lr_enskede_gard_mord

John Nilsson, lärare och biträdande kommunombud för LR Stockholm, var på Enskede gårds gymnasium och stöttade sina kollegor.

Knivmord

Så stöttas lärarna efter knivmordet på skolan

En 17-årig pojke knivhöggs till döds på en skola i Stockholm på onsdagen. En jämnårig skolkamrat anhölls, misstänkt för mordet. Flera lärare bevittnade händelsen.
– Nu är det viktigt att låta folk få ventilera sina känslor och trygga upp och säkra upp miljön, säger John Nilsson, ombud på LR.

När det värsta händer

Här hittar du information för att hantera krissituationer i skolan.

På onsdagen knivskars en elev i 17-årsåldern till döds på Enskede gårds gymnasium i Stockholm. Händelsen utreds som mord och en 16-årig skolkamrat är anhållen.

Händelsen ägde rum inne på skolan och flera lärare var på plats och bevittnade bråket. När en tredje elev försökte gå emellan och stoppa händelsen skadades han i handen. Skolan evakuerades efter händelsen och stängdes för resten av dagen efter det inträffade, rapporterar DN.

Dagen efter händelsen fanns representanter från Lärarnas Riksförbund på plats på skolan. John Nilsson, lärare och biträdande kommunombud för LR Stockholm, och tre andra LR-ombud har haft flera stödsamtal med lärare under torsdagen.

– Det är lite turbulent och mycket känslor bland lärarna. Det är många medlemmar som berörs och det är klart att många är ledsna över det som har hänt. Mycket i lärarrollen handlar om att hjälpa och stötta de elever som är där i dag. Det är också viktigt att man som lärare ägnar tid till tanke och reflektion, säger han.

Tillsammans med de andra ombuden försöker John Nilsson få medlemmarna att gå på den handledning som erbjuds och låta dem ventilera sig.

– Det gäller även att säkerhetsställa att det finns en fungerande krishantering på plats och att se till att det finns en handlingsplan för hur den akuta situationen ska hanteras men även hur det ser ut de närmaste dagarna. Det var tyvärr så att LR:s lokalombud på skolan fick bevittna den tragiska händelsen och var högst involverad. Det blir mycket känslor, säger John Nilsson.

Så fort Lärarnas Riksförbund i Stockholm fick reda på situationen så kontaktade de ombud på skolan och kollade av situationen.

– Vi hade ett gediget arbete som påbörjades redan i går eftermiddag och fortsatte under kvällen där vi från LR:s sida samordnar oss hur vi ska agera. Men vi pratar också lokalt om vilka behov skolan upplever att man har, vi vill inte stövla på med ett stort manskap om det finns önskemål om att det inte behövs. Nu brukar så inte vara fallet, men kommunikationen är otroligt viktig.

Vad är viktigast att tänka på vid en sådan här krishantering?

– Det är att låta folk få ventilera sina känslor och trygga upp och säkra upp miljön, och börja sorgearbetet direkt. Det är otroligt viktigt att man får utlopp för det, annars är risken påtaglig att det kommer i ett senare skede och då kan det få mycket allvarligare följder. Man behöver mycket lugn och ro, just nu är det mycket media på plats här och rapporterar. En del uppgifter är dock inte korrekta och det skapar i sin tur mycket frågor och irritation. 

John Nilsson tror att det är farligt att spekulera för mycket kring bakomliggande faktorer kring händelsen. Men det är en skola som har många elever i utsatta situationer samhällsmässigt.

– En del elever kommer från konflikthärdar och det kan i sin tur, med alla de turer som varit med utvisningshot och besked och ickebesked, skapa en grund för att elevgruppen pressas. Har man andra traumatiska erfarenheter med sig så kan det finnas en ökad risk, och det är personalen medveten om, säger han och tillägger:

– Personalen har också flaggat för det och fått extra resursstöd från staden vilket beslutades för några veckor sedan då man har upplevt att man hade ett behov av extra stöd. Det här skapar ju såklart en psykosocial arbetsmiljö som inte är bra för lärare och det påverkar i sin tur även eleverna om inte lärare mår bra.

Hur är det att jobba som lärare under sådana här förhållanden?

– Det är självklart pressat och krävande att arbeta med elever som befinner sig i svåra situationer där handlingsutrymmet är begränsat och, som i det här fallet, när det funnits otydliga och förhållandevis obefintliga riktlinjer gällande elevernas framtid, säger John Nilsson.

Gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström (S) säger till Skolvärlden att skolledning, lärare och elever vid Enskede Gårds gymnasium kan vara trygga med att hela Skolsverige står bakom och tänker på dem, i deras hårda arbete just nu.

– Jag har pratat flera gånger i dag med Stockholms kommun för att säkerställa att de resurser de behöver finns där, säger hon och tillägger: 

– Skolverket tagit fram en vägledning för vad man ska göra när det värsta händer, och vi la stor vikt för att det skulle vara användbart för att förebygga och hantera, och säkerställa ett bra sätt att hantera våldsamma händelser efteråt.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm