Annons
Utbildningsminister Anna Ekström (S) menar att bristen på utbildade lärare är ett av skolans stora problem.

Anna Ekström: ”Viktigt att bryta den negativa utvecklingen”

Publicerad 16 oktober 2020

Relaterat

Skolverket varnar för den tilltagande lärarbristen och skolsegregationen och vill se en ökad statlig närvaro. Förslaget välkomnas av utbildningsminister Anna Ekström, som menar att problemen är omfattande.

– Att ojämlikheten går åt fel håll och att vi har så pass stor brist på utbildade lärare är skolans stora problem, säger utbildningsminister Anna Ekström (S) till Skolvärlden.

I rapporten ”Skolverkets lägesbedömning 2020” skriver myndigheten att en tilltagande brist på behöriga lärare och en ökad skolsegregation som två avgörande utmaningar för skolan i Sverige. Utvecklingen är oroande, menar myndigheten och föreslår flera åtgärder för att stärka kvaliteten i undervisningen och öka likvärdigheten.

Skolverket vill bland annat se riktade insatser för att locka behöriga lärare till skolor med svåra förutsättningar. Dessutom önskar myndigheten att regeringen skapar förutsättningar för en ökad statlig närvaro och föreslår därför regionala kontor runt om i landet.

– Jag tycker att det är ett bra förslag. Inom januariavtalet har vi ju sagt att vi ska ha en regional närvaro. Det kommer att behövas om vi ska skärpa reglerna för antagning till skolan som Björn Åstrand föreslår, säger Anna Ekström.

Björn Åstrands uppdrag har varit att lämna förslag som ska motverka skolsegregation och främja en likvärdig skola över hela landet. Förslaget är nu ute på remiss, tillsammans med Lars Stjernkvists utredning om planering och dimensionering av gymnasieskolan och komvux.

– När det kommer till likvärdigheten har regeringen redan genomfört flera åtgärder som innebär att vi kan hantera ojämlikhetens konsekvenser, till exempel mer pengar till de skolor där behoven är som störst och satsningar på lärarlöner i utsatta områden. Men vårt stora bekymmer, och det som verkligen behövs, är att få igenom förslag som bryter ojämlikheten, säger Anna Ekström. ​

Att Skolverkets nya rapport visar på en tilltagande lärarbrist och skolsegregation är således ingen överraskning. Anna Ekströms förhoppning är dock att kunna lösa problemen så snart som möjligt.

– Hur vi lyckas med det kommer att vara avgörande för vilket samhälle vi kommer att leva i under flera decennier framöver. Därför är det väldigt viktigt att bryta den här negativa utvecklingen, och vi vet att det är möjligt. Elevernas kunskapsresultat sjönk i många år men har nu stigit flera år i rad. Så det går att ändra saker och ting i skolan.

När kan vi se en vändning?

– Jag har inget svar på den frågan. Det första som måste ske är att vi måste se till att ta fram förslag som har en chans att gå igenom i riksdagen och som kan göra skillnad .

– Eftersom vi har haft så många diskussioner om den bristande likvärdigheten och så många rapporter som visar hur dåligt det är med de ökade skillnaderna i svensk skola så skulle jag tro att tiden börjar bli mogen för att riksdagspartierna röstar igenom förslag som kan stärka likvärdigheten. Enligt mig är det uppenbart att det behövs.

Varför är det viktigt att en förändring sker?

– För elevernas skull är det väldigt viktigt att det finns välutbildade och erfarna lärare på skolorna. I synnerhet på skolor där det går elever som behöver mycket stöd. Kvalitén i undervisningen kan aldrig bli högre än den kvalitén som lärarna kan ge och jag är övertygad om att ska vi klara lärarförsörjningen så måste vi se till att läraryrket är attraktivt. Och då måste det finnas en resursfördelning som verkligen säkerställer att pengarna går dit där de behövs bäst, säger Anna Ekström.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons
skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Annons
Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Annons
Annons
Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Annons

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

BETYG OCH BEDÖMNING

Efter inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons