Ulrica Hedencrona, Mariann Lindberg, Helen Hillby och Christine Reuterskiöld deltar i lärarpanelen.
Samarbete mellan speciallärare och lärare, aktuella skolfrågor och corona – fyra speciallärare/pedagoger svarar på tre heta frågor.
Ulrica Hedencrona, Specialpedagog/SEN, svenska, engelska och franska IHGR, Göteborg.
Mariann Lindberg, Speciallärare matematik Parkskolan, åk 7–9, Östersund.
Helen Hillby, Speciallärare, Östra Stenhagenskolan, Uppsala.
Christine Reuterskiöld, Specialpedagogisk kontakt, Komvux Malmö – enheten Pedagogisk stödorganisation, Malmö.
Vad krävs för att samarbetet mellan lärare och speciallärare ska fungera?
Ulrica Hedencrona: För att samarbeta krävs tät och kontinuerlig kontakt. Elevhälsoteamet sitter ofta isolerade från lärarna. När jag flyttade in i lärarnas arbetsrum har det blivit tydligt att ärenden hanteras snabbare. Jag får ofta direkt information från lärarna och kan då gå in och göra de insatser som krävs i ett tidigare skede.
Mariann Lindberg: Det viktigaste är att man kommunicerar kontinuerligt, genom samtal och nödvändig dokumentation. Man behöver vara överens om och klargöra för varandra vad som ska göras och vem som gör vad. Vi skulle behöva ha mer tid på skolan då vi inte har undervisning.
Helen Hillby: För att samarbetet mellan lärare och speciallärare ska fungera krävs det att man kan prata öppet om vilka förväntningar man har på varandra. Det måste också vara tydligt i organisationen vem som ansvarar för vad. Då finns förutsättningar för ett gott samarbete där man har respekt för varandras profession.
Christine Reuterskiöld: Olika forum för möten, samtal och lärande av varandra. Strukturer och avsatt tid organisatoriskt. Elevernas lärande och möjligheten att nå målen är vårt gemensamma arbete tillsammans. Samsyn kring olika begrepp så att vi förstår varandra. Exempel på forum: studieverkstäderna med inkluderat skoldatatek (Tekno teket).
Synen på undervisning ofta är förlegad i media
Vilken skolfråga borde få större medialt utrymme anser du?
Ulrica Hedencrona: Jag tycker att synen på undervisning ofta är förlegad i media, läraryrket definieras ofta med kunskapsförmedling. Att arbeta som lärare är både komplext och dynamiskt. Elever i dag har direkt tillgång till fakta vilket kräver förmedling av källkritik, samt förståelse kring, och hur, fakta ska hanteras.
Mariann Lindberg: Det faktum att vi i skolan, i mycket större utsträckning, skulle kunna motverka och förhindra ett stort samhällsproblem – utanförskap. Vi vet vad vi behöver göra: ge varje elev mer vuxentid för samtal, handledning, undervisning och stöd. Om vi vore fler – lärare, elevhälsopersonal, skolvärdar etc. – skulle många fler elever lyckas i skolan.
Helen Hillby: Alla elevers rätt till likvärdig utbildning och lärares förutsättningar att ge alla elever det var och en behöver.
Christine Reuterskiöld: Hur ska vi få fler att vilja utbilda sig till lärare? I år har skolformen Särskild utbildning för vuxna upphört och är nu Komvux för särskild utbildning – mer information och goda exempel.
Eleverna är mer bekväma i sin hemmiljö och har lättare att kommunicera
Arbetar du mer digitalt under coronakrisen?
Ulrica Hedencrona: Coronakrisen har lett till ett mer digitalt arbete då de kommunala skolorna i Göteborg inte får ha samtliga elever på plats samtidigt. Mina digitala samtal fungerar i vissa fall bra. Eleverna är mer bekväma i sin hemmiljö och har lättare att kommunicera. Det komplicerade ligger i arbetet med elevers konkreta material eller vid grupparbete.
Mariann Lindberg: Ja, de flesta möten med kollegor på andra enheter sker digitalt nu, likaså möten med vårdnadshavare. Det fungerar oftast bra, men är ibland svårare när det behövs tolk.
Helen Hillby: Jag arbetar mer digitalt nu än tidigare. Det fungerar ofta bra att till exempel möta föräldrar och kollegor i digitala möten. Mycket av det kommer säkert att fortsätta efter att pandemin är över. I vissa fall kan digitala möten dock inte ersätta de fysiska.
Christine Reuterskiöld: Ja, både med kollegor och elever. Under hösten har vi haft en kombination av arbete på skolan och digitalt. Studieverkstaden finns även digitalt. Via den får eleverna kontakt med speciallärare eller specialpedagog, via video eller mobilsamtal. De får även erbjudanden om digitala workshops i t.ex. talsyntes, tips i studieteknik, instruktionsfilmer, tips, med mera.