Annons

Kommunens plan: Fortsätta undervisa på distans efter coronakrisen

Publicerad 15 april 2020

Relaterat

I Huddinge planerar man att fortsätta med distansundervisningen även efter coronapandemin. 
Kommunen tror inte att man kommer att gå tillbaka till det traditionella sättet igen.
– Det lämnar många frågor som behöver få svar, säger Elisabet Engberg, lärare i Huddinge.

Huddinge i Stockholms län planerar för att fortsätta med distansundervisningen på gymnasiet i någon form även efter coronakrisen, något som Sveriges Radio P4 Stockholm rapporterade på tisdagen.

Enligt Patrik Forshage, gymnasie- och arbetsmarknadsdirektör i Huddinge kommun, har distansundervisningen fungerat långt över förväntan hittills. 

– Det har gått väldigt snabbt att ställa om och göra om utbildningen till att vara helt digital. Det har varit en stor omställning och sådant innebär ofta problem och svårigheter. Samtidigt har det varit mindre problem än vad man hade kunnat befara. Den digitala distansundervisningen har gett många positiva effekter som vi inte hade erfarenhet av tidigare, säger han till Skolvärlden. 

Vad är det för positiva effekter? 

– Digitaliseringsprocessen bidrar till nya sätt att lära och nya didaktiska avväganden. Jag får rapporter från rektorer som beskriver att omställningen har lett till att lärare tvingats använda andra delar av sin professionalitet. Den innovationskraft som släpps lös bidrar till att lärare hittar nya modeller och nya former av undervisningen.

Patrik Forshage tror inte att man kommer att gå tillbaka till det traditionella sättet att undervisa efter att coronakrisen lagt sig. Dock är det svårt att svara exakt på hur det skulle kunna se ut.

– Jag tror att alla de nya iakttagelser som lärare gör är erfarenheter som kommer att bidra till att man utvecklar arbetssätt – där man kommer att arbeta med en kombination av den fysiska undervisningen, i olika typer av grupperingar, och en digital undervisning i den mån förordningstexten tillåter framöver, säger Patrik Forshage till Skolvärlden.

Samtidigt poängterar han att kommunen inte vill gå över till att bedriva distans- och fjärrundervisning helt och hållet.

– Vi vill inte ha ett läge som vi befinner oss i nu. Vi kommer att följa upp situationen både via kunskapsbedömning och via kvalitativa studier där vi tittar mer på den didaktiska utvecklingen. Det kommer att ge oss en bra bild av en framtida modell. 

Distansundervisningen på gymnasiet har inte pågått särskilt länge. Hur kan ni redan nu veta att det har gått bra?

– Vi kan inte tvärsäkert påstå att vi har nått bra resultat. När jag säger att det har gått bra så är det en sammanfattning av det som de fem kommunala gymnasieskolornas rektorer beskriver från sitt löpande arbete. Det återstår en hel del i uppföljningsarbetet för att vi ska kunna hävda att vi har empiri kring resultaten, säger Patrik Forshage.

Elisabet Engberg.

Elisabet Engberg, speciallärare på Sjödalsgymnasiet i Huddinge och lokalombud för Lärarnas Riksförbund, är tveksam till gymnasiedirektörens uttalande.

– Det lämnar många frågor som behöver få svar vilket gör att det känns svårt att uttala sig i dagsläget. Vi hade ett möte på skolan före påsklovet där vi bland annat lyfte lärarnas nuvarande situation och hur de upplevde att det fungerade med distansundervisningen. 

– Det finns såklart olika upplevelser, många tycker att det fungerar okej men också att det finns svårigheter som till exempel fungerande uppkopplingar, användarvänlighet och att nå fram till alla elever, säger hon och fortsätter: 

– Gymnasiedirektören menade att distansundervisningen fungerar över förväntan, och jag tänker att i den krissituation vi befinner oss i för tillfället så gör den helt klart det. Vi lär oss mer för var dag men upptäcker även det som fungerar mindre bra och som blir synligt nu när det gått några veckor.

Hur ser du på att kommunen går ut, efter bara några veckor med distansundervisningen, och säger att man inte tror att man kommer att gå tillbaka till det traditionella sättet efter att coronakrisen lagt sig?

– Jag blev förvånad och reagerade på uttalandet som lämnar öppet för många frågor. Det är en sak att vilja arbeta mer med digitala verktyg men något helt annat att fortsätta arbeta med distansundervisning efter coronakrisen. 

– Man kan tycka att det har gått över förväntan med den omställning av undervisning som har gjorts men jag tänker att det har gått alldeles för kort tid för att dra de slutsatserna. Självklart kan många av de erfarenheter vi gjort tas med när krisen lagt sig och jag tänker att den digitala och traditionella undervisningen kompletterar varandra, säger Elisabet Engberg.

En tydlig baksida som man hittills sett med processen är att man inte når hela vägen fram till alla elever som är i behov av särskilt stöd, berättar gymnasiedirektören Patrik Forshage. 

– Där har vi inte verktyg som fungerar i den nuvarande situationen. En annan grupp som vi inte heller når fram till på det sättet vi vill är nyanlända elever som går språkintroduktion. Problemen med dessa grupper är vi inte ensamma om, utan det är också den bild jag fått när jag talat med kollegor i länet, säger han.

Elisabet Engberg undervisar den elevgruppen, elever i behov av särskilt stöd, som många varnar för missgynnas av distansundervisningen.

Vad är dina erfarenheter av digitaliseringsprocessen? 

– Det ser väldigt olika ut för eleverna. För en del passar distansundervisningen bra och för andra kan det vara jättesvårt utifrån deras förutsättningar och individuella behov. Jag har haft samtal med elever och vårdnadshavare som är oroliga för kunskapsutveckling och måluppfyllelse när studierna sker hemifrån.

Vanligt är att det är svårt att strukturera, planera och organisera samt komma igång med sina arbetsuppgifter, och behovet av att ha en lärare närvarande som kan ge återkoppling och förklara under lektionens gång är stort, berättar Elisabet Engberg.

– Så visst är distansundervisningen utmanande för de elever som är i behov av stöd i att prioritera, avgränsa och tydliggöra samt för eleverna på språkintroduktion.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Annons
Annons
Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Annons

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Annons
Annons

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Annons
Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet: ”Missvisande”

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons