Annons
Varje fredag är det läxförhör i Helena Kvarnsells klassrum. Foto: Magnus Glans

Läxförhör istället för prov – så får hon över fler elever från F till E

Publicerad 13 november 2019

Relaterat

Ett skriftligt läxförhör per vecka i stället för ett stort prov. Det är NO- och matteläraren Helena Kvarnsells melodi. Modellen har lett till att fler elever klarar kunskapskraven, menar hon.

– På det här sättet får man absolut över flera elever från F till E.

Just nu håller Helena Kvarnsell, lärare i NO och matematik på Björknässkolan i Nacka utanför Stockholm, på att sammanställa och bedöma nio veckors läxförhör som en helhet. Varje vecka har eleverna testats på sina fysikkunskaper, och frågorna har varit både på E-, C- och A-nivå.

– Jag tycker att det är ett helt fantastiskt betygsunderlag. Det blir hur mycket som helst, och det gör att jag verkligen har på fötterna, säger hon.

De skriftliga läxförhören genomförs i stället för ett större prov.

– Om man i stället har ett större prov som ska genomföras på kort tid blir det som ett stickprov, och det känns inte riktigt rättvist, säger Helena Kvarnsell.

– Det här skulle man kunna säga blir som ett jättestort prov, uppdelat i många små.

Det hela startade för cirka fyra år sedan då Helena Kvarnsell började med regelbundna skriftliga läxförhör i matematik, både digitala och självrättande. Det är ett bra betygsunderlag i sig, men hon behöver komplettera med ett problemlösningsprov.

– Annars har jag ingen chans att bedöma om de kan kommunicera matematik, säger Helena Kvarnsell.

Det här blir mycket mindre dramatiskt

Läxförhören genomförs digitalt, vilket gör att det går snabbt att rätta.För något år sedan tog hon med sig samma metod in i sitt fysikklassrum, även om de läxförhören inte är självrättande.

Hur fick du den här idén?

– På skolan där jag jobbar finns en jättestress för betyg och det gör att det blir väldigt stressigt med provsituationer, och jag ville hitta ett sätt att göra det bättre. Det här blir mycket mindre dramatiskt.

Har stressen minskat?

– Prestationsångesten just vid det tillfället minskar väldigt. Förut när jag hade ett läxförhör någon gång enstaka gång, eller ett mer klassiskt prov, så kom eleverna på morgonen och sa att deras hund hade ätit upp läroboken eller att de var så stressade för att de hade läxa i något annat ämne också. Det blev jättekrångligt för alla. Nu är det ingenting sådant, de är vana vid att läsa på och skriver varje vecka, säger hon.

Helena Kvarnsell har också märkt en stor skillnad när det kommer till hur väl eleverna gör sina läxor.

– Det är helt uppenbart så att de läser på när de vet att det är skriftligt, säger hon och fortsätter: 

– Jag frågade eleverna om de skulle läsa på lika mycket om jag en vecka sa att vi inte skulle ha ett skriftligt förhör. Nej, svarade de då.

Hur reagerade eleverna när du införde det här?

– Många tyckte nog det lät lite jobbigt i början, men oftast brukar det lägga sig ganska snabbt när de inser att man gärna får skriva om läxförhöret om man inte lyckas en vecka.

Hon berättar att eleverna får göra om läxförhören hur många gånger de vill.

– Fast om det handlar om en utredande fråga så fungerar det ju inte, om man har fått veta hur man skulle ha resonerat. Men det fungerar med faktasaker, säger Helena Kvarnsell.

Eleverna brukar även få en chans att skriva om efter att de sett den sammanlagda bedömningen av läxförhören.

– Men då skriver man antingen för att nå E, C eller A. Så då är det två olika prov, ett för E-nivå och ett för C- och A-nivå, säger hon.

Att eleverna läser på varje vecka, att de får fler chanser och att provstressen minskat har lett till en förändring när det kommer till några av elevernas betyg, säger Helena Kvarnsell.

– På det här sättet får man absolut över flera från F till E, men det blir inte en nämnvärd skillnad på C- B- och A-betygen, säger hon.

– De svagaste eleverna vinner mest på det här rent kunskapsmässigt, och de som är starkast vinner mest stressmässigt på det.

Man får absolut över flera från F till E

NO-ämnena läses i block, vilket innebär att eleverna nu har haft fysik flera gånger i veckan.

Läxförhören genomförs varje fredag då klassen har en 50-minuterslektion. De som vill kan använda hela tiden till läxförhöret, medan andra som skriver snabbare kan börja förbereda sig inför nästa vecka.

– Läxförhören tar ganska mycket lektionstid, säger Helena Kvarnsell.

Samtidigt, menar hon, tar själva för- och efterarbetet inte lika lång tid som man skulle kunna tro. 

– Jag har gjort det ganska lätt för mig och tar mycket färdigproducerade frågor som finns i läromedlen. Man kan ta testa-dig-själv-frågor från boken, eller om läroboken har någon lärarhandledning med provfrågor eller någon provfrågebank. Sen tar jag också ganska mycket från släppta nationella prov och då har jag ju bedömningshänvisningar och allting, säger hon.

Själva rättningen går också smidigt eftersom läxförhören genomförs digitalt, säger Helena Kvarnsell.

– Jag kan få upp så att jag ser alla elevernas svar på fråga två samtidigt och då blir det väldigt effektivt att rätta. Sedan behöver jag inte bläddra bland papper och de har inte svarat på några frågor längst bak, säger hon.

Enligt Helena Kvarnsell är det värt att lägga tiden som det tar att genomföra de skriftliga läxförhören.

Nu har eleverna vant sig vid läxförhören och stressen har minskat.

– Jag tjänar in tiden för jag behöver inte rädda någon i slutet av terminen, när det visar sig att de inte har lärt sig någonting, som det tyvärr kan visa sig när man bara har ett enda stort prov.

Men finns det inte en poäng i att eleverna lär sig hantera stressen och prestationsångesten som ett större prov kan innebära?

– Jo, det tror jag. Vi övar faktiskt på att sitta ensam och lösa svårare problem, utan att fråga mig. Vi övar på det i klassrummet och eleverna ska hitta en strategi och klara sig ur problemen utan att lämna blankt eller bryta ihop, säger Helena Kvarnsell och fortsätter:

– Om jag slänger in ett större prov nu så blir det egentligen inte jobbigare för dem, för nu är det ingen av dem som har provångest inför de här läxförhören. Det tror jag vi har övat bort.

Tror du att det här systemet fungerar för andra ämnen också?

–  Ja, jag kommer köra i både biologi, kemi och teknik. Alltså alla mina ämnen. Sedan utgår jag ifrån att det skulle fungera bra i andra ämnen också, men det kan jag ju inte riktigt lägga mig i. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons
Debatt

”Barnens bästa måste få gå före affärsintressen”

Debatt

”Moderaterna och Sverigedemokraterna säger nej till i princip alla förslag för att öka likvärdigheten”, skriver Carina Ohlsson och Gunilla Svantorp (S).

Kommentera
Annons
Coronaviruset

Studie: Högstadielärare bland de värst drabbade yrkesgrupperna

Corona

”Lärarnas oro har varit befogad.”

Åsa Fahlén: ”Jag är förvånad och oroad”

Corona

Beskedet om att gymnasiet ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum är oroväckande, enligt LR. 

Annons
Annons

Gymnasieläraren Robin: ”Positivt men tufft”

Corona

Det här efterlyser han för att kunna planera resten av vårterminen.

Annons

Nya coronaråd för gymnasiet

Corona

Gymnasieskolorna ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum.

Så många högstadieskolor undervisar på distans

Corona

Här är resultatet av Skolverkets snabbutredning.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

Friskolor

Kommunlistan: Tunga koncerner ligger bakom två av tre nya friskolor

Friskolor

”Regelverket styr friskoleväsendet mot koncernerna”.

Forskning

Forskning: Därför brister elevernas historiekunskaper

Forskning

”Systematiska grundproblem som är orsaken bakom bristerna.”

”Tvålärarskapet kan ta svensk skola ur krisen”

Undervisning

Läraren och författaren Anders Tidström om en metod som lätt viftas bort.

Skolbibliotek

Kraven på bemannade skolbibliotek hyllas: ”En garanti”

Skolbibliotek

Kraven skärps – måste vara bemannade av utbildad personal.

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons