Annons
Foto: Shutterstock

”Lärmiljön har blivit lugnare med lågaffektivt bemötande”

Publicerad 27 februari 2018

I grundsärskolan i Linköping jobbar pedagogerna sedan flera år med lågaffektivt bemötande.
– Nu fokuserar vi på rätt saker, säger läraren Linda Davidsson.

Relaterat

I Linköping använder alla som arbetar inom grundsärskolan lågaffektivt bemötande, enklast beskrivet som ett förhållningssätt för att hantera problemskapande beteende hos eleverna eller om man så vill, en uppsättning verktyg för hur man som lärare kan agera när elever uppför sig på ett sätt som omgivningen tycker är problematiskt.

Linda Davidsson, som är lärare i träningsklass i årskurs 1 till 6 och snart färdig speciallärare, berättar att de jobbat med förhållningssättet under ett par år.

– När vi använder lågaffektivt bemötande kan vi helt enkelt fokusera på rätt saker i skolan, säger hon.

En av grundprinciperna handlar om att förstå att affekt smittar – behåller du ditt lugn, blir barnet lugnt, och vice versa. En annan att barn som kan uppföra sig också gör det. Och om barnet inte klarar ”att uppföra sig” beror det på att omgivningens krav och förväntningar överstiger barnets förmåga.

Att arbeta med lågaffektivt bemötande stärker relationerna så fruktansvärt mycket att de pedagogiska utmaningarna blir mycket mindre.

– Det är framförallt ett sätt att förhålla sig till sina elever. Det som jag har mest för ögonen är att inte skada tillit och relationer till eleverna genom att fokusera fel saker. Att arbeta med lågaffektivt bemötande stärker relationerna så fruktansvärt mycket att de pedagogiska utmaningarna blir mycket mindre, säger Linda Davidsson.

Mycket handlar om att ge eleverna nya strategier för att hantera det som är svårt.

– För att kunna göra det måste de befinna sig i det vi kallar grön affektnivå. En elev kan vara i kaos en hel skoldag för att de inte förstår sammanhanget och då kan de inte lära och inte heller hitta strategier för att klara skoldagen.

I stället måste läraren backa tillbaka, skapa lugn och vardag. ”Krävs det glass är det glass som gäller”, som Linda Davidsson säger.

– Det där är det många som är kritiska till – jaha, får de göra som de vill. Men det absolut viktigaste är vad man gör sen, när man skapat lugnet. Det är då man hjälper eleverna att hitta strategier för att möta större och större utmaningar. Man får ju inte bara släppa situationen när det är lugnt.

Charlotte Ekstedt är specialpedagog på skolan och en av dem som drog i gång projektet tillsammans med psykologen Christian Bergbom.

 –Man läser mycket om hot och våld i grundsärskolan idag, och att grundsärskolan är en av våra farligaste arbetsplatser, och det tycker jag visar hur otroligt viktigt det är att vi arbetar med rätt sorts bemötande, säger hon och tillägger.

Nu kan vi syssla med det vi ska – undervisning.

– Vi har sett enorma effekter på våra elever sen vi började med lågaffektivt bemötande. Nu kan vi syssla med det vi ska – undervisning.

Linda Davidsson håller med. Vallastadens skola där hon jobbar är ny och de nya elever som de tar emot ”landar” mycket fortare.

– Den allmänna känslan är att det går fortare att hitta till en lugn skolmiljö, vi hittar rutiner och hur vi ska jobba med en elev mycket snabbare. Även hos de elever som varit i grundsärskolan länge, och där vi testat andra metoder, har vi sett en utplaning av beteende ganska fort. Lärmiljön har blivit lugnare eftersom vi vuxna tar ansvar på annat sätt.

Lågaffektivt bemötande lägger stort ansvar hos pedagogen.

– På ett sätt är det enklare för oss i träningsklass att tänka att det är vårt ansvar hur eleverna beter sig, för på våra elever funkar inte vanliga uppfostringsmetoder. Det finns ju en anledning till att det är hos oss.  Men även i grundskola kan man tänka så här.

Finns det inget tillfälle när du känner – nej, nu vill jag bara skälla ut dem?

– Jo, det är klart att det händer. Och ibland har det effekt.  Men det jag också har med mig är att när jag ryter till så leder det inte till att eleverna lär sig hur de ska hantera situationen de var i. Så nästa gång vi ska ha den samlingen måste jag göra något annat, säger Linda Davidsson.

Bäst tycker hon att lågaffektivt bemötande funkar i en akut kaossituation.

– Att behålla sitt lugn, inte titta i ögonen, backa undan – i kaos funkar Bo Hejlskovs idéer skitbra. Det som behöver byggas på är: vad gör vi sen när kaos är över och vad gör vi innan? Det är det Lotta Ekstedt och jag jobbar mycket med när vi pratar om detta på olika skolor. Vi fokuserar på innan och efter– vad man gör i kaos kan man läsa sig till – det andra måste vi lösa själva.

Inom lågaffektiv bemötande talar man om tre nivåer av affekt – grönt, gult och rött, där grönt betyder att eleven är lugn och allt flyter på.

– Gult, alltså eskaleringsfasen, har mycket gemensamt med Vygotskijs proximala utvecklingszon, det är när lite friktion skapas som man lär sig. Jag tycker att det är viktigt att det inte är grönt och lugnt hela tiden, självklart måste vi ge våra elever utmaningar. Men det ska vara planerat gult, vi ska veta varför! Det ska bli gult, inte för att jag glömde elevens schema, utan för att eleven mötte en pedagogiskt utmanande situation.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Så påverkar budgeten dig som lärare

Budget

Riksdagen har röstat igenom Moderaternas och Kristdemokraternas budget. Så här berörs du som lärare av den.

Annons
Annons

Lärarnas vanligaste frågor till SPSM om betyg och särskilt stöd

Betyg och bedömning

Hur fungerar pysparagrafen, alternativa verktyg, lathundar och strukturstöd vid betygsättning och bedömning?
SPSM:s expert svarar på vanliga frågor om bedömning.

Annons

Åtta rektorer kräver: Erfarna lärare måste få högre lön

Lärarlöner

Åtta rektorer på Ystad gymnasium kräver mer pengar till lärarlöner.
– Det är ett arbetsmiljöproblem att nyanställda får mycket högre lön än erfarna, lojala lärare, säger rektorn Lena Schmidt.

Skolan kraftsamlar för allas rätt att funka olika

Musikhjälpen

Från 3 miljoner 2008, till 74 miljoner förra året. Varje år sedan starten har Musikhjälpen slagit rekord. I år kommer flera initiativ från skolans värld. 

Annons
Annons

Malin skämtar om läraryrket – och fick arbetslusten tillbaka

Arbetsmiljö

Vad har undervisning och stand up gemensamt? En hel del om du frågar läraren och komikern Malin Appeltofft.

Annons

Faktorerna som påverkar ett barn som inte kommer till skolan

Hemmasittare

Alexander Skytte skriver om hur skolan kan arbeta för att förhindra att elever inte kommer till skolan: ”Om vi vill ha tillbaka elever med problematisk skolfrånvaro måste vi vara beredda på att ändra vårt sätt att jobba.”

Nya skollagar att hålla koll på 2019

Lagar

Under 2019 träder att antal lagändringar i kraft som påverkar den som arbetar i skolan. Bland annat blir det krav på mer undervisningstid i matematik och idrott och hälsa.

Här tas tekniken på allvar

NO och teknik

På de flesta skolor för teknikämnet en undanskymd tillvaro och elevernas intresse dalar i takt med att de blir äldre. I Mörrum utanför Karlshamn har man vänt trenden – med hjälp av 3D och en förändrad lärarroll. 

Läraren Pekka, 80: ”Jag kan ju inte bara sitta still”

Intervju

Sin egen stigande ålder och lärarprofessionens sjunkande status till trots vill 80-åriga ämnes-läraren Pekka Persson inte släppa yrket helt. 
– Jag kan ju inte bara sitta still, det är roligare att undervisa, säger han.

Trots att fler tar examen: ”Problem kvarstår”

Gymnasiet

Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år på de nationella programmen, visar Skolverket statistik. Men trots ökningen varnar LR:s Åsa Fahlén:
– Skolsystemet som helhet lyckas inte ge alla elever möjlighet att skaffa sig en god skolgång.

Så kan du hantera relationen med eleverna

Relationer

De flesta lärare upplever dagligen hur relationen med eleverna är viktig för att nå goda resultat. Men forskningen visar att de inte alltid är lika bra på att navigera den relationen i praktiken. 

Arbetsuppgifter

Lärarna: ”Vår tid går till annat än undervisning”

En stor del av låg- och mellanstadielärarnas arbetstid går åt till uppgifter som inte har med läraruppdraget att göra. Över 80 procent av lärarna använder
delar av sin arbetsdag till att bland annat rastvakta, kopiera, fixa i klassrummet och bjuda in till olika aktiviteter, visar en ny undersökning.

Så svarar lärarna om arbetsuppgifter som stjäl tid

Undersökning

Rastvakta, vattna blommor, fixa gardiner, kopiera... Så säger lärarna om de arbetsuppgifter som ligger utanför den egna undervisningen.

Rektorn: Är Skolverkets nya allmänna råd förenliga med skollagen?

Debatt

”Separera inte lärarens ämneskompetens och hens rättighet till bedömning om allmänna råden ska vara gångbara fullt ut”, skriver rektorn Jens S West.

Kommentera

En julsaga

Debatt

”Det lackar mot jul i Fabriken på Ågatan”. Bana 4 i Kungsbacka önskar alla montörer en god jul.

Kommentera

”Så ökar vi kunskaperna i främmande språk”

Debatt

Hur vänder vi den nedåtgående trenden för kunskaper i främmande språk och bristen på behöriga språklärare? ”Prata med barnen om exportens betydelse för Sverige och vilka dörrar språkkunskaper kan öppna för dem! Och satsa mer på språklärare!”, skriver Aino Weber på Tysk- svenska handelskammaren.

Kommentera

Rosa bussen ska öka likvärdigheten i utsatta områden

Digital kompetens

En rosa buss ska få fler mellanstadieelever i utsatta områden att intressera sig för programmering.
– Vi vill bidra till en jämlik utbildning, säger Maria Olsson.

Skolresultaten pekar uppåt i ny rapport

Positiv trend

Fler är behöriga till gymnasieskolan och det genomsnittliga meritvärdet ökar, men bristen på jämlikhet kvarstår. Det visar en ny rapport om grundskolan från SKL.

Sociala medier – därför måste även yngre barn få kunskaper i bild

Debatt

Vi lever med en visuell kommunikation i en omfattning som vi aldrig tidigare har upplevt. Därför måste skolan ta bildämnet på allvar och ge även yngre barn bildkunskaper”, skriver författaren Torhild Elisabet Sandberg.

Kommentera

Rapport: Högpresterande elever saknar utmaningar i skolan

Rapport

Det saknas anpassade utmaningar för högpresterande elever i flera av landets skolor, visar en granskning från Skolinspektionen. 
– Sverige ligger sist i hela världen när det kommer till frågor som rör särskilt begåvade och högpresterande elever, säger pedagogen Mona Liljedahl.

Så förhindrade de hundratals gymnasieavhopp

Avhopp

Satsningen ”Plugga klart” tog sikte på 800 elever i riskzonen för att hoppa av gymnasiet. Resultatet: 720 av dem är kvar i skolan. – Det handlar mycket om att skapa relationer och vara lyhörd, säger Sebastian Wass, en av lärarna som deltar i satsningen.

LR Studs ordförande tar över Saco studentråd

LR Stud

Lärarnas Riksförbunds studerandeförenings ordförande Mimmi Rönnqvist är vald till ordförande i Saco studentråd under verksamhetsperioden 19/20.

Elvira, 18: ”Det är dags att vi börjar tänka på lärarna”

Debatt

”Lärare undervisar Sveriges framtid och det är dags att vi börjar tänka på dem. Lärarutbildningen måste ställa högre krav”, skriver 18-åriga Elvira Löwenadler.

Kommentera

Miljonsatsning på tioårig grundskola i M:s budget

Budget

Inför en timme mer i undervisningstid, utöka satsningen på lovskolan och lansera en tioårig grundskola. Det är några av delarna på skolområdet som återfinns i Moderaternas budgetmotion.

Så fick Västeråsskolan stopp på stöket

Arbetsmiljö

Dagliga konflikter bland eleverna och stök i klassrummet. Lärare och rektorer som slutade på löpande band. Och ett hot om vite på nära en miljon kronor från Skolinspektionen. Det såg inte ljust ut för Vetterstorpsskolan i Västerås – men på ett halvår vände trenden.

Högsäsong för betygsfrågor – det vill lärarna veta

Betygsättning

Det drar ihop sig till betygsättning på landets skolor. På Skolverket märks det genom att fler lärare hör av sig med frågor – och i år har de en lite annan karaktär än tidigare.

De prisas för sitt arbete med nyanlända elever

Språkintroduktion

Tätt samarbete, noga planering och välutbildad personal. Arbetslaget från Blackebergs gymnasium tilldelas priset "Årets lärarlag" för sitt arbete med nyanlända elever.
– Jag hoppas att vi kan inspirera andra, säger studie- och yrkesvägledaren Kristina Salenstedt Linder. 

Efter kritiken: SPSM drar tillbaka adhd-rapporten

NPF

Specialpedagogiska skolmyndighetens rapport om insatser för elever med adhd har fått kraftig kritik. Nu drar myndigheten tillbaka rapporten.

Så slår jobbstressen mot skolan

Arbetsmiljö

Fyra av tio grundskollärare, fritidspedagoger och förskollärare säger att de haft arbetsrelaterade besvär till följd av arbetet, visar en undersökning gjord av Arbetsmiljöverket.

SKL: Inför samordnad individuell plan för elever med behov

SIP

Sveriges Kommuner och Landsting vill införa en bestämmelse om samordnad individuell plan (SIP) i skollagen.

För mycket vardag och för lite matte

Matematik

Hur ska man lära ut matte på bästa sätt i klassrummet? Den frågan har länge varit föremål för en intensiv debatt inom skolforskning. Nu ger en svensk studie svar.

Rösten en bortglömd arbetsmiljöfråga

Arbetsmiljö

Rösten är ett av lärarnas viktigaste verktyg, och problem med den leder ofta till stress och sjukskrivningar. Men skolledarna är förvånansvärt ovetande om sitt ansvar, enligt logopeden och forskaren Annika Szabo Portela.

Läraren: ”Vi får inte ta demokratin för givet”

Projekt

På Jämtlands gymnasium uppmuntras eleverna att starta föreningar och samtidigt värna om demokratin. Arbetet är en del av ett demokratiprojket som skolan startat.
– Det är viktigt att vi inte tar demokratin för givet, säger Camilla Göransson, lärare på skolan. 

Metoo

#ickegodkänt ett år senare: ”Förväntar oss mer”

Metoo

Ett år har gått sedan läraruppropet Ickegodkänt. Läraren och initiativtagaren, Elinor Holmström, berättar om vad som har hänt sedan uppropet och vad nästa steg är för en mer jämställd skola.

Fem tips: Så arbetar du med #Metoo i undervisningen

Metoo

Lärarna uppmanas prata om Metoo och sexuella trakasserier i klassrummet. Men många är obekväma med att lyfta ämnet i undervisningen.
Läraren Annika Sjödahl delar med sig av konkreta tips och lektionsuppgifter till andra pedagoger som vill lyfta det normkritiska arbetet i klassrummet.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Annons