SONY DSC

Svetlana Iantchenko

Matematik

Malte vinnare i matte-SM

Malmö Borgarskola vann lagtävlingen och deras Malte Larsson den individuella, i årets Matte-SM. Hemligheten heter bland annat Svetlana Iantchenko – läraren med stort engagemang för elevernas matematikstudier. 

Mer om Matte-SM
  • Kvaltävlingen anordnas i september varje år. I år tävlade drygt 1000 elever från 148 skolor om de 25 finalplatserna. Finalen arrangerades 22 november på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Alla finalister har under vintern och våren 2015 möjlighet att delta i korrespondensträning och träningsläger med universitetsmatematiker.
  • Vinnaren i finalen belönas med prispengar samt Brummer & Partners-priset som består av en resa till Cambridge University, där denne får träffa några av världens ledande matematiker vid Rouse Ball Lecture nästa år.
  • En finalplats innebär också möjligheten att bli uttagen till OS-laget som kommer att tävla i Internationella matematikolympiaden (IMO) som äger rum i Chiang Mai, Thailand 2015.

Länkar årets finalproblem
Utan lösningar
Med tillhörande lösningar

 

 

 

Placeringslista i finalen

1. Malte Larsson, Malmö Borgarskola, 35p

2. Martin Hesselborn, Norra Real, 34p

3. Lisa Lokteva, Hvitfeldtska gymnasiet, 31p

4. Åke Wettergren, Hvitfeldtska gymnasiet, och David Wärn, Danderyds gymnasium, 28p

6. Lars Åström, Malmö Borgarskola, 26p

 

Malte Larsson från Malmö Borgarskola vann nyligen årets upplaga av Skolornas matematiktävling för gymnasiestudenter, eller Matte-SM. Tävlingen arrangeras av Svenska Matematikersamfundet och ägde rum på Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

– Det var verkligen jätteroligt och känns riktigt bra, säger Malte Larsson om förstaplatsen.

I finalen lyckades han med bedriften att lösa de fem första uppgifterna. Men när det var dags för den sjätte hade han bara femton minuter kvar av tävlingens fem timmar.

– Jag hann knappt kolla på den sista, men det gick ändå. Jag fick veta av de andra deltagarna att det bara var jag och en till som hade klarat fem av problemen. Då insåg jag att jag låg bra till, säger Malte Larsson.

Han vann även lagtävlingen tillsammans med Malmö Borgarskola. En skola där matematikintresserade elever på senare år tagits väl om hand.

– Sedan jag började på skolan har intresset för matematik växt och samtidigt har det skett stora förbättringar. Vi har ett par timmars träningstillfällen i veckan med en jättebra lärare, säger Malte Larsson.

Det är matematikläraren Svetlana Iantchenko som leder träningen. Hon är imponerad av elevernas prestationer, men inte förvånad.

– De var bra förberedda. Eleverna brinner för det här och har jobbat väldigt hårt, säger hon och kommer in på Malte Larsson:

– Han dök upp på skolans tävlingsverksamhet i årskurs ett. Jag kommer ihåg hans blick när han såg det jag skrev på tavlan, säger hon.

Hon berättar att han började tävla och löste fyra av sex uppgifter första gången han deltog. Sedan fortsatte han att komma på de interna träningstillfällena varje vecka.

– När en elev lyckas lösa ett problem skapas en lust att göra det igen. Det är den lusten man måste angripa. Gräv hos varenda elev och utgå ifrån vad denne kan prestera. Alla skiljer sig från varandra, säger Svetlana Iantchenko.

Hon berättar att hennes matematikgrupp har skapat bra samarbetsförmåga sinsemellan.

– De gillar att jobba tillsammans och har blivit duktiga på att hjälpas åt istället för att konkurrera. Jag tror att det var därför de vann lagtävlingen, säger hon.

Varför är matematik viktigt, enligt din mening?

– Tillämpning går ju att googla, men det är ju inte det vi vill. Vi vill ha ett tänkande samhälle och matematik är ett bra redskap att utveckla det med, säger Svetlana Iantchenko och tillägger:

– Matematik handlar om harmoni och kunskap. Det är vackert och allt hänger ihop. Det måste vi förmedla till eleverna.

Jana Madjarova är ordförande i tävlingskommittén för Skolornas matematiktävling vid Svenska matematikersamfundet. Hon menar att det på Malmö Borgarskola sedan en tid tillbaka finns tillräckligt många elever som peppar och testar varandra. Men också en person som uppmuntrar och plockar upp dem.

– Svetlana Iantchenko är en väldigt bra lärare som tar hand om de här duktiga eleverna, hjälper och tränar dem. På de skolor där det inte sker mister många elever möjligheter de annars skulle ha haft.

Syftet med tävlingen är enligt henne inte att alla ska bli duktiga på att tävla, snarare att skapa möjligheter.

– Det är ett av flera sätt att komma fram och utvecklas professionellt. Vi tar vara på begåvningen. För många av eleverna är tävlingarna ett spännande forum där de kan hitta likvärdiga att diskutera med och utvecklas av. 

– Många lärare inspireras dessutom av tävlingen och hittar material och metoder att använda i sin egen verksamhet, säger Jana Madjarova.

För Svetlana Iantchenko är elevernas tävlingsresultat en stor bekräftelse.

– Det känns som att man har gjort ett bra jobb. Det känns underbart.

Hon tror att Malte Larsson kan komma att gå långt.

– Han är på en sådan nivå i dag att jag tror att han kommer att bli en jättebra forskare i matematik. Det är härligt att se en elev växa så mycket på så kort tid. Han går sista året nu och snart ska han ut i världen, säger hon. 

Kommentera