cecilia_lundqvist_o_malin_jonsson_web

Cecilia Lundqvist och Malin Jönsson berättade om Twitterkontot ”Bildämnet” under måndagskvällens EdCampEstet.

Estetiska ämnen

Knytkonferens för estetlärare

I början av mars träffades estetlärare från hela landet för att utbyta erfarenhet och inspiration. Huvudämnet var virtuella mötesplatser. 

Om EdCamp

EdCamp är en form av knytkonferens, som kan liknas vid knytkalas. Deltagarna möts i början av ett tomt schema – som de själva fyller i. Det kan gälla ämnen deltagaren själv är kunnig inom eller vill tipsa om. Men det kan också gälla ämnen hen är nyfiken på.

Läs mer om hur du går tillväga för att arrangera en egen EdCamp här. 

Bildläraren Malin Jönsson befann sig på Twitter när Cecilia Lundqvist, med samma yrkestitel, frågade (tweetade): ”Var är alla bildlärare?”

– ”Här är jag”, svarade jag. Vi började chatta om att vi behövde hitta sätt att träffa kollegor och utbyta yrkestips, berättar Malin Jönsson, som är bildlärare i årskurs 7–9 på Sandgärdskolan i Borås.

Båda har liknande upplevelser – att de är ensamma i yrket. Efter några vändor på Twitter utvecklades snart idén om en bildchat. Resultatet är Twitterkontot @Bildamnet, där drygt 250 bildlärare har fått en mötesplats där de tillsammans kan diskutera bildämnet.

Under måndagskvällen träffades Malin Jönsson och Cecilia Lundqvist för första gången, i samband med EdCampEstet som arrangerades av Lärarnas Riksförbunds Forum för kultur och kommunikation, på förbundets kansli i Stockholm. Kvällen kom främst att handla om just virtuella mötesplatser.

– En del av programmet var att vi berättade om vår bildchat, som var vårt exempel på hur man kan göra, säger Malin Jönsson.

Dessutom berättade slöjdläraren Helena Mårdh, Södra Ängby skola, om hennes ämnesgrupps motsvarighet: #Slöjdchat.

Den här typen av mötesplatser – både EdCamp och sociala medier – är betydelsefulla, menar Malin Jönsson.

– Det är sunt att söka sig till andra i liknande situation. Ett problem är dock att till exempel Facebook fortfarande inte ses som lika kompetensutvecklande som att ses i en möteslokal.

Men arbetsgivaren bör uppmuntra till det, menar hon.

– Risken är att viljan att utveckla sin verksamhet blir en hobby som sker utanför arbetstid, på kvällstid. Gratisarbete med andra ord, säger Malin Jönsson.

Under kvällen berättade också Helena Linge, andre vice ordförande i Lärarnas Riksförbund och ansvarig för LR forum för kultur och kommunikation, om förbundets arbete med och för de estetiska ämnena. 

@Bildamnet

Twitterkontot administreras av bildlärarna Malin Jönsson, Cecilia Lundqvist, Ulrica Hydrell, Jane Sjögren och Anna Jertland. 

Klicka här för att följa

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm