Annons
Ann-Sofie Fredriksson är förstelärare och undervisar i matematik och NO på mellanstadiet på Charlottenborgsskolan i Motala.

Läraren: ”Prioritera bra ledarskap i skolorna”

Publicerad 3 april 2017

Dåligt elevuppförande är ett symtom på dåligt ledarskap. Det menar försteläraren Ann-Sofie Fredriksson som nu efterlyser högre prioritering av ledarskapet i Skolsverige.
Forskaren Ulf Fredriksson säger:
– Du måste få utbildning och stöd att utveckla de här sakerna.

Relaterat

Ann-Sofie Fredriksson är förstelärare och undervisar i matematik och NO på mellanstadiet på Charlottenborgsskolan i Motala. Hon har alltid brunnit lite extra för ledarskap i klassrummet och har genom åren arbetat fram ett framgångsrikt koncept på hur man får struktur i klassrummet, studiero, studiemotiverade elever och samtidigt får samtliga känna glädje i skolan.

Förra året blev hon prisad för sin lärargärning av Motala kommun och utsågs till ”Årets Motalaförebild 2016”.

– Det är mycket glädje när man är i mitt och mina elevers klassrum, samtidigt som vi får mycket gjort. Vi tänker väldigt mycket på hur vi uppför oss mot varandra och är alltid artiga mot varandra. Det skapar ett gott klimat i klassen, säger Ann-Sofie Fredriksson.

Men för att få det hela att fungera behövs en ledare, och trots den framhållna glädjen ser hon sig själv som en relativt sträng lärare.

– Jag tycker att det är väldigt viktigt med tydliga regler och ramar. Går man över dessa i mitt klassrum så vet man konsekvenserna. Till största delen tror jag att det handlar om vilket ledarskap du har i klassrummet och vilket förhållningssätt vi har till varandra. Då sätter man en norm som ledare.

– Är man en god ledare så minimerar det bekymren i klassrumssituationer, man måste börja där.

Ulf Fredriksson.Ulf Fredriksson är docent på Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Han säger:

– När man kommer in på ledarskap i klassrummet så ligger det väldigt nära det som en gång i tiden, när jag gick på lärarutbildningen, kallades för lärarskicklighet, alltså förmågan att strukturera och organisera arbetet. Men att då inse att det finns ett ledningsperspektiv i arbetet, att arbetet inte bara handlar om ämneskunskaper och strukturerna på ämnet – utan faktiskt om hur man organiserar arbetet i ett klassrum.

– Jag tror att de här sakerna har nog funnits som en medvetenhet bland många lärare. Men man har inte satt ord på det. Ledarskapsfrågan har aktualiserats mer i forskning och då uppmärksammar lärare frågan.

Vad utmärker en god ledare?

– En god ledare tycker jag ska ha en väldigt god förmåga att uppmuntra andra. Vi drivs av uppmuntran och att bli sedda. Vi har mycket belöningar, som exempelvis ”veckans elev” och andra smågrejer som jag tycker är viktiga, säger Ann-Sofie Fredriksson och tillägger:

– Ibland tycker jag att vi går in bakvänt i ämnet. Följer man medierapporteringen ser man ofta att det skrivs om att det är eleverna som uppför sig dåligt. Okej, men är det verkligen så? Jag tänker att man måste backa ett steg och vända diskussionen. Mycket av det där får man bort med en god ledare, dåligt uppförande är ett symtom på dåligt ledarskap.

Hur blev du en bra ledare? Hur lärde du dig?

– Jag har inspirerats av en hel del människor genom åren. Sedan brinner jag verkligen för det här med relationer. Men redan på lärarutbildningen för 16 år sedan plockade jag med mig saker inom området och kände: ”detta ska jag bli bra på”. Jag ville bli den bästa versionen av mig själv som jag kunde bli.

Många efterfrågar mer utbildning i ledarskap på lärarutbildningen.

– Det finns naturligtvis en utmaning för lärarutbildningen med att göra de här sakerna, för att man kan ju naturligvist läsa om ledarskap i teorin och det är ju inte felaktigt. Men sedan gäller det då att tillämpa det i praktiken, säger Ulf Fredriksson.

– Om vi misstänker om det kunde ha varit bättre med ledarskapsutbildningen i lärarutbildningen, då räcker det inte med att bara lära sig mer under utbildningen. Att vara lärare är ett livslångt lärarande. Du måste få personalutbildning och stöd att utveckla det, så en bra lärarutbildning som etablerar de här sakerna är långt ifrån tillräckligt om det inte finns strukturer på arbetsplatser i form av stöd från skolledningen, att träffas, prata och ge stöd till varandra på skolan. Det är ockso viktigt med ett fortsatt stöd och struktur så att du kan få utbildning och input utifrån.

Vad kan det bli för konsekvenser med ett svagt ledarskap?

– Ett svagt ledarskap i ett klassrum leder till att eleverna inte vet vad de ska göra. Det blir oordning och eleverna undrar vad de måste göra. Då får du mindre studiero i klassrummet. Det blir en situation då eleverna inte kan arbeta och lära sig. Det innebär i nästa steg att lärandet blir svagare, säger Ulf Fredriksson.

– Det påverkar resultaten väldigt mycket. Jag skulle säga att det kan påverka en hel skola. Det finns många skolor där man bara håller på och lappar och lagar symtomen, man sätter in mängder med resurser med assistenter och hej och hå. Men det som behövs är egentligen en bra ledare. Detta är något man måste jobba mycket mer med. Jag tror att gott ledarskap är nyckeln till det mesta, säger Ann-Sofie Fredriksson.

Ann-Sofie Fredrikssons bästa praktiska råd till andra lärare för att bli en bra ledare är att man måste vara extremt tydlig med vem det är som leder och bestämmer.

– Man kan inte vara en lärare som säger: ”okej, låt gå för den här gången”. Sedan är det verkligen viktigt med kärlek, och då handlar det om att förmedla mycket värme, glädje och empati. Får du ihop dessa med ledarrollen har du hittat den stora nyckeln.

Är det missnöje mot någonting i skolan tycker Ann-Sofie Fredriksson att det är oerhört viktigt att hon som vuxen inte bara viftar bort och säger: ”ja ja, ni är bara barn”.

– Utan det är väldigt viktigt att jag visar att jag är stolt över att få vara med och fostra blivande samhällsmedborgare. Jag vill höja upp eleverna och lyssna på dem på riktigt. Eleverna får en större förståelse om jag behandlar dem med respekt. Det gäller även att vara tydlig med vem som bestämmer och visa att jag blir besviken om de uppför sig dåligt. I stället för att bara skälla ut någon, det tror jag inte på.

 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Forskning: Så mycket påverkar konflikter lärarna

Hur mycket påverkar konflikter med elever och kollegor i skolan en lärare? Henrik Lindqvist vid Linköpings universitet har undersökt vad lärarstudenter och nyblivna lärare upplever som känslomässigt svåra situationer och hur de manövrerar i dem.

Annons
Annons

Nya lagar och regler för skolan träder i kraft i sommar

Lagar

Ett antal nya lagar och regler för skolan träder i kraft den 1 juli, inte minst den länge debatterade läsa-skriva-räkna-garantin.

Annons

"Med skolans styrning är det omöjligt att leva upp till lagen"

Debatt

Helt rätt av LR-skyddsombuden att anmäla flera kommuner till Arbetsmiljöverket och Skolinspektionen. Det skriver representanter för Tankesmedjan Balans, Skolledarupproret och Elevens rätt i en debattartikel.

Kommentera
NPF

Expertens råd: Så blir din skola bättre på att möta elever med NPF

NPF

Vad bör en skola göra för att bli bättre på att möta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Linda Petersson, rådgivare på SPSM och specialiserad på NPF, ger sina bästa råd. 

Annons
Annons
Nedskärningar i skolan

Lärare protesterar mot nedskärningar – klär sig i rött

Nedskärningar

Genom att klä sig i rött vill lärarna i Hässleholm protestera mot nedskärningarna i skolan.
– Känslan av att komma in i ett lärarrum där alla är rödklädda är ganska mäktig, säger läraren Henrik Hedman som är en av initiativtagarna.

Skyddsombud anmäler kommuner – har fått nog av besparingar

Nedskärningar

Tre skyddsombud har fått nog av besparingarna på skolan i Karlshamn, Trelleborg och Sjöbo. Nu anmäler ombuden kommunerna.

Annons
Studie- och yrkesvägledning

Skolinspektionen: Elever får inte tillräcklig studievägledning

Syv

Elever på yrkesprogram får inte tillräckligt med studie- och yrkesvägledning, det slår Skolinspektionen fast i en ny rapport. 

Lärarnas kritik mot HÖK 18 växer: ”Vi kan inte vänta”

Avtal

Efter aviserade besparingar på skolan i en majoritet av landets kommuner växer kritiken mot det avtal som slöts mellan lärarfacken och SKL i höstas.
Vissa lärare kräver att avtalet sägs upp, andra menar att strejk är enda utvägen.

LR-ordföranden i upprop: ”Kommunerna vanvårdar skolan”

Nedskärningar

Skolan vanvårdas av kommunerna. Det menar samtliga distriktsordföranden i Lärarnas Riksförbund som nu vill se krafttag för ett förstatligande av skolan.

Kommunen vill ta bort lärartjänst på skola: ”Strider mot skollagen”

Arbetsmiljö

Ljusdal vill ta bort speciallärare på en skola på grund av kommunens budgetunderskott. Facket anser att man bryter mot skollagen.

”Jag är lärare för att jag vill – inte för att jag måste”

Debatt

”Jag har lovat mig själv att inte bli en ständigt trött, sur och stressad lärare för då skulle jag antagligen göra ett klart sämre arbete samt riskera att gå hårt in i väggen. Vem gynnas av det?”, skriver läraren Jonas Nilsson efter sitt 18:e avverkade läsår.

Kommentera
Betyg

Forskaren: Rättvisa betyg är en skadlig utopi

Betyg

Försök att administrera fram rättssäkra betyg är meningslösa och skapar problem för lärarna, menar forskaren Lars Melin.
– Betyg kommer aldrig vara rättvisa och det får vi leva med.

”SFI behöver fackliga stödinsatser”

Debatt

Uppror och protestlistor i all ära men de äger ingen förhandlingsrätt. SFI-lärare behöver ett levande fack som identifierar motståndet, verkar för aktivt medlemsskap och går till förhandlingsbordet, skriver SFI-läraren Kristina Sjöberg.

Kommentera

Jesper: Därför är jag lärare

Läraryrket

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Jesper Inegård i Åre varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Skolavslutning: Du vet att du är lärare när...

Lista

Snart är sommaren här, och 2018/19 förpassas till historien. Skolvärlden har samlat 11 situationer vi tror att flera av er upplevt under läsåret. Känner du igen dig?

TIMPLAN

Stadieindelad timplan blev nådastöt för moderna språk

Timplan

Moderna språk håller på att förblöda. Orsaken: Den stadieindelade timplanen tillsammans med skriande lärarbrist och kortsiktiga politiska beslut.

Kommunerna prioriterar olika för språkundervisning

Moderna språk

Olika kommuner prioriterar språkundervisningen olika högt.

Forskning

Forskaren: Så gör du undervisningen meningsfull

Undervisning

Ibland kan elever uppleva skolgången som meningslös. Så hur gör man som lärare för att höja elevernas känsla av meningsfullhet? 

Nytt avtal: LR ska stötta obehöriga lärare

Fackligt

Genom ett samarbetsavtal med Akademikerförbundet SSR ska Lärarnas Riksförbund bland annat företräda obehöriga akademiker i förhandlingar.

OECD-chefen: ”Det kommer att bli svårare att vara lärare”

OECD

Vad gör en lärare i framtiden? Och hur ser en vanlig skoldag ut? 
– Det kommer bli svårare att vara lärare, men också mycket mer intressant, säger Andreas Schleicher, högste chef för organisationens utbildningskontor, till Skolvärlden.

Så reste sig skolorna – mot alla odds

Reportage

Båda skolorna ligger i socioekonomiskt utsatta områden, båda har haft Skolinspektionen efter sig – och båda har vänt utvecklingen. Skolvärlden besökte dem för att ta reda på hur det gick till.  

Uppdraget: Så ska de rädda problemskolan

Reportage

Går det att vända en problemskola på åtta månader? Skolvärlden besökte Storvretskolan, där Skolinspektionen för första gången använt sitt yttersta maktmedel och låtit staten gå in och bestämma.

Skolverkets nya satsning sågas: ”Sanktionerar obehöriga i skolan”

Legitimation

Skolverket lanserar ett nytt stödverktyg för obehöriga lärare som är tänkt att avlasta legitimerade lärare. Men satsningen möts av kritik bland behöriga lärare.

Granskning: Lärarassistenter

Satsningen på lärarassistenter räcker bara till en kvart per dag

Granskning

En kvart om dagen per klass – eller sex minuter per lärare. Det är vad regeringens satsning på lärarassistenter räcker till om alla lärare och elever i grundskolan ska få del av den.
– Det är en droppe i havet, säger Margit Koppari, SO-lärare på Sjöparksskolan i Gällivare.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Läraren: ”Vårt behov av kopieringshjälp är begränsat”

Lärarassistenter

Inför höstterminen planerar Östersunds kommun att anställa 15 lärarassistenter.
– Det vore mycket bättre om man satsade på de yrkesgrupper som redan finns i skolan, säger läraren Claes Hoglert.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons