academedia_0
Får kritik

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

En jobbannons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa. En av de som har reagerat är utbildningsminister Anna Ekström.
–  Jag vill ha en skola där kunskap och bildning är i fokus, inte kundresor, målgruppsbearbetning eller marknadsföring, säger hon till Skolvärlden.

På Twitter har många lärare och skolprofiler reagerat på företaget AcadeMedias jobbannons. En av formuleringarna som många upprörts över är ”ditt uppdrag kommer vara att bearbeta vårdnadshavarna under hela resan – från beskedet att man väntar barn till att barnet börjar i gymnasiet”.

Foto: Skärmdump från annonsen.
Foto: Skärmdump från annonsen.

En av de som uttryckt sin åsikt på Twitter är utbildningsminister Anna Ekström (S):

”Ser ett skolföretags jobbannons om marknadsföring, identifiera befintliga och potentiella touchpoints i en vårdnadshavares kundresa, anpassa kommunikationen efter olika kundgrupper i de olika faserna i kundresan, optimera och supportera. Olidligt! Ge mig kunskap och bildning!”, skriver hon. 

Till Skolvärlden utvecklar hon sitt resonemang:

–  Jag vill ha en skola där kunskap och bildning är i fokus, inte kundresor, målgruppsbearbetning eller marknadsföring. Den här typen av ordval åskådliggör ett förytligande av skolans breda bildningsuppdrag som jag vill bryta med, säger hon.

En annan som uppmärksammat inlägget är läraren och skoldebattören Marcus Larsson, på tankesmedjan Balans.

– Den här tjänsten är så extremt tydligt anpassad för att man ska hitta föräldrar där det är möjligt att göra vinst på deras barn, säger han och fortsätter:

– Det är en naturlig konsekvens av att vi skär ned på skolan, samtidigt som man måste göra vinst om man är ett aktiebolag. Då kan man inte ha en genomsnittselev, då måste man ha en elev som är lättare, och eftersom skolorna inte får välja vilka elever som går där måste de hitta sätt att få vissa att söka sig dit.

Anders Porelius, presschef för AcadeMedia, berättar att företaget har valt att ta bort jobbannonsen. 

– Det här är en enskild dåligt publicerad jobbannons. Skulle det här vara vår uppfattning och inställning skulle det vara en röd tråd i våra andra jobbannonser, så är inte fallet, säger han. Det blev helt enkelt fel i det här fallet, säger han.

Menar du att det här var en enskild medarbetares fel, eller hur kunde det slinka igenom?

– Ja, vi tittar nu på hur publiceringen har gått till och kommer att säkerhetsställa så att det här inte sker i fortsättningen.

Många har reagerat på formuleringen ”bearbeta vårdnadshavarna under hela resan – från beskedet att man väntar barn till att barnet börjar i gymnasiet”, vad tänker du om den formuleringen?

– Precis som kommuner, myndigheter och andra aktörer så följer vi en demografisk utveckling för att kunna anpassa vår verksamhet. Det är så vi jobbar, men nej, vi följer det inte på det sättet som det står i annonsen, säger Anders Porelius.

Men Marcus Larsson menar att det spelar mindre roll att annonsen formuleras om.

– Det är klart att de ångrar att de skrev på det här sättet, men syftet med den här annonsen och det de vill göra kvarstår, oavsett om annonsen var dumt formulerad eller ej, säger han.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm