Annons
Enligt huvudskyddsombudet Anders Ludvigsson har ovissheten om Forssklackskolans vara eller icke vara har bidragit till stress och hopplöshet bland lärarna. Foto: Privat.

Skolan flaggar om dålig arbetsmiljö: ”Kan bli livsfarligt”

Publicerad 4 november 2020

På Forssklackskolan i Borlänge har lärarna tröttnat på den dåliga arbetsmiljön. Det är vattenskador, lysarmaturer som brinner och slitna undermåliga lokaler.
– Vi blev lovade en ombyggnation, men den rann ut i sanden, säger skyddsombudet Anders Ludvigsson.

I ett brev till barn- och utbildningsnämnden utrycker företrädare för Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet deras frustration och kräver att de får svar på Forssklackskolans framtid.

En av dessa företrädare är Forssklackskolans huvudskyddsombud Anders Ludvigsson som undervisar i musik- och engelska på skolan. Han berättar att det har diskuterats en ombyggnation av skolan i minst fyra år. Planeringen sattes igång men ganska snabbt lades planerna åt sidan. Han menar att ovissheten bidragit till stress och hopplöshet bland lärarna.

– Det stora psykosociala problemet är att vi blev lovade en ombyggnation där vi fick vara med och önska, men sen rann det ut i sanden och nu ligger det på is. Nu vet vi inte om det blir en ombyggnation eller inte, säger han.

Forssklackskolan har cirka 500 elever och är byggd på 50-talet och enligt Anders Ludvigsson har skolan inte ändrats mycket sen dess. Något som försämrat arbetsmiljön avsevärt enligt honom.

– Vi har en dålig fysisk arbetsmiljö. Den fysiska arbetsmiljön hänger ihop med den psykosociala arbetsmiljön eftersom vi har jättegamla lokaler. Det har gjorts små ändringar med dessa små åtgärder räcker inte. Vi har klassrum som sett likadana ut sen länge. När vi utvecklar vår pedagogiska tänk och moderna strömningar så följer inte lokalerna med. Det innebär en stress och risk i olika avseenden, säger han.

Anders Ludvigsson berättar om dokumenterade vattenskador, större elfel och brinnande lysarmaturer. Men dessa har inte åtgärdats eftersom planen är att bygga om eller flytta skolan.

– Det har vattenskador i flera lokaler i slöjdhuset och vi har inte fått några svar på om det ska åtgärdas. Det har kommit dit folk som konstaterat att det är vattenskador men inte gjort något åt dem. Sen har vi jättegamla lysarmaturer som brinner då och då. Det ser jag som en jättestor risk. När det brinner blir också lukten så stark att man måste stänga det klassrummet hela dagen. Det känns väldigt oseriöst, säger han.

Anders Ludvigsson fortsätter:

– Det är vissa salar som blir utan ström ibland. Det går proppar och det hänger elkontakter på ett ganska farligt sätt som vi får säga till om ofta. Elever pillar loss elkontakter som kan bli direkt livsfarligt, säger han.

Ska det krävas vite för att man ska åtgärda lokalerna?

Utöver detta menar Anders Ludvigsson att det inte finns något som ljuddämpar i klassrummen vilket skapar en jobbig ljudnivå.

­– Vi har inga ljudisolerade dörrar till klassrummen vilket gör att det läcker in ljud. Det är en bullrig ljudnivå. Jag är musiklärare och det gör det mer bullrigt. När jag har en helklass med 25 elever och de sitter och pratar i normal samtalston så blir det en jobbig ljudnivå ändå. Eleverna blir trötta och kollegerna blir trötta, säger han.

I somras börjades en PCB-sanering av fönster och fogar på Forssklackskolan. Något som ska ha behövts göras sen en längre tid tillbaka.

– Där blev vi frustrerade. Ska det krävas vite för att man ska åtgärda lokalerna? Ska det krävas böter? säger han.

En annan stressfaktor enligt Anders Ludvigsson är ett ökat elevantal samtidigt som skolpengen kan komma att dras åt.

– Problemet är att vi inte kan ta hand om alla elever. Det är olika kunskapsnivåer och diagnoser. Det fanns mer resurser, specialpedagoger och speciallärare förr. Men nu måste vi ha dessa elever själva med vilt olika förmågor. Det är väldigt svårt, säger han.

Anders Ludvigsson konstaterar att det cirkulerar flera olika rykten om skolan och dess planer. Vissa säger att skolan ska flyttas till en annan byggnad, andra säger att den ska byggas om. Men i slutändan är det inget som egentligen vet.

– Det hörs bara massor av rykten som vi inte kan svara på. Ledningen vet inte heller vad som ska hända och om det blir en ombyggnation. Politikerna säger inget förutom att de vill titta på frågan och diskutera ett förslag.

Anders Ludvigsson vill dock understryka att det inte är lärarnas arbetsmoral det i grund och botten är fel på utan skolans lokaler som på sikt bidrar till det.

– Vi har bra psykosocial arbetsmiljö men för att den inte ska sjunka behöver vi få rätt förutsättningar och bättre lokaler för att vi inte ska bli trötta. En bättre fysisk arbMonica Lundin (L), ordförande barn-och utbildningsnämnden. Foto: Ulrika Eriksson Lundholm. etsmiljö. Vi flaggar för att vi är rädda att hamna där, men vi har inte hamnat där än. Det är min fråga som skyddsombud att jag ser att de jag skyddar börjar bli trötta, säger han.

Nu vill Anders Ludvigsson och hans kollegor få ett snabbt besked om skolans framtid.

– Får vi inget tillfredställande svar från Barn- och utbildningsnämnden går vi vidare med krav på åtgärder. Det behövs snarast. Jag vill inte tro det, men det verkar som att politikerna inväntar nästa val innan de bestämmer vad de ska göra med skolan. Men det är för lång tid dit, säger han.

Monica Lundin (L), ordförande i barn- och utbildningsnämnden, svarar på skyddsombudens brev. I inledningen skriver hon:

– Jag vill först som en del av kommunledningen beklaga att arbetet med utredningen av Forssaklacksskolan har dragit ut på tiden. Jag är väldigt mån om att vi inom kort ska komma framåt i den här frågan.

Hon berättar att presentationen för lokalförsörjningsarbetet är planerad den 25 november och att skyddsombuden kan få svar efter detta.

– Jag återkommer gärna när vi i nämnden fått presentationen i slutet av november, skriver hon i brevet.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons
Debatt

”Barnens bästa måste få gå före affärsintressen”

Debatt

”Moderaterna och Sverigedemokraterna säger nej till i princip alla förslag för att öka likvärdigheten”, skriver Carina Ohlsson och Gunilla Svantorp (S).

Kommentera
Annons
Coronaviruset

Studie: Högstadielärare bland de värst drabbade yrkesgrupperna

Corona

”Lärarnas oro har varit befogad.”

Åsa Fahlén: ”Jag är förvånad och oroad”

Corona

Beskedet om att gymnasiet ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum är oroväckande, enligt LR. 

Annons
Annons

Gymnasieläraren Robin: ”Positivt men tufft”

Corona

Det här efterlyser han för att kunna planera resten av vårterminen.

Annons

Nya coronaråd för gymnasiet

Corona

Gymnasieskolorna ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum.

Så många högstadieskolor undervisar på distans

Corona

Här är resultatet av Skolverkets snabbutredning.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

Friskolor

Kommunlistan: Tunga koncerner ligger bakom två av tre nya friskolor

Friskolor

”Regelverket styr friskoleväsendet mot koncernerna”.

Forskning

Forskning: Därför brister elevernas historiekunskaper

Forskning

”Systematiska grundproblem som är orsaken bakom bristerna.”

”Tvålärarskapet kan ta svensk skola ur krisen”

Undervisning

Läraren och författaren Anders Tidström om en metod som lätt viftas bort.

Skolbibliotek

Kraven på bemannade skolbibliotek hyllas: ”En garanti”

Skolbibliotek

Kraven skärps – måste vara bemannade av utbildad personal.

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons