mindset_webb
Mindset

Tänk rätt – och lyckas i skolan

Inställningen till lärandet och den egna förmågan kan vara avgörande för hur väl en elev lyckas i skolan – och i livet. Det beskriver psykologiprofessor Carol Dweck i sin bok ”Mindset – du blir vad du tänker”.
– Många elever når inte dit de skulle kunna nå, säger Anders Bond, förstelärare på Lugnetgymnasiet i Falun.

Återkoppling som skickar positivt budskap

Carol Dweck ger i sin bok ett antal exempel på hur lärare kan formulera beröm och återkoppling på ett framåtsyftande sätt, som inte värderar intelligens eller talang:

”Du har verkligen jobbat inför provet och det märks på dina förbättrade resultat.”

”Så många vackra färger det är i den där bilden. Berätta hur du tänkte när du målade.”

Hon ger också förslag på tänkbar återkoppling när en elev inte har nått ända fram:

”Jag tycker att du har jobbat jättebra med uppgiften och om du vill kan vi jobba tillsammans lite till och försöka komma fram till vad det är du inte förstår.”

”Alla lär sig på olika sätt. Vi kan väl fortsätta att försöka hitta det sätt som passar för dig?”

Enligt Carol Dweck passar dessa sätt att uttrycka sig särskilt väl gentemot barn med inlärningssvårigheter, som snarare än att anstränga sig hårdare behöver hitta rätt strategi.

Källa: ”Mindset – du blir vad du tänker” av Carol Dweck (Natur & Kultur).

Fel på uppgiften. Fel på läraren. Fel på ämnet. ”Jag är ingen matte-person.”

Det här sättet att reagera på en utmaning är typiskt för personer med det Carol Dweck kallar för ett statiskt mindset. Det kännetecknas av en syn på att intelligens är något oföränderligt, något man föds med i olika utsträckning och sedan får leva med.

Personer med ett övervägande statiskt mindset – eller synsätt – tenderar att undvika utmaningar och är rädda för att inte verka smarta. De väjer för ansträngningar och hamnar lätt i försvarsställning. Misslyckanden förknippas ofta med den egna identiteten (”jag är misslyckad”) i stället för med den aktuella händelsen eller uppgiften (”jag misslyckades med detta”).

Människor med ett dynamiskt mindset har å sin sida en välkomnande inställning till utmaningar, är uthålligare när de möter motgångar och ser kritik som en chans att lära sig mer. De har inte en lika statisk syn på intelligens, utan anser att det är något som utvecklas av hårt jobb och nya kunskaper.

OECD pekade i sin granskningsrapport av den svenska skolan, som kom i våras, på att svenska elever inte anstränger sig lika mycket som elever i jämförbara länder. I Sverige finns en högre andel elever som ger upp om de stöter på problem och anser att skolan är slöseri med tid.

Frågan om motivation är med andra ord högaktuell, vilket bidragit till att sätta ljuset på Carol Dwecks resonemang om statiska och dynamiska mindsets och deras inverkan på saker som självbild och lust att lära. 

Carol Dweck är professor i psykologi vid Stanforduniversitetet i USA och forskar inom personlighets-, social- och utvecklingspsykologi. ”Mindset – du blir vad du tänker” är hennes första populärvetenskapliga bok. Den kom ut redan 2006 i USA, men först i år på svenska.

Carol Dweck är noga med att påpeka att en person sällan eller aldrig har enbart ett dynamiskt eller statiskt synsätt. Olika situationer får oss att reagera på olika sätt, och våra mindsets ändras dessutom ofta över tid.

Just att det går att förändra ett statiskt mindset till att bli dynamiskt är en kärnfråga för Carol Dweck – liksom hur man ger beröm och återkoppling. 

”Att berömma barns intelligens skadar deras motivation och deras prestationer”, skriver hon i boken, och tillägger att det endast ger ett lyft för ögonblicket. ”Så fort de stöter på ett hinder går deras självkänsla upp i rök och deras motivation når botten. Om framgång betyder att de är smarta så betyder misslyckande att de är dumma. Det är ett statiskt mindset”.

Hon höjer också varningsflagg för att ge endimensionella skildringar av ”genier”, som att Mozart enbart var ett underbarn som inte behövde anstränga sig utan spottade ur sig symfonier utan ansträngning.

I sin bok beskriver hon en mattelektion där eleverna delades in två grupper. Båda fick ta del av berättelser om stora matematiker – men på helt olika sätt. 

Den ena halvan av klassen fick höra om mattesnillen, som enkelt gjorde sina upptäckter. Inför den andra halvan talade man om matematikerna som människor som brann för matematik och till slut nådde framgång. Detta var nog för att leda in den första gruppen i ett statiskt tankesätt, medan den andra fick med sig ett dynamiskt mindset.

Janna Scheéle, utvecklingsledare på barn- och utbildningsförvaltningen i Östersund, kom i kontakt med Carol Dwecks tankar redan 2010, när hon i Stockholm arbetade som lärare för elever i behov av särskilt stöd, som ”hemmasittare” och barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

– Det var elever som generellt betraktas som att de inte tycker skolan är rolig eller som att de inte anstränger sig nog. Det här med mindsets stämde väl in på hur jag kunde se att eleverna resonerade kring sitt eget förhållningssätt kopplat till skolan, säger hon och berättar vidare:

– Att uppmuntra och berömma processer – att en elev hittat en strategi som funkar – kan ge jättegoda resultat och jag upplevde att det gick snabbt att nå fram till eleverna jag jobbade med. Men mindsets är ingen ”quick fix”. Dweck har själv tagit upp att det inte ska ses som en färdig metod som bara är att omsätta och sedan löser en massa problem. Man måste rama in eleverna med omständigheter som främjar det – det räcker inte att bara börja ge beröm på ett annat sätt.

Janna Scheéle menar att mindsets är något som borde diskuteras på alla skolor i Sverige, inte minst ur aspekten vad återkopplingen skickar för signaler till eleverna och hur det påverkar deras motivation.

– Att prata med eleverna om vad ett dynamiskt mindset är och även om vad som händer i hjärnan när man lär sig saker är två väldigt konkreta saker som jag tycker att varje lärare behöver vara medveten om. Kanske är det så att vi behöver jobba med det här systematiskt, för att försäkra att alla skolor erbjuder en miljö som främjar ett dynamiskt mindset. För mig går formativ bedömning och ett dynamiskt mindset hand i hand.

När forskaren Pernilla Andersson Varga vid Göteborgs universitet jämförde undervisningen i svenska på fyra olika gymnasieprogram kunde hon se att en del lärare karaktäriserade elever som ”bra” eller ”dåliga”, bland annat beroende på om de gick ett studieförberedande program eller ett yrkesprogram. Elevernas förmågor betraktades dessutom som medfödda och därmed inte möjliga att utveckla genom undervisning.

Janna Scheéle hoppas att detta är något vi ska komma bort från i skolan. 

– Jag kan se att skolkulturen generellt ofta porträtterar intelligens på ett visst sätt – att vi allt för ofta har ett statiskt mindset i våra skolor. Oftast är det omedvetet, men vi pratar om att en del är smarta eller säger saker som att ”det där är ingen matteelev”. Det finns en paradox i att vi vill att elever ska kämpa och förstå och jobba hårdare, men i praktiken är det ändå inte så att vi uppmuntrar ett sådant förhållningssätt. Den krocken måste vi börja titta närmare på. Lärandet sker ju när man gör misstag.

På Lugnetgymnasiet i Falun har tre lärare i svenska, engelska respektive samhällskunskap från och med denna termin börjat jobba mer organiserat kring mindsets i tre klasser som de alla har.

– Många elever når inte dit de skulle kunna nå. För att få motiverade elever och för att kunna jobba med formativ bedömning så behöver man börja med mindsets, tror vi. Det är en nyckel och vi ser det som ett sätt att låsa upp fler elever, säger Anders Bond, förstelärare med särskilt uppdrag att jobba med motivationshöjande åtgärder.

Han säger att det ”börjar osa lite väckelserörelse” över skråets förkärlek för Carol Dweck och är noga med att betona att han och kollegorna på Lugnetgymnasiet inte ser mindset-teorierna som en ensam lösning på problemet med bristande motivation, men att de utgör en mycket viktig grund.

– Det finns en grupp elever där det inte spelar så stor roll vad man säger – de klarar inte av feedback. När man läser Dweck förstår man bättre hur de fungerar, men mindsets är bara en del av hur man kan lyckas bättre med sina elever. Det gäller att få dem att reflektera över hur de ser på sig själva vad gäller kunskaper, förmågor och intelligens och toppa det med bra undervisning. Då finns det goda möjligheter att utvecklas. Med ett dynamiskt tankesätt tror vi att man har bättre chanser att lyckas på alla plan i livet.

Mindset viktigt för motivation

Under två års tid följde Carol Dweck och hennes kollegor en grupp skolelever, från mellanstadiet in på högstadiet.

Eleverna med ett dynamiskt mindset höjde under denna period sina betyg, medan eleverna som såg intelligens som en statisk egenskap upplevde övergången till högstadiet som mycket tuffare och mer utmanande. Eleverna i denna grupp tappade motivationen och försämrade sina betyg.

LÄS & SE MER:

Åsa Edenfeldts hemsida:
strategierforlarande.se 

Carol Dwecks hemsida:
mindsetonline.com

Föreläsning med Carol Dweck:
www.youtube.com/watch?v=
kXhbtCcmsyQ

Kommentera