Kraven ökar, upplever svenska lärare.
Att hinna med sina uppgifter på ordinarie arbetstid är svårt och stödet vid hög arbetsbelastning litet, uppger 900 lärare i en ny undersökning.
Förskollärare är mer nöjda på jobbet i svensken i allmänhet, övriga lärare mindre. Så ser medarbetarnöjdheten ut (max är 100):
Sverige samtliga: 71,0.
Förskollärare: 73,3.
Lärare på universitet och högskola: 69,6.
Gymnasielärare: 69,2.
Lärare i grundskola: 69,0.
Utbildningsväsendet som helhet: 70,4.
Källa: Svenskt Kvalitetsindex.
66 procent av de medverkande i mätningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI) tycker att kraven på dem har ökat det senaste året. 72 procent anser att de inte, eller bara delvis, får hjälp och stöd när arbetsbördan är hög.
Dessutom är lärarnas tillfredsställelse med möjligheten att hinna med sitt jobb under ordinarie arbetstid ”uppseendeväckande låg”, enligt SKI.
– Våra medlemmar säger att det har blivit mer pressande. Klasserna är större och kommunerna ska spara pengar. Dessutom är ledarskapet i skolan inte alltid det man skulle önska. Att be om hjälp när arbetsbelastningen är hög ses ofta som en svaghet hos den enskilde läraren, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Metta Fjelkner.