Forskning

Historielärarna under lupp

Hur förstår historielärare sitt ämne, och hur formar det deras undervisningsmetoder? Det vill doktoranden Mikael Berg svara på med sin avhandling.

3 synsätt

Bildningsorientering

Fokus på ämnets allmänbildande dimension. Inställningen att det nästan är en demokratisk rättighet att få dessa kunskaper.

Kritisk orientering

Kritisk analys, begrepp som orsak och verkan och ett analytiskt förhållningssätt till historiska skeenden.

Identitetsorientering

Utgår från den enskilde elevens perspektiv. Kan börja i nutidsfrågor för att sedan backa till motsvarande situation i svunnen tid och därigenom skapa historisk empati.

– Studier visar att lärarnas förståelse av ett ämne påverkar deras undervisning. Men det finns väldigt få studier med inriktning på den förståelsen, säger Mikael Berg, doktorand vid Karlstad universitet.

Utifrån en enkät med 50 lärare har Mikael Berg identifierat olika förhållningssätt till historieämnet, som sedan sju ämneslärare på gymnasiet fått representera i djupintervjuer. Alla hade minst åtta års erfarenhet av yrket. Han är dessutom själv gymnasielärare i historia och samhällskunskap. Resultatet av studien är avhandlingen Historielärares ämnesförståelse – centrala begrepp i historielärares förståelse av skolämnet historia.

– Syftet med enkäten var att få en överblick över hur fältet med historielärare ser ut. Jag ville också veta hur de förstår sitt ämnesuppdrag. Det föll väl ut på så sätt att det gick att hitta ett tydligt mönster, säger Mikael Berg.

Det här mönstret definierar han som tre olika synsätt på historieämnet. Mellan de olika synsätten bildas ett spänningsfält inom vilket varje individuell lärare har en egen position. På så vis visualiseras hur influerad en lärare är av respektive synsätt.

Till de tre synsätten finns kopplat fem stycken ”ämnesredskap” som också är gemensamma för alla lärarna, men beroende på vilket synsätt som dominerar används de i olika utsträckning.

Han har inte undersökt huruvida något perspektiv stämmer bättre överrens med kursplanen för historia än ett annat.

– Läroplan och ämnesplan är alltid en kompomiss av olika positioner och traditioner. Men jag kan konstatera att det finns stöd för de här perspektiven.

Mikael Berg ser den färdiga avhandlingen som ett redskap för skolutveckling och individuell utveckling. Han använder den i sin egen undervisning på lärarutbildningen och i fortbildning.

– Lärare och blivande lärare kan se hur andra i yrket tänker och resonerar, och även få syn på sig själv och sin position. Det är en del av en medvetandegörning och en professionalisering. 

Mikael Berg disputerar på avhandlingen den 14 mars.

5 ämnesredskap

Narrativ

Olika typer av berättande i undervisningen

Tid och rum

Exempelvis en tidslinje med nedslag vid viktiga händelser, eller att jämföra politiska perspektiv av idag med tidigare.

Historia som förklaring

Begreppsförståelse. Vilka faktorer skapar kontinuitet eller förändring i ett skeende?

Historia som perspektivtagande

Eleven som utgångspunkt. Indentifikation med historiska personer för att förstå deras bevekelsegrunder.

Historia som färdighet

Källkritik, historiska teorier, att formulera historiska frågeställningar.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm