hourofcode
Foto: Samuel Skwarski
Hour of Code

Microsoft lyssnar när eleverna visar

Över hela världen pågår just nu projektet Hour of Code. I Stockholm har elever bland annat berättat för Microsoft hur de använder Minecraft som utbildningsverktyg. 

Hour of Code
  • Hour of Code lanserades den 9 december 2013 och uppmuntrar till att införa digital undervisning i läroplanen. Målet är även att öka den etnisk mångfalden och andelen kvinnor inom IT-branschen.
  • Stora aktörer som Bill Gates och Mark Zuckerberg har investerat 10 miljoner dollar i projektet.
  • I skrivande stund har 61 679 397 personer världen över provat Hour of Code. Här kan man bland annat testa och få gratis utbildning i programmering. 

Det är många event som pågår runt om i landet när det internationella projektet Hour of Code arrangeras. Bland annat besökte elever Microsoft i Akalla utanför Stockholm – dels elever från årskurs 6 i Björknässkolan, dels Geek Girls Mini-gruppen ”Kvarnbychix” från årskurs 5 på Kvarnbyskolan i Rinkeby.

– Representanter från Microsoft berättade för eleverna om kodning och hur Microsoftkontoret byggdes i spelet Minecraft, säger Åsa Girgensohn, som är lärare på Björknässkolan i Nacka.

Men dagen handlade också om att företaget ska lära av eleverna.

– Eleverna fick berätta hur vi har använt Minecraft som ett verktyg i undervisningen. Microsoft satsar mycket på utbildning, så det är bra att de lyssnar på eleverna, säger Åsa Girgensohn.

Hennes elever använder spelet i ett projekt i NO, där de ska skapa ett hållbart samhälle. Där ska finnas vattenrening, elförsörjning och avfallshantering. Eleverna fick själva välja redovisningsmetod, och Minecraft var ett av alternativen.

– Drygt hälften av eleverna valde att redovisa med hjälp av spelet. De känner sig trygga med verktyget och har åstadkommit fantastiska resultat, säger Åsa Girgensohn och fortsätter:

– Jag är otroligt imponerad av hur bra de har lyckats både med modeller och inlärning. De har verkligen byggt vindkraftverk och kunnat visualisera hur det fungerar.

Behöver man som lärare kunna spelet för att använda det?
– Jag kan inte Minecraft. Man behöver verkligen inte kunna det, så länge man har ett tydligt uppdrag. Det finns också ibland en poäng med att låta eleverna vara experter, för att stärka självkänslan, säger Åsa Girgensohn.

Under veckan sysslar Nackaeleverna också med Hour of Code på lektionstid. På Hour of Codes webbplats kan alla som vill testa att programmera på ett pedagogiskt sätt.

– Jag tycker att det är väldigt kul själv. Det är en del hjärngympa att lyckas få figurerna att göra det man vill, säger Åsa Girgensohn.

Kurserna är uppbyggda kring uppdrag som presenteras med en introduktionsfilm. Klarar du inte uppdraget, får du tips på hur du kan göra. Om du lyckas tilldelas du ett nytt.

– För de som är intresserade finns också fortsättningskurser på webbplatsen, säger Åsa Girgensohn.

Kommentera