Annons
”Det är många elever som är talängsliga och i all den här ängslan så är det främmande språket värst”, säger läraren Daniel Sandin. Foto: Privat, Shutterstock.

Läraren om talängslan: ”Okej att vara rädd”

Publicerad 16 oktober 2020

Relaterat

Många barn i låg- och mellanstadiet brottas med talängslan under engelskalektioner. Barnen skuldbelägger ofta sig själva – men läraren Daniel Sandin anser att det är samhällets normer det är fel på.
 

Daniel Sandin har arbetat som lärare i 20 år och undervisar svenska, historia och religion på Katedralskolan i Lund. Han håller även i en retorikkurs för dem som inte gillar att hålla tal och har skrivit boken ”Talrädsla i skolan – förstå och hjälpa elever som inte gillar att tala”.

Ny forskning gjord av Maria Nilsson, språklärare och doktorand i språkdidaktik vid Stockholms universitet, visar att nästan en femtedel av låg-och mellanstadieelever lider av talängslan – något som inte förvånar Daniel Sandin.

– Det är många elever som är talängsliga och i all den här ängslan så är det främmande språket värst, vilket inte är så konstigt. Engelskan är det främmande språk som man förväntas hålla presentationer i högstadiet- och gymnasiet, och tycker man det är besvärligt så tycker man det är ännu besvärliga att prata inför grupp, säger Daniel Sandin.

Nilssons forskning visar också att talängsliga elever lägger skulden på sig själva. Detta är inte något Daniel Sandin anser är konstigt heller. Enligt honom är det en oskriven regel i samhället att våga synas och höras.

– Det ligger i samhällets normer att man ska kunna göra sin röst hörd, och uppfyller man inte det så lägger man skulden och felet på sig själv. Sorgligt men en mänsklig egenskap. Speciellt unga elever men även mina gymnasieelever. De ser normen som något de inte uppfyller, de kan inte göra det samhället förväntar av dem, säger Daniel Sandin.

Daniel Sandin menar att talängslighet är normalt. Det är samhällets normer som behöver ändras eftersom alla elever och i utsträckning människor fungerar olika.

– Det finns en föreställning om att vi ska tycka om att stå i rampljuset, men det är viktigt att få eleven att förstå att det är okej att känna sig rädd. Det är inte elevens fel utan vi är olika som människor. Personer som inte gillar att stå i rampljuset måste få visa att de klarar av att prata engelska, men under sina premisser, säger han.

Om man hjälps åt i varje stadie så behöver inget stadium ta hela ansvaret på egen hand.

Enligt Daniel Sandin är det viktigt att forskning som Nilssons görs även om det kan låta självklart i vissa öron. Han menar att man behöver ha evidens för sina slutsatser.

– Under alla år jag jobbat med detta så vet många lärare om att talrädsla finns. Men det finns också lärare som tonar ner problematiken och inte förstår att det är ett så stort problem. Det finns en djup och betydelsefull insikt i detta. Även om jag kan säga att många elever lider av talängslighet efter min erfarenhet som lärare så visar denna forskning att det börjar tidigt. Och det är viktigt att sprida den här insikten, säger Daniel Sandin.

Vad kan man som lärare göra för att hjälpa eleverna att minska denna talängslighet? 

– Jag tror att det första steget är att erkänna problemet och se eleverna och att deras upplevelser är riktigt. Ta de på allvar. Nästa steg är att ge dem förutsättningar utifrån sin nivå och följa upp, säger Daniel Sandin.

Att individanpassa och låta eleverna arbeta i mindre grupper menar Daniel Sandin kan hjälpa.

– Jag tror man behöver dela upp klassen och arbeta parallellt med en annan lärare. Men det är ett tids- och resurskrävande arbete som tar tid. Där hoppas jag att belägg och insikten att det är ett riktigt problem som följer eleverna upp genom åren gör att skolan tar tag i det redan från ung ålder, säger han. 

Daniel Sandin menar att det krävs medvetenhet, resurser och fortbildning för att kunna lösa problematiken.

– Vi behöver prata mer om varför det är så här och hur man gör för att fånga upp dessa elever. Undervisningen är så otroligt beroende av resurser. Speciellt grundskolan där man är ensam lärare med en klass. Men om man hjälps åt i varje stadie så behöver inget stadium ta hela ansvaret på egen hand, då eleverna har lång tid på sig att träna, säger han.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

Annons
skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Annons
Annons
Annons
Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Efter inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons