andria_zafirakou

Andria Zafirakou med sina elever på Alperton Community School.

Estetiska ämnen

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Hon har kallats världens bästa lärare, Andria Zafirakou från London.
Trots alla möjligheter som Global Teacher Prize förde med sig jobbar hon kvar på skolan i problemutsatta Brent.
– Jag älskar mitt jobb och vill inte ha något annat, säger hon.

Mer om Global Teacher Prize

Global Teacher Prize delas ut årligen till en lärare som märkt ut sig på något särskilt sätt. Priset instiftades 2014 av The Varkey Foundation som jobbar för alla barns rätt till utbildning och för att höja lärares status.

Andria Zafirakou är i Stockholm för konferensen Lärkraft. Från scenen på Waterfront Congress Centre talar hon till drygt 400 lärare från hela Sverige. Hon är sist ut denna fullspäckade dag och nu visar hon ett klipp på flugor i en glasburk.

– Har ni hört talas om pygmalioneffekten?

Nej, Andria Zafirakou gör sig inte lustig över platsen vi befinner oss på. Den surrande flugsvärmen ska visa oss något annat, nämligen hur viktigt det är att bryta invanda rutiner. Vad händer när du öppnar burken efter tre dygn? Flugorna hittar inte ut. De kommer aldrig flyga högre än gränsen där locket en gång satt och nu är de fast i ett mönster för resten av livet. 

Pygmalioneffekten, eller Rosenthaleffekten som den också kallas, är troligen välbekant för åhörarna på konferensen. Experimentet från 1968 där socialpsykologen Robert Rosenthal visade hur höga förväntningar förbättrar elevers prestationer och resultat, har nog de flesta lärare stött på. 

– Vi sviker ungdomarna om vi inte höjer förväntningarna på dem. Elever som inte blir sedda och får rätt stöd har inga förutsättningar att lyckas, säger Zafirakou. 

Bildlektion på Alperton Community School I Brent utanför London.
Bildlektion på Alperton Community School I Brent utanför London.

Hon har sett flera exempel på missförstådda elever som fastnat i ett negativ, nedåtgående spiral. Omgivningen, till exempel skolan, har så för lätt för att bli hemmablind och ta saker för givna, menar hon. Men öppningen finns ofta där, om man bara byter riktning. För människor är inga flugor och skolan ingen burk:

– Den ska inte begränsa oss, tvärtom! säger Andria Zafirakou. 

För henne och eleverna har konsten blivit just en sådan öppning.

– Det finns en enorm kommunikativ kraft i konst. Den kan berätta sådant vi inte kommer åt på andra sätt, säger hon. 

Andria Zafirakou från Brent i utkanten av London är bildläraren som förra året vann det prestigefyllda Global Teacher Prize. Hon började på Alperton Community School när hon var nyexaminerad för 14 år sedan – och jobbar fortfarande kvar. 

– Våra elever har inget annat än hemmet och skolan. Och de älskar skolan för där har de det bäst, tyvärr. De får frukost och stannar ofta kvar efter skoldagens slut, det vill säga de som inte måste hem och ta hand om småsyskon eller äldre släktingar.

Brent är ett av de fattigaste och mest utsatta områdena i Storbritannien. Den etniska blandningen är stor, många är nyanlända och för Andria Zafirakou är det inte ovanligt med klasser där de flesta är svaga i engelska. Genom att lära sig några ord på deras modersmål har hon vunnit elevernas förtroende och ibland har konsten varit enda kommunikationsmedlet. Under Andria Zafirakous tid som lärare har Alperton Community School höjt sina resultat markant och idag hör man till toppskiktet bland brittiska grundskolor.

Genom att visa kärlek och ha höga förväntningar kommer man långt.

På Lärkraft återges flera solskenshistorier. En flickans tillrättalagda bilder ändrade plötsligt karaktär. Zafirakou fick ur henne att hon skulle giftas bort mot sin vilja. Skolan ryckte in och idag är hon framgångsrik läkare. 

Autistiske Rafael var stum men sedan Andria Zafirakou fick honom att måla går det istället inte att få tyst på honom. Och Tom med adhd som hatade skolan fick en dag klassens uppmärksamhet för en målning och det vände hela hans skolgång. 

I samtliga fall har konsten blivit en ingång till förståelse mellan lärare och elev. 

– Relationen till eleven betyder allt. Om jag lär känna dem och förstår varför de är arga, ledsna eller galna så kan jag undervisa dem bättre. Genom att visa kärlek och ha höga förväntningar kommer man långt, säger Andria Zafirakou. 

Andria Zafirakou talar på konferensen Lärkraft i Stockholm.
Andria Zafirakou talar på konferensen Lärkraft i Stockholm.

Hon är ingen forskare eller strateg utan en vanlig lärare vars magkänsla med åren blivit till beprövad erfarenhet. Att hon skulle få Global Teacher Prize kom som en överraskning. Och det var nära att hon aldrig blev aktuell för en nominering. 

– Jag fick ett mejl kvällen före mitt bröllop. Utan min vetskap hade en kollega nominerat mig. Men för att ansökan skulle gillas behövde jag komplettera den själv. Så i sista stund kom jag med och var till slut en av tio kandidater. 

För prissumman på en miljon dollar (nästa tio miljoner svenska kronor) har Andria Zafirakou startat programmet Artists in Residence som initierar samarbeten mellan konstnärer och skolor. Arbetet är ett led i att stärka de estetiska ämnena. 

Inbjudningar har kommit från många håll efter utmärkelsen, bland annat från regeringen. Men Andria Zafirakou var inte intresserad.

– Jag fick höra att hela nationen kände stolthet över mig och att jag var den som skulle få lärare att stanna i yrket. Men vår regering stöttar inte den estetiska undervisningen och därför tackar jag nej till dem. Jag älskar det jag gör och kan inte tänka mig ett annat jobb, säger hon. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm