Annons
Johannes Masud hade jobbat som lärare i åtta år när han 2017 sökte tjänsten som stormentor. Foto: Magnus Glans

”Stormentorer” vände skolans negativa trend

Publicerad 10 december 2019

Fakta

Eneskolan:

  • Eneskolan är en F–9-skola i Järna i Södertälje kommun.
  • Skolan har 515 elever. 
  • 92 procent av lärarna är legitimerade. 
  • 2017 gjordes organisationen om och elevhälsan omstrukturerades. Som ett led i det arbetet frikopplades mentorskapet från lärarrollen och tre nya tjänster, så kallade stormentorer, inrättades.

Fakta

Stormentorerna har 100 elever var:

  • En stormentor ansvarar för elevhälsoarbetet, likabehandlingsarbete och närvarohantering. 
  • Av de tre mentorerna på Eneskolan är två legitimerade lärare och en är beteendevetare med lång bakgrund inom skolan. De har hand om varsin årskurs, cirka 100 elever var. 
  • Varje vecka hålls det mentorstid med varje klass inom årskursen, men traditionella utvecklingssamtal har Eneskolan slutat med. Utvecklingssamtal erbjuds i stället som ”speed dating” i matsalen där elever och vårdnadshavare i förväg kan boka träff med ämneslärarna. 
  • För elever med problem i många ämnen tas ett större grepp där mentorn sammankallar elev, vårdnadshavare och berörda lärare till ett enskilt möte.

Fakta

Framgångsfaktorer:

Sedan Eneskolan införde en ny organisation med heltidsmentorer 2017 har...

... skolket minskat och man har gått från tio till noll hemma­sittande elever.

... andelen elever som är behöriga till gymnasiet ökat.

... stressen bland lärarna gått ner.

Skolket var utbrett, konflikterna många och förtroendet från vårdnadshavarna lågt. Eneskolan i Järna behövde en omstart och lösningen blev tre nya mentorstjänster. I dag kan lärarna ägna sig åt kärnuppdraget utan att känna stress över att inte räcka till.
– Det här är den enda åtgärd som på riktigt avlastar lärarna, säger stormentorn Johannes Masud.

Det är en av årets kyligare höstdagar. Vinden leker i luften och träden släpper sina löv över skolgården. Inne på Eneskolan råder lugn och ro. Eleverna har lektioner och då är det tomt i korridorerna. 

För bara några år sedan såg det annorlunda ut. Skolmiljön upplevdes som stökig och otrygg. Fler elever behövde extra stöd och lärarna blev alltmer pressade av olika administrationsuppgifter. 

– När jag började som biträdande rektor 2016 hängde elever i korridorerna i stället för att gå på sina lektioner. Vi hade omkring tio hemmasittare utan fungerande insatser, säger Ida Brånn, som i dag är rektor på Eneskolan. 

För att få rätsida på problemen inleddes ett kvalitetsarbete och snabbt konstaterades brister i likvärdigheten gällande elevhälsan och mentorsfunktionen. 

– Där föddes tanken på en ny, processinriktad organisation, där lärarna helt skulle få ägna sig åt ämnesundervisning medan elevhälsoarbete och likabehandlingsarbete delvis skulle läggas på en annan instans, berättar Ida Brånn.

Vi brukar hålla dörren öppen så att de kan komma in och sätta sig.

Lösningen blev en omorganisering där mentorsskapet frikopplades från lärarrollen. En ny arbetsbeskrivning lades till, en ”stormentor” med ansvar för en hel årskurs. Och på några år har man lyckats vända den negativa utvecklingen.

– I dag har vi inga elever som sitter hemma. Många elever behöver speciallösningar men de insatser vi gör verkar faktiskt fungera, säger Ida Brånn. 

Johannes Masud är en av tre stormentorer på Eneskolan. I kollegiets arbetsrum har han placerat sig närmast dörren så eleverna kan se när han är inne. 

– Vi brukar hålla dörren öppen så att de kan komma in och sätta sig. Oftast har de små ärenden, men en del vill bara heja eller ta lite frukost. Och så finns det de som plötsligt visar sig oftare än vanligt, som liksom stryker förbi och väntar på att man ska se dem. Som mentor gäller det att förstå när det är dags att kolla läget. 

Johannes är i grunden legitimerad SO-lärare och hade jobbat i åtta år när han sökte tjänsten som stormentor. För honom är detta en sorts karriärsteg. 

– Jag tror att många lärare längtar efter att göra något annat ett tag. Man kan tröttna på att undervisa men ändå vilja jobba kvar i skolan. Då är det här ett bra alternativ, säger Johannes.

Som stormentor har han ansvar för hela årskurs åtta. Lärarna fick två timmars extra undervisningstid när skolan började med stormentorer men i stället slipper de kringarbetet som ofta sträckte sig utanför ramtiden.

– Konflikten i korridoren, telefonsamtalet från vårdnadshavare, en elev som blir sjuk. Allt sådant som ökar stressen hos lärare, det kan jag ta hand om nu. Många elever väljer fortfarande att vända sig till en lärare om de behöver hjälp eller stöd och så måste det få vara. Men läraren slipper driva ärendet vidare. Där tar jag över och ansvarar för uppföljning och kontakt med vårdnadshavare. Det här är den enda åtgärd som på riktigt avlastar lärarna, för man har faktiskt tagit bort arbetsuppgifter, säger Johannes.

Eneskolan i Järna. Foto: Karin Lindahl

Varje morgon gör stormentorerna en närvarokoll. Om en elev inte är på plats och inte är sjukanmäld ringer de hem före klockan nio. Den som försovit sig blir mött i dörren och följd till rätt klassrum, allt för att eleven ska missa så lite som möjligt. Varje månad görs dessutom en avstämning för att få fram en större bild.

– Har en elev mer än 10 procent frånvaro under en månad dyker hen upp i vår avstämning. Vi vill tidigt upptäcka mönster där elever har upprepad sjukfrånvaro. För det är ofta så skolket börjar, säger Johannes.

Han berättar om Kerstin (som egentligen heter något annat) som hade över 50 procent frånvaro. Var hon sen en morgon blev hela hennes dag förstörd. Lösningen var daglig kontakt mellan stormentor, elev och vårdnadshavare och med särskilda anpassningar på plats fungerar det nu bättre för Kerstin i skolan. 

Johannes tror att det är tack vare stormentorsystemet som Kerstin överhuvudtaget fångades upp. 

– Det här är en smart elev som är duktig på att få allt att verka bra. I ett annat sammanhang hade hon lätt glidit igenom och inte uppnått den potential hon har i dag. Hon hade säkert nått målen men inga varningsklockor hade ringt, säger han.

Eneskolans rektor Ida Brånn. Magnus Glans

I korridorerna är det påfallande tomt när Skolvärlden är på plats denna tisdagsförmiddag men framåt lunchtid börjar eleverna synas och höras igen. I matsalen är det uppdukat för mexikansk vecka. Elever kommer fram och byter några ord med Johannes. 

Eija Sandberg och Emilie Hanna går i åttan och nian på Eneskolan. De är överens om att stormentorssystemet är bra. Framför allt uppskattar de att ha en vuxen i skolan som inte sätter betyg på dem. 

– Stormentorn är lite mer som en vän, förklarar Emilie. Vi har ett bond liksom, hon bryr sig om en på riktigt och har för det mesta tid att hjälpa en. Har man en lärare som mentor känns det som man stör om man knackar på under en lektion. 

Men det kan bli jobbigt när många vill ha hjälp samtidigt, tycker eleverna. Varje stormentor har ansvar för omkring 100 elever. 

– Två mentorer per årskurs hade varit det optimala, säger Eija.

Lärarna Ulrika Länn, Sofia Weidenblad och Jenny Larsson upp­skattar systemet med stor­mentorer, men kan också se nack­delar med det. Foto: Magnus Glans

Ulrika Länn undervisar i svenska och tyska och hade jobbat på Eneskolan i tolv år när systemet med stormentorer infördes hösten 2017. Hon var till en början kritisk:

– Jag ville inte bli av med mentorsuppdraget, jag tycker att det är en sådan viktig del av att vara lärare. Men jag har ändrat åsikt och ser nu att fördelarna överväger. 

Kollegorna Jenny Larsson och Sofia Weidenblad säger att de inte kan tänka sig att gå tillbaka till det gamla. De uppskattar att helhjärtat kunna ägna sig åt undervisning. 

Visst hade de farhågor om att relationen till eleverna skulle försämras men så har det inte blivit. 

– Jag har precis lika bra relation till mina elever i dag, säger Sofia. Som mentor för 15 elever kände jag mig däremot ganska ensam. Deras problem var upp till bara mig att lösa. Nu är vi ett helt arbetslag som kan hjälpas åt att hitta lösningar till våra 100 elever.

Och likvärdigheten tycker de har stärkts.

– Kvaliteten i mentorsrollen skiljde sig mycket åt innan. Vilken mentor en elev hade påverkade vilka insatser som gjordes och hur snabbt hjälp sattes in. Med en mentor per årskurs blir rutinerna mer likvärdiga, säger svenskläraren Sofia Weidenblad. 

Konflikten i korridoren, telefonsamtalet från vårdnadshavare, en elev som blir sjuk. Allt sådant som ökar stressen hos lärare, det kan jag ta hand om nu.

Men lärarna ser även potentiella nackdelar:

– Vi måste verkligen påminna oss om att se alla elever. Med bara 15 mentorselever kom det naturligt att man pratade med alla. Nu finns det en risk att vi missar de elever som inte flaggar så tydligt, säger Jenny Larsson och Ulrika Länn fyller i:

– Med 100 elever på en mentor kan det bli så att bara de med störst problem får hjälp. Men de flesta elever behöver ju stöd för att utvecklas.

Nya tjänster som ska avlasta lärare har införts på flera skolor i landet de senaste åren, som till exempel läraradministratör och skolkoordinator. Tidigare i höstas meddelade regeringen att man anslår mer pengar till lärar­assistenter och i lärarbristens spår är det svårt att inte se satsningen som ett sätt att få in fler vuxna i skolan. Men Ida Brånn tror inte att assistenter är lösningen på skolans kris:

– Vi är i dag färre som jobbar här än vad vi var problemåret 2016–2017. Vi är färre vuxna, men levererar bättre kvalitet och bättre resultat, bland annat genom att ha en hög andel behöriga lärare. Så fler vuxna betyder inte nödvändigtvis att verksamheten blir bättre. Det viktiga är att styrning, organisation och ansvarsfördelning fungerar, säger hon. 

Johannes Masud. Foto: Magnus Glans

Johannes Masud tror dock att modellen med stormentorer kan höja attraktiviteten i läraryrket. 

– Genom att lyfta bort mentorskapet från lärarnas axlar kanske de som är på väg bort väljer att stanna i yrket och fler kan lockas att utbilda sig, säger han.  

Och läraren Ulrika Länn vill se andra typer av satsningar: 

– De delar av vårt jobb vi som lärare behöver avlastning med kan inte göras av vem som helst. Det behöver vara en mentor eller någon annan med lärarkompetens. I stället för assistenter ser jag hellre satsningar på tvålärarsystem, som stärker lärarna och ger eleverna trygghet, säger hon innan hon kilar tillbaka till sitt klassrum där en kollega väntar med en grupp elever.

I korridoren är det tyst igen. Lunchrasten är över och undervisningen har tagit vid.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons
Ledarskap

”Om fokus ligger på allt som inte fungerar försvinner ledarskapet”

Debatt

Framtidens skola, respekten för lärarnas profession och allas integritet grundar sig i ledarskapet, menar idrottsläraren Ola Frykman.

Kommentera
Annons
Coronaviruset

”Nu känner jag för första gången att det trots allt kommer ordna sig”

Debatt

”Just nu finns en unik chans att bygga en gemensam grund: Skolan är det sista vi stänger”, skriver debattören.

Kommentera

LR: Nya förbudet bör få konsekvenser för skolan

Coronaviruset

Regeringen förbjuder folksamlingar på fler än 50 personer.
– Det här måste påverka hur huvudmännen organiserar skolan, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Annons
Annons

Sistaårselever kan få komma tillbaka till gymnasiet

Corona

”Ur ett folkhälsoperspektiv är det en stor vinst om de får möjlighet att slutföra sin skolgång”, säger statsepidemiolog Anders Tegnell till Dagens Nyheter.

Annons

Gymnasielärare välkomnar sistaårseleverna tillbaka

Corona

”Det jag och mina lärarkollegor behöver är en tydlighet och förutsägbarhet”, säger gymnasieläraren Robin Smith.

Betygsforskaren: Så påverkar corona kunskapsinlärningen

Corona

”Om situationen kvarstår till sommaren så kommer det bli tufft att bedöma eleverna lika rättvist”, säger Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Örebro universitet.

Är det rimligt att vår verksamhet ska rulla på som vanligt?

Blogg

”Kan vi förväntas hålla igång alla delar av skolverksamheten samtidigt som de som jobbar där inte kan vara på plats?”, frågar sig Karin Boberg.

Skolchefer till Skolverket: Vi behöver tydlighet och vägledning

Coronaviruset

Skolverket har frågat skolchefer landet runt hur det går med distansundervisning, examinationer, särskilt stöd med mera. Skolvärlden har tagit del av svaren.

Fackliga virusbeslutet: Alla skolor ska göra riskbedömning

Corona

I Lund har arbetsgivare och fack gått samman i kampen mot smittspridning.

”Vi måste lyfta elevhälsan när skolan flyttar hem”

Debatt

”Nu är tiden för att samla skolors elevhälsopersonal och genomföra såväl förebyggande som åtgärdande insatser för elever i behov”, skriver debattörerna.

Kommentera

Lärarexamen i farozonen: ”Många är väldigt oroliga”

VFU

Lärarstudenter riskerar att bli utan praktikplatser, vilket i förlängningen kan innebära en försenad examen.

Corona-enkät: Så påverkas lärarna i fem kommuner

Coronaviruset

Teknikstrul, oro för elever som behöver stöd och funderingar kring betyg och bedömning. Det är några av de saker som lärarna brottas med just nu.

SPSM: Så når du elever i behov av stöd på distans

Corona

Här är SPSM-rådgivarens råd för att lyckas med distansundervisningen för utsatta elever. 

Lärare – glöm inte bort att ni är hjältar!

Blogg

”Det är er vi ska tacka! Lärarna. Alla lärare! Att ni går till jobbet och faktiskt försöker hjälpa eleverna är stort”, skriver Mikael Bruer.

Sara Bruun: ”Vi fixar detta tillsammans – när alla vill #hjälpasåt”

Blogg

”Jag vill rikta ett stort tack till alla er, oavsett yrkesgrupp, som sliter där ute. Det är tufft som tusan just nu och tuffare tror jag att det kommer att bli, men tillsammans fixar vi detta också. Vi hjälps åt”, skriver läraren Sara Bruun.

Syv i coronakrisen: ”Dåligt rustade”

Syv

David Spak räds över hur landets skolor ska lyckas lösa distansvägledningen i coronakrisen.

Myndigheternas nya portal ska guida skolor i coronakrisen

Coronaviruset

Myndigheter, forskare och företag kraftsamlar i en gemensam satsning på information och hjälpmedel för skolorna.

Hon har skapat ett ”startkit” för distansundervisning i grundskolan

Coronaviruset

– Jag kan inte säga att jag har en perfekt undervisning, men jag har en plan, säger läraren Mia Kempe.

Johans samlingssida kan hjälpa lärare med distansundervisning

Digitalt

Johan Falk, undervisningsråd på Skolverket, har på sin fritid skapat en resursportal på nätet där lärare kan dela med sig av material till varandra.

Uppdaterad: Frågor och svar om corona för dig som lärare

Fackligt

Vad händer om din skola stänger? Vilka ersättningar kan du få?

Åsa Fahlén: ”Lärare vänder ut och in på sig”

Coronaviruset

– Lärare tar ett stort ansvar och måste ges förutsättningar att fortsätta undervisa, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Marcus Larsson: Sänk kraven på lärarna i corona-krisen

Coronaviruset

Anvariga politiker måste sluta låtsas att undervisningskvaliteten inte blir lidande av coronakrisen, menar läraren och skoldebattören Marcus Larsson.

”Vi är redo – men i en samhällskris behövs tålamod och tillit”

Debatt

”Om vi kan ha tålamod och tillit till varandra, och förståelse för att detta är en extraordinär situation, så kan svensk skola gå stärkt ur den här krisen”, skriver Jannie Jeppesen, vd på Swedish Edtech Industry.

Kommentera
Nationella prov

Trots lärarnas vädjan – frisläpper inte fler nationella prov

Bedömning

Skolverket försöker däremot göra proven som inte omfattas av sekretess mer lättillgängliga.

Beskedet: Därför ställer Skolverket in alla nationella prov

Nationella prov

”Vi ser en väldigt stor osäkerhet kring hur den här våren kommer att fortlöpa.”

Debatt

”BEO är inte det största problemet med Skolinspektionen”

Debatt

”Det är orimligt att vi har en Skolinspektion som ger föreläggande om vite när skolan saknar grundläggande förutsättningar för sitt uppdrag”, skriver rektor Linnea Lindquist och läraren Fredrik Lundin.

Kommentera
Dokument

Lärare på sociala medier – en helt ny värld: ”Måste få ha lite eget liv också”

Sociala medier

Lärare är en av de yrkesgrupper som varit snabbast med att anamma sociala medier som arbetsverktyg. Skolvärlden djupdök i vad det betyder för yrkesrollen. 

Moderna språk

Han kämpar för att stoppa motvinden för moderna språk

Moderna språk

Kent Fredholm, gymnasielärare i italienska, är bekymrad över de moderna språkens ställning.
– Vi kämpar i motvind, säger han.

5 000 kr i löneskillnad mellan skolor i samma kommun

Lön

Lojala, erfarna och välutbildade lärare i utsatta områden ska premieras lönemässigt. Trots det skiljer det 5 000 kronor mellan två skolor i Malmö.

Forskarlarm: Nya kursplanen hotar drabba utsatta elever

Kursplaner

De nya kursplanerna hotar drabba elever med läs- och skrivsvårigheter hårt i framtiden. Det slår en rad olika professorer fast och riktar skarp kritik mot Skolverket.

Nya siffror: Tre av tio grundskolelärare obehöriga

Behörighet

Andelen behöriga lärare i grundskolan sjunker, visar Skolverkets statistik.

4 förslag – så ska läromedel bli mer likvärdiga

Debatt

Sverige behöver en ny läromedelsstrategi. Det här är Rolf Ekelunds förslag för en likvärdig skola.

Kommentera
Debatt

”SVA-ämnet räddar elever och svensklärare”

Debatt

”Vi måste måna om SVA-ämnet, våra svensklärare och våra elever”, skriver Ida Caesar, ämneslärarstudent.

Kommentera
Blogg

Per Kornhall: Kommunala lärare och skolmänniskor ska vara stolta

Blogg

I en ny analys av svenska Pisa-resultat kommer tre OECD-analytiker fram till följande om Sverige.

”10-årig grundskola kan ha ett högt pris”

Blogg

”Är förskoleklass och nioårig grundskola bättre för barnen? Forskning visar motsatsen”. Åsa Morberg bloggar om regeringens utredning kring tioårig grundskola.

Beslut: Arbetsmiljöverket ger facket rätt efter kränkningarna

Arbetsmiljö 

Kommunledningen måste komma tillrätta med mobbning och kränkningar, slår Arbetsmiljöverket fast.

Hot och våld

10 förslag: Så ska tryggheten öka i skolan

Politik

Liberalerna presenterar tio åtgärder för ökad trygghet i skolan.

Debatt

”Erbjud tvåspårig grundskola i utsatta områden”

Debatt

”För barnens del handlar det i första hand om att få tillgång till det språkliga verktyget för att fullt ut kunna följa undervisningen”, skriver debattören Hans Luthman.  

Kommentera
Arbetsmiljö

Färre anmälningar till Skolinspektionen – så ser det ut i din kommun

Nya siffror

Första gången sedan myndigheten skapades som antalet minskar.

Debatt

”Backa från kravet om betyg från årskus 4”

Debatt

Försöksverksamheten med betyg från årskurs 4 byggs ut från och med höstterminen 2020. ”Än finns tid att ändra sig. Det är inte försent för Liberalerna att lyssna på skolvärlden och forskningen”, skriver Linus Sköld (S).

Kommentera
Pysparagrafen

Experterna: Så pyser du rätt vid betygssättning

Pysparagrafen

Handen på hjärtat, har du koll på undantagsbestämmelsen? 

Intervju

Fridolins nya liv som lärare: ”Ringrostigt”

Intervju

Så ser Gustav Fridolins nya liv som lärare ut. ”Det var lite ringrostigt i början”, säger han när Skolvärlden hälsar på som första media.

Slöjförbudet: Skurup JK-anmäls för hantering av rektor

Skolstyrning

Samtliga rektorer i Skurup säger nej till att genomföra kommunstyrelsens slöjförbud, och juridiska bedömare ger dem rätt.

Skolmiljoner gick till hyra för tomma lokaler

Fackligt

Stockholm stad har betalat flera miljoner kronor för en lokal som står tom sedan 2015. 

Blogg

Mikael Bruér: ”Allting går att sälja med mördande reklam”

Blogg

Mikael Bruér bloggar om lärare på sociala medier.

Arbetsmiljö

Efter Hörbykaoset – 21 fackförbund protesterar mot kommunledningen

Arbetsmiljö

Efter den kraftiga kritiken mot kommunledningen i Hörby backas nu de lokala facken upp av 21 fackförbund.

Läromedel

Nya siffror: Sverige satsar minst pengar i Norden på läromedel

Läromedel

Sverige lägger i snitt 650 kronor på läromedel per elev – vilket är minst i hela Norden.

Hot och våld

Lärare vill ha resurser – inte fler lagar om trygghet och studiero

Blogg

Har lärarna verkligen efterfrågat ytterligare riktlinjer? frågar sig Åsa Morberg.

Tuffare trygghetsregler: ”Lärare ska inte vara rädda”

Arbetsmiljö

Mobilförbud, porrstopp och fler avstängda elever. Det är några av punkterna i regeringens utredning om trygghet och studiero.

Forskaren om trygghetsutspelet: ”Våldet har inte eskalerat”

Trygghet

Regeringen har tillsatt en utredning om trygghet och studiero i skolan. Men pedagogikprofessor Johannes Lunneblad tror inte att större befogenheter är vad lärarna eftersöker.

Rebecca hotades till livet av förälder

Hot mot lärare

Rebecca Karlsson gjorde en orosanmälan och blev mordhotad av den utpekade föräldern. 
– Som lärare har jag en skyldighet att göra det, säger hon till Skolvärlden.

13 ordningsfrågor – det här får och måste du göra

Lista

Vad får och måste lärare göra för att stoppa ett slagsmål mellan elever? LR:s chefsjurist Kristina Rollbäck reder ut vad som gäller.

Arbetsmiljö

Efter arbetsmiljölarmet – hårt kritiserad skola ska rivas

Arbetsmiljö

Nu evakueras skolan och politikerna vill att byggnaden rivs.

Fjärr- och distansundervisning

Fjärrundervisning ska tillåtas i fler ämnen

Regeringsbeslut

Nu kommer fler elever kunna få utbildning på distans.

”Listan på reformer som vill väl men som försämrat skolan kan göras lång”

Debatt

Gymnasieläraren Peter Dahlgren är kritisk till regeringens beslut kring fjärr- och distansundervisning.

Kommentera

Skolverket: ”Det ska inte ersätta reguljär undervisning”

Fjärr- och distansundervisning

En möjlighet för fler elever att få behöriga lärare, menar myndigheten.

Eva har en arbetsplats – men lektion på fyra orter

Reportage

Hur är det att undervisa elever som inte befinner sig fysiskt framför dig?

skolsegregation

Lärarfacken: Förbjud kötid för att få in elever på friskolor

Friskolor

Lärarfacken vill ändra antagningen till friskolor genom att ta bort kötid som urvalskriterium.

Lärarassistenter

Skolverket: Här är 6 områden där lärarassistenter kan avlasta lärare

Utredning

”Tanken är att lärare ska använda sin tid till det som verksamheten behöver.”

Forskning: Så påverkas lärarna av lärarassistenter

Avlastning

Mindre psykiskt ansträngande – men lika mycket att göra.

Blogg

David Haas: Vad bestämmer en lärares status?

Blogg

”För mig är läraryrket ett statusyrke, oavsett vilka ämnen du har eller i vilken skolform du undervisar.”

Debatt

”Rör inte min yrkesstolthet”

Debatt

”Vårt bästa härligaste arbete blir inte mer attraktivt på arbetsmarknaden när tryggheten urholkas och vi låter kränkningskulturen segra”, skriver läraren Ellinor Lundsten.

Kommentera
Sociala medier

Yrkesetiska rådet om sociala medier: ”Lärare bör tänka efter en extra gång”

Etik

Lärare som använder sin lärarroll i kommersiella syften riskerar att skada hela yrkeskåren, menar rådet.

Lärarledarskap

Regeringen ser över timplanerna – elevens val kan försvinna helt

Timplaner

Regeringen ger Skolverket i uppdrag att se över timplanerna för grundskolan.

Granskning: Skolornas lokalkris

Sju av tio kommuner är i akut behov av nya skollokaler

Skolornas lokalkris

Under de kommande fem åren behöver sju av tio kommuner nya skollokaler, bland annat för att klara växande elevkullar. Det visar en ny undersökning av Skolvärlden.

Fackets kamp ledde till en ny idrottshall

Skolornas lokalkris

Efter flera år av diskussioner och ihärdigt fackligt arbete fick Lerbäckskolan i Lund till slut en ny idrottshall som invigdes för bara några veckor sedan.

De drabbades av näsblod och hudsprickor i skolans miljö

Skolornas lokalkris

Elever, lärare och annan personal på Svartedalsskolan på Hisingen i Göteborg drabbas återkommande av bland annat onormal trötthet, näsblod och sprickor i huden.

Studie- och yrkesvägledning

Så skapades syv-lyftet på Gotland

SYV

Projektet ”Kompetenta Gotland” har som mål att höja utbildningsnivån på ön.
– Jag kan se början på en förändring och en samsyn, säger Susanne Svensson, studie- och yrkesvägledare.

NO och matematik

Här sköter studenter mattehjälpen för att minska avhoppen

SI-pass

Under ledning av högskolestudenter får gymnasieelever diskutera kniviga problem. Samtalen sker under friare former än på de vanliga lektionerna.

Så fungerar SI-pass: ”Dominoeffekt ända ner i grundskolan”

SI-pass

Nu ska modellen med SI-pass spridas till över 30 kommuner i sydligaste Sverige. 

Varannan ämneslärarutbildning brister – Ma och Sv värst

Granskning

Nästan hälften av landets ämneslärarutbildningar har kvalitetsbrister, visar Universitetskanslersämbetets nya utvärdering.

Debatt

”Vem är ’skolan’ i medias rapportering?”

Debatt

”I de flesta människors ögon är ’skolan’ lärare, men det är viktigt att vi pratar om rätt saker”, skriver läraren Karin Herlitz.

Kommentera
Arbetsmiljö

Efter kränkningarna – facken anmäler Hörby till Arbetsmiljöverket

Arbetsmiljö

Facken köper inte kommunens svar på kritik om kränkningar och skräckvälde.

Kommunledningen sprider skräck i Hörby – ”Folk är rädda”

Arbetsmiljö

Mobbning och kränkningar sprids från kommunledningen ut i verksamheterna i Hörby kommun, enligt sju fackliga organisationer som slår larm.

Kongressen 2020

Här är förbundsstyrelsens alla förslag till kongressen

Kongressen 2020

LR:s ordförande Åsa Fahlén summerar varje enskild proposition.

Forskning

Forskning: Rektorer tvingas nedprioritera likabehandlingsarbetet

Forskning

”Det saknas förutsättningar”, säger forskaren Greta Lindberg.

Slöjförbud i skolan

Skolverket: Inte tillåtet med slöjförbud i skolan

Politik

Enligt Skolverkets bedömning är det inte tillåtet att förbjuda skolelever att bära slöja.

Nedskärningar

”Det talas inte klarspråk – när blev en nedskärning en anpassning?”

Blogg

 Får man inte säga nedskärningar i skolan längre?, undrar David Haas.

Lärare inför egen Lex Maria efter sparkrav

Nedskärningar

Lärarnas svar på kommunens nya nedskärningsbudget: Vi anmäler skolan varje gång brist på resurser leder till att elever inte får hjälp.

Rättsprocess

Kritiserade friskolan tvingas stänga

Dom

Förvaltningsrätten går på Skolinspektionens linje när det gäller Elma school.

Prickad huvudman fortsätter driva skola – i decennier

Rättsprocess

Skolinspektionen vill stänga skolan men ägaren driver den vidare – trots 20 år av anmälningar, betalningsförelägganden och indragna tillstånd.

Lärare fick inte ut lön från kritiserade skolan: ”Horribelt”

Stockholm

Flera lärare har haft problem med att få ut sina löner, enligt Lärarnas Riksförbund.

Blogg

Att hantera ”efter lovet-dilemmat”

Blogg

”Ska vi på måndagen efter ett lov köra på som vanligt – eller behövs det en bufferttimme eller två för att väcka alla till skolvardagen igen?”, frågar sig Karin Boberg.

Debatt

”Varför sparka på svängdörrar när det finns betongväggar?”

Debatt

”Någonting behöver vridas om ordentligt, något som gör att vågen vänder, och det är inte mer lokala pengar som är den kortsiktiga lösningen”, skriver Jens S West.

Kommentera

Ny forskning: Förstelärare gör läraryrket mer attraktivt

Utvärdering

Lägre personalomsättning på skolor som har förstelärare, visar forskning från IFAU.

Kommun backar från kritiserat komvux-besked: ”Stor facklig seger”

Komvux

Ville ta bort klassrumsundervisningen – nu tar Härnösands kommun ett omtag efter stark kritik.

Lärarlyftet förlängs: öppnar för fler med behörighet

Nytt beslut

Lärarlyftet ska ge ämnesbehörighet även i ämnen där läraren inte undervisar. Beslutet välkomnas av LR.

Debatt

”Betyg måste kunna överklagas – under ordnade former”

Debatt

”Möjligheten att överklaga sina betyg skulle frånta föräldrar skälen att försöka utöva påtryckningar på lärarna i frågan om deras betygssättning”, skriver debattörerna.

Kommentera
Arbetsmiljö

De tog krafttag för arbetsmiljön – nu vill lärarna stanna

Arbetsmiljö

Genom ett systematiskt arbetsmiljöarbete lyckades ledningen och personalen tillsammans förbättra både stämning, arbetstider och lokaler. 

Politik

”Era förslag löser inte segregationen, Liberalerna”

Debatt

”Det vi behöver är inte fler förslag från er politiker”, skriver Linnea Lindquist, rektor i Hammarkullen.

Kommentera

Förstatligande och högre lärarlön ska få ordning på utsatta skolor

Politik

Statlig styrning och mer pengar ska få ordning på de mest utsatta skolorna och locka fler behöriga lärare, enligt Liberalernas nya förslag.

Arbetsmiljö

Lärare och elever sjuka – rivningsmärkt skola drivs vidare

Arbetsmiljö

Akuta astmabesvär, sårig hud och rinnande ögon.

Lön

Ny lönestatistik: Lägsta utveckling för lärare på flera år

Lön

”Det är oroväckande”, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Granskning tystnadskultur

Granskning: Varannan lärare är tyst av rädsla för att straffas

Granskning

Enligt varannan tillfrågad lärare råder det en tystnadskultur inom den svenska skolan. Fyra av tio lärare uppger att de har straffats efter att ha framfört kritik mot verksamheten.

Före detta läraren skriver själv: ”Den som är kritisk ställs i skamvrån”

Krönika

Före detta läraren Mikael Bruér skriver själv om svårigheten att stå upp för sina åsiker utan att bli åsidosatt och bortvald.

Juristen: Det här gäller om yttrandefrihet på skolor

Juridik

Offentligt anställda lärare har en mycket långtgående yttrandefrihet, säger Matteus Canevall som är förbundsjurist på LR.

Läraren Gunilla: ”Vi får inte kritisera i sociala medier”

Tystnadskultur

Den som kritiserar nedskärningar inom skolan kan bli inkallad till högre chef för ”håll käften-samtal”, berättar läraren Gunilla.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons