Annons

Läraren: ”Jag vill be om ursäkt för alla mina snedsteg”

Publicerad 6 december 2019

Debatt. Signaturen ”Mister Magister” vill göra avbön och skriver: ”Alla pedagogiska experiment som jag har gjort. Alla trender som jag har hoppat på. Alla gånger som jag trodde att jag gjorde rätt, att jag var nytänkande och bättre än mina kollegor. Förlåt.”

Jag har arbetat som lärare i över tio år i Göteborgs stad. Under mina första år har jag testat allt möjligt. Jag har hakat på trender, jag har experimenterat med läxförhör, haft elevledda utvecklingssamtal, digitaliserat, poängfria prov och mycket mer.

Nu vill jag be om ursäkt – och göra avbön.

Mina första år som lärare var helt klart de tuffaste åren. Det var så mycket som man inte var beredd på och som man helt enkelt fick lära sig på vägen. Jag var 25 år. Nyexad. Nytänkande. Djärv. Barnfri. Full med energi och med lärarhögskolan färsk i minnet.

Min kunskapssyn var baserad på det jag hade fått med mig från lärarutbildningen. Bland annat fick jag lära mig att synen på kunskap har förändrats, att kunskapsförmedlingen ser annorlunda ut jämfört med förr och att poängprov var fel, förlegat och orättvist.

Jag hade fel.

Jag fick veta att samhället har förändrats och därför har även synen på kunskap förändrats. Jag blev intalad att kunskap ändå fanns inom räckhåll för alla människor. Om man ville veta Slovakiens huvudstad så behövde man bara googla fram det. Faktakunskaper var onödiga. Färdigheterna och förmågorna var framtiden.

Jag hade fel.

Det var ett jävla hästjobb som ingen verkade uppskatta.

Under en tid testade jag att ha läxfritt för mina elever. Jag hade tagit del av alla diskussioner och debatter där läxor var fult, stressigt för eleverna och en klassfråga (barn från resurssvaga hem kunde inte göra läxan, sa man) samt att läxor var onödiga.

Jag hade fel.

När det var dags för utvecklingssamtal skrev jag långa och välskrivna utvecklingsplaner, omdömen, bedömningar, vad eleven kunde bli bättre på och hur hen låg till i förhållande till vartenda kunskapskrav. Det var ett jävla hästjobb som ingen verkade uppskatta. Jag testade att ha elevledda samtal. Tyckte att jag låg i framkant och nytänkande.

Jag hade fel.

Jag trodde nästan blint på digitaliseringen. Tyckte att det var onödigt och dumt att man skulle skriva så mycket för hand eftersom man i vuxen ålder, i "framtiden", ändå skulle skriva på datorer och surfplattor. Även läromedel skulle digitaliseras helt.

Jag hade fel.

Jag har testat att ha poängfria prov i högstadiet. Istället för att poängsätta varje fråga gjorde jag istället en ”samlad bedömning” av provet i fråga och fyllde i kunskapsmatriser som eleven fick i handen efter avslutat moment. Efter varje prov undrade eleverna alltid vad de fick på provet, de frågade efter sitt resultat och hur de låg till. Mitt svar var alltid ”Det står i bedömningsmatriserna”, och så pekade jag på diverse meningar och rader i elevens textmassa.

Jag trodde att jag gjorde rätt och att jag var så himla nytänkande. Men jag tror mest att jag lurade mig själv. Jag hade förstås en god insikt och koll på mina elevers kunskaper. Och eleverna litade blint på mitt omdöme – fastän provresultaten var otydliga.

Jag har dock aldrig tvivlat på min betygsättning och mina omdömen av elevernas kunskaper. Där har jag alltid känt mig trygg. Men det var vägen dit, den formativa bedömningen och diskussionerna, som jag var osäker på. Jag höll långa lektioner om kunskapskraven och värdeorden. Jag delade ut långa och komplicerade kursplaner med kunskapskrav som skulle uppnås. Eleverna läste alltid med ett ljummet intresse.

Idag har jag återgått till poängprov. Det är så otroligt befriande, enkelt (för mig, eleven och förälder) och tydligare. Jag slipper ta onödiga diskussioner och försvara mina provomdömen.

Och det har minskat på min arbetsbörda avsevärt!

Så här kan mina prov (åk 5–6) se ut idag:

  

  

Förr hade jag långa, stora essäfrågor åk 7–9 (det kan jag fortfarande ha, men de är inte lika omfattande). Efteråt tog det alltid en sån fruktansvärt lång tid att rätta och sedan överföra resultatet i matriserna. Elevdiskussionerna blev ofta onödigt långa på grund av otydligheten.

Idag har jag regelbundna läxor, varje vecka. Läxorna förhörs, följs upp och tvingar eleverna att läsa på hemma. Läxor är bra och de är nödvändiga. Läxor gör att eleverna lär sig mer. Läxor är ett nödvändigt måste och (de flesta) föräldrar är positiva till dem.

Därför vill jag be om ursäkt för alla mina snedsteg.

Mina utvecklingssamtal har blivit så mycket bättre, tydligare och mer uppskattade av föräldrar. Jag är konkret, ärlig och rak. Jag visar elevernas texter, vad de har gjort i skolan, arbetshäften, skrivhäften, läxförhör, inlämningsarbeten samt berättar om det sociala, hur eleven mår, vilka kompisar hen har, vad hen gör på rasterna och hur hen äter i matsalen.

Min dokumentation har blivit mer kortfattad, koncis och jag försöker att hålla det till ett minimum (jag hinner inte annars). Hittills har alla mina elevers föräldrar varit nöjda, glada och tacksamma. Jag känner mig nöjd och hinner med det jag ska göra.

Idag har jag vågat backat lite i digitaliseringsivret. Jag tycker fortfarande att digitala medel är viktiga och nödvändiga i skolan och jag använder det dagligen. Men eleverna måste fortfarande träna på sin fysiska handstil, att skriva fint, skriva snabbt, skriva rätt.

Digitala läromedel är bra och det finns många fördelar med dem (som i språkämnen där man kan träna på glosor, lyssna på texter) – men en fysisk bok, en bok i handen, är överlägsen en bok i en skärm. Framför allt för de yngre eleverna. Min personliga erfarenhet visar också merparten av barnen och ungdomarna själv föredrar en fysisk bok i handen.

Idag, först idag, efter tio år i skolans värld, vågar jag påstå att jag är bra på det jag gör. Först nu, efter tio år, känner jag mig säker i min roll och är trygg i min pedagogik och med mina undervisningsmetoder.

Därför vill jag be om ursäkt för alla mina snedsteg. Alla pedagogiska experiment som jag har gjort. Alla trender som jag har hoppat på. Alla gånger som jag trodde att jag gjorde rätt, att jag var nytänkande och bättre än mina kollegor.

Förlåt.

”Mister Magister”

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Tuffare trygghetsregler: ”Lärare ska inte vara rädda”

Arbetsmiljö

Mobilförbud, porrstopp och fler avstängda elever. Det är några av punkterna i regeringens utredning om trygghet och studiero.

Annons
Annons
Lärarassistenter

Skolverket: Här är 6 områden där lärarassistenter kan avlasta lärare

Utredning

”Tanken är att lärare ska använda sin tid till det som verksamheten behöver.”

Forskning: Så påverkas lärarna av lärarassistenter

Avlastning

Mindre psykiskt ansträngande – men lika mycket att göra.

Annons
Blogg

David Haas: Vad bestämmer en lärares status?

Blogg

”För mig är läraryrket ett statusyrke, oavsett vilka ämnen du har eller i vilken skolform du undervisar.”

Annons
Annons
Debatt

”Rör inte min yrkesstolthet”

Debatt

”Vårt bästa härligaste arbete blir inte mer attraktivt på arbetsmarknaden när tryggheten urholkas och vi låter kränkningskulturen segra”, skriver läraren Ellinor Lundsten.

Kommentera
Annons
Sociala medier

Yrkesetiska rådet om sociala medier: ”Lärare bör tänka efter en extra gång”

Etik

Lärare som använder sin lärarroll i kommersiella syften riskerar att skada hela yrkeskåren, menar rådet.

Lärarledarskap

Regeringen ser över timplanerna – elevens val kan försvinna helt

Timplaner

Regeringen ger Skolverket i uppdrag att se över timplanerna för grundskolan.

Granskning: Skolornas lokalkris

Sju av tio kommuner är i akut behov av nya skollokaler

Skolornas lokalkris

Under de kommande fem åren behöver sju av tio kommuner nya skollokaler, bland annat för att klara växande elevkullar. Det visar en ny undersökning av Skolvärlden.

Fackets kamp ledde till en ny idrottshall

Skolornas lokalkris

Efter flera år av diskussioner och ihärdigt fackligt arbete fick Lerbäckskolan i Lund till slut en ny idrottshall som invigdes för bara några veckor sedan.

De drabbades av näsblod och hudsprickor i skolans miljö

Skolornas lokalkris

Elever, lärare och annan personal på Svartedalsskolan på Hisingen i Göteborg drabbas återkommande av bland annat onormal trötthet, näsblod och sprickor i huden.

Studie- och yrkesvägledning

Så skapades syv-lyftet på Gotland

SYV

Projektet ”Kompetenta Gotland” har som mål att höja utbildningsnivån på ön.
– Jag kan se början på en förändring och en samsyn, säger Susanne Svensson, studie- och yrkesvägledare.

NO och matematik

Här sköter studenter mattehjälpen för att minska avhoppen

SI-pass

Under ledning av högskolestudenter får gymnasieelever diskutera kniviga problem. Samtalen sker under friare former än på de vanliga lektionerna.

Så fungerar SI-pass: ”Dominoeffekt ända ner i grundskolan”

SI-pass

Nu ska modellen med SI-pass spridas till över 30 kommuner i sydligaste Sverige. 

Varannan ämneslärarutbildning brister – Ma och Sv värst

Granskning

Nästan hälften av landets ämneslärarutbildningar har kvalitetsbrister, visar Universitetskanslersämbetets nya utvärdering.

Debatt

”Vem är ’skolan’ i medias rapportering?”

Debatt

”I de flesta människors ögon är ’skolan’ lärare, men det är viktigt att vi pratar om rätt saker”, skriver läraren Karin Herlitz.

Kommentera
Arbetsmiljö

Efter kränkningarna – facken anmäler Hörby till Arbetsmiljöverket

Arbetsmiljö

Facken köper inte kommunens svar på kritik om kränkningar och skräckvälde.

Kommunledningen sprider skräck i Hörby – ”Folk är rädda”

Arbetsmiljö

Mobbning och kränkningar sprids från kommunledningen ut i verksamheterna i Hörby kommun, enligt sju fackliga organisationer som slår larm.

Kongressen 2020

Här är förbundsstyrelsens alla förslag till kongressen

Kongressen 2020

LR:s ordförande Åsa Fahlén summerar varje enskild proposition.

Forskning

Forskning: Rektorer tvingas nedprioritera likabehandlingsarbetet

Forskning

”Det saknas förutsättningar”, säger forskaren Greta Lindberg.

Slöjförbud i skolan

Skolverket: Inte tillåtet med slöjförbud i skolan

Politik

Enligt Skolverkets bedömning är det inte tillåtet att förbjuda skolelever att bära slöja.

Nedskärningar

”Det talas inte klarspråk – när blev en nedskärning en anpassning?”

Blogg

 Får man inte säga nedskärningar i skolan längre?, undrar David Haas.

Lärare inför egen Lex Maria efter sparkrav

Nedskärningar

Lärarnas svar på kommunens nya nedskärningsbudget: Vi anmäler skolan varje gång brist på resurser leder till att elever inte får hjälp.

Rättsprocess

Kritiserade friskolan tvingas stänga

Dom

Förvaltningsrätten går på Skolinspektionens linje när det gäller Elma school.

Prickad huvudman fortsätter driva skola – i decennier

Rättsprocess

Skolinspektionen vill stänga skolan men ägaren driver den vidare – trots 20 år av anmälningar, betalningsförelägganden och indragna tillstånd.

Lärare fick inte ut lön från kritiserade skolan: ”Horribelt”

Stockholm

Flera lärare har haft problem med att få ut sina löner, enligt Lärarnas Riksförbund.

Blogg

Att hantera ”efter lovet-dilemmat”

Blogg

”Ska vi på måndagen efter ett lov köra på som vanligt – eller behövs det en bufferttimme eller två för att väcka alla till skolvardagen igen?”, frågar sig Karin Boberg.

Debatt

”Varför sparka på svängdörrar när det finns betongväggar?”

Debatt

”Någonting behöver vridas om ordentligt, något som gör att vågen vänder, och det är inte mer lokala pengar som är den kortsiktiga lösningen”, skriver Jens S West.

Kommentera

Ny forskning: Förstelärare gör läraryrket mer attraktivt

Utvärdering

Lägre personalomsättning på skolor som har förstelärare, visar forskning från IFAU.

ny facklig organisering

Detaljer för ny organisering – så kan den bli verklighet

Fackligt

Nu presenterar Lärarnas Riksförbund detaljerna kring hur en eventuell ny organisering skulle kunna se ut.

Per Kornhall: ”Lärare har mycket att vinna”

Fackligt

Skolexperten Per Kornhall om ny eventuell facklig organisering för lärare. ”Lärare har mycket att vinna på det”, skriver han.

Sex- och samlevnadsundervisning

”Att med undervisning ta avstånd från övergrepp är inte att döma unga”

Slutreplik

Skolans undervisning om pornografi ska ta upp att det som sker i porrfilmer är på riktigt, skriver Marcus Svensson.

Kommentera

”Icke-dömande samtal innebär inte att man förhärligar porr”

Replik

Öppna samtal och kunskap är förutsättningen för att unga ska få de verktyg de behöver, skriver RFSU i en replik.

Kommentera

”Förmedla kunskaper och värden – inte barns upplevelser av pornografi”

Debatt

Skolans undervisning ska ta ställning mot fenomen som existerar i vårt samhälle, skriver Marcus Svensson.

Kommentera

RFSU tipsar: Så pratar du med eleverna om porr

Sexualkunskap

Utgå från elevernas erfarenheter och låt dig inte skrämmas av propaganda, råder Kalle Röcklinger.

Kommun backar från kritiserat komvux-besked: ”Stor facklig seger”

Komvux

Ville ta bort klassrumsundervisningen – nu tar Härnösands kommun ett omtag efter stark kritik.

Lärarlyftet förlängs: öppnar för fler med behörighet

Nytt beslut

Lärarlyftet ska ge ämnesbehörighet även i ämnen där läraren inte undervisar. Beslutet välkomnas av LR.

Debatt

”Betyg måste kunna överklagas – under ordnade former”

Debatt

”Möjligheten att överklaga sina betyg skulle frånta föräldrar skälen att försöka utöva påtryckningar på lärarna i frågan om deras betygssättning”, skriver debattörerna.

Kommentera
Arbetsmiljö

De tog krafttag för arbetsmiljön – nu vill lärarna stanna

Arbetsmiljö

Genom ett systematiskt arbetsmiljöarbete lyckades ledningen och personalen tillsammans förbättra både stämning, arbetstider och lokaler. 

Politik

”Era förslag löser inte segregationen, Liberalerna”

Debatt

”Det vi behöver är inte fler förslag från er politiker”, skriver Linnea Lindquist, rektor i Hammarkullen.

Kommentera

Förstatligande och högre lärarlön ska få ordning på utsatta skolor

Politik

Statlig styrning och mer pengar ska få ordning på de mest utsatta skolorna och locka fler behöriga lärare, enligt Liberalernas nya förslag.

Arbetsmiljö

Lärare och elever sjuka – rivningsmärkt skola drivs vidare

Arbetsmiljö

Akuta astmabesvär, sårig hud och rinnande ögon.

Lön

Ny lönestatistik: Lägsta utveckling för lärare på flera år

Lön

”Det är oroväckande”, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Coronaviruset

Lärare isoleras från skola – vistades i samma område som coronasmittad

Corona

”Det är en bra försiktighetsåtgärd”, säger Frida Hagelin, biträdande huvudskyddsombud för LR i Kungsbacka.

Debatt

”Vi måste lyfta läraryrkets vita fläckar”

Debatt

”Med rätt verklighetsbild kan vi fördela resurserna rätt och göra de mest lönsamma prioriteringarna”, skriver Beata Kull.

Kommentera
Debatt

”Trygghet är en förutsättning för att lära sig”

Debatt

Ideologi, resursbrist och förutfattade meningar väger ofta tyngre än att ta reda på vad eleven verkligen behöver, skriver debattörerna.

Kommentera

”NPF-säkring” kan bli en business på bekostnad av eleverna

NPF

Det gäller att ha ett kritiskt förhållningssätt till trender, skriver Sara Bruun.

Regeringens förslag: Vill göra stora förändringar i komvux

Politik

Regeringen vill att komvux ändras om för att stärka integrationen.

Debatt

”Kan inte alla skolor få vara bra skolor?”

Debatt

”Den svenska skolan blir alltmer ojämlik”, skriver Erica Lindberg, socionom och förälder. 

Kommentera
Granskning tystnadskultur

Granskning: Varannan lärare är tyst av rädsla för att straffas

Granskning

Enligt varannan tillfrågad lärare råder det en tystnadskultur inom den svenska skolan. Fyra av tio lärare uppger att de har straffats efter att ha framfört kritik mot verksamheten.

Före detta läraren skriver själv: ”Den som är kritisk ställs i skamvrån”

Krönika

Före detta läraren Mikael Bruér skriver själv om svårigheten att stå upp för sina åsiker utan att bli åsidosatt och bortvald.

Juristen: Det här gäller om yttrandefrihet på skolor

Juridik

Offentligt anställda lärare har en mycket långtgående yttrandefrihet, säger Matteus Canevall som är förbundsjurist på LR.

Läraren Gunilla: ”Vi får inte kritisera i sociala medier”

Tystnadskultur

Den som kritiserar nedskärningar inom skolan kan bli inkallad till högre chef för ”håll käften-samtal”, berättar läraren Gunilla.

Debatt

Malmö stad: ”Grundskolepedagoger ska inte ersätta behöriga lärare”

Debatt

Att låta obehöriga bli "grundskolepedagoger" handlar inte om att ersätta behöriga lärare, skriver Martin Strand på Malmö stad.

Kommentera

”Det är dags att förstatliga skolan”

Debatt

”Svensk skola är för viktig för att läggas i händerna på felprioriterande kommunpolitiker”, skriver Erik Berg, utbildningspolitisk talesperson för Luf.

Kommentera
Lärarbrist

Skolverkets larm: Lärare kan tvingas vänta över ett år på legitimation

Lärarbrist

Skolverket sågar regeringens förslag att flytta delar av myndigheten till Härnösand, med längre väntetiden för lärarlegitimation som följd.

Debatt

”Lärare som gör ett bra jobb motarbetas ständigt”

Debatt

Sverige hade kunnat vara Europas bästa skolnation, skriver Douglas Thor från Muf.

Kommentera
Förintelsens minnesdag

Läraren Olle Linton prisas för sitt arbete mot nazism

Stockholm

Menar att skolan har en viktig roll när det kommer till att motverka nazism.

Föräldrarelationer

Forskaren: Föräldrar kan bli en arbetsmiljörisk för lärare

Forskning

Ett nytt forskningsprojekt ska förebygga att lärare hängs ut av missnöjda föräldrar i sociala medier.

”Så kan vi lärare förebygga konflikter med föräldrar”

Debatt

”Vad kan vi tänkas göra för att försöka förebygga situationer som leder till att föräldrar agerar påstridigt eller rent av otrevligt?”, frågar sig läraren Jonas Nilsson. Här är hans förslag.

Kommentera
Lov och frånvaro

Här är loven flexibla: ”Kan ta ut dagarna när eleven har behov”

Skollov

Eleverna har 14 dagars ”semester” att ta ut under terminen.

Elever på semester utan lov riskerar böter

Lov

En vecka in på vårterminen var alla elever inte tillbaka från semestern.

Politik

Oppositionen ger till skolan – genom att ta från skolan

Budget 2020

En halv miljard som regeringen vigt åt lärarassistenter ska finansiera oppositionens extra pengar till välfärden.

Malmö vill anställa obehöriga lärare – i sju år

Lärarbrist

Obehöriga lärare ska bli ”grundskolepedagoger” och kunna anställas på lång sikt för att mota lärarbristen.

Hot och våld

M: Inför ny brottsrubricering för våld mot skolpersonal

Förslag

”Vi måste visa och markera att det inte är acceptabelt att hota eller misshandla skolpersonal”, säger Kristina Axén Olin.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons