Annons

Tänk rätt - och lyckas i skolan

Publicerad 5 oktober 2015

Inställningen till lärandet och den egna förmågan kan vara avgörande för hur väl en elev lyckas i skolan – och i livet. Det beskriver psykologiprofessor Carol Dweck i sin bok ”Mindset – du blir vad du tänker”.
– Många elever når inte dit de skulle kunna nå, säger Anders Bond, förstelärare på Lugnetgymnasiet i Falun.

Fakta

Återkoppling som skickar positivt budskap

Carol Dweck ger i sin bok ett antal exempel på hur lärare kan formulera beröm och återkoppling på ett framåtsyftande sätt, som inte värderar intelligens eller talang:

”Du har verkligen jobbat inför provet och det märks på dina förbättrade resultat.”

”Så många vackra färger det är i den där bilden. Berätta hur du tänkte när du målade.”

Hon ger också förslag på tänkbar återkoppling när en elev inte har nått ända fram:

”Jag tycker att du har jobbat jättebra med uppgiften och om du vill kan vi jobba tillsammans lite till och försöka komma fram till vad det är du inte förstår.”

”Alla lär sig på olika sätt. Vi kan väl fortsätta att försöka hitta det sätt som passar för dig?”

Enligt Carol Dweck passar dessa sätt att uttrycka sig särskilt väl gentemot barn med inlärningssvårigheter, som snarare än att anstränga sig hårdare behöver hitta rätt strategi.

Källa: ”Mindset – du blir vad du tänker” av Carol Dweck (Natur & Kultur).

Fakta

Mindset viktigt för motivation

Under två års tid följde Carol Dweck och hennes kollegor en grupp skolelever, från mellanstadiet in på högstadiet.

Eleverna med ett dynamiskt mindset höjde under denna period sina betyg, medan eleverna som såg intelligens som en statisk egenskap upplevde övergången till högstadiet som mycket tuffare och mer utmanande. Eleverna i denna grupp tappade motivationen och försämrade sina betyg.

LÄS & SE MER:

Åsa Edenfeldts hemsida:
strategierforlarande.se 

Carol Dwecks hemsida:
mindsetonline.com

Föreläsning med Carol Dweck:
www.youtube.com/watch?v=
kXhbtCcmsyQ

Relaterat

Fel på uppgiften. Fel på läraren. Fel på ämnet. ”Jag är ingen matte-person.”

Det här sättet att reagera på en utmaning är typiskt för personer med det Carol Dweck kallar för ett statiskt mindset. Det kännetecknas av en syn på att intelligens är något oföränderligt, något man föds med i olika utsträckning och sedan får leva med.

Personer med ett övervägande statiskt mindset – eller synsätt – tenderar att undvika utmaningar och är rädda för att inte verka smarta. De väjer för ansträngningar och hamnar lätt i försvarsställning. Misslyckanden förknippas ofta med den egna identiteten (”jag är misslyckad”) i stället för med den aktuella händelsen eller uppgiften (”jag misslyckades med detta”).

Människor med ett dynamiskt mindset har å sin sida en välkomnande inställning till utmaningar, är uthålligare när de möter motgångar och ser kritik som en chans att lära sig mer. De har inte en lika statisk syn på intelligens, utan anser att det är något som utvecklas av hårt jobb och nya kunskaper.

OECD pekade i sin granskningsrapport av den svenska skolan, som kom i våras, på att svenska elever inte anstränger sig lika mycket som elever i jämförbara länder. I Sverige finns en högre andel elever som ger upp om de stöter på problem och anser att skolan är slöseri med tid.

Frågan om motivation är med andra ord högaktuell, vilket bidragit till att sätta ljuset på Carol Dwecks resonemang om statiska och dynamiska mindsets och deras inverkan på saker som självbild och lust att lära. 

Carol Dweck är professor i psykologi vid Stanforduniversitetet i USA och forskar inom personlighets-, social- och utvecklingspsykologi. ”Mindset – du blir vad du tänker” är hennes första populärvetenskapliga bok. Den kom ut redan 2006 i USA, men först i år på svenska.

Carol Dweck är noga med att påpeka att en person sällan eller aldrig har enbart ett dynamiskt eller statiskt synsätt. Olika situationer får oss att reagera på olika sätt, och våra mindsets ändras dessutom ofta över tid.

Just att det går att förändra ett statiskt mindset till att bli dynamiskt är en kärnfråga för Carol Dweck – liksom hur man ger beröm och återkoppling. 

”Att berömma barns intelligens skadar deras motivation och deras prestationer”, skriver hon i boken, och tillägger att det endast ger ett lyft för ögonblicket. ”Så fort de stöter på ett hinder går deras självkänsla upp i rök och deras motivation når botten. Om framgång betyder att de är smarta så betyder misslyckande att de är dumma. Det är ett statiskt mindset”.

Hon höjer också varningsflagg för att ge endimensionella skildringar av ”genier”, som att Mozart enbart var ett underbarn som inte behövde anstränga sig utan spottade ur sig symfonier utan ansträngning.

I sin bok beskriver hon en mattelektion där eleverna delades in två grupper. Båda fick ta del av berättelser om stora matematiker – men på helt olika sätt. 

Den ena halvan av klassen fick höra om mattesnillen, som enkelt gjorde sina upptäckter. Inför den andra halvan talade man om matematikerna som människor som brann för matematik och till slut nådde framgång. Detta var nog för att leda in den första gruppen i ett statiskt tankesätt, medan den andra fick med sig ett dynamiskt mindset.

Janna Scheéle, utvecklingsledare på barn- och utbildningsförvaltningen i Östersund, kom i kontakt med Carol Dwecks tankar redan 2010, när hon i Stockholm arbetade som lärare för elever i behov av särskilt stöd, som ”hemmasittare” och barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

– Det var elever som generellt betraktas som att de inte tycker skolan är rolig eller som att de inte anstränger sig nog. Det här med mindsets stämde väl in på hur jag kunde se att eleverna resonerade kring sitt eget förhållningssätt kopplat till skolan, säger hon och berättar vidare:

– Att uppmuntra och berömma processer – att en elev hittat en strategi som funkar – kan ge jättegoda resultat och jag upplevde att det gick snabbt att nå fram till eleverna jag jobbade med. Men mindsets är ingen ”quick fix”. Dweck har själv tagit upp att det inte ska ses som en färdig metod som bara är att omsätta och sedan löser en massa problem. Man måste rama in eleverna med omständigheter som främjar det – det räcker inte att bara börja ge beröm på ett annat sätt.

Janna Scheéle menar att mindsets är något som borde diskuteras på alla skolor i Sverige, inte minst ur aspekten vad återkopplingen skickar för signaler till eleverna och hur det påverkar deras motivation.

– Att prata med eleverna om vad ett dynamiskt mindset är och även om vad som händer i hjärnan när man lär sig saker är två väldigt konkreta saker som jag tycker att varje lärare behöver vara medveten om. Kanske är det så att vi behöver jobba med det här systematiskt, för att försäkra att alla skolor erbjuder en miljö som främjar ett dynamiskt mindset. För mig går formativ bedömning och ett dynamiskt mindset hand i hand.

När forskaren Pernilla Andersson Varga vid Göteborgs universitet jämförde undervisningen i svenska på fyra olika gymnasieprogram kunde hon se att en del lärare karaktäriserade elever som ”bra” eller ”dåliga”, bland annat beroende på om de gick ett studieförberedande program eller ett yrkesprogram. Elevernas förmågor betraktades dessutom som medfödda och därmed inte möjliga att utveckla genom undervisning.

Janna Scheéle hoppas att detta är något vi ska komma bort från i skolan. 

– Jag kan se att skolkulturen generellt ofta porträtterar intelligens på ett visst sätt – att vi allt för ofta har ett statiskt mindset i våra skolor. Oftast är det omedvetet, men vi pratar om att en del är smarta eller säger saker som att ”det där är ingen matteelev”. Det finns en paradox i att vi vill att elever ska kämpa och förstå och jobba hårdare, men i praktiken är det ändå inte så att vi uppmuntrar ett sådant förhållningssätt. Den krocken måste vi börja titta närmare på. Lärandet sker ju när man gör misstag.

På Lugnetgymnasiet i Falun har tre lärare i svenska, engelska respektive samhällskunskap från och med denna termin börjat jobba mer organiserat kring mindsets i tre klasser som de alla har.

– Många elever når inte dit de skulle kunna nå. För att få motiverade elever och för att kunna jobba med formativ bedömning så behöver man börja med mindsets, tror vi. Det är en nyckel och vi ser det som ett sätt att låsa upp fler elever, säger Anders Bond, förstelärare med särskilt uppdrag att jobba med motivationshöjande åtgärder.

Han säger att det ”börjar osa lite väckelserörelse” över skråets förkärlek för Carol Dweck och är noga med att betona att han och kollegorna på Lugnetgymnasiet inte ser mindset-teorierna som en ensam lösning på problemet med bristande motivation, men att de utgör en mycket viktig grund.

– Det finns en grupp elever där det inte spelar så stor roll vad man säger – de klarar inte av feedback. När man läser Dweck förstår man bättre hur de fungerar, men mindsets är bara en del av hur man kan lyckas bättre med sina elever. Det gäller att få dem att reflektera över hur de ser på sig själva vad gäller kunskaper, förmågor och intelligens och toppa det med bra undervisning. Då finns det goda möjligheter att utvecklas. Med ett dynamiskt tankesätt tror vi att man har bättre chanser att lyckas på alla plan i livet.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

Annons
skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Annons
Annons
Annons
Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Efter inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons