miljoner

Fotograf: Daniel Ivarsson

Utbildning

Världskampanj belyser ojämlikheter i skolan

Just nu lyfts frågan om allas rätt till utbildning i hela världen.
Flera svenska toppolitiker besökte sina gamla grundskolor för att belysa frågan om de miljontals barn som inte går i skolan i dag.
– Det är en väldigt viktig fråga att jobba med, säger minister Anna Ekström.

Om projektet:

Evenemanget organiseras av ”100 Million campaign” som finansieras av Nobels fredspristagare Kailash Satyarthi som fick nobelpriset tillsammans med Malala Yousafzai. I Sverige arrangeras kampanjen i samarbete med Sveriges Elevråd, Sveriges Elevkårer, Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och Bris.

Målet med kampanjen är att ge 100 miljoner unga människor möjligheten att träffa politiker för att öka kunskapen och engagemanget kring de 100 miljoner mest marginaliserade barnen och ungdomarna runtom i världen som saknar rätten till utbildning. Kampanjen kommer att genomföras världen över där bland andra länder som Bangladesh, USA, Japan, England och Chile deltar.

Vi hoppas att du har tid och möjlighet att besöka en skola den 20 oktober, antingen genom att besöka den skola där du själv gick som barn, eller en annan skola. Att delta vore ett tydligt sätt att visa ditt engagemang i frågan om rätten till utbildning för alla unga, inte minst flickors rätt till skolgång. Genom att anmäla ditt intresse och lämna önskemål om en viss skola försöker vi koppla ihop dig med den skola du önskar. Media kommer att bjudas in för att delta vid skolbesöket.

Källa: 100million-backtoschool.org

Runt om i världen är det i dag 263 miljoner barn som inte går i skolan. Unga nekas rätten till utbildning på grund av fattigdom, barnarbete, trafficking eller väpnade konflikter. Särskilt utsatta är flickor och barn med funktionshinder.

I dag, den 20 oktober, uppmärksammas därför frågan om alla ungas rätt till utbildning runt om i världen med kampanjen ”100 Million”. Målet med projektet är att 100 miljoner unga ska möta politiker och beslutsfattare för att diskutera vad de kan göra för att världens 100 miljoner mest marginaliserade unga ska få rätten till utbildning.

I Sverige har utbildningsminister Gustav Fridolin, gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström och Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, – samt nära 40 riksdagsledamöter – gått tillbaka till skolan för att lyfta frågan om de unga som inte går i skolan i dag.

– Vi vet fortfarande att det är många barn som inte får gå i skolan av olika anledningar. Att politiker samlas för att sätta ljuset på den globala frågan tycker jag är oerhört viktigt. Sedan är själva poängen att elever och lärare får träffa politiker och beslutsfattare, säger Kristina Ljungros som är nationell projektledare för kampanjen ”100 Million”.

Anna Ekström besökte sin gamla grundskola där hon gick som barn, Hästhagsskolan i Farsta i Stockholm, som numra heter Farsta grundskolor. Hon berättar för Skolvärlden att det var ett väldigt känslosamt besök.

– Det finns ingenting kvar av de lärare eller personal som fanns när jag gick i skolan, för det var så länge sedan, men jag känner in på bara kroppen hur det kändes att gå över en skolgård – som för mig kändes så oändligt stor. Jag kommer ihåg hur rädd jag var att gå över skolgården. Jag var en väldigt blyg flicka, säger hon.

Ministern fick träffa elever och lärare och det samtalades mycket om hur viktigt det är att skolan är en mötesplats där barn från olika bakgrunder går i skolan tillsammans.

– Och hur svårt det är att åstadkomma det med den styrning vi har över den svenska skolan. Lärarna och rektorn som var där hade ett stort budskap till mig, och det var att vi måste se till att göra undervisningen bättre i svensk skola. Lärarna sa att de verkligen vill ha mer kompetensutveckling, mer verktyg, och mer tid att säkra att undervisningen är bra. Det var ett tungt budskap från alla de lärare jag träffade, undervisningen ska vara helig och mer måste göras för att säkra den i skolan, säger Anna Ekström.

Vad ska du göra för att uppfylla det?

– Under min tid på Skolverket så arbetade vi mycket hårt med matematiklyftet och läslyftet, och det fick jag verkligen ett kvitto på från lärarna att de tyckte att det var helt rätt. Den typen av kompetensutveckling vill de ha, och de vill ha det i fler ämnen och i fler årskurser, säger hon och tillägger:

– Det står i FN:s milleniemål att alla barn ska ha rätt att gå i skolan. I dag är vi i ett läge där allt för många barn, framför allt flickor, inte får det. Det är en väldigt viktig fråga att jobba med.

På Johannes skola i Stockholm har lärare och elever engagerat sig mycket i projektet, och under fredagen fick skolan besök av Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.

– Det var jättebra. Hon berättade för alla barn om hur olika det kan vara med utbildning runt om i världen, och sedan diskuterade hon med barnen vad de tycker är viktigt i skolan, säger läraren Hillary Brown som arbetar på skolan.

– Jag tycker att det är jättebra när personer utanför skolan kommer in och berättar om saker. Barnen reagerar på ett annat sätt, det uppstår en speciell nyfikenhet. Det är spännande. En toppendag! 

Kommentera