Annons
Rami Aro är lärare i idrott och hälsa och ordförande i Svenska Idrottslärarföreningen och idrottslärare på Kolarängskolan i Kallhäll norr om Stockholm. Foto: Daniel Roos

Idrottslärare hinner inte utveckla eleverna

Publicerad 17 oktober 2018

Fakta

Svenska Idrottslärarföreningen (IL)

  • Rami Aro är ordförande i IL, en intresseförening för lärare i ämnet idrott och hälsa i samverkan med Lärarnas Riksförbund. 
  • Föreningen verkar för välutbildade lärare i ämnet idrott och hälsa i varje årskurs, att elever ska ha lektioner i ämnet varje dag samt att lärarutbildningen ska utbilda lärare för alla stadier.
  • Föreningen samlar också information om arbetsmiljö och andra viktiga aspekter av läraryrket med särskild inriktning på idrott och hälsa, och fungerar som ett nätverk för lärare att utbyta erfarenheter.
  • Sex gånger om året kommer ett nytt nummer av tidningen Idrott & hälsa.
  • Varje år delar föreningen ut priset "Årets idrottslärare" till en lärare som är en inspiration för både elever och kollegor.
  • Föreningen grundades 1884.

Relationsbygget mellan lärare och elev är extra viktigt i ett så pass utlämnande ämne som idrott och hälsa. 
Men tidsbrist gör att lärarna i stället måste ägna sig åt bedömning – varje lektion.

Rami Aro är lärare i idrott och hälsa och ordförande i Svenska Idrottslärarföreningen. Skolvärlden hälsar på honom under en utomhuslektion en tidig höstmorgon i Kallhäll, norr om Stockholm. 

På Kolarängskolans grusplan, nästan helt omsluten av dungar med tall- och björkskog, värmer eleverna i klass 4 A upp med att leka kull, en variant med lika många kullare som deltagare att kulla. Det blir en väldig fart på barnen när de försöker undvika – alternativt komma åt – varandra, och samtidigt hålla sig innanför den begränsade yta som är avgränsad med små, röda plastkoner.

– Den begränsade tiden som vi idrottslärare har på oss att instruera, sätta igång och utvärdera våra elever gör att varje lektion är ett potentiellt bedömningstillfälle, i stället för en möjlighet att fokusera på utveckling och lärande. Det är inte optimalt, varken för läraren eller eleven, säger Rami Aro. 

Han är klädd i grå träningsbyxor och en grön luvtröja med de betryggande orden ”Keep calm and let the teacher handle it” – var lugn och låt läraren lösa det – tryckta över bröstet. 

– Vem har tappat sitt band? frågar han eleverna. 

Alla kullare bär ett rött tygband, men nu har någon av dem tappat det i gruset.

Han menar att det inom ämnet idrott och hälsa finns ett extra stort behov av att utveckla trygga relationer med sina elever. Samtidigt är möjligheterna att ägna sig åt relationsbyggande samtal begränsade.

– Relationen är viktig i alla ämnen. Men sitter du och räknar matte så är det bara du och din lärare som ser om du gör fel. Idrotten är mer utlämnande, hela klassen ser vad du gör och inte gör. Det kräver en trygghet mellan eleven och läraren, och det tar tid att bygga upp det. Det är svårt att effektivisera relationsbyggande. Det handlar ju om ett förhållande mellan två människor och de kan ibland vara svåra, säger han.

Att bara utföra är inte en bra lärmiljö.

För att beskriva problemet med tidsbristen gör han en grov uträkning av hur mycket lektionstid en genomsnittlig idrottslärare har per elev och vecka.

– Det ser lite olika ut beroende på ålder och skola, men normen är att som elev ha cirka 50 minuter idrott och hälsa två gånger i veckan. Så jag som lärare har 100 minuter per klass och vecka. Med runt 25 elever per klass blir det fyra minuter per elev och vecka, men då räknar vi inte med uppstart och avslutning av lektionen. Tar man bort 10 minuter för det så blir det tre och en halv minut. Och sen har man förstås inte tid att fokusera på eleverna hela resten av tiden heller. Det är saker som ska förberedas och oväntade saker som inträffar under lektionens gång, säger han.

Rami Aro är idrottslärare på Kolarängskolan i Kallhäll.

”Raaaami!” ropar en elev. ”Han har ramlat!”

På grusplanen ligger en pojke som gått omkull i stojet. Runt om honom står tre bekymrade klasskamrater. En av dem vinkar på Rami Aro, som håller på att placera ut fler plastkoner i en rektangel på andra sidan grusplanen. Han släpper konerna och joggar bort till den fallne pojken, som sätter sig upp, långsamt, som för att känna efter om han fortfarande är hel. 

– Ojdå, hur gick det? frågar Rami Aro, samtidigt som han tar tag i pojkens händer och får upp honom på fötter.

Lite peppande småprat och en hand på axeln så är vurpan snart glömd, och pojken kastar sig in i kull-leken igen.

Rami Aro tittar till de övriga eleverna som fortfarande ränner runt och kullar varandra innan han återgår till konerna. Det vankas fotbollsbrännboll efter uppvärmningen.

Vad blir konsekvenserna för eleverna av att ni som idrottslärare inte har tid att ge varje elev den uppmärksamhet ni skulle vilja?

– De lär sig helt enkelt mindre. De kommer inte bli utmanade, de kommer inte att bli bättre på någonting – de bara utför övningar. Att bara utföra är inte en bra lärmiljö. 

Det finns skolor där idrottsläraren har 500 elever att bedöma helt själv.

Förutsättningarna för idrottslärare skiljer sig markant åt beroende på arbetsplats. Rami Aro har själv bytt skola flera gånger på grund av orimlig arbetsbelastning och dålig arbetsmiljö. Nu trivs han bra. På Kolarängskolan har han en ämneskollega, och tillsammans delar de på cirka 400 elever.

– Vi kan dessutom jobba två och två i klasser där vi känner att det behövs. Så vi har det bra. Men det finns skolor där idrottsläraren har 500 elever att bedöma helt själv. Jag vet inte om jag vågar tänka tanken vad som skulle hända om jag hade 500 elever. Jag skulle känna mig skyldig gentemot eleverna eftersom det rent praktiskt inte är möjligt att genomföra en bra undervisning under de förutsättningarna. Den läraren kommer antingen gå in i väggen eller tröttna och byta jobb. I båda fallen leder det till att eleverna får ny lärare ofta, och att de har lärare som inte hinner se dem ordentligt, säger han.

Rami Aro och några ämneskollegor träffas då och då för att diskutera ämnet och yrkesrollen. Stressade idrottslärare berättar för honom att de ofta måste ta det lätta i stället för det intressanta, de enkla övningarna i stället för de utvecklande. 

– För- och efterarbetet är det första som blir lidande när tiden inte räcker till, säger han.

Den typen av dåliga förutsättningar för yrket förvärrar enligt Rami Aro dessutom ett annat problem: lärarbristen.

– Hur ska vi locka fler till yrket om förutsättningarna att utföra det på flera platser i landet inte håller? En tredjedel av idrottslärarna är obehöriga. Det måste utbildas fler nya idrottslärare, och vi måste få tillbaka dem som slutat på grund av dålig lön eller dålig arbetsmiljö.

Svenska idrottslärarföreningen har målsättningen att lärare i idrott och hälsa ska få träffa sina elever varje dag.

– Vi vet att det scenariot låter utopiskt, men man måste sikta högt för att komma någon vart. Det vi önskar oss mest av allt är mer tid för varje elev, säger Rami Aro. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Terminsstart

Skolverkets coronaråd: ”Lyssna på lärarna”

Skolstart

Skolverkets generaldirektör uppmanar lokala beslutsfattare att lyssna på lärarna.

Annons
Annons

”Deltidsdistans ger inte en säker arbetsmiljö för lärarna”

Corona

Stockholms beslut att bedriva 20 procent av gymnasiets undervisning på distans avhjälper inte lärarkårens oro inför hösten.

Annons

Så förbereder kommunerna för ny grundskoletermin med corona

Corona

Skolvärlden har frågat fem kommuner hur de tänker minimera smittorisken och arbetsbelastningen i grundskolan när höstterminen börjar.

Åsa Fahlén: ”Var är höstplanen för lärarna?”

Terminsstart

Lärare som återvänder till jobbet vittnar om arbetsgivare utan plan för att skydda personal och elever från smitta och överbelastning. Lärarnas Riksförbund är kraftigt kritiska.

Annons
Annons

Karin Boberg: Är det ens möjligt att hitta till arbetsrummet själv?

Ny på jobbet

Karin Boberg om att byta arbetsplats: ”Jag har precis bytt och åker som direkt tillbaka till ruta noll och ett mentalt ingenmansland.”

10 tips till dig som är ny som lärare

Blogg

Karin Boberg fick ett brev från en blivande lärare: ”Vad ska jag tänka på när jag börjar som lärare?”
Här är hennes 10 tips till alla blivande lärare.

Annons

Därför ska lärare använda normkritik

Stockholm Pride

Normkritik i klassrummet är en konsekvens av skolans styrdokument och kan dessutom öka ämnesförståelsen, menar läraren Annika Sjödahl.

Lund vill ha kameraövervakning på alla skolor

Bevakning

Efter ett stort antal skolbränder planerar Lunds kommun för kamerabevakning på samtliga skolor och förskolor.

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Skolverket hemligstämplar uppgifter

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons