Annons

"Vi måste få bort skam och skuldkänslorna"

Publicerad 27 april 2015

I klassrummet, på skolgården och i lärarrummet. Överallt finns normer som sätter gränser för vad som anses okej och avgör vem som passar in och inte. En normkritisk pedagogik kan motverka fördomar och kränkningar och främja ett bra likabehandlingsarbete, menar Lotta Eek-Karlsson vid Linnéuniversitetet.

Fakta

Läs och lär mer

• Föreläsning: ”Faran med en enda berättelse” – föreläsning med Chimamanda Ngozi Adichie, författare till bland annat ”En halv gul sol”

• Sajt: Lås upp – utbildningsmaterial och övningar.

• Sajt: Machofabriken – filmer och övningar kring normer och maskulinitet.

• Sajt: BRYT – ett metodmaterial om normer från RFSL Ungdom.

• Bok: ”Normkritisk pedagogik: makt, lärande och strategier för förändring”.

• Bok: ”Normkritiska perspektiv i skolans likabehandlingsarbete”.

Relaterat

Vilka världsledare syns på bild? Hur beskrivs homosexuella och transpersoner i läromedlen? Hur känner eleven som hukar och hoppas slippa frågor om hur jullovet var, eftersom föräldrarna var fulla större delen av tiden? Har du funderat på om alla dina elever ens firar jul?

Att använda sig av generaliseringar i tal och handling är naturligt – vi människor gör det hela tiden – men det kan också ställa till problem. Som om vi tillskriver en person egenskaper enbart för att han är pojke eller född i utlandet. 

– Alla lärare vill gott. Det är något som jag verkligen har sett under mina yrkesverksamma år. Vi har våra styrdokument, vi pratar om värdegrundsfrågor och har som ett mantra i oss att alla är lika mycket värda. Sedan är vi inte alltid medvetna om att retoriken inte alltid stämmer överens med det som händer i klassrummet. Där kanske jag inte ser att jag behandlar pojkar och flickor olika eller har olika förväntningar på eleverna. Att få syn på det självklara är det komplexa, säger Lotta Eek-Karlsson.

Hon är NO-lärare och har undervisat på högstadiet i många år, men arbetar sedan tolv år tillbaka på Linnéuniversitetet i Kalmar. Som universitetsadjunkt och doktorand i pedagogik utbildar hon blivande lärare och har även ansvarat för Skolverkets uppdragsutbildningar om mobbning och diskriminering för verksamma lärare.

Lotta Eek-Karlsson är också en av författarna till ”Normkritiska perspektiv i skolans likabehandlingsarbete”, där hon skriver om hur skolans uppdrag att arbeta för alla människors lika värde krockar med att skolsystemet – vilket forskning har visat – ofta reproducerar orättvisor som finns i samhället. Detta beror på föreställningar som skapar normer, som i sin tur leder till förväntningar – som eleverna anpassar sig efter. Och så rekonstrueras normerna.

– Vi föds in i det samhälle vi gör, med de strukturer som finns där. Det blir ett förgivettagande – saker blir självklara. När något är självklart tänker man inte på att det går att tänka på ett annat sätt, att det är en konstruktion man tagit till sig som blir en bekväm och trygg sanning. Vi som finns inne i normen och är accepterade kan ha oerhört svårt att förstå att det finns andra som känner sig marginaliserade och utsatta. De får hela tiden signaler om att de inte är okej och om att de måste anpassa sig om de vill komma in i gemenskapen.

Det är därför det är så viktigt att som lärare ha ett normkritiskt perspektiv med sig, menar Lotta Eek-Karlsson.

– Det är en kunskapsfråga. Att förstå att du som lärare är en del av en struktur och ett system och att det går att göra skillnad genom hur du pratar och bemöter elever. Det kan vara svårt att upptäcka hur du gör själv, så det är bra om kollegor hjälper varandra. Kanske kan en kollega sitta med på en lektion och observera hur du gör vid en genomgång. Hur ser kroppsspråket ut? Vilka nickar och bekräftar du? Vilka ignorerar du?

Lotta Eek-Karlsson säger att lärare som vill anamma ett normkritiskt förhållningssätt inte ska vara rädda för att göra fel. Det är bättre att omfamna misstagen och lära av dem.

– Jag brukar prata om det som misslyckandets pedagogik. Det går inte att gå runt och vara medveten om allt hela tiden. Lärare säger ibland ”jag gjorde bort mig”. ”Vad bra att du såg det”, brukar jag svara då. Vi måste få bort skuld- och skamkänslorna. Vi kommer hela tiden att falla tillbaka i ett sätt att tänka, men man har kommit ett steg på vägen bara genom att vara medveten om hur man säger saker. Att reflektera över att det faktiskt går att tänka på ett annat sätt.

Det finns en rad enkla saker för att få in normkritiken i klassrummet, säger Lotta Eek-Karlsson:

• Undvika generaliseringar och att tro saker om eleverna, som att ”alla” firar kristna högtider, är heterosexuella och lever med båda sina föräldrar.

• Tänka på hur ni pratar om elever kollegor emellan. Undvik att placera eleverna i fack, som är svåra att ta sig ur.

• Fokusera på likheter i stället för olikheter.

• Se över materialet du använder i undervisningen. Vilka personer syns på bild och hur presenteras de? 

– Våra deltagare på fortbildningskurserna har fått granska och analysera läromedel som de själva använder utifrån de sju diskrimineringsgrunderna. Det är inte en alldeles upplyftande bild som kommer fram. Många kan ha använt en lärobok i många år, men har aldrig tittat på den ur det här perspektivet och blir närmast chockade.

Vad kan de upptäcka?

– Till exempel hur människor från andra kulturer beskrivs och hur pojkar och flickor beskrivs. Vi har precis genomfört en bokanalys av en samhällskunskapsbok. Det handlar om ekonomi och att följa en vara, och då är det två flickor som går ut och shoppar klänningar medan mannen sitter som chef på ett inköpskontor. Tittar man på sex och samlevnad så är det oerhört mycket schabloniseringar och det heteronormativa är starkt. Om jag som lärare inte påtalar det, utan bara för in det oreflekterat i undervisningen, så blir det norm och alla som inte känner sig bekväma i beskrivningen blir avvikare. I en lärobok som jag använde, som förvisso kom ut 1995, behandlas transsexualitet ihop med pedofili och nekrofili. ”Avvikande sexuella beteenden” står det som rubrik. Jag mår dåligt av att jag inte tänkte på det då. 

Vad kan det få för konsekvenser att inte ha ett normkritiskt perspektiv, menar du?

– Det är ett lagbrott, skulle jag säga. Vi har en tydlig diskrimineringslag där det står att vi ska arbeta för att motverka diskriminering och det ska finnas beskrivet i likabehandlingsplanen. Så det här är något som ska finnas i alla verksamheter.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Debatt

”Förnyad LAS är inget hot mot legitimerade lärare”

Debatt

"Är det någonting vi lärare behöver så är det en rörligare arbetsmarknad. Endast så kan sämre arbetsgivare straffas ut", skriver debattören. 

Kommentera

”Vilket värde har vår värdegrund?”

Debatt

”Att undervisa i enlighet med den värdegrund som gäller enligt svensk läroplan har blivit problematiskt.”

Kommentera
Annons
Annons
Annons

Elev begär ut gamla prov – lärare beordras leta fram dem

Sekretesslagstiftning

Åtta lärare i Göteborg har beordrats lämna ut alla prov de använt de senaste fem åren.
– Problematiskt att det räknas som offentlig uppgift, säger LR-ombudet Gabriella Bengtsberg.

Debatt

”Satsning på lärlingsutbildning kan minska gängkriminaliteten”

Debatt

”Med hjälp av yrkesutbildning kan vi pressa ner ungdomsarbetslösheten och underlätta integrationen”, skriver Susanne Christenson och Paula Hammerskog på AcadeMedia.

Kommentera
Annons
Annons
Vuxenutbildning

LR kräver bättre arbetsvillkor för vuxenlärare

Komvux

"Sverige är beroende av en befolkning med höga kunskaper."

Annons

Skyddsombudens dag: ”Är det nästan varje dag”

Skyddsombudens dag

Örebros huvudskyddsombud Carin Arnesson upplever att skyddsombuden varit extra uppskattade just nu.

Studie: ”Vad får lärare och elever ut av ämnesintegrering?”

Forskning

”Vinsterna är många med ämnesintegrering.”

Blogg

Skytte: ”Skickliga lärare ska inte till förorterna – de är redan där”

Blogg

”En skicklig lärare i innerstan blir inte skicklig per automatik i orten.”

Hot och våld mot lärare

Facket om ökade skolvåldet: ”Behövs mer stöd”

Våld mot lärare

Ombuden är överens – krävs ytterligare resurser. 

Anställningstrygghet

LR: Därför säger vi nej till las-förslaget

Las

Båda lärarfacken gör som LO och säger nej till las-förslaget.

Lärarstudent

Allvarlig trend på Gotland – bara två lärarstudenter går kvar

Student

Lärarstudenterna på Gotland blir färre och färre. 

Läraren: ”Det går inte alls att hålla avstånd”

Corona

”Rekommendationerna efterlevs definitivt inte.”

 

Lärarmordet i Frankrike

Efter lärarmordet i Frankrike: Kommer förena kåren

Utrikes

I fredags mördades läraren Samuel Paty.

Svensk skola dålig på att kompensera för socioekonomisk bakgrund

Likvärdighet

Elevers socioekonomiska bakgrund påverkar skolresultaten mer i Sverige än EU-genomsnittet, visar ny rapport.

skolverkets lägesbedömning

Skolverkets varning i bedömning av skolan

Arbetsmiljö

"Äntligen har man förstått att det kommunala självstyret har gått alldeles för långt."

Anna Ekström: ”Viktigt att bryta negativ utveckling”

Arbetsmiljö

Utbildningsministern välkomnar Skolverkets förslag om ökad statlig närvaro.

Därför är jag besviken på Skolverkets lägesbedömning

Blogg

Så här skulle Per Kornhall vilja att Skolverket skrev i stället.

coronaviruset

Forskare: Hälften hade undvikit smitta om högstadiet stängt

Corona

Hälften så många högstadielärare skulle ha smittats och blivit allvarligt sjuka om även högstadiet hade stängt i våras, enligt en ny studie.

Debatt

”Skolkoncerner får för stor skolpeng”

Debatt

”Vi vill att alla elever ska få utvecklas och lyckas oavsett förutsättningar, men privata vinstdrivande företag kommer alltid ha som främsta mål att öka sin vinst”, skriver debattörerna.

Kommentera

”Öka kunskapen om språkstörning i skolan”

Debatt

Språkstörningen påverkar inlärning och förståelse i alla skolämnen och kan även ge negativa effekter på socialt samspel, skriver debattörerna. 

Kommentera
Hot och våld mot lärare

Förälder tog stryptag på lärare – döms för våld mot tjänsteman

Våld mot lärare

Tidigiare friad pappa döms efter betygsdispyt: ”Allt annat hade varit en katastrof.”

Lärarna: Personalbrist grunden till våldsdåden på våra skolor

Hot och våld

Efter flera våldsamma händelser på högstadieskolor i Östersund pekar lärarna ut nedskärningar i personal som grundproblemet.

Läraren: ”Metoden är underordnad vår roll”

Undervisningsmetod

Hur man som lärare hanterar en undervisningsmetod är betydligt viktigare än valet av metod enligt läraren Svante Holmberg.

”Varför får inte de äldre barnen del av regeringens läsmiljoner?”

Debatt

Regeringens årliga satsning på läsning är bra men lämnar också en del frågetecken. Och varför sitter inga lärare med i läsrådet? Det skriver läraren Karin Herlitz.

Kommentera

Överskott på 27 miljoner – men skolan förlorar 40 lärartjänster

Nedskärningar

Sparåtgärderna i Lund grundskolor har gått så långt att det nu finns ett överskott på 27 miljoner kronor. Samtidigt har lärarna, lärar- och elevassistenterna blivit färre, och eleverna fler.

Kartläggning ska ge fler behöriga lärare

Legitimation 

En av tre grundskollärare i Norrköping saknar behörighet: ”Det är katastrof. Gör man inget radikalt kommer det att bli sämre”

Ny studie: Talängsliga elever skuldbelägger sig själva

Forskning

”Många elever tycker det känns läskigt och motigt att delta muntligt i engelskundervisningen”

Läraren om talängslan: ”Okej att vara rädd”

Talrädsla

”Det är många elever som är talängsliga och i all den här ängslan så är det främmande språket värst”, säger läraren Daniel Sandin

dokumentation

Lärarprotest mot övernitiska dokumentationskrav i Malmö

Arbetsmiljö

Digitala matriser leder till dubbelarbete och krockar med Skolverkets allmänna råd, enligt LR Malmö.
– Det rör sig om tusentals klick, säger biträdande kommunombud Andreas Lindahl.

Debatt

”Det är inte det fria skolvalet som leder unga in i kriminalitet”

Replik

”Vi måste vara beredda att införa många åtgärder för att alla elever ska lyckas”, skriver företrädare för Moderaterna i en replik.

Kommentera

”Ett segregerat skolsystem kan leda till att unga mister sina liv”

Debatt

"Det är dags att göra upp med ett skolsystem som möjliggör segregation och förstärker ojämlikheten", skriver Gunilla Svantorp (S) och Fredrik Lundh Sammeli (S).

Kommentera
friskolekoncernernas ekonomi

De största friskolornas överskott motsvarar årslön för 8000 lärare

Friskolekoncerner

Sammanlagt rörelseresultat: Över fem miljarder kronor de senaste fem åren.

Debatt

”KD:s förslag är inget annat än ett självmål”

Debatt

”Att fler behärskar sina modersmål stärker Sverige”, skriver företrädare för Liberalerna med anledning av KD:s förslag att skrota modersmålsundervisningen i alla skolor.

Kommentera

”KD sätter politiskt spel före elevernas lärande”

Debatt

”Förslag som rymmer den här typen av kunskapsförakt handlar snarare om politiskt spel”, skriver riksdagsledamoten Linus Sköld (S) om KD:s utspel att avskaffa modersmålsundervisningen.

Kommentera
Studie- och yrkesvägledning

Över 1000 vägledare saknas: ”Man känner sig otillräcklig”

Syv

Bristen på vägledare leder till enorma kostnader, enligt LR.

Skolverket hemligstämplar uppgifter

Skolstatistiken tillgänglig igen – men bara gamla uppgifter

Sekretess 

Äldre statistik om såväl fristående som kommunala skolor blir åter tillgänglig via Skolverkets webb, efter nytt rättsligt ställningstagande.

BETYG OCH BEDÖMNING

”Särskilt beakta” – en lagstiftning som inte fungerar

Bedömning

”Detta PM har aldrig publicerats av Skolverket men innehåller mycket som förtjänar att komma fram i ljuset”, skriver Nicklas Mörk.

Lärare beordras till mer undervisningstid: ”Väldigt olyckligt”

Arbetsmiljö

Skolledning och lärarfack oeniga om arbetstiden. 

Utsatta områden

Ny studie: Det här saknar lärare i utsatta områden

Rapport

"Varken lärarstudenter eller lärare känner att de har beredskap att möta den verklighet som är". 

Lärarlöner

Svenska lärarlöner långt efter grannländerna

Lönestatistik

Svenska lärare tjänar långt mindre än kollegor i många europeiska länder, visar en ny EU-rapport.

Saco: Två av tre lärarutbildningar lönar sig inte

Löner

SACO:s nya rapport om livslöner visar att två av tre lärarutbildningar innebär en ekonomisk förlust.

Kommuncheferna: ”Vårt förtroende för kommundirektören är förbrukat”

Arbetsmiljö

Kommunchefer i Hörby anklagar högsta ledningen för att skapa rädsla och en tystnadskultur.

Internationella lärardagen

Turkiska lärare kämpar för demokrati och barns rätt till utbildning

Fackligt

Engelskläraren Özgur Bozdogan berättar om sin fackliga kamp i Turkiet för demokratiska rättigheter och barns rätt till utbildning.

Derya förlorade allt men vägrar ge upp kampen

Internationellt

Derya Yulcu hade jobbat 20 år som lärare i lågstadiet när hon plötsligt blev uppsagd utan att få veta varför. 

I Argentina är lärarna krisens hjältar

Skolvärlden i Argentina

Skolvärlden åkte till Buenos Aires för att ta reda på vad som driver lärarna.

”Jag lär dem att IS religion är farlig”

Reportage

Hon undervisar i en barack och bor mitt bland Islamiska statens rekryterare. Läraren, som vi kan kalla Hanadi, vägrar se sina elever strida för extremistgruppen i Syrien.

Friades för strypgrepp på lärare – nu tas fallet upp i hovrätten

Hot och våld

Enligt vittnen misshandlade pappan sonens lärare för att han inte satt ett A i betyg.

Debatt

”Lagstadga resursskolan som den sista skolformen”

Debatt

”Den här målgruppen är inte osynlig för att den inte finns. Utan för att begreppet omfattande behov är tvetydigt”, skriver grundskolechefen Aiman Jihar.

Kommentera

Alexander Skytte: ”Läraren ska inte sära på vänner”

Blogg

”Jag som lärare ska inte sära på vänner. För vänskap är något fint.”

”Att återkoppla är viktigt i ett demokratiskt samhälle”

Feedback

För att väcka tankar som leder till kunnande ska man enligt författaren och specialpedagogen Helena Wallberg ställa frågor, vara specifik och undvika påståenden. 

 

”Tillsynsansvaret – visst kan jag strunta i det?”

Blogg

”Hur ofta pratas det om det här på våra arbetsplatser?”

Coronaviruset

FHM: Familjeisolering gäller inte elever i grundskolan

Corona

Lärarnas Riksförbund: "Viktigt att lärarnas som känner oro tas på allvar."

Dyster rapport: Så kan pandemin slå mot lärarnas pension

Pension

Pandemin riskerar att minska lärarnas pension kraftigt.    

LR efter kraschade förhandlingar: Dra tillbaka las-förslaget

Arbetsrätt

LR:s ordförande Åsa Falhén befarar drastiska konsekvenser för lärarna om las-utredningen drivs igenom.

Pisa 2018

OECD godkänner Sveriges Pisa-resultat

Pisa

Men det finns reservationer.

Kornhall: Vi behöver en analys av vad som händer med Pisa-testerna

Pisa

”Pisa-undersökningarna är för viktiga för att korrumperas på olika sätt”.

Här har eleverna lunch under lektionstid

Skolmat

”Det är en lugnare matro.”

Skolans klädkod skapar debatt: ”Kan kopplas till kriminalitet"

Klädkod

Inga mjukisbyxor eller magväskor. 

Skolinspektionen kartlägger lovskolan under pandemin

Lovskola

Skolinspektionen har kartlagt skolhuvudmännens arbete då pandemin befarats medföra högre tryck på lovskolan.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons