asa

Camilla Askebäck Diaz

SETT-mässan

Hon får matten att lyfta med appar

Surfplattan är ett viktigt pedagogiskt redskap för matteläraren Camilla Askebäck Diaz och hon använder gärna appar i undervisningen. 
– Tänk dig när eleverna efter lektionen laddar ner spelen på sina mobiler och sitter hela rasten och spelar mattespel. Då känner man bara, yes!

App-tips

På sin hemsida tipsar Camilla Askebäck Diaz om de appar som hon själv använder i undervisningen.
Du hittar apparna här.

 

När Lärarnas Riksförbund frågade sina medlemmar om de använder IT i undervisningen svarade betydligt fler lärare i svenska och samhällskunskap att de gör det än lärare i matematik och fysik. Enligt rapporten beror det förmodligen på att det i svenska och samhällskunskap finns fler uppenbara användningsområden, som att söka information och arbeta med texter.

Men för matematikläraren Camilla Askebäck Diaz är det självklart att utnyttja den digitala tekniken i undervisningen. Vid SETT-mässan som just nu pågår i Stockholm föreläste hon om ”Appar i helkass” och intresset för hennes sätt att jobba var stort. Många mässdeltagare fick vända i dörren då passet var fullsatt redan en kvart innan det skulle börja.

Varför ska man använda IT i matematikundervisningen? 
– För att lyfta det pedagogiska tänket. Jag trycker ganska mycket på visualiserings- och simuleringsaspekterna, att man nu kan visa eleverna på ett annat sätt. Ta till exempel en app där omkretsen på en cirkel rullar ut och blir en linje. Det är svårt att visa på tavlan. En sådan liten grej kan skapa en otrolig effekt.

Camilla Askebäck Diaz undervisar i årskurs fyra till sju på Vittra Telefonplan i Stockholm. Förutom elevernas egna datorer har hon också tillgång till 12 stycken Ipads. Det är oerhört lyxigt, säger hon, men betonar att man kan göra mycket även om det bara är läraren som har tillgång till en surfplatta.

– Föreläsningen handlade om hur man som lärare kan använda en Ipad i klassrummet och visualisera och simulera saker genom projektorn. Jag visade också hur jag jobbar med olika delar eller bilder i apparna. Dem kan man skriva ut och jobba med analogt om man bara har en Ipad.
 
Hon exemplifierar med spelet ”Slice it”, där en triangel ska delas i tre delar med två streck, som hon använt för att elevernas ska träna sin förståelse för areabegreppet. På lektionen fick eleverna lösa uppgifterna i grupper med papper och penna och visa upp olika lösningar.

– Tänk dig synergieffekten när eleverna, efter lektionen, på eget bevåg laddar hem spelet på sina mobiler och sen sitter hela rasten och spelar mattespel. Som lärare känner man bara, yes!!

Vad kan IT bidra med som traditionell undervisning inte kan? 
– Förutom det visuella skulle jag säga det kollaborativa. Nu kan eleverna jobba tillsammans med en uppgift på ett helt annat sätt. Man kan också erbjuda eleverna så många fler sätt att lära sig saker på och när de ska redovisa vad de har lärt sig är möjligheterna också mycket större.
 
Upplever du att eleverna också lär sig mer?
– Att de kan lära sig på sitt eget sätt tror jag främjar att de lär sig mer. Arbetssättet väcker också deras nyfikenhet och det främjar också att de lär sig mer. Dessutom samlar eleverna sitt material i en digital portfolio. Och det är klart att om mormor kan läsa det jag lämnar in då ska det vara bra. Då vill man inte lämna in bara för att man ska lämna in. Det blir riktiga mottagare och det sporrar eleverna att göra bättre ifrån sig.

Det låter som att eleverna också tycker att det är ganska kul?
– Precis. Att man lär sig mer när man har roligt, det ska man inte underskatta.

Om jag som lärare är nyfiken på att jobba så här men inte vet hur jag ska gå tillväga, var ska jag börja?
– På Twitter! Du får hur många tips och råd som helst där, alla är väldigt generösa. Det är bara att slänga ut en fråga ”hjälp mig med det här!” så får du får hänvisningar direkt om vart du ska vända dig. Och läs bloggar, det finns hur mycket bra tips som helst.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm