Annons
Foto: Anna von Brömssen

Med barnens sinnen i fokus

Publicerad 5 december 2012

Maria Montessoris pedagogik hamnar under luppen i en ny avhandling av Kerstin Signert, vid Göteborgs universitet. Titeln är ”Variation och invarians i Maria Montessoris sinnestränande materiel” och berättar om sinnesträningens betydelse i undervisningen.

Ett av de mest kända citaten av Maria Montessori är ”Världen börjar med barnen”. Hon vill med sin pedagogik visa hur mycket kraft och styrka, kunskap och intelligens barn har själva. Läraren ska vara observatören och finnas till hands, handleda och stötta, enligt Montessori. En ny avhandling tittar närmare på pedagogiken.

Kerstin Signert koncentrerar sig på barnens möten med de sinnestränande materielen. Genom variationsteorin sker en vetenskaplig belysning av lärandet som utformats av Ference Marton och andra forskarkollegor.

– Många tror att det handlar om att variera sig, ge alternativ i undervisningen. I stället handlar det om att teorin utgår från att, för att det ska vara möjligt att urskilja fenomen och egenskaper, så måste somligt vara likt medan annat är olikt eller tydligare. Något måste variera medan annat hålls invariant. Förhoppningen är att pedagogikens teoretiska och vetenskapliga grunder ska förstås i det samhälle vi har idag och att lärare är medvetna om hur barnen faktiskt lär sig, säger Kerstin Signert, när Skolvärlden träffar henne på Pedagogiska institutionen i Göteborg. 

Sinnesträningen innebär att barnen får uppleva, träna sig på att jämföra perspektiv och förstå skillnader. Maria Montessori delade in barnens utveckling i sex sensitiva perioder då barnen är mottagliga för språkinlärning och då sinnena utvecklas. Barnen har en vilja att skapa ordning och lär sig visa respekt och solidaritet genom samarbetet med andra elever. Inre impulser och yttre miljö skapar vår personlighet. Det är som ett speciellt rum för lärande, något att växa i som människa.

Många inom skolans värld menar att det inte går att undersöka en metod, vilket Signert nu gjort.

– Jag har undersökt en metod. Många tror att Montessoris undervisningsmetod är ett färdigt paket och inget som går att forska vidare på men eftersom all undervisning ska stå på vetenskaplig grund tycker jag att forskningen på denna pedagogik är viktig. Jag utbildar lärarstudenter och vill naturligtvis se fler studier av till exempel elever som gått i Montessoriskolor och hur de har upplevt sin skoltid, hur de lärt sig och vad den kunskapen har betytt för dem i deras utveckling. Om det är en bra undervisningsmetod borde den användas av fler än bara de speciella montessoriskolorna.

Det ständigt, debatterade politiska projektet, som skolan är behöver forskningen för att bana väg för nya riktningar inom pedagogiken, menar Kerstin Signert.

Hon var i USA för några år sedan och reste runt och besökte olika skolor. Montessoripedagogiken användes här på äldre barn på högstadiet och de lärde sig att samarbeta. Maria Montessori var själv i USA i början av 1900-talet där hon träffade Graham Bells fru som undervisade döva och alla elever kunde ta del av undervisningen.

Maria Montessori, som kallade sig själv världsmedborgare, hade bestämt sig för att sprida sin pedagogik över världen. Hon besökte Spanien, Indien, USA, Holland och Norge och byggde upp skolor som hon själv kontrollerade. Under 1930-talet stängdes alla Montessoris skolor i Italien när Mussolini kom till makten eftersom hennes tankar hade med självständighet att göra. Som enda kvinnliga läkarstudent blev hon varse kvinnofrågorna och var med på kvinnokonferenserna i Berlin 1896 och i Milano 1908. Under sin yrkesbana upptäckte hon barns olika sätt att lära sig, i första hand de med psykiatrisk problematik. Samhällsförändringarna och olika tänkare påverkade Montessoris utveckling av sin pedagogik; som hade många inslag av psykologi och antropologi.

Flera tänkare inspirerade henne, bland andra John Dewey med sin ”learning by doing”, Fröbel med sina tankar om leken, Rousseaus beskrivning av den ”nya människan”, tjecken Comenius tankar om ”ett språk, en religion” och hans intresse för materialet i undervisningen. Maria Montessori ville att barnen skulle undervisas i en speciell, tillrättalagd miljö.

Hon såg skolan som det lilla samhället där barn och ungdomar skulle lära sig att förstå det stora samhällets perspektiv. De skulle få vara de individer de var och få ett ansvar. Alla länder oavsett kultur och religion kunde använda inriktningen, menade hon.

Handens arbete var också viktigt för hjärnans utveckling, enligt Maria Montessori. Samarbete, tillverkning och skapande påverkar inlärningen.

– Det var detta som gjorde att möbelformgivaren Carl Malmsten blev intresserad av montessoripedagogiken, menar Kerstin Signert.

– Maria Montessori hade en holistisk syn på livet och ville isolera svårigheterna för eleverna. Hon gjorde till exempel små ramar med snören, för att barnen skulle träna sig på rosetter för att sedan kunna knyta sina skor. De små knopparna på pussel är där för att utveckla motoriken, på ett kartpussel sitter de röda plupparna på huvudstäderna, så att du lär dig dem när du pusslar

Framtidens skola skulle kunna se annorlunda ut, med mindre fokus på resultat och tävling. I lärarutbildningen har man under de senaste åren pratat om ”den hållbara utvecklingen”. Maria Montessori hade samma idéer på sin tid, i sin kosmiska undervisning. Hon trodde på mötet med eleverna, både i utveckling och behov.

Kritiken mot Montessori är idag ungefär densamma som förr. Många tror att barnen tar för mycket ansvar för sin undervisning, att den är för individualistisk. Detta håller Kerstin Signert inte med om:

– De yngsta barnen tränas i egna aktiviteter, för att kunna lära sig och förstå sig själva. Sedan kan de delta i gruppaktiviteter, som är målet i montessoriundervisningen.

Montessori kritiserade universitetsutbildningen för att studenterna gjordes till passiva mottagare. Hon ville rusta barnen att komma ut i världen med förståelse och kunskaper om komplexiteten att leva.

– Hon litade på att vi faktiskt vill lära oss för att utvecklas, säger
Kerstin Signert.

OM KERSTIN SIGNERT

Född: 1949.

Utbildning: Montessoriutbildning, lågstadielärarexamen, universitetsadjunkt, idag lärarutbildare på Institutionen för pedagogik och didaktik på GU sedan 1993.
 Författare till bland annat ”Maria
Montessori, Anteckningar ur ett liv”(2000) Studentlitteratur.
 Ordförande i MER, Montessori,
Education and Research, nationellt nätverk som samordnar forskningen av undervisning och utbildning.

Aktuell med: Avhandlingen: ”Variation och invarians i montessoripedagogiken”.

OM MARIA MONTESSORI

(1870-1952)
Italiensk pedagog, forskare, första kvinnliga läkaren i Italien, docent i antropologi, feminist, filosof, filantrop.
1907 skapade skola/barnhem ”Casa dei Bambini” i Rom för mentalsjuka barn.
Nominerad tre gånger till Nobels fredspris.
Hon ville ge alla barn möjlighet att förstå helhetens betydelse och därmed fredens nödvändighet. Den kosmiska planen är ett av nyckelbegreppen i montessoripedagogiken, och hon ansåg att allt levande, följer en plan och för att förstå världen måste man ha ett helhetsperspektiv, ett sammanhang.
1950 var Maria Montessori i Sverige.
Sverige hade Ellen Key med sitt ”Barnens århundrade” som både inspirerat och påverkat Maria Montessori som skrev ”Barndomens gåta”. De båda kämpade för kvinnans rätt och hade freden som gemensamt mål.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

LR: ”Man monterar ner anställningstryggheten”

Fackligt 

 Utredarens förslag kan ändra arbetsrätten i grunden. ”Extremt”, ”totalt obalanserat” och ”en katastrof” är några uttalanden om regeringens las-utredning.

Annons
Annons
Debatt

”Stefan Löfven – leken med våra liv måste få ett slut”

Debatt

”Vi kräver att regering och myndigheter använder sommaren till att planera en mer hållbar strategi inför höstterminen”, skriver debattörerna.

Kommentera
Annons
Nedskärningar i skolan

Östersunds rektorer flaggar för ohållbara budgetkrav

Arbetsmiljö

Rektorerna i Östersund har gått samman och skriver i ett öppet brev att nedskärningarna som krävs för att få ihop kommunens budget inte är hållbara. 

Rektorn säger upp sig i protest mot nedskärningar

Arbetsmiljö

I höst kommer sju tjänster på Styrsöskolan i Göteborgs kommun att försvinna. Beslutet har gjort att skolans rektor Christina Ingblad sagt upp sig. 

Annons
Annons
Annons

Fler lärare kan få a-kassa i sommar

Lön och villkor

I sommar har lärare utan anställning rätt till a-kassa även om de får ferielön – men bara om anställningen avslutas rätt månad.

Coronaviruset

Lärare inte prioriterad grupp för coronatester

Coronaviruset

Lärare ingår inte i MSB:s nya prioriteringslista.

Regeringen vill covid-testa fler yrkesgrupper

Coronaviruset

Staten tar kostnaderna för testning av personer med samhällsviktiga yrken, meddelar socialminister Lena Hallengren.

LR välkomnar testning av lärare

Coronaviruset

– Det är viktigt med klarhet i den här svåra tiden, säger vice ordförande Svante Tideman.

Betyg

500 miljoner för att minimera kunskapstappet: ”Otillräckligt”

Corona

De 500 miljoner som skjuts till för att minimera risken för kunskapstapp efter coronakrisen inte är tillräckligt, anser LR:s Åsa Fahlén.

Så stöttar du elever med språkstörning

Specialpedagogik

Vad är viktigast att tänka på som lärare när man undervisar en elev med språkstörning? Specialpedagogiska skolmyndighetens rådgivare
Annelie Westlund delar med sig av de viktigaste tipsen.

Hon tilldelas prestigefyllt lärarpris

Svenska

Annika Sjödahl tilldelas Svenska Akademiens svensklärarpris 2020.

Här belönas slitna lärare med extra ledig dag

Arbetsmiljö

På Volgsjö skola får lärarna en extra ledig dag som belöning.

LR-kongressen 2020

Kongressen röstade för utökat stöd till lärare på friskola

LR-kongress 2020

Ett av fredagens beslut är att inleda en ny försöksverksamhet med stöd till lärare i privat sektor.

LR:s första digitala kongress – ”Det flyter på ganska bra”

LR-kongress 2020

Medlemsavgifter, föreningsanslag och stöd till medlemmar i privat sektor är några av de delar som avhandlas under kongressdag ett av två.

Åsa Fahlén: Vi har en tydlig linje i förbundet

LR-kongress 2020

Många beslut kvarstår till hösten, men ordförande Åsa Fahlén är glad över den digitala kongressen.

Här är styrelsens förslag till kongressen

Kongressen 2020

LR:s ordförande Åsa Fahlén summerar varje enskild proposition.

stor lärarenkät

Corona har skapat kunskapstapp för miljardbelopp

Kunskapskrav

En majoritet av lärarna anser att coronapandemin har en negativ påverkan på elevernas kunskapsutveckling, visar en ny undersökning.

Facken: ”Anna Ekströms löften om sänkta krav infrias inte”

Coronakonsekvenser

Lärarfackens båda ordföranden kritiserar utbildningsministern för att inte hålla vad hon lovar lärarna.

Högre frånvaro bland lärare i grundskolan än på gymnasiet

Corona

I en rapport från Skolverket, som TT tagit del av, framgår det att bland grundskolans lärare var frånvaron 20 procent högre veckan efter påsk jämfört med föregående år. Frånvaron bland gymnasielärarna var nästintill samma i år som förra året.

Debatt

Debatt: ”Facket ska jobba för läraren – inte arbetsgivaren”

Debatt

”Jag vill vara medlem i ett fack som vågar lyfta den verklighet lärare befinner sig i, som vågar vara jobbigt”, skriver Alexander Skytte i en debattartikel.

Kommentera
Arbetsmiljö

Lärarna drunknar i dokumentation: ”Hanteringen av klagomål bör ses över”

Arbetsmiljö

Statskontoret ska utreda klagomålshanteringen i skolan.

”Vi behöver en alternativ plan när det blir krisläge”

Corona

”Vi behöver ett läge där vi kan dra ner på delar av vår verksamhet för att fokusera på undervisning i krisläge”, skriver Karin Boberg.

Här är eleverna i skolan varannan vecka: ”Klokt beslut”

Corona

För att minimera smittrisken under coronakrisen är eleverna på Stenbocksskolan i Ulricehamn på plats i skolan varannan vecka. 

Lärarfacken: Skolverkets stöduppdrag är meningslöst

Kritik

På torsdagen lade Skolverket upp stödmaterial för lärare på webben. Men lärarfacken är inte imponerade.

Skolverkets blixtuppdrag: Sänk arbetsbelastningen för lärare

Coronakrisen

Senast på torsdagen ska nya stödinsatser vara igång för en hårt prövad lärarkår.

Malmö vill testa tre terminer – ser paralleller med coronakrisen

Treterminssystem

Malmö stad vill bryta upp läsåret i tre terminer på sina skolor – och ser intressanta paralleller med coronasituationen.

Lärarna tvingas jaga in elever till distanslektionerna

Distansundervisning

Elever som inte loggar in, spelar tv-spel under lektionen eller tar med sig videochatten in på toaletten. Det är exempel från ämnesläraren Eva Hjelms och hennes kollegors vardag.

Undersökning: Varannan elev har varit frånvarande

Corona

I län som varit hårdast coronadrabbade har upp till hälften av eleverna varit hemma från skolan, visar en granskning av SVT.

Ljusdal sparar på skolan – drar in 100 tjänster

Nedskärningar

För att spara pengar planerar Ljusdals kommun att mitt under coronakrisen minska antalet anställda inom skolan och förskolan.

Debatt

”Hjälp skolpersonal att hantera radikalisering”

Debatt

”Det är viktigt att ge skolor och skolpersonal kunskap om vilka tecken en ung person som håller på att radikaliseras visar upp”, skriver debattörerna. 

Kommentera

Här är magister Fridolins nya liv som lärare: ”Ringrostigt”

Intervju

Så ser Gustav Fridolins nya liv som lärare ut. ”Det var lite ringrostigt i början”, säger han när Skolvärlden hälsar på som första media.

Skolverkets tre scenarier inför höstterminen

Coronaviruset

Lärare kan tvingas välkomna nya gymnasieklasser på distans. Det är ett av Skolverkets framtidsscenarier.
– Jag får ont i magen när jag tänker på det, säger svenskläraren Filippa Mannerheim.

Debatt

”Lagförslaget om distansundervisning är redan föråldrat”

Debatt

”Låt utbildning via fjärr- och distansundervisning fortsatt få vara en möjlighet för Sveriges elever och lärare. Inte bara vid pandemier, utan även när normalläget är tillbaka”, skriver Peter Wilcke, verksamhetsansvarig på NTI-skolan.

Kommentera

Så påverkas syv av coronakrisen: ”Finns en stor oro”

SYV

Studie- och yrkesvägledare berörs hårt av coronapandemin. De som är friska och hoppar runt på flera skolor befinner sig en tuff situation, menar studie- och yrkesvägledaren David Spak.

NPF-elever hårt drabbade av krisen: ”Tuffaste situationen någonsin”

NPF

Coronakrisen har slagit hårt mot elever med NPF, enligt en ny rapport. 

Ny studie: Barn kan smitta lika mycket som vuxna

Corona

Barn som smittats av coronaviruset kan vara lika smittsamma som vuxna, uppger SVT och hänvisar till en ny tysk-brittisk studie som bygger på testresultat från Berlin.

Den avlidnes lärarkollegor: Varför skyddas vi inte?

Corona

Lärare på Stocksundsskolan som mist en anställd till covid-19 är oroliga för smittspridning.
– Det är jobbigt att gå till arbetet, säger en av dem till Skolvärlden.

Lärare avled i covid-19 – personalen stöttas i sorgen

Corona

På Kågeskolan i Skellefteå har en av de lärare som testat positivt för corona avlidit. 

Hovrätten: Försenat stöd är diskriminering

Särskilt stöd

Hovrätten fastställer domen som säger att Malmö stad ska betala 20 000 kronor till en elev i diskrimineringsersättning.

”Integrera sex- och samlevnad i alla ämnen”

Debatt

”Flera kvinnojourer flaggar för att kvinnor och barn utsätts för våld och sexualbrott som följd av corona-isoleringen. Låt utbildning vara nyckeln till att få ett stopp”, skriver gymnasieläraren Cajsa Blekemo.

Kommentera

Här får lärarna själva välja om de vill arbeta hemifrån

Corona

Coronapanedemin har delat upp lärarkåren i två läger: de som vill jobba hemifrån och de som vill fortsätta skolundervisningen som vanligt. Inom gymnasie- och vuxenutbildningen i Borås får lärarna själva välja.

LR: Regeringens beslut är en arbetsmiljörisk för lärare

Coronakrisen

”Flexibilitet” säger utbildningsminister Anna Ekström om att öppna för distansundervisning i grundskolan. ”Arbetsmiljörisk” menar LR:s ordförande Åsa Fahlén.

”Bevara mångfalden i svensk folkbildning”

Debatt

”Slopat mobilitetsstödet hotar folkhögskolors överlevnad och i förlängningen en levande landsbygd, utjämning av utbildningsklyftor, samt riskerar att en lång tradition av kunskap går förlorad”, skriver debattörerna. 

Kommentera

Debatt: ”Lärarförbunden har spelats ut mot varandra”

Debatt

”Hur de två förbunden skall kunna samla alla lärargrupper under ett tak utan inbördes löne- och revirstrider och glömma det förflutna är en gåta”, skriver Kjell Tormod.

Kommentera
Likvärdighet

Per Kornhall: Den här utredningen säger det självklara

Likvärdighet

Skolexperten Per Kornhall om Björn Åstrands utredning för en likvärdig skola: ”Låt oss fatta dessa beslut så vi kan börja ha lite ordning och reda i skolan.”

Förslaget: Slut med kösystem till populära skolor

Förslag

Idag lämnades utredningen om likvärdig skola till regeringen.
– Staten måste ta ett större ansvar, säger utredaren Björn Åstrand.

Debatt

”IT och heltäckande läromedel är chanslösa mot läraren”

Debatt

”Även när det kommer till distansundervisning behövs en lärare som leder arbetet. Läraren är och förblir den centrala och mest behövliga aktören i all skolans undervisning”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Norges skolor öppnar – facket kritiskt till riktlinjerna

Corona

De norska skolorna öppnar igen, men frågetecken kvarstår kring formerna.

Fler vill bli lärare i coronatider

Utbildning

Fler har sökt till lärarutbildningen i höst, visar nya siffror från UHR. 

L: Inför nationella priolistor för alla lärare

Politik

Landets hårt prövade lärare och måste avlastas under coronakrisen, säger Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni.

Distansundervisning

Oro bland lärare: Mer distansundervisning efter krisen

Arbetsmiljö

När coronakrisen har lagt sig kommer flera skolor att fortsätta med den digitala undervisningen. Det tror Marcus Larsson, lärare och engagerad i tankesmedjan Balans.

Kommunens plan: Fortsätta undervisa på distans efter krisen

Digitalt

I Huddinge planerar man att fortsätta med distansundervisningen även efter coronapandemin. 

Coronakrisen drabbar SFI hårt: ”Förödande”

SFI

Utmaningarna inom SFI är stora och många lärare oroas över följderna av coronaviruset.

Föräldrar som corona-trotsar skolplikten riskerar böter

Corona

I Ekerö hålls friska elever hemma av oroliga vårdnadshavare. Nu hotar kommunen med vite.
– Föräldrar försämrar chansen för sina egna barn att klara skolan, säger en lärare.

Antalet skyddsombud inom LR växer

Skyddsombud

En kartläggning visar att Lärarnas Riksförbund har fler skyddsombud i dag än för åtta år sedan. 

SPSM efter stor skolenkät: Vi måste fånga de elever som faller

Debatt

Pandemin innebär en upp och nervänd värld för barn och ungdomar, och elever som redan innan krisen hade behov av stöd är en riskgrupp. Det skriver Specialpedagogiska skolmyndighetens generaldirektör Fredrik Malmberg.

Kommentera

Skolan tillverkar visirhållare till äldrevården i coronakrisen

Teknik

På Jämtlands gymnasium finns fem 3D-skrivare som eleverna vanligtvis använder i undervisningen. Nu används skrivarna i stället för att skapa visirhållare till äldrevården.

Läraren: ”Vår arbetsbörda under corona är övermäktig”

Arbetsvillkor

Sjukskrivna kollegor, vikariebrist och undervisning för elever såväl i klassrummet som hemma tär på lärarna i grundskolan.
– Det är som att vi ska vara någon sorts evigt fungerande maskiner, säger läraren Hanna Hermanson.

Fotbollsstjärnornas nya plan – ska bli lärare: ”Inspirerande”

Lärarutbildning

Samtidigt som de spelar fotboll på elitnivå håller Malin Winberg och Viktor Elm på att utbilda sig till lärare.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons