LGR22

Läraren Sara Bruun: Därför kan det bli roligare med nya lgr22

Sara Bruun lgr22

En kort bit in på första terminen med grundskolans nya läroplan Lgr22 är språkläraren, bloggaren och sommarprataren Sara Bruun försiktigt optimistisk – men slår samtidigt ner på vad hon kallar för ”skolverksfloskler”.
– Det positiva är att jag kan fokusera på undervisning i stället för att hitta bevis för att eleverna uppfyller kunskapskraven, säger hon till Skolvärlden.

Medan flera förändringar i läroplanen är av mindre uppseendeväckande art har ett par av dem debatterats sedan långt innan den lanserades i praktiken vid terminsstarten i augusti. Det gäller i synnerhet skiftet från att bocka av specifika kunskapskrav till en mer samlad bedömning vid betygsättning, något som fått vissa att varna för ökad betygsinflation.

I februari kallade ämnesläraren Nicklas Mörk den förändringen för ”sista dödsrycket för det här betygssystemet” i en intervju i Skolvärlden. Men Sara Bruun välkomnar förändringen.

Sara Bruun

– Ju mer jag tänker på det tror jag att det kommer kunna bli bra. Men det kräver att vi som lärare tänker om. Man är så drillad i att ”jag måste ha med allt i kunskapskraven” men nu behöver jag inte tänka så. Jag kan bygga ett tema utifrån det centrala innehållet. Jag tror att det blir roligare och mer motiverande för eleverna och det blir roligare att undervisa när jag inte blir så styrd av kunskapskraven, säger hon.

”Betygen kommer höjas”

Farhågan om att det nya systemet kommer att leda till ökad betygsinflation har hon en annan syn på.

– Det står i de allmänna råden att du inte bara kan höja en elev hur som helst. Det står att man måste koppla ett långsiktigt mål till delarna. Men det är klart att betygen kommer att höjas. Och det behöver inte vara ett problem, det kanske är rätt.

Hur då?

– Ta mina gaming-killar till exempel. De är oftast klockrena på engelska och pratar flytande med vänner över hela världen, men är sämre på att skriva. Tidigare hindrades de från att uppnå högre betyg men nu kan de få ett betyg som bättre återspeglar det språk de besitter, säger hon och fortsätter:

– Men som rektor ska man bevaka detta. Och som politiker ska man inte ropa ”halleluja” om betygen blir höga. Det måste kontrolleras mot de nationella proven. Hänger de ihop, så ligger vi rätt, säger Sara Bruun.

Lämna gamla vanor

Hon menar att förändringen även öppnar upp för en mer anpassningsbar planering.

– Man kan lite släppa det där tänket att ”nu måste jag hinna det och det”. Tycker eleverna att mellankrigstiden är spännande så kan jag spendera lite mer tid där, jag är fri att göra det. Självklart ska vi utgå från läroplanen men du måste inte göra en panering för hela terminen där du vet exakt vad du ska göra varje vecka, säger Sara Bruun.

Det kommer ta ett tag för lärarna att lämna gamla vanor och komma in i nya, spår hon. Dessutom gäller det att alla digitala system på skolorna stöttar det nya sättet att arbeta.

– Lärplattformarna styr lite för mycket. Det är viktigt att de är med på banan och vinnlägger sig om att följa med. Det har varit ett stort problem med flera system som inte alls följer de allmänna råden, säger hon.

Hoppas på mindre dokumentation

Är det några andra förändringar som du tror kommer ha stor påverkan på lärarna?

– Jag hoppas och tror att det kommer bli mindre dokumentation. Nu kanske man måste in och dokumentera i en lärplattform två gånger per termin i stället för efter varje uppgift, som visa kommuner har idag, säger Sara Bruun.

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm