dilsa_demirbag-sten_pennskaftet
Foto: Karl Gabor
Lärarhyllning

Nytt pris ska lyfta lärare i utsatta områden

Genom ett nytt pris – Pennsvärdet – vill Berättarministeriet lyfta lärare som arbetar i socioekonomiskt utsatta områden.
– Det finns så mycket kreativitet som inte syns och hörs. Nu lyfter vi det, säger Dilsa Demirbag-Sten, generalsekreterare för Berättarministeriet.

Pennsvärdet

”Priset är ämnat för låg- och mellanstadielärare som jobbar i något av Berättarministeriets verksamhetsområden och tilldelas en eller flera lärare som i en nyskapande och framåtlutad anda främjar elevernas språkutveckling, kreativitet och kritiska förmåga genom sin pedagogiska gärning.”

Berättarministeriets verksamhetsområden är: Rinkeby-Kista, Hässelby-Vällingby, Spånga-Tensta, Enskede-Årsta-Vantör, Farsta, Södertälje, Östra Göteborg eller Angered.

Källa: Berättarministeriet

 

Berättarministeriet stöttar barn, elever och lärare i socioekonomiskt utsatta områden. Nu har man instiftat ett lärarpris ”Pennsvärdet” för att uppmärksamma låg- och mellanstadielärare, verksamma i dessa områden.

– Vi jobbar väldigt nära lärare i de mest utsatta områdena. Vi vill lyfta dessa lärares dagliga arbete, deras professionalitet och det mod och engagemang som de visar för sina elever. Det finns mycket kreativitet där som kanske inte syns och hörs så mycket och då tänker vi att då kan vi göra det, genom en form där lärarnas profession lyfts, berättar Dilsa Demirbag-Sten, generalsekreterare för Berättarministeriet.

Priset ska gå till en lärare som ”i en nyskapande och framåtlutad anda främjar sina elevers kreativitet, språkutveckling och kritiska tänkande”.

Vad är det ni letar efter hos läraren?

– Kontinuitet och att läraren ser eleven och tar sig modet att vara kreativ för att möta eleverna specifik, våra elever i våra socioekonomiskt utsatta områden har specifika behov. Som samhället har skapat, vill jag säga, inte skolan eller lärarna.

Nomineringsperioden är nu över och Dilsa Demirbag-Sten berättar att intresset varit ”väldigt stort”. Om några veckor meddelas vem som tilldelas priset denna första gång. I juryn sitter bland annat Anne-Marie Körling, grundskolelärare och författare, författaren Daniel Sjölin och Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap, Karolinska Institutet.

Priset består bland annat av 25 000 kronor som ska användas till lärarens egen fortbildning. Dessutom erbjuds vinnaren en plats i juryn till nästa år, för att föra stafettpinnen vidare.

– Läraren vet bäst själv och bestämmer till vad pengarna ska användas. Och så får man ett diplom och en silverbrosch. Jag tror kanske inte att pengarna är det viktigaste utan äran och att lyftas som lärare, säger Dilsa Demirbag-Sten.

Kommentera