Annons

Läraren: ”Jag vill be om ursäkt för alla mina snedsteg”

Publicerad 6 december 2019

Debatt. Signaturen ”Mister Magister” vill göra avbön och skriver: ”Alla pedagogiska experiment som jag har gjort. Alla trender som jag har hoppat på. Alla gånger som jag trodde att jag gjorde rätt, att jag var nytänkande och bättre än mina kollegor. Förlåt.”

Jag har arbetat som lärare i över tio år i Göteborgs stad. Under mina första år har jag testat allt möjligt. Jag har hakat på trender, jag har experimenterat med läxförhör, haft elevledda utvecklingssamtal, digitaliserat, poängfria prov och mycket mer.

Nu vill jag be om ursäkt – och göra avbön.

Mina första år som lärare var helt klart de tuffaste åren. Det var så mycket som man inte var beredd på och som man helt enkelt fick lära sig på vägen. Jag var 25 år. Nyexad. Nytänkande. Djärv. Barnfri. Full med energi och med lärarhögskolan färsk i minnet.

Min kunskapssyn var baserad på det jag hade fått med mig från lärarutbildningen. Bland annat fick jag lära mig att synen på kunskap har förändrats, att kunskapsförmedlingen ser annorlunda ut jämfört med förr och att poängprov var fel, förlegat och orättvist.

Jag hade fel.

Jag fick veta att samhället har förändrats och därför har även synen på kunskap förändrats. Jag blev intalad att kunskap ändå fanns inom räckhåll för alla människor. Om man ville veta Slovakiens huvudstad så behövde man bara googla fram det. Faktakunskaper var onödiga. Färdigheterna och förmågorna var framtiden.

Jag hade fel.

Det var ett jävla hästjobb som ingen verkade uppskatta.

Under en tid testade jag att ha läxfritt för mina elever. Jag hade tagit del av alla diskussioner och debatter där läxor var fult, stressigt för eleverna och en klassfråga (barn från resurssvaga hem kunde inte göra läxan, sa man) samt att läxor var onödiga.

Jag hade fel.

När det var dags för utvecklingssamtal skrev jag långa och välskrivna utvecklingsplaner, omdömen, bedömningar, vad eleven kunde bli bättre på och hur hen låg till i förhållande till vartenda kunskapskrav. Det var ett jävla hästjobb som ingen verkade uppskatta. Jag testade att ha elevledda samtal. Tyckte att jag låg i framkant och nytänkande.

Jag hade fel.

Jag trodde nästan blint på digitaliseringen. Tyckte att det var onödigt och dumt att man skulle skriva så mycket för hand eftersom man i vuxen ålder, i "framtiden", ändå skulle skriva på datorer och surfplattor. Även läromedel skulle digitaliseras helt.

Jag hade fel.

Jag har testat att ha poängfria prov i högstadiet. Istället för att poängsätta varje fråga gjorde jag istället en ”samlad bedömning” av provet i fråga och fyllde i kunskapsmatriser som eleven fick i handen efter avslutat moment. Efter varje prov undrade eleverna alltid vad de fick på provet, de frågade efter sitt resultat och hur de låg till. Mitt svar var alltid ”Det står i bedömningsmatriserna”, och så pekade jag på diverse meningar och rader i elevens textmassa.

Jag trodde att jag gjorde rätt och att jag var så himla nytänkande. Men jag tror mest att jag lurade mig själv. Jag hade förstås en god insikt och koll på mina elevers kunskaper. Och eleverna litade blint på mitt omdöme – fastän provresultaten var otydliga.

Jag har dock aldrig tvivlat på min betygsättning och mina omdömen av elevernas kunskaper. Där har jag alltid känt mig trygg. Men det var vägen dit, den formativa bedömningen och diskussionerna, som jag var osäker på. Jag höll långa lektioner om kunskapskraven och värdeorden. Jag delade ut långa och komplicerade kursplaner med kunskapskrav som skulle uppnås. Eleverna läste alltid med ett ljummet intresse.

Idag har jag återgått till poängprov. Det är så otroligt befriande, enkelt (för mig, eleven och förälder) och tydligare. Jag slipper ta onödiga diskussioner och försvara mina provomdömen.

Och det har minskat på min arbetsbörda avsevärt!

Så här kan mina prov (åk 5–6) se ut idag:

  

  

Förr hade jag långa, stora essäfrågor åk 7–9 (det kan jag fortfarande ha, men de är inte lika omfattande). Efteråt tog det alltid en sån fruktansvärt lång tid att rätta och sedan överföra resultatet i matriserna. Elevdiskussionerna blev ofta onödigt långa på grund av otydligheten.

Idag har jag regelbundna läxor, varje vecka. Läxorna förhörs, följs upp och tvingar eleverna att läsa på hemma. Läxor är bra och de är nödvändiga. Läxor gör att eleverna lär sig mer. Läxor är ett nödvändigt måste och (de flesta) föräldrar är positiva till dem.

Därför vill jag be om ursäkt för alla mina snedsteg.

Mina utvecklingssamtal har blivit så mycket bättre, tydligare och mer uppskattade av föräldrar. Jag är konkret, ärlig och rak. Jag visar elevernas texter, vad de har gjort i skolan, arbetshäften, skrivhäften, läxförhör, inlämningsarbeten samt berättar om det sociala, hur eleven mår, vilka kompisar hen har, vad hen gör på rasterna och hur hen äter i matsalen.

Min dokumentation har blivit mer kortfattad, koncis och jag försöker att hålla det till ett minimum (jag hinner inte annars). Hittills har alla mina elevers föräldrar varit nöjda, glada och tacksamma. Jag känner mig nöjd och hinner med det jag ska göra.

Idag har jag vågat backat lite i digitaliseringsivret. Jag tycker fortfarande att digitala medel är viktiga och nödvändiga i skolan och jag använder det dagligen. Men eleverna måste fortfarande träna på sin fysiska handstil, att skriva fint, skriva snabbt, skriva rätt.

Digitala läromedel är bra och det finns många fördelar med dem (som i språkämnen där man kan träna på glosor, lyssna på texter) – men en fysisk bok, en bok i handen, är överlägsen en bok i en skärm. Framför allt för de yngre eleverna. Min personliga erfarenhet visar också merparten av barnen och ungdomarna själv föredrar en fysisk bok i handen.

Idag, först idag, efter tio år i skolans värld, vågar jag påstå att jag är bra på det jag gör. Först nu, efter tio år, känner jag mig säker i min roll och är trygg i min pedagogik och med mina undervisningsmetoder.

Därför vill jag be om ursäkt för alla mina snedsteg. Alla pedagogiska experiment som jag har gjort. Alla trender som jag har hoppat på. Alla gånger som jag trodde att jag gjorde rätt, att jag var nytänkande och bättre än mina kollegor.

Förlåt.

”Mister Magister”

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons
Granskning: lärarbristen

”Obehöriga lärare är billigare att anställa”

Lärarbrist

Många skolor söker inte aktivt efter legitimerade och behöriga lärare till tjänster som innehas av obehöriga, framför allt inte under terminerna.

Annons
Bokmässan 2020

Följ Skolvärlden live på Bokmässan

Webb-tv

I fyra direktsända studioprogram bevakar Skolvärlden de viktigaste skolfrågorna och vägleder lärare bland intressanta seminarier på Bokmässans bildningshubb.

Annons
Annons

Svenskläraren: ”I dag vill fler unga skriva än tidigare”

Läsa och skriva

Elisabeth Engvall Younsi vänder på perspektivet att unga skriver sämre i dag.

Annons

Forskare: Unga skriver inte sämre

Svenska

Elevers bristande skrivförmåga har väckt het debatt. Men Karin Forsling tror inte att unga skriver mindre, eller sämre. 

Sara Bruun: Tvinga eller locka – vi måste se till att unga läser mer

Blogg

”Om vi inte lyckas inspirera, motivera eller locka unga till frivillig läsning, ja, då måste vi sätta ner foten och faktiskt tvinga dom”, skriver Sara Bruun.

Ledarskap

Konsten att äga sitt klassrum

Ledarskap

Vill du utveckla ditt ledarskap? Då måste du utmana dig själv och börja prata om det med dina kollegor.

Expertens kroppsknep: Så rör du dig som en ledare

Ledarskap

John Steinberg ger sina bästa tips på hur du som lärare kan bli en bättre ledare genom kroppsspråket.

Granskning: Klasskillnader hamnar i skymundan

Studie

Trots skillnader i betyg och tillgång till utbildade lärare – klassernas samlade resultat inte i fokus. 

Studie- och yrkesvägledning

Så blir lärare och syv bättre på att samarbeta

Syv och lärare

Läraren Charlotta Granath och studie- och yrkesvägledaren David Spak vet vad som krävs för att nå ett lyckat samarbete över professionsgränserna.
 

Minskad lärarstress efter treårigt forskningsprojekt

Arbetsmiljö

Lokalombudet: ”Nu slipper vi uppfinna hjulet flera gånger”.

Satsningen ska få fler att bli lärare: ”Inte ett så stort steg”

Lärarutbildning

Omställningsorganisationen TRR och Beredskapslyftet inleder samarbete för att locka fler att omskola sig till lärare.

Lärare fick fel lön – i tre år

Lön

Får 60 000 kronor efter registreringsmiss.

Kritiken mot FHM: Lärare kan vara ett riskyrke

Corona

"Läraren förtjänar att veta det mest troliga". 

Studie- och yrkesvägledning

”Vi vill öka samarbetet mellan skola och arbetsliv”

SYV

På Dalängskolan i Lidköping får eleverna sin lunch serverad med en framtidstanke.

Debatt: ”Kunskap och bildning – nej tyvärr!”

Debatt

”Fokus på kunskap och bildning” är en god ambition men tyvärr, den fullföljdes inte. Nu får vi väl dras med dessa kursplaner i tio år”, skriver professorn Hans Albin Larsson.

Kommentera
Arbetsmiljö

Ökad risk för utbrändhet bland socialt engagerade lärare

Forskning

Lärare som engagerar sig mer med elever och kollegor utöver själva undervisningen riskerar att bli utbrända i större utsträckning än lärare som är mindre engagerade. 

Rekordstor vikariebrist tär på lärarna i grundskolan

Arbetsmiljö

Kommunombudet: ”Det blir nödlösning på nödlösning”.

Debatt

”Ingen vinner på att lärare arbetar för mycket”

Debatt

"Vi måste lita på vår förmåga att värdera elevernas kunskaper utan att vi samlar in så mycket material att vi går under", skriver läraren Karin Herlitz.

Kommentera
Lön

Skolorna nobbar lärarpengar – för att undvika orättvisa

Stadsbidrag

Ulricehamn tackar nej till lönetillägg på 10 000 kronor i månaden åt fyra lärare.

”Skolans besparingskrav får förödande konsekvenser”

Debatt

"Så länge besparingskraven sitter i kommunens väggar, likt fossiler i berggrunden, kommer utbildning inte ses som viktigt", skriver läraren Elsa Jensen.

Kommentera

1,6 skolmiljarder i budgeten – ”Viktigt att de går till rätt saker”

Budget

Regeringen lägger 1,6 miljarder kronor på skolan i budgeten för 2021.

Skolinspektionen

LR om förslaget: ”Ett plåster på en öppen fraktur”

Förslag

Lärarnas Riksförbund välkomnar hårdare tag mot oseriösa aktörer, men menar att grundproblemet är ett annat.

Förslag: Gör det lättare att stänga skolor

Nya regeländringar ska stoppa oseriösa skolaktörer, menar utbildningsminister Anna Ekström. 

Debatt

Astrid: ”Jag är inte som de andra”

Debatt

”Jag är annorlunda. Jag är inte som de andra. Men jag är väl fortfarande lika mycket värd som de andra eleverna i klassrummet?”, skriver Astrid som har adhd och går andra året på gymnasiet.

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Efter kritikstormen: Regeringen släpper på hemligstämplingen

Sekretess

Nytt förslag ska öppna Skolverkets register.

Skolverkets register hemligt i Sverige – men offentligt i EU

Sekretess

Skolverkets hemligstämplade register kan enkelt laddas hem via EU-kommissionens hemsida.

Idéburna friskolor: ”Uppgifterna ska självklart vara offentliga”

Offentlighetsprincip

Offentlighetsprincipen bör även omfatta friskolor. Det menar Håkan Wiclander som är ordförande i Sveriges idéburna friskolor (ISR).
 

Skyddsombudens larm: Elev till sjukhus och avbrutna lektioner

Arbetsmiljö

Den dåliga luften på en skola i Gällivare kräver snabba åtgärder, enligt en anmälan till Arbetsmiljöverket.

Debatt

”Tidsbudgetera för bättre arbetsmiljö”

Debatt

”Ett första steg för att hjälpa våra medlemmar vore att driva frågan om tydliga, tidsbudgeterade tjänstefördelningar”, skriver Anne-Catherine Ernehall, gymnasielärare och biträdande kommunombud och lokalombud för LR i Göteborg.

Kommentera
Fackligt

LR inleder nytt samarbete med Skolledarförbundet

Lärarfacken

Men att samverkan skulle ske istället för den omtalade organiseringen med Lärarförbundet, tillbakavisas av LR:s ordförande.

Debatt

Skolverket: Nationella proven ska genomföras som planerat

Replik

I en replik skriver Skolverket att planen är att genomföra de nationella proven som planerat.

Kommentera

”Det finns igen logik i att ställa in proven”

Debatt

"Att Skolverket skulle sakna adresser till Sveriges skolor är inte ett rimligt skäl att ställa in nationella proven", skriver debattörerna.

Kommentera
Läromedel

Lärare kan inte köpa läromedel: ”Dramatiskt olikvärdigt”

Rapport

Var femte lärare saknar nödvändiga läromedel.

Lärarförbundet röstar ja: ”Hoppas LR kommer tillbaka”

Lärarfacken

På onsdagen beslutade Lärarförbundets kongress att utreda nya sätt att organisera lärarkåren fackligt.

LR-kongressen 2020

LR: Ingen annan ska tala om för oss hur vi ska utreda

Lärarfacken

Lärarnas Riksförbund tillsätter en alternativ utredning av lärarnas organisering – Eva Dekany-Ström: "Jätteviktigt att vi gör det här på vårt eget sätt."

Beslut: LR utreder lärarnas organisering

Lärarfacken

Lärarnas Riksförbunds kongress röstade på måndagen ja till att utreda en ny organisering av lärarkåren.

Per Kornhall: ”Rätt hanterat kan det bli en nystart för lärarkollektivet”

Kongress

Per Kornhall om LR:s beslut att utreda en eventuell ny organisering av Sveriges lärare.

”Trappsystem ska ge lärare lön efter beprövad erfarenhet”

Kongress

Förslag på en ny lönemodell för att säkra lärares kompetensutveckling. Det blev resultatet av LR-kongressens beslut.

Så ska LR bli mer demokratiskt

Kongress

Tätare förbundsmöten, en ny mandatfördelning och en ny avtalsdelegation ska bidra till att ge fler medlemmar mer inflytande i förbundet.

Här är LR:s nya styrelse

Kongress

Fem nya ledamöter valdes in i Lärarnas Riksförbunds styrelse på söndagen.

Årets språkliga eldsjäl

Prisade modersmålsläraren: ”Inget jag förväntat mig”

Utmärkelse

Dina Geraki har blivit utsedd till Årets språkliga eldsjäl.

NPF

NPF-krav på lärarutbildningen: Alla ska lära sig mer om adhd

NPF

Regeringen inför nya examensmål för lärarutbildningen.

Skyttes fem råd: Så ska lärare bättre förstå elever med NPF

NPF

Alexander Skytte vill hjälpa andra lärare att förstå NPF-elever bättre. 

Debatt

"Mindre undervisning och mer bedömning är en ekvation som inte går ihop"

Debatt

Elever undviker att ställa frågor i klassrummet på grund av rädslan att bli bedömd, skriver läraren Sophie Zail.

Kommentera
Lärarlegitimation

Kämpade för krav på legitimation – nu förlorar han själv jobbet

Behörighet

Sebüktay Kaan har kämpat för legitimationskrav på modersmålslärare. Nu förlorar han själv jobbet – medan icke-legitimerade lärare får ha kvar sina tjänster.

Sex och samlevnad

Läraren: ”Vi måste våga problematisera vad som händer”

Sexualundervisningen

Beslutet om att alla blivande lärare ska utbildas i sexualkunskap kan leda till en mer jämlik skola, menar Annika Sjödahl. 

Utsatta områden

Läraren om gängkriminaliteten: Saknas resurser att hjälpa elever

Brott

"Det börjar redan i lågstadiet."

Nedskärningar i skolan

Läraren om skolans sparkrav: ”Vi bryter mot lagen och barnen far illa”

Nedskärningar

När Borlänge kommun sparar på skolan står elever utan särskilt stöd och stöd på modersmål – i strid med skollagen.

Lärare smittade: Så är corona-läget i skolorna

Corona

Sex anställda på en grundskola i Lund har smittats av corona.

Så ser svensklärarna på bristande skrivkunskaper

Svenska

Unga vuxna skriver för dåligt. Konsekvenserna är att de väljs bort i arbetslivet eller får svårt att klara högre studier, enligt en ny dokumentär från UR.

Ny bok: Tvålärarsystem behöver inte kosta mer

Tvålärarsystem

I tider av nedskärningar kan ett tvålärarsystem kännas som en utopi. Men Lotta Elmbro menar att metoden inte behöver kosta mer.
 

corona i undervisningen

Han låter eleverna skriva nya kapitel i corona-historien

Corona i undervisningen

Läraren Karl Liljas valde att ägna sista tiden av vårterminen till att samla in elevernas upplevelser av pandemin.

”Det är berättelser om corona som måste samlas in”

Corona

Eleverna Verina Attalla och Julia Isaksson är två av alla som har skrivit berättelser till Stadsmuseets insamling.

Debatt

”Den tidiga läsinlärningen – samhällets livlina?”

Debatt

”Lärarna är idag i en situation där målen är otydliga och vägen dit kantad av ’hjälpmedel’ som snarare stjälper än hjälper”, skriver Martin Ingvar, professor på Karolinska Institutet.

Kommentera
Arbetsmiljö

De har hittat en nyckel till bättre arbetsmiljö

Arbetsmiljö

”Arbetsmiljöarbete är så komplext – det är en färskvara”

Skolstart

SPSM: Så blir skolstarten bättre för elever med NPF

Skolstart 

SPSM:s Lennart Hansson vet vad som krävs för att elever med NPF ska få en lyckad terminsstart.

lärarexamen

Allt färre grundskolelärare har examen

Lärarexamen

”Tragiskt att ett av Sveriges viktigaste yrken inte är tillräckligt attraktivt”

Coronaviruset

Stora skillnader i hur skolor har rustat vid skolstarten

Arbetsmiljö

”Jag vet flera kollegor som känner samma oro som jag gör”

Lönegranskning

Lärarnas skilda löner – så mycket tjänar de

Lön

Skolvärldens granskning av Sveriges lärarlöner visar stora skillnader i hur kommuner satsar på lärare och studie- och yrkesvägledare.

Friskolor

Skolvärldens siffror visar: Födelseland styr val av skolform

Friskolor

Barn födda i länder med hög utbildningsnivå som har invandrat till Sverige går i friskola i betydligt större utsträckning än barn från fattiga länder, visar Skolvärldens granskning.

Debatt

Bättre psykisk hälsa i skolan med mental träning

Debatt

Författaren och föreläsaren Maria Braula vädjar till lärarna: Ge eleverna metoder att hantera sin stress.

Kommentera
Terminsstart

Riskgruppsläraren: ”Jag vill jobba i klassrummet”

Corona

Läraren Eva Dahlberg Cramér slits mellan kärleken till att undervisa och rädslan för att drabbas av det virus som riskerar ta hennes liv.

vuxenutbildning

Lärare om nedläggningen: ”Det känns som ett hån”

Vuxenutbildning

Växjö väljer att lägga ner all vuxenutbildning i kommunal regi.

Skolverket hemligstämplar uppgifter

Skolverket hemligstämplar vilka skolor som finns i Sverige

Beslut

Registret över vilka skolor som finns i Sverige – kommunala såväl som privata – hemligstämplas av Skolverket.

Skolverket om sekretessen: ”Hade inget alternativ”

Beslut

Skolverket uppger att man inte hade något annat val än att sluta publicera uppgifter om enskilda skolor.

Åsa Fahlén: ”Lagen behöver ändras”

Beslut

Offentlighetsprincipen bör även omfatta skattefinansierade friskolor. Det menar LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Så vill riksdagspartierna hantera skolstatistik i framtiden

Enkät

Politikerna i riksdagens utbildningsutskott vill göra det möjligt för Skolverket att även i framtiden publicera statistik om enskilda skolor.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons