Annons
Ann-Sofie Fredriksson är förstelärare och undervisar i matematik och NO på mellanstadiet på Charlottenborgsskolan i Motala.

Läraren: ”Prioritera bra ledarskap i skolorna”

Publicerad 3 april 2017

Dåligt elevuppförande är ett symtom på dåligt ledarskap. Det menar försteläraren Ann-Sofie Fredriksson som nu efterlyser högre prioritering av ledarskapet i Skolsverige.
Forskaren Ulf Fredriksson säger:
– Du måste få utbildning och stöd att utveckla de här sakerna.

Relaterat

Ann-Sofie Fredriksson är förstelärare och undervisar i matematik och NO på mellanstadiet på Charlottenborgsskolan i Motala. Hon har alltid brunnit lite extra för ledarskap i klassrummet och har genom åren arbetat fram ett framgångsrikt koncept på hur man får struktur i klassrummet, studiero, studiemotiverade elever och samtidigt får samtliga känna glädje i skolan.

Förra året blev hon prisad för sin lärargärning av Motala kommun och utsågs till ”Årets Motalaförebild 2016”.

– Det är mycket glädje när man är i mitt och mina elevers klassrum, samtidigt som vi får mycket gjort. Vi tänker väldigt mycket på hur vi uppför oss mot varandra och är alltid artiga mot varandra. Det skapar ett gott klimat i klassen, säger Ann-Sofie Fredriksson.

Men för att få det hela att fungera behövs en ledare, och trots den framhållna glädjen ser hon sig själv som en relativt sträng lärare.

– Jag tycker att det är väldigt viktigt med tydliga regler och ramar. Går man över dessa i mitt klassrum så vet man konsekvenserna. Till största delen tror jag att det handlar om vilket ledarskap du har i klassrummet och vilket förhållningssätt vi har till varandra. Då sätter man en norm som ledare.

– Är man en god ledare så minimerar det bekymren i klassrumssituationer, man måste börja där.

Ulf Fredriksson.Ulf Fredriksson är docent på Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Han säger:

– När man kommer in på ledarskap i klassrummet så ligger det väldigt nära det som en gång i tiden, när jag gick på lärarutbildningen, kallades för lärarskicklighet, alltså förmågan att strukturera och organisera arbetet. Men att då inse att det finns ett ledningsperspektiv i arbetet, att arbetet inte bara handlar om ämneskunskaper och strukturerna på ämnet – utan faktiskt om hur man organiserar arbetet i ett klassrum.

– Jag tror att de här sakerna har nog funnits som en medvetenhet bland många lärare. Men man har inte satt ord på det. Ledarskapsfrågan har aktualiserats mer i forskning och då uppmärksammar lärare frågan.

Vad utmärker en god ledare?

– En god ledare tycker jag ska ha en väldigt god förmåga att uppmuntra andra. Vi drivs av uppmuntran och att bli sedda. Vi har mycket belöningar, som exempelvis ”veckans elev” och andra smågrejer som jag tycker är viktiga, säger Ann-Sofie Fredriksson och tillägger:

– Ibland tycker jag att vi går in bakvänt i ämnet. Följer man medierapporteringen ser man ofta att det skrivs om att det är eleverna som uppför sig dåligt. Okej, men är det verkligen så? Jag tänker att man måste backa ett steg och vända diskussionen. Mycket av det där får man bort med en god ledare, dåligt uppförande är ett symtom på dåligt ledarskap.

Hur blev du en bra ledare? Hur lärde du dig?

– Jag har inspirerats av en hel del människor genom åren. Sedan brinner jag verkligen för det här med relationer. Men redan på lärarutbildningen för 16 år sedan plockade jag med mig saker inom området och kände: ”detta ska jag bli bra på”. Jag ville bli den bästa versionen av mig själv som jag kunde bli.

Många efterfrågar mer utbildning i ledarskap på lärarutbildningen.

– Det finns naturligtvis en utmaning för lärarutbildningen med att göra de här sakerna, för att man kan ju naturligvist läsa om ledarskap i teorin och det är ju inte felaktigt. Men sedan gäller det då att tillämpa det i praktiken, säger Ulf Fredriksson.

– Om vi misstänker om det kunde ha varit bättre med ledarskapsutbildningen i lärarutbildningen, då räcker det inte med att bara lära sig mer under utbildningen. Att vara lärare är ett livslångt lärarande. Du måste få personalutbildning och stöd att utveckla det, så en bra lärarutbildning som etablerar de här sakerna är långt ifrån tillräckligt om det inte finns strukturer på arbetsplatser i form av stöd från skolledningen, att träffas, prata och ge stöd till varandra på skolan. Det är ockso viktigt med ett fortsatt stöd och struktur så att du kan få utbildning och input utifrån.

Vad kan det bli för konsekvenser med ett svagt ledarskap?

– Ett svagt ledarskap i ett klassrum leder till att eleverna inte vet vad de ska göra. Det blir oordning och eleverna undrar vad de måste göra. Då får du mindre studiero i klassrummet. Det blir en situation då eleverna inte kan arbeta och lära sig. Det innebär i nästa steg att lärandet blir svagare, säger Ulf Fredriksson.

– Det påverkar resultaten väldigt mycket. Jag skulle säga att det kan påverka en hel skola. Det finns många skolor där man bara håller på och lappar och lagar symtomen, man sätter in mängder med resurser med assistenter och hej och hå. Men det som behövs är egentligen en bra ledare. Detta är något man måste jobba mycket mer med. Jag tror att gott ledarskap är nyckeln till det mesta, säger Ann-Sofie Fredriksson.

Ann-Sofie Fredrikssons bästa praktiska råd till andra lärare för att bli en bra ledare är att man måste vara extremt tydlig med vem det är som leder och bestämmer.

– Man kan inte vara en lärare som säger: ”okej, låt gå för den här gången”. Sedan är det verkligen viktigt med kärlek, och då handlar det om att förmedla mycket värme, glädje och empati. Får du ihop dessa med ledarrollen har du hittat den stora nyckeln.

Är det missnöje mot någonting i skolan tycker Ann-Sofie Fredriksson att det är oerhört viktigt att hon som vuxen inte bara viftar bort och säger: ”ja ja, ni är bara barn”.

– Utan det är väldigt viktigt att jag visar att jag är stolt över att få vara med och fostra blivande samhällsmedborgare. Jag vill höja upp eleverna och lyssna på dem på riktigt. Eleverna får en större förståelse om jag behandlar dem med respekt. Det gäller även att vara tydlig med vem som bestämmer och visa att jag blir besviken om de uppför sig dåligt. I stället för att bara skälla ut någon, det tror jag inte på.

 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

Annons
skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Annons
Annons
Annons
Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Efter inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons