Annons

Aida Hadzialic i stor intervju: ”Staten ska ta mer ansvar”

Publicerad 6 februari 2019

Fakta

Mer om podcasten ”Kornhall & Skogstad”:

  • ”Kornhall & Skogstad” är en podcast om skolan och läraryrket som görs av skoldebattörerna Isak Skogstad och Per Kornhall i samarbete med Lärarnas Riksförbund. 
  • Isak Skogstad arbetar som lärare och har tidigare varit ordförande för LR Stud. 
  • Per Kornhall är författare, oberoende skolexpert och dessutom bloggare på Skolvärldens webbplats

Lyssna på premiäravsnittet här:

Aida Hadzialic tror att Januariavtalet kommer leda svensk skola på rätt väg igen.
Ex-ministern avslöjar drömmen om ett förstatligande när hon gästar podcasten ”Kornhall & Skogstad”.
– Jag är för att staten ska ta mer ansvar för likvärdigheten, säger Aida Hadzialic.

Aida Hadzialic (S), 32, utsågs till gymnasie- och kunskapslyftsminister efter valet 2014 och blev då Sveriges yngsta statsråd någonsin, blott 27 år gammal. 

Men ministerkarriären blev kort. 2016 avgick hon efter att ha åkt fast för rattonykterhet.

Efter politiken har hon bland annat hunnit med att göra en snabb återkomst i skolans värld som medlare i förhandlingarna mellan lärarfacken och Sveriges kommuner och landsting (SKL) under 2018.

Det spekulerades i att Aida Hadzialic skulle komma tillbaka till politiken när Stefan Löfven skulle leverera sin nya regering. Men när Aida Hadzialic namn fanns inte med när statsministern presenterade sina nya ministrar i januari. 

I en intervju i podcasten ”Kornhall & Skogstad” delar det tidigare statsrådet med sig av sina tankar om skolan och läraryrket, och berättar även om hur det kändes att inte bli minister igen. 

– För det första ska jag säga att jag blev glad över det folkliga stödet jag fick. Jag märkte att det var många som hörde av sig och ville säga att de gärna såg mig i regeringen, det värmer. Sedan kommer inte jag sitta här i media och berätta om vilka samtal jag har fått eller inte fått, eller hur jag har reagerat i det här fallet. Det får stanna i andra rum, säger hon i podcasten.

Vi har haft, om ni ursäktar terminologin, en del duttande.

I september 2016 utsågs Anna Ekström (S) till Aida Hadzialic efterträdare som gymnasie- och kunskapslyftsminister. Nu har Anna Ekström bytt statsrådspost på utbildningsdepartementet – till att bli utbildningsminister. Aida Hadzialic är väldigt glad över att just Anna Ekström fick uppdraget. 

– Jag tror att hon är väldigt lämplig för det uppdraget. Hon lever ett bildningsideal samtidigt som hon har ett cv som visar att hon kan svensk skola. Jag menar, tidigare generaldirektör på Skolverket är en tung erfarenhet som jag hoppas att hon ska förvalta för att genomföra stora strukturreformer i svensk skola nu. För det är det jag tror att svensk skola behöver, säger hon och utvecklar resonemanget: 

– Vi har haft, om ni ursäktar terminologin, en del duttande. Då menar inte jag att det har varit oviktiga reformer. Vi måste investera i skolan och vi måste genomföra reformer stegvis. Men svenska skola har strukturproblem som vi måste ta tag i och då behövs det ett tungt statsråd som kan genomföra det. Jag tror att Ekström är rätt kvinna på rätt plats. 

Aida Hadzialic medger att hon tycker att det så kallade Januariavtalet, den sakpolitiska överenskommelsen med centrala frågor som ska genomföras under mandatperioden, är ett bra avtal för svensk skola.

– Jag tycker på riktigt att den här överenskommelsen är bra. Jag har länge velat se ett mittensamarbete, och jag tror att det är väldigt många där ute som tror på en god kombination mellan socialdemokrati och det liberala, säger hon. 

Efter Januariavtalet står det dessutom klart att det nu finns en majoritet för ett ökat statligt ansvar för skolan. Men i frågan om ett förstatligande av skolan framstår Socialdemokraterna som splittrat och inför valet har partiet inte valt att driva punkten självmant. 

– Jag vet att det finns röster inom socialdemokratin som också vill ha mer statligt ansvar, jag tillhör själv den gruppen. Sedan är det så att både Socialdemokraterna, Moderaterna, och även Centerpartiet, i hög utsträckning är så kallade kommunpartier. Vi har starka krafter inom Sveriges kommuner och landsting där man på riktigt är övertygade om att kommuner och landsting levererar välfärd och skola på bästa sätt. De tycker att staten är för långt ifrån. 

Det är väl först nu, när det kommer nya generationer, som man börjar tänka på ett annat vis

Men Aida Hadzialic anser att det finns ett problem i den logiken. 

– För att vi har uppenbarligen alldeles för mycket decentralisering i svensk skola – vilket då leder till ett likvärdighetsproblem. Vi har 290 olika sätt som skolan bedrivs på i Sverige och sedan på det friskolor. Då är det inte så konstigt att det inte blir likvärdigt. 

I slutet av 1989 klubbades beslutet att överföra ett ökat ansvar för det svenska skolväsendet från staten till kommunerna, efter att Socialdemokraterna fått majoritet genom stöd från Vänsterpartiet.

Redan då fanns det ett stort motstånd mot reformen, som genomfördes 1991, och den dåvarande skolministern Göran Perssons kommunaliseringsproposition. 

Aida Hadzialic har sina teorier om varför vissa inom partiet har haft svårt för att erkänna genomförandet av reformen som ett stort misstag. 

– Som ni vet är Göran Persson är en stark kraft både inom socialdemokratin och Sverige och det har väl tagit emot att gå emot vad statsminister Persson sa och gjorde under många år. Det är väl först nu, när det kommer nya generationer, som man börjar tänka på ett annat vis, säger Aida Hadzialic och fortsätter:

– Sedan finns det alldeles för mycket forskning, studier och internationella jämförelser som visar på att vi har tappat styrförmågan över svensk skola. Det är därför vi inte har likvärdighet och det är därför vi inte levererar på en tillräckligt hög nivå.

Hon hoppas på att utredningen om ett förstatligande kommer att genomföras och samtidigt påpekar hon vikten av att de andra riksdagspartierna nu behöver ta diskussionen om ett förstatligande inbördes. 

– Jag skulle helst vilja se att när vi genomför de här strukturförändringarna att det sker på bredden. Så att vi inte får en hackighet i systemet. För att svensk skola behöver stabila och långsiktiga förutsättningar så att vi verkligen bygger någonting som är ordentligt.  

– Jag är för att staten ska ta mer ansvar för likvärdigheten. Jag har inga problem med att säga att jag skulle vilja ha ett förstatligande, men anledningen till att jag inte gör det är att jag skulle vilja se vad den här eventuella utredningen kommer fram till.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

Annons
skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Annons
Annons
Annons
Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Efter inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons