Annons

Tänk rätt - och lyckas i skolan

Publicerad 5 oktober 2015

Inställningen till lärandet och den egna förmågan kan vara avgörande för hur väl en elev lyckas i skolan – och i livet. Det beskriver psykologiprofessor Carol Dweck i sin bok ”Mindset – du blir vad du tänker”.
– Många elever når inte dit de skulle kunna nå, säger Anders Bond, förstelärare på Lugnetgymnasiet i Falun.

Fakta

Återkoppling som skickar positivt budskap

Carol Dweck ger i sin bok ett antal exempel på hur lärare kan formulera beröm och återkoppling på ett framåtsyftande sätt, som inte värderar intelligens eller talang:

”Du har verkligen jobbat inför provet och det märks på dina förbättrade resultat.”

”Så många vackra färger det är i den där bilden. Berätta hur du tänkte när du målade.”

Hon ger också förslag på tänkbar återkoppling när en elev inte har nått ända fram:

”Jag tycker att du har jobbat jättebra med uppgiften och om du vill kan vi jobba tillsammans lite till och försöka komma fram till vad det är du inte förstår.”

”Alla lär sig på olika sätt. Vi kan väl fortsätta att försöka hitta det sätt som passar för dig?”

Enligt Carol Dweck passar dessa sätt att uttrycka sig särskilt väl gentemot barn med inlärningssvårigheter, som snarare än att anstränga sig hårdare behöver hitta rätt strategi.

Källa: ”Mindset – du blir vad du tänker” av Carol Dweck (Natur & Kultur).

Fakta

Mindset viktigt för motivation

Under två års tid följde Carol Dweck och hennes kollegor en grupp skolelever, från mellanstadiet in på högstadiet.

Eleverna med ett dynamiskt mindset höjde under denna period sina betyg, medan eleverna som såg intelligens som en statisk egenskap upplevde övergången till högstadiet som mycket tuffare och mer utmanande. Eleverna i denna grupp tappade motivationen och försämrade sina betyg.

LÄS & SE MER:

Åsa Edenfeldts hemsida:
strategierforlarande.se 

Carol Dwecks hemsida:
mindsetonline.com

Föreläsning med Carol Dweck:
www.youtube.com/watch?v=
kXhbtCcmsyQ

Relaterat

Fel på uppgiften. Fel på läraren. Fel på ämnet. ”Jag är ingen matte-person.”

Det här sättet att reagera på en utmaning är typiskt för personer med det Carol Dweck kallar för ett statiskt mindset. Det kännetecknas av en syn på att intelligens är något oföränderligt, något man föds med i olika utsträckning och sedan får leva med.

Personer med ett övervägande statiskt mindset – eller synsätt – tenderar att undvika utmaningar och är rädda för att inte verka smarta. De väjer för ansträngningar och hamnar lätt i försvarsställning. Misslyckanden förknippas ofta med den egna identiteten (”jag är misslyckad”) i stället för med den aktuella händelsen eller uppgiften (”jag misslyckades med detta”).

Människor med ett dynamiskt mindset har å sin sida en välkomnande inställning till utmaningar, är uthålligare när de möter motgångar och ser kritik som en chans att lära sig mer. De har inte en lika statisk syn på intelligens, utan anser att det är något som utvecklas av hårt jobb och nya kunskaper.

OECD pekade i sin granskningsrapport av den svenska skolan, som kom i våras, på att svenska elever inte anstränger sig lika mycket som elever i jämförbara länder. I Sverige finns en högre andel elever som ger upp om de stöter på problem och anser att skolan är slöseri med tid.

Frågan om motivation är med andra ord högaktuell, vilket bidragit till att sätta ljuset på Carol Dwecks resonemang om statiska och dynamiska mindsets och deras inverkan på saker som självbild och lust att lära. 

Carol Dweck är professor i psykologi vid Stanforduniversitetet i USA och forskar inom personlighets-, social- och utvecklingspsykologi. ”Mindset – du blir vad du tänker” är hennes första populärvetenskapliga bok. Den kom ut redan 2006 i USA, men först i år på svenska.

Carol Dweck är noga med att påpeka att en person sällan eller aldrig har enbart ett dynamiskt eller statiskt synsätt. Olika situationer får oss att reagera på olika sätt, och våra mindsets ändras dessutom ofta över tid.

Just att det går att förändra ett statiskt mindset till att bli dynamiskt är en kärnfråga för Carol Dweck – liksom hur man ger beröm och återkoppling. 

”Att berömma barns intelligens skadar deras motivation och deras prestationer”, skriver hon i boken, och tillägger att det endast ger ett lyft för ögonblicket. ”Så fort de stöter på ett hinder går deras självkänsla upp i rök och deras motivation når botten. Om framgång betyder att de är smarta så betyder misslyckande att de är dumma. Det är ett statiskt mindset”.

Hon höjer också varningsflagg för att ge endimensionella skildringar av ”genier”, som att Mozart enbart var ett underbarn som inte behövde anstränga sig utan spottade ur sig symfonier utan ansträngning.

I sin bok beskriver hon en mattelektion där eleverna delades in två grupper. Båda fick ta del av berättelser om stora matematiker – men på helt olika sätt. 

Den ena halvan av klassen fick höra om mattesnillen, som enkelt gjorde sina upptäckter. Inför den andra halvan talade man om matematikerna som människor som brann för matematik och till slut nådde framgång. Detta var nog för att leda in den första gruppen i ett statiskt tankesätt, medan den andra fick med sig ett dynamiskt mindset.

Janna Scheéle, utvecklingsledare på barn- och utbildningsförvaltningen i Östersund, kom i kontakt med Carol Dwecks tankar redan 2010, när hon i Stockholm arbetade som lärare för elever i behov av särskilt stöd, som ”hemmasittare” och barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

– Det var elever som generellt betraktas som att de inte tycker skolan är rolig eller som att de inte anstränger sig nog. Det här med mindsets stämde väl in på hur jag kunde se att eleverna resonerade kring sitt eget förhållningssätt kopplat till skolan, säger hon och berättar vidare:

– Att uppmuntra och berömma processer – att en elev hittat en strategi som funkar – kan ge jättegoda resultat och jag upplevde att det gick snabbt att nå fram till eleverna jag jobbade med. Men mindsets är ingen ”quick fix”. Dweck har själv tagit upp att det inte ska ses som en färdig metod som bara är att omsätta och sedan löser en massa problem. Man måste rama in eleverna med omständigheter som främjar det – det räcker inte att bara börja ge beröm på ett annat sätt.

Janna Scheéle menar att mindsets är något som borde diskuteras på alla skolor i Sverige, inte minst ur aspekten vad återkopplingen skickar för signaler till eleverna och hur det påverkar deras motivation.

– Att prata med eleverna om vad ett dynamiskt mindset är och även om vad som händer i hjärnan när man lär sig saker är två väldigt konkreta saker som jag tycker att varje lärare behöver vara medveten om. Kanske är det så att vi behöver jobba med det här systematiskt, för att försäkra att alla skolor erbjuder en miljö som främjar ett dynamiskt mindset. För mig går formativ bedömning och ett dynamiskt mindset hand i hand.

När forskaren Pernilla Andersson Varga vid Göteborgs universitet jämförde undervisningen i svenska på fyra olika gymnasieprogram kunde hon se att en del lärare karaktäriserade elever som ”bra” eller ”dåliga”, bland annat beroende på om de gick ett studieförberedande program eller ett yrkesprogram. Elevernas förmågor betraktades dessutom som medfödda och därmed inte möjliga att utveckla genom undervisning.

Janna Scheéle hoppas att detta är något vi ska komma bort från i skolan. 

– Jag kan se att skolkulturen generellt ofta porträtterar intelligens på ett visst sätt – att vi allt för ofta har ett statiskt mindset i våra skolor. Oftast är det omedvetet, men vi pratar om att en del är smarta eller säger saker som att ”det där är ingen matteelev”. Det finns en paradox i att vi vill att elever ska kämpa och förstå och jobba hårdare, men i praktiken är det ändå inte så att vi uppmuntrar ett sådant förhållningssätt. Den krocken måste vi börja titta närmare på. Lärandet sker ju när man gör misstag.

På Lugnetgymnasiet i Falun har tre lärare i svenska, engelska respektive samhällskunskap från och med denna termin börjat jobba mer organiserat kring mindsets i tre klasser som de alla har.

– Många elever når inte dit de skulle kunna nå. För att få motiverade elever och för att kunna jobba med formativ bedömning så behöver man börja med mindsets, tror vi. Det är en nyckel och vi ser det som ett sätt att låsa upp fler elever, säger Anders Bond, förstelärare med särskilt uppdrag att jobba med motivationshöjande åtgärder.

Han säger att det ”börjar osa lite väckelserörelse” över skråets förkärlek för Carol Dweck och är noga med att betona att han och kollegorna på Lugnetgymnasiet inte ser mindset-teorierna som en ensam lösning på problemet med bristande motivation, men att de utgör en mycket viktig grund.

– Det finns en grupp elever där det inte spelar så stor roll vad man säger – de klarar inte av feedback. När man läser Dweck förstår man bättre hur de fungerar, men mindsets är bara en del av hur man kan lyckas bättre med sina elever. Det gäller att få dem att reflektera över hur de ser på sig själva vad gäller kunskaper, förmågor och intelligens och toppa det med bra undervisning. Då finns det goda möjligheter att utvecklas. Med ett dynamiskt tankesätt tror vi att man har bättre chanser att lyckas på alla plan i livet.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Kommunombudet: De gick bakom fackets rygg

Arbetsmiljö

Många kommunala skolor i Östersund är slitna, undermåliga och har dåligt utrymme. En renoverad gymnasieskola skulle ge avlastning men nu vill politikerna ge den till Engelska Skolan.

Annons
Annons

”Dags att byta fokus från bedömning till lärande”

Debatt

”Med en skola som fokuserar på begripligt lärande och undervisning får vi mer motiverade och professionella lärare, elever som begriper och en minskad psykisk stress för alla”, skriver läraren Johan Alm.

Kommentera
Annons

Inställd lärarstrejk i Norge – trots oförändrad löneutveckling

Strejk

Det blir ingen lärarstrejk i Norge i dag. Parterna har funnit en lösning i förhandlingarna. Men lärarnas löneutveckling förblir oförändrad. 

Statsbidrag

Kommunen la statsbidrag för likvärdighet på rektorslöner

Statsbidrag 

Härryda kommun får skarp kritik för sin hantering av statsbidraget för ökad likvärdighet. Trots varningar har kommunen valt att lägga riktade pengar på annat än de var avsedda för – bland annat rektorslöner.

Skolverket: ”Det blir bevakning på Härryda”

Statsbidrag 

Chefen för statsbidragsenheten på Skolverket reagerar när Skolvärlden informerar honom om bidragen till Härryda. 
– Vi kommer att följa upp det här när pengarna är använda. Det blir en bevakning på Härryda, säger Andreas Spång.

Annons
Annons
Annons

Debatt: ”Betyg är ett lärarbeslut”

Debatt

”Det är inte enkelt att sätta betyg, tvärtom. Det här kan alla ha nytta av att läsa i samband med betygsättningen”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

Lärarnas vanligaste frågor om betyg

Betyg och bedömning

Hur ”särskilt beaktar” man provresultat, och var går gränsen för F? Det är betygstider och Skolverket tar just nu emot tusentals frågor från lärare som söker tydlighet.

Skolans mentorssatsning ska locka fler behöriga lärare

Arbetsmiljö

På Pajala centralskola infördes heltidsmentorer i höstas för att underlätta för lärarna. Nu hoppas fack och lärare att satsningen utökas – och att införandet kan locka fler behöriga lärare till kommunen.

Forskaren: Appar lika effektiva som läs- och skrivträning

Tekniska hjälpmedel

Elever lär sig att läsa och skriva lika bra av att använda appar som av att träna på traditionellt vis. Men bara om de har skriv- och lässvårigheter, visar en undersökning från Linnéuniversitetet.

Lön

Hot om strejk i Norge – lärare kräver bättre lön

Strejk

Det kan bli lärarstrejk i Norge på fredag. Tusentals lärare står redo att gå ut i strejk om parterna inte når en överenskommelse kring löneutvecklingen.

Så mycket ökar lärarlönerna

Löner

Lärares löner fortsätter öka. Enligt ny statistik fick både gymnasielärare och grundskolelärare en tusenlapp mer i plånboken varje månad under 2018.  

Hon fick Pennsvärdet 2019: ”Började gråta när jag fick beskedet”

Pennsvärdet

Pedagogiska par, trelärarsystem och enskilda samtal med 43 elever varje vecka. Under tjugo års tid har läraren Pavlina Spanos utvecklat ett framgångsrikt arbetssätt på Enbacksskolan i Tensta. Nu tilldelas hon Pennsvärdet.

Otrygga arbetsmiljön på skolan får fler lärare att sluta: ”Inte hållbart”

Arbetsmiljö

Lärare och fack har slagit larm om kaoset på Vivallaskolan i Örebro med sjukskrivna lärare och ordningsproblem. Nu lämnar fler behöriga lärare skolan.

För få sökte lärarutbildning – nu ställs den in

Lärarutbildning

Det blir inga antagningar till Karlstads lärarutbildning som kombinerar studier med jobb.

Lärarmarschen

Lärarmarschen tog över gatorna i Göteborg

Lärarmarschen

2000 lärare protesterade i Göteborg på söndagen för en dräglig arbetsmiljö och mot sparkrav på skolan.
– Sådana här gräsrotsinitiativ visar tydligt att situationen inte håller. Det är bra att lärarna säger ifrån, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén som deltog i protesterna.

Här protesterar tusentals mot nedskärningarna i skolan

Lärarmarschen

”Vi bygger, bygger upp och ni river, river ner” skanderade flera tusen personer som samlats på Mynttorget i Stockholm. Under lördagen protesterade lärare mot nedskärningarna och en allt tuffare arbetsmiljö i landets kommuner.

Alla nedskärningar får lärarna att koka

Spara på skolan

Inför valet 2018 talades det om satsningar på skolan. I verkligheten har det blivit precis tvärtom. Under rubriken ”effektiviseringar” skär kommuner över hela Sverige i anslagen till skolan.
 – Många lärare mår mycket dåligt, säger Peter Nilsson, LR:s kommunombud i Sjöbo.

”Fler lämnar yrket på grund av arbetsmiljön”

Demonstration

På lördag går Malmös lärare samman i en protestmarsch mot nedskärningar i skolan.
– Det kommunen kallar för effektiviseringar bryter mot vårt kollektivavtal, säger LR:S distriktsordförande Catharina Niwhede.

Anna Ekström om marschen: ”Jag välkomnar det”

Lärarmarschen

I helgen samlas lärare i hela Sverige för att demonstrera mot nedskärningar i skolan och ohållbar arbetsmiljö.

Protest mot skolnedskärningar: ”Lärarna går på knäna”

Lärarmarsch

På lördag samlas lärare i Jönköping för att protestera mot kommunens skolnedskärningar.

Nedskärningarna i Umeå slår hårt mot grundskolan

Nedskärningar

Besparingar på skolan i Umeå har framförallt drabbat grundskolan. Arbetsbördan ökar och lärare får vikariera för varandra.
– Vi får fler moment och saker som ska göras på färre händer, säger Dan Åberg biträdande kommunombud i Umeå.

”Lärarmarschen är bara början”

Spara på skolan

Lärarna i Uppsala har fått nog av kommunens besparingar på skolan. På lördag samlas demonstranter för att protestera mot nedskärningarna.

”Många uttrycker frustration för hur de ska orka”

Nedskärningar

I Huddinges budgetförslag för 2020 väntas besparingar på 35 miljoner. Nu protesterar lärare från kommunen i Lärarmarschen.
– Allting ska bli så effektivt – många uttrycker frustration för hur de ska orka, säger specialläraren Elisabet Engberg.

”Det handlar om våra sämre arbetsvillkor”

Demonstration

I helgen samlas lärare i sex svenska städer för att demonstrera mot nedskärningar i skolan. Gymnasieläraren Mattias Axelsson i Göteborg hoppas att det kommer ge lärarna en gemensam styrka.

Alexander Skytte bloggar: ”Marschen har börjat – och vi kommer inte att stanna”

Lärarmarschen

"Dagen D närmar sig då förskolans, skolans och fritidshemmens yrkesgrupper kommer manifestera mot nedskärningar och en fortsatt försämrad arbetsmiljö." Det skriver Alexander Skytte, grundare av Lärarmarschen och bloggare på Skolvärlden.

Kortare förberedelseklass ledde till gymnasiebehörighet

Nyanlända

På Renforsskolan i Vindeln har man kortat ned förberedelseklassen för nyanlända och resultaten har gått upp. Nu blir majoriteten behörig till gymnasiet.
– Vi gör på ett annat sätt och det har visat sig ge väldigt fina resultat, säger Lligo Matson, lärare i matematik och NO.

Stockholm sämre än snittet på att erbjuda särskilt stöd

Särskilt stöd

Stockholms stad har anmälts till Skolinspektionen för bristande stöd till elever. 

Lärare hängdes ut på sociala medier

Sociala medier

Lärare i Skövde hängdes ut på Instagram – och facket menar att skolan inte gör tillräckligt för att stoppa det.
– Som det är nu är risken stor att många lärare kommer att fortsätta utsättas, menar kommunombudet Johan Østerstrøm.

Betyg

660 lärare i upprop: Provbetyget lurar elever och föräldrar

Betyg

Mer än 660 lärare har gått samman i ett upprop om hur det sammanvägda betyget på nationella proven lurar elever i engelska.

Läraren på spetsutbildningen: Finns elever som inte skulle känna sig hemma

Spetsutbildning

Spetsutbildningarna på högstadiet och gymnasiet är uppskattade – men tillgängligheten är inte likvärdig över skolsverige. 

Här tvingas lärarna undervisa i korridorerna

Arbetsmiljö

Håstaskolan i Hudiksvall har i flera år haft problem med brist på utrymme. Lärarna sitter med eleverna i korridorer och skolans bibliotek när det inte finns någon plats. 

Framtidsarbetet i fokus på LR:s extrakongress

Fackligt

Lärarnas Riksförbund höll i veckan en extrakongress i Stockholm för att stämma av framtidsarbetet inom förbundet. 

Lista

Ny rankning: Bästa och sämsta skolkommunerna

Lista

Hur lyckas din kommun med skolan utifrån sina förutsättningar? En ny ranking försöker ta reda på just det – och Bengtsfors hamnar i topp. 

”Skolan har förlorat fotfästet”

Debatt

”Vi skulle kunna bygga en ny modern vision om god och framgångsrik undervisning. Många väntar ivrigt på en Ellen Keys efterträdare”, skriver Rolf Ekelund, filosofie magister och utbildad ämneslärare.

Kommentera
Matematik

Forskning: ”Problemlösning måste bli större i matematiken”

Matematik

Rutinuppgifter och utantillinlärning är det som dominerar matematikundervisningen. Men forskningen pekar på problemlösning för att eleverna ska utvecklas.

Arbetsmiljö

Arbetstidsmodell minskade extraarbetet för lärarna

Arbetsmiljö

På Ferlinskolan i Filipstad används en arbetstidsmodell för att undvika extraarbete för lärare. 

Per Måhl: ”Digitala lärplattformar förstör betygssättandet”

Betyg

Bedömning och betygssättning hör inte hemma i de digitala lärplattformarna menar betygsexperten Per Måhl.
– Jag anser att de digitala lärplattformarna förstör betygssättandet.

Majoriteten av lärarna planerar lektioner utanför arbetstid

Arbetsmiljö

I en enkät från Karlstads universitet med 2 200 lärare säger majoriteten att de jobbar med sin lektionsplanering och efterarbete utanför arbetstiden.

Religiösa föräldrar pressar lärare att ändra undervisningen

Skolinspektionen

En skola i Jukkasjärvi hotas med vite på en halv miljon. Föräldrar har pressat lärare till att undvika obligatoriska moment i undervisningen – bland annat är sex- och samlevnadsundervisningen bristfällig på skolan och lärare undviker populärmusik i undervisningen.

Ny granskning: Särskolan får mindre stöd och uppmärksamhet

Särskola

En granskning från Riksrevisionen visar att grundsärskolan inte får samma stöd och uppmärksamhet från regeringen och Skolverket som grundskolan. Bland annat får grundsärskolan färre bedömningsstöd och sämre kunskapsuppföljning än andra skolformer.

Kristina: Därför är jag studie- och yrkesvägledare

SYV

Kristina Salenstedt Linder är studie- och yrkesvägledare på Blackebergs gymnasium i Stockholm. Här berättar Kristina om varför hon är syvare – och vad hon skulle vilja förändra.

Ann-Charlotte: Därför är jag lärare

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Ann-Charlotte Jönsson i Mörrum om varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Skolinspektionen: Lärare gör fel vid betygssättning

Betyg

Elevernas kunskaper utvärderas inte tillräckligt vid betygsättning vilket riskerar att ge eleverna olikvärdiga betyg. Det slår Skolinspektionen fast i en granskning som gjorts inom kursen svenska 3 på gymnasiet.

Skolans ledning åtalas – skulle starta bank med skolpengen

Brott

Fem tidigare styrelseledamöter i friskolekoncernen Al-Azhars stiftelse åtalas för grova ekobrott. Den tidigare styrelsen misstänks ha låtit föra ut elva miljoner kronor ur skolverksamheten för att starta en bank.

Skadestånd till facken efter att kommunen bröt mot MBL

Fackligt

Staffanstorps kommun har utestängt fackförbunden från budgetarbetet – två år i rad. Nu tvingas de betala 200 000 kronor för brott mot medbestämmandelagen.

Debatt

”LR behöver förtydliga arbetstiden”

Debatt

”Jag yrkar att LR förtydligar för medlemmarna att enligt avtalet ska lärare arbeta 45,5 h”, skriver Lars Thomsen i Jokkmokk.

Kommentera
Hej, lokalombud!

Stellan i Norrtälje: Därför är jag lokalombud

Lokalombud

Stellan Armandsson är lokal- och huvudskydsombud i Norrtälje. Han tycker det är viktigt att känna solidaritet med medlemmarna och göra deras situation bättre.

Betyg

Föräldern skällde ut mig i mitt eget hem

Blogg

”Där i mitt eget kök skällde en för mig främmande person ut mig. Jag kommer ihåg min utsatthet. Oron som samtalet väckte hos mig”, skriver läraren Karin Boberg.

OECD-rapporten som g(l)ömdes bort

OECD-rapport

”Det här var alltså något som Carl Bildt och de andra i den regeringen kände till. Ändå valde man att genomföra reformer på det sätt man gjorde.”
Per Kornhall har läst den g(l)ömda rapporten om svensk skola.

Lärarstrejk

Strejkande lärare i Polen: ”Vill behandlas med värdighet”

Strejk

Lärarstrejken i Polen avslutas tillfälligt efter nästan tre veckors protester – men det betyder inte att kampen är över enligt facket. Lärarna tänker ta upp strejken i höst om inget förändras.

”Spara inte på skolan – satsa istället”

Debatt

”Kommuner som satsar mera målmedvetet, strukturerat och långsiktigt på att få eleverna och lärarna att må bra fysiskt mentalt och socialt kommer att gå vinnande ur det här”, skriver Acki Wästlund.

Kommentera
Hot och våld

Var fjärde lärare har utsatts för hot och våld

Undersökning

Var fjärde lärare uppger att de har utsatts för hot och våld under det senaste läsåret. Det visar Skolverkets senaste attitydundersökning.

Sofia: Därför är jag lärare

Jag är lärare

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Sofia Björk i Malmö om varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Forskning om särskilt begåvade elever – med lärarna i fokus

Särskild begåvning

Forskningen om särskilt begåvade barn utgår ofta från elevens perspektiv. Men i Elisabet Mellroths nya avhandling får lärarna stå i centrum.

Jonas Linderoth är tillbaka från tystnaden: ”Är orolig hela tiden”

Intervju

Jonas Linderoth lever fortfarande med konsekvenserna av att för en kort stund under 2016 ha varit skoldebattens mest kontroversiella person.

Reportage

Uppdraget: Så ska de rädda problemskolan

Reportage

Går det att vända en problemskola på åtta månader? Skolvärlden besökte Storvretskolan, där Skolinspektionen för första gången använt sitt yttersta maktmedel och låtit staten gå in och bestämma.

Tiyodora är länken till modersmålet

Modersmål

På Scheeleskolan i Köping hänger den arabiska modersmålsundervisningen ihop med resten av undervisningen. Länken heter Tiyodora Abdulahad som i fjol prisades för sitt arbete.

Granskning undervisningstid

Lärarnas undervisningstid har ökat med två veckor per läsår

Granskning

Under 2000-talet har grundskole- och gymnasielärarnas genomsnittliga undervisningstid ökat med motsvarande två veckor per läsår. På många skolor tas det inte längre in vikarier när lärare är korttidssjuka eller behöver vabba, visar en ny undersökning.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons