annika_pris

Annika Sjödahl med priset i handen. Foto: Privat

Svenska

Hon tilldelas prestigefyllt lärarpris: ”Hedrande”

Läraren Annika Sjödahl prisas för sitt jobb i klassrummet. 
Hon och tre andra lärare tilldelas Svenska Akademiens svensklärarpris 2020.
– Det är väldigt roligt och hedrande, säger Annika Sjödahl.

Svenska Akademien har utsett Öyvinn Björkas, Rudbeckianska gymnasiet i Västerås, Anna Månsson Nylund, Landamäreskolan i Biskopsgården, Katarina Lycken Rüter, Anna Whitlocks gymnasium i Stockholm och Annika Sjödahl, Gröna Dalenskolan i Bålsta till mottagare av Svenska Akademiens svensklärarpris 2020.

Priset instiftades 1987 och tilldelas lärare ”som genom sin gärning har stimulerat intresset hos unga människor för svenska språket och litteraturen”.

Läraren Annika Sjödahl, som vid sidan av läraruppdraget även är ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund, berättar att hon blev förvånad när hon fick beskedet att hon tilldelats det ärofyllda priset.

– Jag blev helt tagen och det var jätteomtumlande att få det här priset. Men det kändes väldigt roligt och hedrande.

Processen att utse pristagare går genom en arbetsgrupp av akademiledamöter och sakkunniga, som oftast innehåller lärare eller läromedelsförfattare, som sedan har lämnat sina förslag till Akademin som tar ett beslut.

– Jag vet inte vem som har nominerat mig, utan det är väldigt hemligt. Det finns dock en motiveringstext som Svenska Akademin har och som alla pristagare får vid tilldelandet.

Vad mer tror du låg bakom att just du fick priset?

– Jag vill tro att det beror på att jag är särskilt intresserad av svenskämnet och det svenska språket. Ämnet är väldigt viktigt och extra angeläget i dessa tider. I syftestexten står det att eleverna ska utveckla sin identitet och förståelse för varandra, alltså ökad tolerans mellan människor i vår värld för att kunna mötas. Så om jag känner mig trygg i mig själv kan jag också bemöta andra med respekt. Jag tycker det klingar så fint ihop med hela skolans uppdrag att vi ska fostra människor till goda samhällsmedborgare. Utifrån det fokuset väljer jag ut litteratur och texter som eleverna får diskutera och skriva om på olika sätt. Det är elevernas behov och nyfikenhet som fångar mitt intresse och det som bygger grunden för undervisningen, säger hon.

Prisbeloppet är 50 000 kronor som går till respektive lärare och Annika Sjödahl har redan börjat fundera på vad hon ska göra med pengarna.

– Jag har alltid velat ha ett växthus. Så jag tänkte kanske lägga pengarna på det. Då kan man förena nytta med nöje på sommaren och ligga inne i växthuset och läsa mer böcker som kan passa för undervisningen på något sätt – vilket gynnar eleverna också.

I samband med prisutdelningen tilldelas även de skolor där pristagarna arbetar 30 000 kronor vardera, som ska gå till att stärka svenskämnet på skolan.

– Vi har inte pratat om hur vi ska använda pengarna ännu, men vad jag förstår så är det många som tidigare har använt summan till att köpa in litteratur eller till att gå en utbildning. Det är lite svårt med kurser nu under pandemin, men det hade varit kul framöver att få göra någonting tillsammans med mina kollegor, säger Annika Sjödahl.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm