Annons

Miljonsatsning bakom nytt läsprojekt

Publicerad 20 april 2016

Läsrörelsen ska tillsammans med David Lagercrantz driva läsprojektet ”Berättelser som förändrar”. En ny satsning som ska nå 100 högstadieskolor och 100 gymnasieskolor och minst 35 000 elever.

Fakta

”Berättelser som förändrar”

Läsrörelsen och David Lagercrantz står bakom det läsfrämjande projektet där 100 högstadieskolor och 100 gymnasieskolor deltar. 

En konferens för alla skolledare anordnas i höst och 20 inspirations- och utbildningskonferenser för hundratals lärare och skolbibliotekarier äger rum under 2017.

David Lagercrantz föreläser på de tio första och Läsrörelsens ordförande och projektledare Elisabet Reslegård är moderator.

Föruom Ann Boglind och David Lagercrantz är Johan Unenge, författare, serietecknare och Sveriges förste läsambassadör och läscoach, med i projektet.

När David Lagercrantz lanserade ”Millennium 4” förra året lovade han att i framtiden skänka en del av intäkterna från ”Det som inte dödar oss” till Läsrörelsen. Bidraget kommer att gå till ett läsprojekt under namnet ”Berättelser som förändrar”.

Tillsammans med Läsrörelsen gör författaren en satsning för läsfrämjande som går ut till 100 högstadieskolor, 100 gymnasieskolor och minst 35 000 elever över hela Sverige. Projektet har möjliggjorts genom att David Lagercrantz själv skänker 1 miljon kronor till en början men också med stöd från Postkodlotteriets kulturstiftelse, som går in med 2,5 miljoner kronor.

– Vi växer genom att läsa! Böcker skärper vår blick och vår empati. Jag tror få saker kan överbrygga gapet mellan "ett vi och ett dom" i samhället som god litteratur, säger författaren David Lagercrantz i ett pressmeddelande.

Det känns väldigt roligt att vara en del av det här projektet.

Projektets huvudpedagog är Ann Boglind, universitetslektor/lärarutbildare i svenskämnets didaktik vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion vid Göteborgs universitet. Hon är i grunden svensklärare och var under många år ordförande i Svensklärarföreningen.

– Det känns väldigt roligt att vara en del av det här projektet. Just för att det vänder sig till tonårsläsare. Jag har nyligen gått i pension men tidigare har jag under många år varit högstadielärare och arbetat med lärarutbildning vilket har givit mig en väldig erfarenhet utav hur man kan arbeta med tonåringar och litteratur. Jag har även skrivit en bok om barn- och ungdomslitteratur, säger Ann Boglind till Skolvärlden.

Varför är det här projektet viktigt?

– I dag läses det ganska mycket i skolorna, men det är väldigt disparat. Elever sitter och läser olika böcker och då kan man inte ha något gemensamt samtal och analysera böckerna. Det var det som gjorde att jag tror extra mycket på det här. Med detta kan man jobba med lite svårare böcker, Ann Boglind och tillägger:

– Skolan behöver arbeta på ett mer kreativt sätt så att skolans läsning inte identifieras med något tråkigt. Det är jättebra att man läser på sin fritid men det räcker inte att bara läsa utan man måste få hjälp med till exempel berättarteknik och diskutera med andra om sina upplevelser.

Ann Boglind berättar att hon inte har något emot att elever läser på iPads, men man vet att om man samtidigt är uppkopplad så störs man hela tiden utav att det plingar och således får man ingen läsro. Därför kommer det bara att vara böcker som distribueras i det här projektet.

Vad kommer lärarna att ha för roll i projektet?

– Om det till exempel finns elever som inte är så duktig läsare så får man sätta sig och läsa högt för dem. Man måste vara närvarande och ha boken alldeles färsk så man verkligen kan prata med eleverna om vad som finns i boken. Där finns det ett intressant samtal kring vad som ligger bakom verket, ge eleverna redskap för att göra iakttagelser i böckerna och titta på hur författarna har gjort för att det blir spännande och så vidare.

Ann Boglind

I samband med projektet kommer även en konferens för alla skolledare att anordnas samt 20 inspirations- och utbildningskonferenser för hundratals lärare och skolbibliotekarier. I samband med detta kommer åtta boktitlar väljas ut som eleverna kommer att få arbeta med.

– Vi tror oss veta att inget liknande projekt har genomförts i Sverige bland elever i högstadie- och gymnasieskolor. Läsrörelsen har byggt upp en bred erfarenhetsbank som vi kommer att utgå ifrån, säger Läsrörelsens ordförande och projektledare Elisabet Reslegård i ett pressmeddelande.

Ann Boglind kommer även att vara delaktig i framtagandet av böckerna till läsprojektet tillsammans med andra lärare och elever. Skulle hon själv ha fått bestämma vet hon vad hon skulle ha valt.

– Jag skulle gärna vilja ha någon utav Jessica Schiefauer böcker. ”Pojkarna” och ”När hundarna kommer” är några böcker som är mina favoriter. De är bra böcker som inte är så enkla men passande för att läsa tillsammans.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

Kommunen erbjöd politiker coronaskydd – men lärare nekades

Corona

"Jag blir både förbannad och fundersam", säger LR:s Niclas Wahlgren.

Annons

Bildlärarens brev till Skolverket: "Efter oron kommer ilskan"

Öppet brev

"Dessa förändringar innebär en katastrof för bildlärarkåren", skriver bildläraren Ann-Sofi Viklund.

Kommentera
Coronaviruset

Studie: Högstadielärare bland de värst drabbade yrkesgrupperna

Corona

”Lärarnas oro har varit befogad.”

Annons
Annons

Åsa Fahlén: ”Jag är förvånad och oroad”

Corona

Beskedet om att gymnasiet ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum är oroväckande, enligt LR. 

Annons

Gymnasieläraren Robin: ”Positivt men tufft”

Corona

Det här efterlyser han för att kunna planera resten av vårterminen.

Nya coronaråd för gymnasiet

Corona

Gymnasieskolorna ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum.

Så många högstadieskolor undervisar på distans

Corona

Här är resultatet av Skolverkets snabbutredning.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

Friskolor

Kommunlistan: Tunga koncerner ligger bakom två av tre nya friskolor

Friskolor

”Regelverket styr friskoleväsendet mot koncernerna”.

Debatt

”Barnens bästa måste få gå före affärsintressen”

Debatt

”Moderaterna och Sverigedemokraterna säger nej till i princip alla förslag för att öka likvärdigheten”, skriver Carina Ohlsson och Gunilla Svantorp (S).

Kommentera
Forskning

Forskning: Därför brister elevernas historiekunskaper

Forskning

”Systematiska grundproblem som är orsaken bakom bristerna.”

”Tvålärarskapet kan ta svensk skola ur krisen”

Undervisning

Läraren och författaren Anders Tidström om en metod som lätt viftas bort.

Skolbibliotek

Kraven på bemannade skolbibliotek hyllas: ”En garanti”

Skolbibliotek

Kraven skärps – måste vara bemannade av utbildad personal.

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons