Lärarpris

Här är finalisterna i Guldäpplet 2015

Guldäpplet belönar varje år lärare som utvecklar undervisningen med hjälp av digital teknik. Nu är årets tre finalister utsedda.

Bilden av IT i skolan fick några smällar efter den senaste PISA-rapporten med fokus på elever, datorer, och lärande. Men organisatörerna av Guldäpplet menar att det bara visar att den digitala förvandlingen av skolan inte är något som sker automatiskt, och att det inte handlar om apparater och teknik. Istället är det undervisningen och lärandet som ska stå i fokus.

– De nominerade till lärarpriset Guldäpplet förmedlar inspiration och personligt engagemang för att lyfta eleverna med genomtänkt pedagogik och digitala verktyg, säger Peter Becker, ordförande i Stiftelsen DIU och juryn för Guldäpplet, i ett pressmeddelande.

De nominerade och delar ur juryns motiveringar:

Cecilia Johansson, lärare i svenska och historia, årskurs 7–9, Helenelundsskolan, Sollentuna och fil lic i historia

Cecilia Johansson upptäckte att både flickor och pojkar lärde sig mer och motiverades av att publicera sig på nätet. Tysta flickor fick en röst och pojkarna motiverades till att skriva. Med exempelvis Revolutionsbloggen om franska revolutionen hittade Cecilia ett nytt sätt att ta till vara alla elevers berättarglädje och kreativitet.

Hon bidrar kontinuerligt till det gemensamma samtalet kring pedagogik i sociala medier och delar med sig av sin diskussion till kollegor på den egna skolan, i kommunen liksom i hela landet. Se Skolvärldens webbtv-inslag om Cecilias arbete på sin skola.

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, Wendesgymnasiet, Kristianstad (förstelärare i svenska/språkutveckling/IKT)

Jenny Edvardsson är läraren som gillar utmaningar. ”Vad har Mando Diao med svenska 1 att göra?” Frågan blir ett anslag för svenska med eleverna på gymnasiets fordonstekniska linje. Med ett brinnande engagemang, pedagogisk variation och ny teknik introducerar hon nya sätt att lära som fångar och sporrar eleverna.

Hon söker skapa en klassrumsmiljö som förenar högläsning, you-tube-filmer, bloggar och digitala verktyg. Jenny delar flitigt med sig av sina reflektioner till kollegor, bland annat i sin blogg och i diskussionsgrupper på nätet.

Tülay Gürgün, leg. modersmålslärare i turkiska, IKT-utvecklare, lärcenteransvarig, Grindtorpsskolan, Botkyrka kommun

Tülay Gürgün är en engagerad lärare som med stöd av digitala verktyg och sociala medier ger elever möjligheter att lära sig om sitt modersmål och kultur på ett sätt så att texterna blir multimodala – en digitaliserad utvecklad modersmålsundervisning.

Tülay utvecklar sin undervisning stadigt och förverkligar läroplanen. Tülay är dessutom en aktiv bloggare, föreläsare, facebookare och twittrare och delar generöst med sig av sitt kunnande och sina upptäckter till andra i det utvidgade kollegiet på nätet.

Juryn utser en vinnare och delar ut priset på Skolforum i Stockholm den 26-27 oktober.

Kommentera