Annons
Ann-Sofie Fredriksson är förstelärare och undervisar i matematik och NO på mellanstadiet på Charlottenborgsskolan i Motala.

Läraren: ”Prioritera bra ledarskap i skolorna”

Publicerad 3 april 2017

Dåligt elevuppförande är ett symtom på dåligt ledarskap. Det menar försteläraren Ann-Sofie Fredriksson som nu efterlyser högre prioritering av ledarskapet i Skolsverige.
Forskaren Ulf Fredriksson säger:
– Du måste få utbildning och stöd att utveckla de här sakerna.

Relaterat

Ann-Sofie Fredriksson är förstelärare och undervisar i matematik och NO på mellanstadiet på Charlottenborgsskolan i Motala. Hon har alltid brunnit lite extra för ledarskap i klassrummet och har genom åren arbetat fram ett framgångsrikt koncept på hur man får struktur i klassrummet, studiero, studiemotiverade elever och samtidigt får samtliga känna glädje i skolan.

Förra året blev hon prisad för sin lärargärning av Motala kommun och utsågs till ”Årets Motalaförebild 2016”.

– Det är mycket glädje när man är i mitt och mina elevers klassrum, samtidigt som vi får mycket gjort. Vi tänker väldigt mycket på hur vi uppför oss mot varandra och är alltid artiga mot varandra. Det skapar ett gott klimat i klassen, säger Ann-Sofie Fredriksson.

Men för att få det hela att fungera behövs en ledare, och trots den framhållna glädjen ser hon sig själv som en relativt sträng lärare.

– Jag tycker att det är väldigt viktigt med tydliga regler och ramar. Går man över dessa i mitt klassrum så vet man konsekvenserna. Till största delen tror jag att det handlar om vilket ledarskap du har i klassrummet och vilket förhållningssätt vi har till varandra. Då sätter man en norm som ledare.

– Är man en god ledare så minimerar det bekymren i klassrumssituationer, man måste börja där.

Ulf Fredriksson.Ulf Fredriksson är docent på Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Han säger:

– När man kommer in på ledarskap i klassrummet så ligger det väldigt nära det som en gång i tiden, när jag gick på lärarutbildningen, kallades för lärarskicklighet, alltså förmågan att strukturera och organisera arbetet. Men att då inse att det finns ett ledningsperspektiv i arbetet, att arbetet inte bara handlar om ämneskunskaper och strukturerna på ämnet – utan faktiskt om hur man organiserar arbetet i ett klassrum.

– Jag tror att de här sakerna har nog funnits som en medvetenhet bland många lärare. Men man har inte satt ord på det. Ledarskapsfrågan har aktualiserats mer i forskning och då uppmärksammar lärare frågan.

Vad utmärker en god ledare?

– En god ledare tycker jag ska ha en väldigt god förmåga att uppmuntra andra. Vi drivs av uppmuntran och att bli sedda. Vi har mycket belöningar, som exempelvis ”veckans elev” och andra smågrejer som jag tycker är viktiga, säger Ann-Sofie Fredriksson och tillägger:

– Ibland tycker jag att vi går in bakvänt i ämnet. Följer man medierapporteringen ser man ofta att det skrivs om att det är eleverna som uppför sig dåligt. Okej, men är det verkligen så? Jag tänker att man måste backa ett steg och vända diskussionen. Mycket av det där får man bort med en god ledare, dåligt uppförande är ett symtom på dåligt ledarskap.

Hur blev du en bra ledare? Hur lärde du dig?

– Jag har inspirerats av en hel del människor genom åren. Sedan brinner jag verkligen för det här med relationer. Men redan på lärarutbildningen för 16 år sedan plockade jag med mig saker inom området och kände: ”detta ska jag bli bra på”. Jag ville bli den bästa versionen av mig själv som jag kunde bli.

Många efterfrågar mer utbildning i ledarskap på lärarutbildningen.

– Det finns naturligtvis en utmaning för lärarutbildningen med att göra de här sakerna, för att man kan ju naturligvist läsa om ledarskap i teorin och det är ju inte felaktigt. Men sedan gäller det då att tillämpa det i praktiken, säger Ulf Fredriksson.

– Om vi misstänker om det kunde ha varit bättre med ledarskapsutbildningen i lärarutbildningen, då räcker det inte med att bara lära sig mer under utbildningen. Att vara lärare är ett livslångt lärarande. Du måste få personalutbildning och stöd att utveckla det, så en bra lärarutbildning som etablerar de här sakerna är långt ifrån tillräckligt om det inte finns strukturer på arbetsplatser i form av stöd från skolledningen, att träffas, prata och ge stöd till varandra på skolan. Det är ockso viktigt med ett fortsatt stöd och struktur så att du kan få utbildning och input utifrån.

Vad kan det bli för konsekvenser med ett svagt ledarskap?

– Ett svagt ledarskap i ett klassrum leder till att eleverna inte vet vad de ska göra. Det blir oordning och eleverna undrar vad de måste göra. Då får du mindre studiero i klassrummet. Det blir en situation då eleverna inte kan arbeta och lära sig. Det innebär i nästa steg att lärandet blir svagare, säger Ulf Fredriksson.

– Det påverkar resultaten väldigt mycket. Jag skulle säga att det kan påverka en hel skola. Det finns många skolor där man bara håller på och lappar och lagar symtomen, man sätter in mängder med resurser med assistenter och hej och hå. Men det som behövs är egentligen en bra ledare. Detta är något man måste jobba mycket mer med. Jag tror att gott ledarskap är nyckeln till det mesta, säger Ann-Sofie Fredriksson.

Ann-Sofie Fredrikssons bästa praktiska råd till andra lärare för att bli en bra ledare är att man måste vara extremt tydlig med vem det är som leder och bestämmer.

– Man kan inte vara en lärare som säger: ”okej, låt gå för den här gången”. Sedan är det verkligen viktigt med kärlek, och då handlar det om att förmedla mycket värme, glädje och empati. Får du ihop dessa med ledarrollen har du hittat den stora nyckeln.

Är det missnöje mot någonting i skolan tycker Ann-Sofie Fredriksson att det är oerhört viktigt att hon som vuxen inte bara viftar bort och säger: ”ja ja, ni är bara barn”.

– Utan det är väldigt viktigt att jag visar att jag är stolt över att få vara med och fostra blivande samhällsmedborgare. Jag vill höja upp eleverna och lyssna på dem på riktigt. Eleverna får en större förståelse om jag behandlar dem med respekt. Det gäller även att vara tydlig med vem som bestämmer och visa att jag blir besviken om de uppför sig dåligt. I stället för att bara skälla ut någon, det tror jag inte på.

 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Mikael Bruér: Länge leve kritikerna!

Blogg

Före detta läraren Mikael Bruér skriver om risken och fördelen med att vara öppet kritisk mot skolan:

Annons
Annons

”Ökad arbetsbörda botar inte lärarbristen”

Debatt

”Ska vi börja undervisa lika många timmar som vi ”slipper” p.g.a. assistenterna, så tvingas vi göra ett sämre arbete och riskerar att bli för stressade för att arbeta kvar”, skriver läraren Jonas Nilsson.

Kommentera
Annons

Här testar lärarna flextid: "Det är precis den riktningen vi vill gå"

Avtal

Karlstad kommun testar flextid för lärarna på vuxenutbildningen i ett år.

Elevassistenter

Var tredje elevassistent försvinner: ”Slår mot eleverna”

Elevassistenter

75 elevassistenter ska bli 25 när Kiruna kommun sparar.

Annons
Annons
Höstbudgeten

Likvärdighetsbidrag krymper med dryg miljard

Budget

Statsbidraget till likvärdig skola blir högre än under 2019, men mindre än aviserat från början.

Regeringen satsar 1 miljard på lärarassistenter

Lärarassistenter

En kvart om dagen räckte inte – nu satsar regeringen mer pengar på assistenter till lärare.

Annons
Jag är lärare

David: Därför är jag lärare

Läraryrket

David Hällman berättar varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Debatt

Debatt: ”Följ varje elevs klassresa”

Debatt

”Följ varje elevs klassresa – så att rätt hjälp snabbt kan komma på plats där det behövs”, skriver Kristina Axén Olin, Moderaternas utbildningspolitiska talesperson.

Kommentera
Läsning

Forskaren om vikande läsning bland unga: Behöver inte vara sant

Läsning

Bara 11 procent av 18-åringarna läser böcker och tidningar dagligen.

Arbetsmiljö

Här ska lärarna kartläggas – timme för timme

Lokalt

Ulricehamns kommun vill under två veckor se vad lärarna gör med sina arbetsdagar.

Ny organisering av lärare

Åsa Fahlén: Nej, förbunden kommer inte slås ihop

Organisering

Kommenterar förvirringen kring beskedet om Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet: "Det är långt ifrån verkligheten".

Lärarförbundet: ”Ett viktigt steg i rätt riktning”

Organisering 

Lärarförbundets Johanna Jaara Åstrand svarar på reaktionerna på den nya organiseringen av lärare.

Lärarfacken öppnar för ny organisering av lärare

Beslut

Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet ska samtala för att hitta konturerna av en ny organisering av lärare.

Skolbibliotek

Här satsar man på skolbiblioteket: ”Läsning har blivit något spännande”

Skolbibliotek

På Elundskolan i Köping har biblioteket blivit en naturlig del av undervisningen. 

Skolans dag

Prisade modersmålsläraren: ”Jag vet att mitt arbete gör skillnad”

Modersmål

Abdul Masih Aphrem på Rågsveds grundskola är Årets språkliga eldsjäl 2019.

Politiker skuggade lärare: ”Känner inte igen mig i bilden av skolan”

Skolpolitik

17 politiker skuggade lärare i klassrummen inför skolans dag.

Nationella prov

Skolinspektionen: Minskad spridning av nationella prov

Nationella prov

Skolor har blivit bättre på att hantera nationella prov, visar en ny granskning.

Arbetsmiljö

9 av 10 lärare får ingen avsatt tid för VFU: ”Ideellt arbete”

VFU

En majoritet av lärarna som agerar VFU-handledare tvingas utföra sitt uppdrag på fritiden, visar en ny undersökning. Ofta utan någon ekonomisk kompensation.

Här får lärarna både tid och betalt för att handleda studenter

VFU

I Finland driver universiteten egna övningsskolor som lärarstudenterna gör sin praktik på.
– Närheten mellan verkstadsgolvet och lärarutbildningen är oerhört värdefull, säger Bernt Klockars som är ledande rektor för Vasa övningsskola.

Hjärnsmart

Nybyggda grundskolan fokuserar på hälsa: ”Vi jobbar hjärnsmart”

Hjärnsmart

Inomhus råder skoförbud och i kafeterian finns bara nyttigheter. Det är några av de nyheter som eleverna i Skurup fått vänja sig vid efter sommarlovet.

Betyg

Rektor höjde betyg trots lärarens protest

Betygsättning

Läraren ombads höja ett F som redan var satt. Läraren vägrade, men rektorn ändrade betyget ändå. Enligt uppgifter till facket är det inte första gången.

Så hjälper de cancerdrabbade elever att klara skolan

Elever med cancer

Specialpedagog Cristina Eklund och neuropsykolog Helena Söderström hjälper cancerdrabbade barn att klara skolgången.

Tipsa oss – vad vill du läsa mer om i Skolvärlden?

Läsning

Vi på Skolvärlden vill veta vad du saknar eller vill läsa mer om i tidningen. Kanske vill du berätta om aktuella problem eller lösningar på din skola?

Arbetsmiljö

Skolflytt av hundratals elever oroar lärare: ”Får inte plats”

Arbetsmiljö

Flytten, som rör 380 högstadieelever, skulle leda till minskad trygghet och ökad risk för konflikter, menar läraren Tomas Antonsson.

Statsbidrag

Lärarjobb i fara efter att statsbidrag plötsligt togs bort

Statsbidrag

Satsning på tvålärarsystem hotas läggas ner och flera lärarjobb kan försvinna. Det kan bli utfallet av att Fagersta kommun blivit av med statsbidrag på över 5 miljoner kronor från Skolverket. 

Blogg

Kornhall: Centerns förslag om obehöriga lärare är en rysare

Blogg

”Om man menar allvar med att göra något åt lärarbristen bör man skriva en lag att staten har ansvaret för lärarkåren och rektorerna, samt att alla kommuner ska ha en statlig skolchef”, skriver Per Kornhall. 

BEO-anmälde läraren

BEO-anmälde läraren berättar: ”Ingen vill utsätta sig i onödan”

Lärares befogenheter

Läraren som ingrep mot en elev och anmäldes av BEO berättar själv om händelsen för Skolvärlden.

Lärare vann i rätten – ändå kräver BEO skadestånd

Lärarbefogenheter

Läraren som ingrep fysiskt mot en stökig elev har friats i såväl tingsrätt som hovrätt, men BEO fortsätter att driva frågan om skadestånd till eleven.

BEO kritiseras inom egna myndigheten

Lärarbefogenheter

16 utredare och jurister inom Skolinspektionen riktar stark kritik mot BEO (Barn- och elevombudet) och menar att den egna myndigheten driver skadeståndsärenden där elever har blivit kränkta alldeles för långt, rapporterar DN. 

Alexander Skytte: ”Kritiken mot BEO missar helheten”

Kritiken mot BEO

”Ser man inte helheten ur fler perspektiv än ett så förstår jag att man är kritisk till BEO:s agerande. Jag personligen tycker det känns bra att vi har ett myndighetsuppdrag vars syfte är att stå upp för barnens rätt”, skriver Alexander Skytte.

Legitimation

Skolverkets satsning sågas: ”Sanktionerar obehöriga i skolan”

Legitimation

Skolverket lanserar ett nytt stödverktyg för obehöriga lärare som är tänkt att avlasta legitimerade lärare. Men satsningen möts av kritik bland behöriga lärare.

Karin Boberg: ”Jag är inte bäst på allt och det står jag för”

Blogg

”Ibland kan det vara så att jag helt enkelt inte lägger tid på att installera den där skrivaren eller starta om min dator”, skriver läraren Karin Boberg.

Forskare: Skolpolitiken riskerar driva elever till kriminella gäng

Värdeskapande lärande

Regeringens ensidiga fokus på kunskapskrav och disciplin riskerar att slå ut elever – och kan ytterst driva dem till kriminella gäng, menar forskaren Martin Lackéus som efterfrågar mer värdeskapande lärande. Samtidigt möts debattinlägget av kritik.

Lärare stoppas från att äta i skolmatsalen: ”Blir stökigare”

Skolmat

Lärarna i Kungälv tillåts inte längre köpa skollunch och sitta med och äta i skolmatsalen. Beslutet har väckt skarpa reaktioner bland kommunens lärare.

Lågaffektivt bemötande

LAB-experten: Vi måste bredda bilden av lågaffektivt bemötande

Lågaffektivt bemötande

Verksamhetspedagogen Jennie Linde vill bredda bilden av lågaffektivt bemötande.

Sara Bruun: Lågaffektivt bemötande har kört i diket

Blogg

Sara Bruun bloggar: ”Dessa missförstånd runt vad lågaffektivt bemötande innebär har blivit en katastrof för svensk skola.”

Likvärdighet

Så kan fler pojkar lyckas i skolan

Likvärdighet

Att pojkar som grupp presterar sämre än flickor är ingen nyhet, men skillnaderna ökar. Så hur gör man som lärare för att vända den negativa trenden i klassrummet?

Lovskola

”Är lovskolan ett nytt sätt att frisera måluppfyllelsen?”

Bedömning

Sara Bruun sågar sommarskolan:
”Ingenstans rapporteras sommarskolans resultat in och bestämmelsen om att de nationella proven i årskurs nio ska väga tyngre blev ett slag i luften. Svensk skola kan inte hålla på att jaga ökad måluppfyllelse och nöjda kunder – kunskaperna måste finnas med.”

Debatt

Idrottsläraren larmar: ”Bristen på idrottshallar är akut”

Debatt

”Ska vi skapa framtida förutsättningar för fler att få möjlighet att välja olika sporter och fritidsaktiviteter behövs en rejäl satsning på nya hallar”, skriver idrottsläraren Tommy Lénberg.

Kommentera
Arbetsmiljö

Ny statistik: Sjukfallen ökar bland lärare efter sommarlovet

Arbetsmiljö

När höstterminen startar ökar antalet nya sjukfall bland lärare kraftigt. I vecka 33 är antalet nya sjukfall tre gånger fler än en genomsnittsvecka för yrkesgruppen, visar ny statistik.

Föräldramöte

5 tips till lärare: Så lyckas du med föräldramötet

Föräldramöte

Just nu är det hög tid för föräldramöten i många skolor. Jonas Nilsson, förstelärare vid Stordammens skola i Uppsala, tycker att mötena är viktiga för att skapa samsyn kring lärandet.
Här är hans bästa tips för att få föräldramötet att flyga.

Lärarlöner

”Det är bra med stora löneskillnader”

Lön

Stora löneskillnader mellan lärare är inget problem. Det menar Ulla Hamilton som är vd på Friskolornas Riksförbund.
– Löneskillnader är bra. Det gäller alla yrken.

Friskolan betalar sämst löner – trots storvinster

Friskolelöner

Förstelärare anställda inom Internationella engelska skolan är lägst avlönade bland de största friskolekoncernerna.
Jämfört med sina kollegor inom Kunskapsskolan tjänar de i genomsnitt drygt 70 000 kronor mindre per år.

Så mycket tjänar förstelärarna – skiljer 55 000 kronor i månadslön

Löner

Det skiljer nästan 55 000 kronor i månadslön mellan Sveriges högst och lägst avlönade förstelärare, visar ny statistik som Skolvärlden tagit fram.

Forskning: Digitala lärplattformar ger summativ återkoppling

Bedömning

Återkopplingen i digitala lärplattformar tenderar att bli mer summativ än den som sker analogt. Det visar ny forskning.

Forskning

Forskningsprogram ska skapa tryggare skolmiljö och mindre stress för lärare

Forskning

I Uppsala pågår just nu ett unikt forskningsbaserat program med målet att stärka tryggheten, arbetsron och rutinerna på skolorna. 

Skola får böta för ansiktsigenkänning

Dataskydd 

Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå registrerade närvaro med ansiktsigenkännande kameror. Integritetsintrång, säger Datainspektionen, och utfärdar en sanktionsavgift på 200 000 kronor.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons