nordstrombild

Läraren Rickard Nordström har tiotusentals följare på Instagram. Foto: Privat

Digitalt

Magister Nordström: Så höjer du undervisningen med Instagram

Han har blivit känd som Magister Nordström på sociala medier de senaste åren. I dag har läraren Rickard Nordström Sveriges största lärarkonto på Instagram med tiotusentals följare och använder kontot som ett verktyg i undervisningen.

Magister Nordströms knep för att lyckas som lärare på sociala medier:

1. Publicera ett inlägg om dagen. Inte mer, inte mindre. Det är bra att uppdatera och visa att kontot lever, det gör det mer intressant att följa. 

2. Film är mer attraktivt än stillbilder. Film är på alla sått och viss roligare att kika på, det ger följarna en helt annan upplevelse.

3. Använd humor ibland. Det är väldigt viktigt att bjuda på sig själv. Jag tycker det är viktigt att vi kan skoja och skämta lite på en bra nivå, att få folk att smajla och le lite extra gör allt mycket roligare.

4. Det är viktigt att ha ett intressant innehåll. Vad tror du dina följare vill se? Man vill nog inte se en elev som sitter och skriver skrivstil på ett papper. Hur kul är det liksom? Vi vill inte se ”oldschool”, hur det alltid har sett ut. Jag tror att man vill se nya grejor som gör en glad, inspirerar och motiverar en mer.

5. Det är viktigt att visa att skolan är rolig. Vi har ett ansvar som lärare att även visa de fina och roliga delarna av skolvardagen – inte bara provresultat, arbetsmiljöproblem och andra tråkiga nyheter. Utan även visa goda exempel. Det har varit så mycket negativt om skolan och det är dags att visa hur bra, kul och givande det är att vara lärare och vilket fantastiskt jobb det är att undervisa och vägleda Sveriges viktigaste människor, det vill säga barnen!

Rickard Nordström, 45, arbetar som grundskolelärare, föreläsare och inspiratör. Men han är nog kanske mest känd som Magister Nordström på sociala medier.

Varje dag peppar Rickard Nordström Sveriges lärare och elever genom att visa upp klassens engagemang, vad som händer i klassrummet och hur han tillsammans med eleverna skapar en god stämning på skolan. 

– Det är ungefär tre och ett halvt år sedan som jag kom på tanken att finnas på Instagram. Jag kände att det var så mycket negativt snack om skolan i media och många gick hem och pratade negativt om skolvardagen. Jag ville sprida en positiv känsla och den goda stämningen som var i mitt klassrum, och berätta för elevernas föräldrar vad vi gör, säger Rickard Nordström.

Instagram-kontot handlar om att skapa ett samtalsämne mellan elever och föräldrar, menar han. 

– Då kan barnen gå hem, föräldrarna frågar vad de har gjort i skolan och i stället för att svara ”jag vet inte” så kan man nu göra en återkoppling där. Det visade sig rätt så snabbt att det fanns ett stort intresse bland både eleverna och föräldrar.

Kort efter att kontot startades spred sig det till fler elever på skolan, och bara efter en månad exploderade intresset.

– Jag märkte att det fanns ett intresse från hela landet. På det här sättet kan man dela och förmedla information på ett snabbt sätt till pedagoger och elever runt om i hela landet. Sedan att det skulle bli så här stort, det hade jag aldrig kunnat ana, säger han.

Har du haft någon förebild eller har du inspirerats av någon i framtagandet av ditt lärarkonto?

– Nä, utan jag försökte bara tänka lite utanför boxen för att fånga alla elever och göra undervisningen så rolig som möjligt. Det handlar i dag mycket om att sälja in skolan och skolans rykte på ett bra sätt. Det är inte så att jag försöker försköna bilden, utan så här är jag och så här fungerar det på min skola. Folk gillar det.

Hur såg det ut med andra lärarkonton när du började på Instagram, jämfört med i dag?

– När jag började med Instagram så fanns det nästintill inga lärarkonton, utan det vara med klasskonton som exempelvis ”Klass 4 a”. Går du in i dag och tittar på Instagram så är det hur många lärarkonton som helst. Det har väl blivit lite att man burit facklan och satt igång lärarkåren att finnas på sociala medier, säger Rickard Nordström.

Vad får du får respons av andra lärare runt om i landet?

– Det är ett jättestort intresse. Jag får även många privata mejl, men det är inte bara från andra lärare. När man kommer upp i följarantal så blir det ju att många ungdomar får upp ögonen för en. Jag har väl blivit någon form av förebild för många elever. Så det är faktiskt mest ungdomar som hör av sig till mig, säger han och tillägger:

– Det har ibland varit lite svårt att uttala sig om en elev hör av sig och berättar att man är mobbad exempelvis. Men jag försöker vara objektiv och försöker tänka enkelt och förnuftigt. Så visst blir det mycket kontakt i och med att jag vuxit så mycket under de här tre åren. Det är extremt mycket likes och liknande som alla ser, men också mycket som sker i bakgrunden privat. 

Det finns många lärare som ofta lyfter arbetsmiljöproblemen och att man inte hinner med sina arbetsuppgifter. Hur hinner du även rodda med sociala medier?

– När jag vaknar på morgonen så är jag som mest kreativ, och då sitter jag och skriver mina inlägg innan familjen vaknar. Sedan på kvällarna kanske jag sitter och redigerar lite bilder och filmer. Man får hitta rutiner så klart. Allting handlar om planering och framförhållning.

– Ibland ligger jag fyra-fem dagar före i planeringen på hur inläggen ska se ut framöver. Det är så man får jobba för att klara av att ha ett inlägg varje dag.

Vad är det bästa med att finnas som lärare på sociala medier?

– Det är absolut bästa är faktiskt att min klass utvecklas extremt mycket. Jag använder mitt konto som ett verktyg i undervisningen. Det är bra exempelvis när vi kan filma saker vi gör så får eleverna höra och se sig själva hur de gör, men också progressionen. Klart att eleverna höjs som personer om de får många lajks. 

Kan det bli för mycket fokus på likes ibland?

– Nej, inte alls. Viktigt är att man inte stirrar sig blint på likes. Dessa är bara en rolig grej och en extra krydda i en redan god maträtt.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm