Annons
Ellinor Lundsten, utvecklingslärare i Stockholms stad. Foto: Privat/Shutterstock

”Rör inte min yrkesstolthet”

Publicerad 21 februari 2020

Debatt ”Vårt bästa härligaste arbete blir inte mer attraktivt på arbetsmarknaden när tryggheten urholkas och vi låter kränkningskulturen segra”, skriver läraren Ellinor Lundsten.

Jag har fått många mejl från elevers föräldrar genom åren och innehållet har varit förmedlat i trevlig ton. Jag har svarat på kommentarer och frågor gällande det mesta, högt och lågt, på mail eller så har vi bokat tid för ett samtal. Ingen big deal. Jag tycker om engagemang och uppmuntrar ett nära samarbete.  

De senaste åren har dock meddelanden av en helt annan karaktär landat i inkorgen. Jag har mottagit krav med många utropstecken, överkörningar med extra allt och frågor följda av smattrande svordomsskottsalvor. 

Jag har häpnat många gånger. Fått gåshud lika många. Försökt se det komiska i påhoppen, stundtals extremt verklighetsfrånvända, men skrattet fastnar i halsgropen. Varje gång.

Jag har ändå haft tur. Stöd från min skolledning. Inte behövt möta attackerna ensam. Tillsammans har vi, vid behov, hanterat föräldrar med foten nedsatt och bestämda silkesvantar på. Hit men inte längre. Vi är proffsen. Lita på oss. Jag har varit uppbackad och känt mig värdefull.

Jag vet inte på vilka rosa skolmoln jag balanserat den senaste tiden. Däremot vet jag att det är hårt att vakna upp mitt i den pågående administrativa förnedringen av Sveriges lärare. Jag kommer aldrig att förlika mig med det som händer för fullt under tystnad. Det är dags att ifrågasätta systemet. 

Förr var arbetsgången; galet mejl, möte med förklaring och insikt, fortsatt gott samarbete för elevutveckling. Slutet gott allting gott. Det var då. Nu ska skolledningen skriva slutet för de är nämligen skyldiga att rapportera sina oskyldiga lärare till huvudman. Huvudman! ”Anmälan – kännedom om kränkande behandling/diskriminering/trakasserier” upprättas, baserad på skolledningens känsla i ärendet. 

Ingen lärare ska behöva arbeta ensam i hotfulla situationer.

Den knapptrycks sedan iväg, trots att det visat sig att ingen elev kränktes eller frystes ut. Jag vill skrika till alla huvudmän att de borde veta bättre. Backa upp kompetenta lärare istället för att skriva en anmälan med mitt namn på, ditt namn på, våra namn på! Dokumentet innehåller också information om att utredningen är avslutad och att ingen regelvidrighet skedde. Men det ska kryssas i rutan ”Kränkning avser: personal – elev”?

Jag känner att det är helt fel väg att gå. Att förnedra vår fenomenala och hårt arbetande lärarkår, för att skolledningen ska ha ryggen fri. För det kan ju vara så att föräldern får för sig att anmäla till Skolinspektionen om några år? Till BO? Då har en duktig skolledning koll på både datum och ickehändelse i sitt arkiv. Huvudmannen också, inte att förglömma. En del kommuner applåderar antalet anmälningar till huvudman. Skolan ses som handlingskraftig. Jippi.

Även om dokumentet bara ska ligga och dö i något låst metallskåp, även om mejl överfulla med anklagelser avslutas med möten i samförstånd, så uppmanas våra skolledare att trycka grön knapp. Vilket jävla övertramp. Vilket svek. Att ange lärare som inte har trampat över. Hur ska vi kunna glömma det?

Så. Tänk om. Tänk rätt. Läraryrket är tillräckligt utsatt som det är. När Dagens Nyheter och Lärarnas Riksförbund nyligen rapporterade om hur hotade lärare känner sig på sina arbetsplatser var procentandelen skyhög. Suck. Vårt bästa härligaste arbete blir inte mer attraktivt på arbetsmarknaden när tryggheten urholkas och vi låter kränkningskulturen segra. 

Ingen lärare ska behöva arbeta ensam i hotfulla situationer. Ingen ska behöva anges på ett dokument till huvudman på grund av vårdnadshavare som missuppfattat verksamheten. Här måste skolledarna få andra riktlinjer uppifrån. Det är ju ett lotteri vilka vårdnadshavare vi lärare blir tilldelade.

I veckan gick något sönder i mig. Men mitt proffsiga och alltid närvarande lärarjag log jokerbrett, skapade precis som planerat, trettiotvå hjärtiga armband med fina ord på. Solen lyste och mina elever var mysiga mot varandra. Min trygghet och yrkesstolthet däremot smetades ut över golvet i mötesrummet.

Ellinor Lundsten, utvecklingslärare i Stockholms stad

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

Annons
skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Annons
Annons
Annons
Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Efter inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons