spelar stor roll för resultaten. Resultaten blir i ekonometriska termer endast mer ”precisa” medan modellernas förklaringsvärde ökar markant – detta indikerar att variablerna är högst relevanta för elevers prestationer.

Samtidigt påstår Kornhall att man inte kan ”jämföra äpplen och päron” eftersom ”fristående skolor på grundskolan har en stark positiv segregation”.

Hela poängen med analysen är att justera för hemförhållanden på ett liknande men mer genomgående sätt än vad OECD gör – och dessutom ta hänsyn till skillnader vad gäller utländsk bakgrund.

Vi kan skriva ett mycket längre svar, men vår poäng framgår förhoppningsvis för den som läser så här långt. Vi vill också förklara för Skolvärldens läsare: vi är försiktiga med att tolka våra resultat som ett orsakssamband, eftersom man inte kan vara helt säker på det i sådana här analyser.

Delvis av det skälet analyserar vi även data från Pisa 2003. I Pisa 2003 var huvudämnet liksom 2012 matematik. Mellan 2003 och 2012 minskade om något friskolornas fördel vad gäller socioekonomisk bakgrund. Samtidigt fanns inga skillnader i resultat mellan fristående och kommunala skolor i Pisa 2003 efter att vi justerar för bakgrund – i matematik hade friskolorna om något sämre resultat, även om denna skillnad inte är statistiskt signifikant.

Skillnaden till friskolornas fördel växte alltså fram mellan 2003 och 2012, trots att friskolornas fördel vad gäller sammansättning om något minskade. Det går inte att vara helt säker, men detta indikerar i varje fall att osynliga skillnader i bakgrund inte förklarar friskolornas fördel i Pisa 2012.

Vår studie stödjer också tidigare nationalekonomisk forskning som finner att friskolorna på systemnivå om något har bidragit till att minska fallet i Timss (en annan internationell jämförelse över skolresultat). Vill vi verkligen förbättra skolan måste vi faktiskt börja ta till oss den kvantitativa forskningen på området.

Nima Sanandaji, vd tankesmedjan ECEPR

Gabriel Heller Sahlgren, forskare knuten till bland annat Institutet för Näringslivsforskning och tankesmedjan ECEPR

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons
Debatt

”Barnens bästa måste få gå före affärsintressen”

Debatt

”Moderaterna och Sverigedemokraterna säger nej till i princip alla förslag för att öka likvärdigheten”, skriver Carina Ohlsson och Gunilla Svantorp (S).

Kommentera
Annons
Coronaviruset

Studie: Högstadielärare bland de värst drabbade yrkesgrupperna

Corona

”Lärarnas oro har varit befogad.”

Åsa Fahlén: ”Jag är förvånad och oroad”

Corona

Beskedet om att gymnasiet ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum är oroväckande, enligt LR. 

Annons
Annons

Gymnasieläraren Robin: ”Positivt men tufft”

Corona

Det här efterlyser han för att kunna planera resten av vårterminen.

Annons

Nya coronaråd för gymnasiet

Corona

Gymnasieskolorna ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum.

Så många högstadieskolor undervisar på distans

Corona

Här är resultatet av Skolverkets snabbutredning.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

Friskolor

Kommunlistan: Tunga koncerner ligger bakom två av tre nya friskolor

Friskolor

”Regelverket styr friskoleväsendet mot koncernerna”.

Forskning

Forskning: Därför brister elevernas historiekunskaper

Forskning

”Systematiska grundproblem som är orsaken bakom bristerna.”

”Tvålärarskapet kan ta svensk skola ur krisen”

Undervisning

Läraren och författaren Anders Tidström om en metod som lätt viftas bort.

Skolbibliotek

Kraven på bemannade skolbibliotek hyllas: ”En garanti”

Skolbibliotek

Kraven skärps – måste vara bemannade av utbildad personal.

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons