Annons

Läraren: ”Jag vill be om ursäkt för alla mina snedsteg”

Publicerad 6 december 2019

Debatt. Signaturen ”Mister Magister” vill göra avbön och skriver: ”Alla pedagogiska experiment som jag har gjort. Alla trender som jag har hoppat på. Alla gånger som jag trodde att jag gjorde rätt, att jag var nytänkande och bättre än mina kollegor. Förlåt.”

Jag har arbetat som lärare i över tio år i Göteborgs stad. Under mina första år har jag testat allt möjligt. Jag har hakat på trender, jag har experimenterat med läxförhör, haft elevledda utvecklingssamtal, digitaliserat, poängfria prov och mycket mer.

Nu vill jag be om ursäkt – och göra avbön.

Mina första år som lärare var helt klart de tuffaste åren. Det var så mycket som man inte var beredd på och som man helt enkelt fick lära sig på vägen. Jag var 25 år. Nyexad. Nytänkande. Djärv. Barnfri. Full med energi och med lärarhögskolan färsk i minnet.

Min kunskapssyn var baserad på det jag hade fått med mig från lärarutbildningen. Bland annat fick jag lära mig att synen på kunskap har förändrats, att kunskapsförmedlingen ser annorlunda ut jämfört med förr och att poängprov var fel, förlegat och orättvist.

Jag hade fel.

Jag fick veta att samhället har förändrats och därför har även synen på kunskap förändrats. Jag blev intalad att kunskap ändå fanns inom räckhåll för alla människor. Om man ville veta Slovakiens huvudstad så behövde man bara googla fram det. Faktakunskaper var onödiga. Färdigheterna och förmågorna var framtiden.

Jag hade fel.

Det var ett jävla hästjobb som ingen verkade uppskatta.

Under en tid testade jag att ha läxfritt för mina elever. Jag hade tagit del av alla diskussioner och debatter där läxor var fult, stressigt för eleverna och en klassfråga (barn från resurssvaga hem kunde inte göra läxan, sa man) samt att läxor var onödiga.

Jag hade fel.

När det var dags för utvecklingssamtal skrev jag långa och välskrivna utvecklingsplaner, omdömen, bedömningar, vad eleven kunde bli bättre på och hur hen låg till i förhållande till vartenda kunskapskrav. Det var ett jävla hästjobb som ingen verkade uppskatta. Jag testade att ha elevledda samtal. Tyckte att jag låg i framkant och nytänkande.

Jag hade fel.

Jag trodde nästan blint på digitaliseringen. Tyckte att det var onödigt och dumt att man skulle skriva så mycket för hand eftersom man i vuxen ålder, i "framtiden", ändå skulle skriva på datorer och surfplattor. Även läromedel skulle digitaliseras helt.

Jag hade fel.

Jag har testat att ha poängfria prov i högstadiet. Istället för att poängsätta varje fråga gjorde jag istället en ”samlad bedömning” av provet i fråga och fyllde i kunskapsmatriser som eleven fick i handen efter avslutat moment. Efter varje prov undrade eleverna alltid vad de fick på provet, de frågade efter sitt resultat och hur de låg till. Mitt svar var alltid ”Det står i bedömningsmatriserna”, och så pekade jag på diverse meningar och rader i elevens textmassa.

Jag trodde att jag gjorde rätt och att jag var så himla nytänkande. Men jag tror mest att jag lurade mig själv. Jag hade förstås en god insikt och koll på mina elevers kunskaper. Och eleverna litade blint på mitt omdöme – fastän provresultaten var otydliga.

Jag har dock aldrig tvivlat på min betygsättning och mina omdömen av elevernas kunskaper. Där har jag alltid känt mig trygg. Men det var vägen dit, den formativa bedömningen och diskussionerna, som jag var osäker på. Jag höll långa lektioner om kunskapskraven och värdeorden. Jag delade ut långa och komplicerade kursplaner med kunskapskrav som skulle uppnås. Eleverna läste alltid med ett ljummet intresse.

Idag har jag återgått till poängprov. Det är så otroligt befriande, enkelt (för mig, eleven och förälder) och tydligare. Jag slipper ta onödiga diskussioner och försvara mina provomdömen.

Och det har minskat på min arbetsbörda avsevärt!

Så här kan mina prov (åk 5–6) se ut idag:

  

  

Förr hade jag långa, stora essäfrågor åk 7–9 (det kan jag fortfarande ha, men de är inte lika omfattande). Efteråt tog det alltid en sån fruktansvärt lång tid att rätta och sedan överföra resultatet i matriserna. Elevdiskussionerna blev ofta onödigt långa på grund av otydligheten.

Idag har jag regelbundna läxor, varje vecka. Läxorna förhörs, följs upp och tvingar eleverna att läsa på hemma. Läxor är bra och de är nödvändiga. Läxor gör att eleverna lär sig mer. Läxor är ett nödvändigt måste och (de flesta) föräldrar är positiva till dem.

Därför vill jag be om ursäkt för alla mina snedsteg.

Mina utvecklingssamtal har blivit så mycket bättre, tydligare och mer uppskattade av föräldrar. Jag är konkret, ärlig och rak. Jag visar elevernas texter, vad de har gjort i skolan, arbetshäften, skrivhäften, läxförhör, inlämningsarbeten samt berättar om det sociala, hur eleven mår, vilka kompisar hen har, vad hen gör på rasterna och hur hen äter i matsalen.

Min dokumentation har blivit mer kortfattad, koncis och jag försöker att hålla det till ett minimum (jag hinner inte annars). Hittills har alla mina elevers föräldrar varit nöjda, glada och tacksamma. Jag känner mig nöjd och hinner med det jag ska göra.

Idag har jag vågat backat lite i digitaliseringsivret. Jag tycker fortfarande att digitala medel är viktiga och nödvändiga i skolan och jag använder det dagligen. Men eleverna måste fortfarande träna på sin fysiska handstil, att skriva fint, skriva snabbt, skriva rätt.

Digitala läromedel är bra och det finns många fördelar med dem (som i språkämnen där man kan träna på glosor, lyssna på texter) – men en fysisk bok, en bok i handen, är överlägsen en bok i en skärm. Framför allt för de yngre eleverna. Min personliga erfarenhet visar också merparten av barnen och ungdomarna själv föredrar en fysisk bok i handen.

Idag, först idag, efter tio år i skolans värld, vågar jag påstå att jag är bra på det jag gör. Först nu, efter tio år, känner jag mig säker i min roll och är trygg i min pedagogik och med mina undervisningsmetoder.

Därför vill jag be om ursäkt för alla mina snedsteg. Alla pedagogiska experiment som jag har gjort. Alla trender som jag har hoppat på. Alla gånger som jag trodde att jag gjorde rätt, att jag var nytänkande och bättre än mina kollegor.

Förlåt.

”Mister Magister”

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons
Debatt

”Barnens bästa måste få gå före affärsintressen”

Debatt

”Moderaterna och Sverigedemokraterna säger nej till i princip alla förslag för att öka likvärdigheten”, skriver Carina Ohlsson och Gunilla Svantorp (S).

Kommentera
Annons
Coronaviruset

Studie: Högstadielärare bland de värst drabbade yrkesgrupperna

Corona

”Lärarnas oro har varit befogad.”

Åsa Fahlén: ”Jag är förvånad och oroad”

Corona

Beskedet om att gymnasiet ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum är oroväckande, enligt LR. 

Annons
Annons

Gymnasieläraren Robin: ”Positivt men tufft”

Corona

Det här efterlyser han för att kunna planera resten av vårterminen.

Annons

Nya coronaråd för gymnasiet

Corona

Gymnasieskolorna ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum.

Så många högstadieskolor undervisar på distans

Corona

Här är resultatet av Skolverkets snabbutredning.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

Friskolor

Kommunlistan: Tunga koncerner ligger bakom två av tre nya friskolor

Friskolor

”Regelverket styr friskoleväsendet mot koncernerna”.

Forskning

Forskning: Därför brister elevernas historiekunskaper

Forskning

”Systematiska grundproblem som är orsaken bakom bristerna.”

”Tvålärarskapet kan ta svensk skola ur krisen”

Undervisning

Läraren och författaren Anders Tidström om en metod som lätt viftas bort.

Skolbibliotek

Kraven på bemannade skolbibliotek hyllas: ”En garanti”

Skolbibliotek

Kraven skärps – måste vara bemannade av utbildad personal.

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons