Annons

Ifrågasätt det som anses vara normalt

Publicerad 27 april 2015

Fakta

Lindas normmedvetna boktips för undervisningen

Linda Odén är en aktiv bokbloggare, som bland annat delar med sig av tips på litteratur som är bra för en normkritisk undervisning. Hon skriver på prisbelönta gruppbloggen Kulturkollo och på Enligt O.

För högstadiet:

”Det händer nu” av Sofia Nordin. Om Stella som blir kär i sin bästis Sigrid. Beskriver deras kärlek som normal och okomplicerad.  

”Sms från Soppero” av Ann-Helén Laestadius. Om identitet. Handlar om Agnes, som har en samisk mamma, men som bor i Solna och aldrig lärt sig samiska. Nu gör hon det i smyg för att kunna tala med sina släktingar.  

”I huvudet på Colin Fischer” av Ashley Miller och Zach Stentz. Berättaren Colin har Aspbergers syndrom och vi får verkligen kliva in i hans huvud. 

För gymnasiet:

”Ett arabiskt vemod” av Abdellah Taïa. Öppet homosexuell, muslimsk författare skriver självbiografiskt. 

”Pojkflickan” av Nina Bouraoui. Också självbiografiskt om att hitta sig själv. Handlar om vilket land som är hemma, men också om genus och sexualitet. 

”Jag, En” av David Levithan. Om En som vaknar upp i en ny kropp varje dag. Hen är en slags själ som lånar olika kroppar, men inte har någon egen. Det blir komplicerat när hen blir kär. Levithan har också skrivit bland annat ”Ibland bara måste man” och ”Världens viktigaste kyss” och har alltid ett normkritiskt perspektiv, utan att bli övertydlig eller moraliserande.

”Stål” av Silvia Avallone. Behandlar såväl klass som genus och sexualitet.

”No och jag” av Delphine de Vigan. Huvudpersonen Lou intervjuar uteliggaren No för ett skolprojekt. Klass, makt och andra viktiga teman. Passar möjligen också för år 9. 

”Kodnamn Verity” av Elizabeth Wein. Om två kvinnor som var pilot respektive spion under andra världskriget. Bryter könsnormer. 

”Stjärnlösa nätter” av Arkan Asaad. Roman med självbiografiska drag om Amàr, vars pappa tar med honom till Kurdistan för att gifta bort honom med en kusin. Om kulturkrockar, religion och tradition. 

”Det finns ingenting att vara rädd för” av Johan Heltne. Roman med självbiografiska drag om att vara ung i Livets Ord.

Relaterat

Att välja texter och bilder som speglar en mångfald, undvika generaliseringar. Och inte utgå från att alla elever är heterosexuella. Det är några sätt för Linda Odén, lärare och prisad bokbloggare, att föra in normkritiken i klassrummet.
– Jag försöker ha ett normkritiskt tänk i bakhuvudet hela tiden, säger hon.

För några veckor sedan var Linda Odén med en klass från språkintroduktionsprogrammet och såg den musikaliska föreställningen ”Gränslandet” som har en dansande man, klädd som en muslimsk kvinna, i en av rollerna. Uppsättningen väckte många tankar och frågor hos eleverna och Linda och hennes kollegor kände att de behövde ta diskussionen på en gång. Eleverna i klassen har bara varit i Sverige några månader och eftersom deras kunskaper i svenska är begränsade kom användningen av bilder särskilt väl till pass. 

– Jag visade – kanske lite fördomsfullt – en bild på Jonas Gardell och Mark Levengood och berättade att de är gifta. Andra bilder var på två kvinnor, på en kvinna och en man och på bröllop med och utan präst. Jag förklarade att kärlek kan se ut på olika sätt och att det är okej. Mina elever på språkintro har vuxit upp i en annan miljö, i afrikanska länder där homosexualitet är förbjudet. Vi tittade på i vilka länder det är tillåtet för homosexuella att gifta sig och jag försökte sätta in det i ett sammanhang och visa hur lagen ser ut i Sverige och prata om diskriminering och diskrimineringsgrunderna. Jag tycker att normkritik hör ihop med läroplanens krav på att eleverna ska främjas till att bli toleranta och demokratiska medborgare, säger Linda Odén.

Hon är lärare i svenska och svenska som andraspråk på Lerums gymnasium nordöst om Göteborg och undervisar, utöver på språkintroduktionsprogrammet, även på estetiska programmet. Även hennes estetelever fick se ”Gränslandet”, vilket ledde till upprörda känslor kring ordet hen och när och om det ska användas, hos några elever.

Ungdomarnas reaktioner och diskussionerna som föreställningen förde med sig är ett bra exempel på när det som lärare är värdefullt att ha ett normkritiskt perspektiv, menar Linda Odén.

– Det du möter är det du blir van vid. Det handlar om att tydliggöra för elever att det finns normer och strukturer som gör att vissa saker anses vara det normala. Det handlar inte om att tvinga människor att vara på ett visst sätt – snarare tvärtom. Alla har oskrivna regler och i olika grupperingar gäller det att bli medveten om vilka de är. Det kanske inte är så lätt om du går estetiska programmet och har kostym och är med i MUF, säger Linda Odén, som betonar vikten av att prata utan att fördöma men att alltid vara tydlig med att våld och diskriminering aldrig är okej. 

– Jag tänker på alla elever som inte tillhör en heterosexuell norm. De behöver inte diskutera sin sexualitet – för mig är den helt ointressant – men de ska veta att det finns olika möjligheter och att det är okej. Jag tror att det betyder något att de får höra det. Att de inte bara blir avarter i biologiboken. Jag kanske är sämre på att få in annan mångfald, som klass. Det är absolut ett utvecklingsområde, även om det kommer upp naturligt i litteraturhistoria när vi pratar om vilka som hade makt att uttrycka sig. Det är lätt att fastna i kön men det gäller att även tänka på att få in olika
röster från olika länder. 

Linda Odén är också en uppmärksammad och hyllad bokbloggare, med ett stort intresse för litteratur. I svenskan försöker hon få upp elevernas ögon för författare som de inte mött tidigare.

– Mina treor har läslistor på böcker om identitet och då har jag bland annat valt Abdellah Taïa, som är en marockansk, öppet homosexuell författare, och Arkan Asaad, som skriver om hur han blev bortgift. Jag försöker leta fram författare som kan ge andra perspektiv. Det ska inte bli svårt eller konstigt, men jag försöker att vara medveten om hur jag väljer.

Att granska läromedlen kritiskt är centralt för den som vill ha ett normkritiskt perspektiv – där har någon redan gjort ett urval av vilka personer som lyfts fram i text och bild, påpekar Linda Odén.

– Men det är utmanande när det till exempel handlar om litteraturhistoria. I medeltidens litteratur är det män i Europa som syns. Då gäller det att ta upp varför det såg ut så och prata om vilka kvinnor det fanns som kunde skriva och vilka det var som fick utbildning. Det handlar inte om att skriva om historien och hitta på kvinnor som har gjort saker – utan om att lyfta fram för eleverna att det finns en anledning till att historien ser ut på ett visst sätt. 

När Linda Odén läste till lärare på 1990-talet var det högaktuellt med genuspedagogik. Att utveckla en normkritisk pedagogik kan ses som en naturlig förlängning, anser hon. Vanliga missuppfattningar är att normkritik handlar om att upplösa alla normer, eller att forma eleverna till könlösa hen. Fel, säger Linda Odén, och tillägger att en normkritisk pedagogik inte har som främsta syfte att provocera.

– Jag tror inte att mina elever tänker ”Linda är så normkritisk”. Jag har inga temalektioner utan försöker ha ett normkritiskt tänk i bakhuvudet hela tiden. Konkret handlar det om att välja texter som speglar mångfald, inte utgå ifrån att alla är heterosexuella, ta upp hbtq-frågor vid tillfälle, lyfta diskriminering vid behov och ge sig in i samtal om någon fäller en kommentar som tyder på att de inte riktigt har ett normkritiskt förhållningssätt. Det är lättare på estetiska programmet där jag mestadels är, men en större utmaning på introduktionsprogrammen och ännu mer på högstadiet, där frågorna är mer tabubelagda.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Granskning: lärarbristen

”Obehöriga lärare är billigare att anställa”

Lärarbrist

Många skolor söker inte aktivt efter legitimerade och behöriga lärare till tjänster som innehas av obehöriga, framför allt inte under terminerna.

Annons
Annons

Granskning: Klasskillnader hamnar i skymundan

Studie

Trots skillnader i betyg och tillgång till utbildade lärare – klassernas samlade resultat inte i fokus. 

Annons

Minskad lärarstress efter treårigt forskningsprojekt

Arbetsmiljö

Lokalombudet: ”Nu slipper vi uppfinna hjulet flera gånger”.

Satsningen ska få fler att bli lärare: ”Inte ett så stort steg”

Lärarutbildning

Omställningsorganisationen TRR och Beredskapslyftet inleder samarbete för att locka fler att omskola sig till lärare.

Annons
Annons

Lärare fick fel lön – i tre år

Lön

Får 60 000 kronor efter registreringsmiss.

Annons

Sara Bruun: Tvinga eller locka – vi måste se till att unga läser mer

Blogg

”Om vi inte lyckas inspirera, motivera eller locka unga till frivillig läsning, ja, då måste vi sätta ner foten och faktiskt tvinga dom”, skriver Sara Bruun.

Bokmässan 2020

Följ Skolvärlden live på Bokmässan

Webb-tv

I fyra direktsända studioprogram bevakar Skolvärlden de viktigaste skolfrågorna och vägleder lärare bland intressanta seminarier på Bokmässans bildningshubb.

Forskare: Unga skriver inte sämre

Svenska

Elevers bristande skrivförmåga har väckt het debatt. Men Karin Forsling tror inte att unga skriver mindre, eller sämre. 

Kritiken mot FHM: Lärare kan vara ett riskyrke

Corona

"Läraren förtjänar att veta det mest troliga". 

Studie- och yrkesvägledning

”Vi vill öka samarbetet mellan skola och arbetsliv”

SYV

På Dalängskolan i Lidköping får eleverna sin lunch serverad med en framtidstanke.

Debatt: ”Kunskap och bildning – nej tyvärr!”

Debatt

”Fokus på kunskap och bildning” är en god ambition men tyvärr, den fullföljdes inte. Nu får vi väl dras med dessa kursplaner i tio år”, skriver professorn Hans Albin Larsson.

Kommentera
Arbetsmiljö

Ökad risk för utbrändhet bland socialt engagerade lärare

Forskning

Lärare som engagerar sig mer med elever och kollegor utöver själva undervisningen riskerar att bli utbrända i större utsträckning än lärare som är mindre engagerade. 

Rekordstor vikariebrist tär på lärarna i grundskolan

Arbetsmiljö

Kommunombudet: ”Det blir nödlösning på nödlösning”.

Debatt

”Ingen vinner på att lärare arbetar för mycket”

Debatt

"Vi måste lita på vår förmåga att värdera elevernas kunskaper utan att vi samlar in så mycket material att vi går under", skriver läraren Karin Herlitz.

Kommentera
Lön

Skolorna nobbar lärarpengar – för att undvika orättvisa

Stadsbidrag

Ulricehamn tackar nej till lönetillägg på 10 000 kronor i månaden åt fyra lärare.

”Skolans besparingskrav får förödande konsekvenser”

Debatt

"Så länge besparingskraven sitter i kommunens väggar, likt fossiler i berggrunden, kommer utbildning inte ses som viktigt", skriver läraren Elsa Jensen.

Kommentera

1,6 skolmiljarder i budgeten – ”Viktigt att de går till rätt saker”

Budget

Regeringen lägger 1,6 miljarder kronor på skolan i budgeten för 2021.

Skolinspektionen

LR om förslaget: ”Ett plåster på en öppen fraktur”

Förslag

Lärarnas Riksförbund välkomnar hårdare tag mot oseriösa aktörer, men menar att grundproblemet är ett annat.

Förslag: Gör det lättare att stänga skolor

Nya regeländringar ska stoppa oseriösa skolaktörer, menar utbildningsminister Anna Ekström. 

Debatt

Astrid: ”Jag är inte som de andra”

Debatt

”Jag är annorlunda. Jag är inte som de andra. Men jag är väl fortfarande lika mycket värd som de andra eleverna i klassrummet?”, skriver Astrid som har adhd och går andra året på gymnasiet.

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Efter kritikstormen: Regeringen släpper på hemligstämplingen

Sekretess

Nytt förslag ska öppna Skolverkets register.

Skolverkets register hemligt i Sverige – men offentligt i EU

Sekretess

Skolverkets hemligstämplade register kan enkelt laddas hem via EU-kommissionens hemsida.

Idéburna friskolor: ”Uppgifterna ska självklart vara offentliga”

Offentlighetsprincip

Offentlighetsprincipen bör även omfatta friskolor. Det menar Håkan Wiclander som är ordförande i Sveriges idéburna friskolor (ISR).
 

Skyddsombudens larm: Elev till sjukhus och avbrutna lektioner

Arbetsmiljö

Den dåliga luften på en skola i Gällivare kräver snabba åtgärder, enligt en anmälan till Arbetsmiljöverket.

Debatt

”Tidsbudgetera för bättre arbetsmiljö”

Debatt

”Ett första steg för att hjälpa våra medlemmar vore att driva frågan om tydliga, tidsbudgeterade tjänstefördelningar”, skriver Anne-Catherine Ernehall, gymnasielärare och biträdande kommunombud och lokalombud för LR i Göteborg.

Kommentera
Fackligt

LR inleder nytt samarbete med Skolledarförbundet

Lärarfacken

Men att samverkan skulle ske istället för den omtalade organiseringen med Lärarförbundet, tillbakavisas av LR:s ordförande.

Debatt

Skolverket: Nationella proven ska genomföras som planerat

Replik

I en replik skriver Skolverket att planen är att genomföra de nationella proven som planerat.

Kommentera

”Det finns igen logik i att ställa in proven”

Debatt

"Att Skolverket skulle sakna adresser till Sveriges skolor är inte ett rimligt skäl att ställa in nationella proven", skriver debattörerna.

Kommentera
Läromedel

Lärare kan inte köpa läromedel: ”Dramatiskt olikvärdigt”

Rapport

Var femte lärare saknar nödvändiga läromedel.

Lärarförbundet röstar ja: ”Hoppas LR kommer tillbaka”

Lärarfacken

På onsdagen beslutade Lärarförbundets kongress att utreda nya sätt att organisera lärarkåren fackligt.

LR-kongressen 2020

LR: Ingen annan ska tala om för oss hur vi ska utreda

Lärarfacken

Lärarnas Riksförbund tillsätter en alternativ utredning av lärarnas organisering – Eva Dekany-Ström: "Jätteviktigt att vi gör det här på vårt eget sätt."

Beslut: LR utreder lärarnas organisering

Lärarfacken

Lärarnas Riksförbunds kongress röstade på måndagen ja till att utreda en ny organisering av lärarkåren.

Per Kornhall: ”Rätt hanterat kan det bli en nystart för lärarkollektivet”

Kongress

Per Kornhall om LR:s beslut att utreda en eventuell ny organisering av Sveriges lärare.

”Trappsystem ska ge lärare lön efter beprövad erfarenhet”

Kongress

Förslag på en ny lönemodell för att säkra lärares kompetensutveckling. Det blev resultatet av LR-kongressens beslut.

Så ska LR bli mer demokratiskt

Kongress

Tätare förbundsmöten, en ny mandatfördelning och en ny avtalsdelegation ska bidra till att ge fler medlemmar mer inflytande i förbundet.

Här är LR:s nya styrelse

Kongress

Fem nya ledamöter valdes in i Lärarnas Riksförbunds styrelse på söndagen.

Årets språkliga eldsjäl

Prisade modersmålsläraren: ”Inget jag förväntat mig”

Utmärkelse

Dina Geraki har blivit utsedd till Årets språkliga eldsjäl.

NPF

NPF-krav på lärarutbildningen: Alla ska lära sig mer om adhd

NPF

Regeringen inför nya examensmål för lärarutbildningen.

Skyttes fem råd: Så ska lärare bättre förstå elever med NPF

NPF

Alexander Skytte vill hjälpa andra lärare att förstå NPF-elever bättre. 

Debatt

"Mindre undervisning och mer bedömning är en ekvation som inte går ihop"

Debatt

Elever undviker att ställa frågor i klassrummet på grund av rädslan att bli bedömd, skriver läraren Sophie Zail.

Kommentera
Lärarlegitimation

Kämpade för krav på legitimation – nu förlorar han själv jobbet

Behörighet

Sebüktay Kaan har kämpat för legitimationskrav på modersmålslärare. Nu förlorar han själv jobbet – medan icke-legitimerade lärare får ha kvar sina tjänster.

Sex och samlevnad

Läraren: ”Vi måste våga problematisera vad som händer”

Sexualundervisningen

Beslutet om att alla blivande lärare ska utbildas i sexualkunskap kan leda till en mer jämlik skola, menar Annika Sjödahl. 

Utsatta områden

Läraren om gängkriminaliteten: Saknas resurser att hjälpa elever

Brott

"Det börjar redan i lågstadiet."

Nedskärningar i skolan

Läraren om skolans sparkrav: ”Vi bryter mot lagen och barnen far illa”

Nedskärningar

När Borlänge kommun sparar på skolan står elever utan särskilt stöd och stöd på modersmål – i strid med skollagen.

Lärare smittade: Så är corona-läget i skolorna

Corona

Sex anställda på en grundskola i Lund har smittats av corona.

Så ser svensklärarna på bristande skrivkunskaper

Svenska

Unga vuxna skriver för dåligt. Konsekvenserna är att de väljs bort i arbetslivet eller får svårt att klara högre studier, enligt en ny dokumentär från UR.

Ny bok: Tvålärarsystem behöver inte kosta mer

Tvålärarsystem

I tider av nedskärningar kan ett tvålärarsystem kännas som en utopi. Men Lotta Elmbro menar att metoden inte behöver kosta mer.
 

corona i undervisningen

Han låter eleverna skriva nya kapitel i corona-historien

Corona i undervisningen

Läraren Karl Liljas valde att ägna sista tiden av vårterminen till att samla in elevernas upplevelser av pandemin.

”Det är berättelser om corona som måste samlas in”

Corona

Eleverna Verina Attalla och Julia Isaksson är två av alla som har skrivit berättelser till Stadsmuseets insamling.

Debatt

”Den tidiga läsinlärningen – samhällets livlina?”

Debatt

”Lärarna är idag i en situation där målen är otydliga och vägen dit kantad av ’hjälpmedel’ som snarare stjälper än hjälper”, skriver Martin Ingvar, professor på Karolinska Institutet.

Kommentera
Arbetsmiljö

De har hittat en nyckel till bättre arbetsmiljö

Arbetsmiljö

”Arbetsmiljöarbete är så komplext – det är en färskvara”

Skolstart

SPSM: Så blir skolstarten bättre för elever med NPF

Skolstart 

SPSM:s Lennart Hansson vet vad som krävs för att elever med NPF ska få en lyckad terminsstart.

lärarexamen

Allt färre grundskolelärare har examen

Lärarexamen

”Tragiskt att ett av Sveriges viktigaste yrken inte är tillräckligt attraktivt”

Ledarskap

Expertens kroppsknep: Så rör du dig som en ledare

Ledarskap

John Steinberg ger sina bästa tips på hur du som lärare kan bli en bättre ledare genom kroppsspråket.

Coronaviruset

Stora skillnader i hur skolor har rustat vid skolstarten

Arbetsmiljö

”Jag vet flera kollegor som känner samma oro som jag gör”

Lönegranskning

Lärarnas skilda löner – så mycket tjänar de

Lön

Skolvärldens granskning av Sveriges lärarlöner visar stora skillnader i hur kommuner satsar på lärare och studie- och yrkesvägledare.

Friskolor

Skolvärldens siffror visar: Födelseland styr val av skolform

Friskolor

Barn födda i länder med hög utbildningsnivå som har invandrat till Sverige går i friskola i betydligt större utsträckning än barn från fattiga länder, visar Skolvärldens granskning.

Debatt

Bättre psykisk hälsa i skolan med mental träning

Debatt

Författaren och föreläsaren Maria Braula vädjar till lärarna: Ge eleverna metoder att hantera sin stress.

Kommentera
Terminsstart

Riskgruppsläraren: ”Jag vill jobba i klassrummet”

Corona

Läraren Eva Dahlberg Cramér slits mellan kärleken till att undervisa och rädslan för att drabbas av det virus som riskerar ta hennes liv.

vuxenutbildning

Lärare om nedläggningen: ”Det känns som ett hån”

Vuxenutbildning

Växjö väljer att lägga ner all vuxenutbildning i kommunal regi.

Skolverket hemligstämplar uppgifter

Skolverket hemligstämplar vilka skolor som finns i Sverige

Beslut

Registret över vilka skolor som finns i Sverige – kommunala såväl som privata – hemligstämplas av Skolverket.

Skolverket om sekretessen: ”Hade inget alternativ”

Beslut

Skolverket uppger att man inte hade något annat val än att sluta publicera uppgifter om enskilda skolor.

Åsa Fahlén: ”Lagen behöver ändras”

Beslut

Offentlighetsprincipen bör även omfatta skattefinansierade friskolor. Det menar LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Så vill riksdagspartierna hantera skolstatistik i framtiden

Enkät

Politikerna i riksdagens utbildningsutskott vill göra det möjligt för Skolverket att även i framtiden publicera statistik om enskilda skolor.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons