Annons
Foto: Kalle Assbring

Lina goes crazy

Publicerad 24 juli 2014

Lina Axelsson Kihlblom är en av få som vågat ta till radikala lösningar för att vända skolresultaten. Som rektor på Ronnaskolan har hon brutit timplaner, bytt scheman, vågat gå hela vägen för få elever att nå målen och inte tvekat att kritisera det fria skolvalet. Men nu väntar nya utmaningar. 

Fakta

Lina axelsson Kihlblom

Ålder: 43 år. 

Gör: Nytillträdd utbildningschef i Nyköpings kommun. Tidigare rektor för Ronnaskolan i Södertälje. Under de tre år Lina arbetade på Ronnaskolan ökade andelen elever med behörighet att söka till yrkesförberedande program på gymnasiet från 56 procent till 75 procent. 

Relaterat

Jag kände att det var dags nu, att vi har nått framgång och att det var dags att skörda. Jag vill ta med mig mina erfarenheter till nästa nivå, tilltron till läraryrket och att det går att vända dåliga siffror med fokus på kunskap.

Svensk skola måste bort från tankegången att det är som det är. Bort från det kollektiva flyktbeteendet. Eleverna säger att det ordnar sig, skolan säger att det ordnar sig, hela samhället säger att vi gör så gott vi kan. Men gör vi verkligen det? Nej! Ska vi nå längre krävs förändringar på många plan.

På Ronnaskolan har vi varit outtröttliga i vår strävan att höja resultaten. Det har fått oss att våga bryta timplanen, att våga byta scheman och lärare när det har behövts. Och hela tiden har jag frågat lärarna: Vad tror du, kommer den här eleven att klara målen? Om inte, vad behövs för att hen ska göra det?

Man måste våga fråga och om läraren svarar att bara eleven fick läsa mer matte så skulle hen få godkänt. Ja men, då är det ju just det vi ska göra!

Jag ringde faktiskt upp Skolinspektionen för att kolla vad de sa och den jag pratade med blev jätteglad. ”Det är så bra med dig Lina, för du går hela vägen”, sa hon.

Erbjuder man elever som riskerar att misslyckas en extra mattetimme i veckan så kommer bara ett fåtal att komma till den, och ingen av dem kommer att nå målen. Vi måste göra det som krävs, särskilt de senare åren, då måste vi reparera det som saknas.

Lärarna på Ronnaskolan har tvingats vara flexibla, och de har blivit mer och mer flexibla med tiden. Men det har varit en lång resa.

När jag började visste jag inte hur jag ville jobba, men jag hade vissa grundidéer. Jag tänkte att jag får prova mig fram. Vill jag hitta en lösning så hittar jag en lösning. Det är inte någon konstig maskin jag ska uppfinna. Jag ska få elever att lära sig. Jag ska höja resultaten på en invandrartät skola, med normalbegåvade elever. Vad kan stå i vägen för det?

Man får aldrig sluta leta efter förbättringar, aldrig nöja sig. Jag har fått ompröva mina beslut ganska ofta. Jag är en sådan person som behöver en bra biträdande rektor och mycket dialog med lärarna. Jag kommer på många idéer och varannan gång får jag höra att den är skitdålig. I den andra hälften finns vissa guldkorn och det är de vi måste vaska fram.

Ibland har det handlat om ganska radikala lösningar, som har fungerat bra.

Jag tycker att vi måste ha ett tydligare fokus på skolans kunskapsuppdrag. Jobba mycket mer med frågor än med svar. Vi är duktiga på att konstatera, men inte speciellt handlingskraftiga när det kommer till att reparera.

Och vi har ett jätteproblem i att vi har dålig koll på var eleverna befinner sig kunskapsmässigt. Vi vet inte vad vi ska mäta elevernas kunskaper emot.

Skolan måste styras upp och uppdraget måste förtydligas. Jag tror inte att man måste förstatliga, men det krävs att man sätter sig ner och ser över styrningen.

Det har gjorts ett försök att förstärka rektorernas roll i den kommunala skolan. Men fortfarande har vi ett ledarskap där man inte säger emot chefen. Vad jag vet är det inte rättsligt prövat än att en rektor säger till sin chef att så här vill jag organisera min skola och chefen säger: då får du gå.

För att komma bort från segregationen tror jag att man måste vidta aktiva åtgärder för att blanda elever. Det går inte att låta en marknad förstöra.

Jag har föreslagit att varje kommun ska ha en sorts nämnd som delar ut platser till skolor utifrån vissa kriterier, det ska inte vara rektorer som säger ja eller nej till en elev. Vi måste bort från att vissa skolor är fulla medan eleverna flyr från andra skolor, bort från skolor för invandrare och fattiga. Men jag tror inte att vi behöver ta bort skolvalet för att nå dit.

Nyköpings kommun har en vilja att bryta segregationen i skolan. De har valt att lägga ner flera högstadieskolor i ytterområden med många invandrare och i stället startat två större enheter centralt för att blanda eleverna. De vill bort från fin- och fulskolor.

Men många kommuner är helt passiva i segregationsproblematiken. Jag tror många drar sig för att ta i frågan, man kompromissar, vill vara alla till lags. Och det är barnen som får betala priset.

Jag har alltid jobbat utifrån tre- eller fyraårsplaner. Jag har hela tiden varit tydlig med att det här gör vi ett par år tillsammans. Vi ger järnet, skapar något helt fantastiskt och så skördar vi. De som tänker jobba 20 år på samma ställe tror jag håller igen lite på energin.

Nu känner jag att jag vill lära mig mer. Jag brukar använda uttrycket att jag vill måla med större och större penslar. Nästa pensel är att jobba kommunövergripande. Vissa av de framgångsfaktorer som vi har hittat på Ronnaskolan tror jag går att multiplicera.

Vad min första utmaning i Nyköping blir kan jag inte svara på ännu. Men jag tänker tidigt sätta ett mål, ett riktigt högt mål och så kommer jag ”go crazy.”

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Skolmarschen

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Annons
Annons

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Annons

Sju av tio kommuner planerar att spara på skolan under 2020

Nedskärningar

Åtta av tio kommuner har i år genomfört besparingar på skolan. Samtidigt planerar sju av tio kommuner att skära ner ytterligare på skolan under nästa år.
Det visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Annons
Annons

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Annons

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Betyg

”Bakom kritiken mot kunskapskrav finns en outtalad misstro”

Debatt

Betygsexperten Per Måhl om varför han är starkt kritisk till relativa betyg.

Kommentera

Betygsexperten: ”Så bör kunskapskraven se ut för att alla ska förstå”

Debatt

”Skolverkets betygskriterier är inte bra och de nuvarande kunskapskraven är sämre. Så här borde kunskapskraven se ut”, skriver Per Måhl.

Kommentera
Debatt

Forskarna: ”Skolverket osynliggör minoriteter i historieundervisningen”

Debatt

Svenska elever riskerar att missa viktiga kulturella lärdomar från närområdet i och med Skolverkets förslag om ny kursplan för historia, skriver forskarna Thomas Nygren och Olle Nolgård vid Uppsala universitet.

Kommentera

Per Kornhall: Fem kännetecken för en bra skola

Skolutveckling

Per Kornhall bloggar om fem framgångsfaktorer för skolor:
”Om man bestämmer sig för att göra skillnad på riktigt och inte ger upp så kommer man att till slut lyckas. Hatten av för Vårbyskolans rektor och lärare. Det är uppenbart att de vet precis vad de gör.”

Lärarutbildning

Rebecca Roth: ”Antalet lärosäten bör halveras”

Utbildning

LR Studs ordförande reagerar på stoppade lärarutbildningar.

”Bilden av Sydkoreas skola stämmer inte”

Internationellt

Sydkorea målas ofta upp som en nation med en superskola och hårt drillade elever. Enligt den sydkoreanska antroprologen Hyonkyong Kim är det en felaktig bild.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Kurs- och ämnesplaner

Sminkade kursplaner – det här duger inte, Skolverket!

Blogg

”Vi lärare har fortfarande inte något att hålla i och relatera elevernas kunskaper till när det gäller kunskapsnivåer än tidigare”, skriver Nicklas Mörk.

Nya kursplanerna: ”Man har lyssnat på lärarna”

Kurs- och ämnesplaner

Mindre detaljnivå, bättre åldersanpassning och tydligare fokus på fakta. Det är några av målen med Skolverkets förslag på nya kurs- och ämnesplaner.

”Dags att byta fokus från bedömning till lärande”

Debatt

”Med en skola som fokuserar på begripligt lärande och undervisning får vi mer motiverade och professionella lärare, elever som begriper och en minskad psykisk stress för alla”, skriver läraren Johan Alm.

Kommentera
Debatt

Slutreplik: ”Ansvaret för arbetsmiljön ligger på huvudmannen”

Debatt

”Johanna Jaara Åstrand, om du anser att det för dina medlemmar uppstått ”en osund anmälningskultur”, varför kräver du inte av de ansvariga, att reda ut vad som gäller för våra barn och dina medlemmar?”, skriver skoldebattörerna Jiang Millington och Claes Jenninger i en slutreplik.

Kommentera

Replik: ”Det krävs en lagstiftning som ger lärare rätt att agera”

Replik

”Det är orimligt att lärare som bedöms ha gjort ett riktigt ingripande ändå drivs vidare av myndigheterna på grund av att den ordningsstörande eleven uppger sig kränkt”, svarar Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet, i en replik.

Kommentera

”Trygghet i skolan är trygga relationer”

Debatt

”I stället för att försvara sina medlemmar i Lärarförbundet mot försumliga arbetsgivare vill Johanna Jaara Åstrand lägga ytterligare ansvar på dem för tryggheten i skolan”, skriver skoldebattörerna Jiang Millington och Claes Jenninger.

Kommentera

”Inför ett gymnasialt basår”

Debatt

”Så skapas bättre förutsättningar att klara kurserna på gymnasiet, och elevernas chans att få högre betyg ökar”, skriver läraren Ola Alfredsson.

Kommentera
Likvärdighet

Specialpedagoger prisas för likvärdighetsarbete: ”Vi jobbar stenhårt”

Likvärdighet

Elva lärare i Kalmarsunds gymnasieförbund prisas för sitt arbete för ökad likvärdighet.

Lärarbrist – då fick eleverna gamla betyg

Lärarbrist

I lärarbristens spår har elever i Gällivare inte fått sin garanterade undervisningstid i vare sig musik eller hem- och konsumentkunskap. Det har gjort att elever inte kunnat få några nya betyg – istället har de som fick ett terminsbetyg från hösten fått det överflyttat till läsårsbetyget.

Guldäpplet

De är årets vinnare av Guldäpplet

Guldäpplet

Här är årets vinnare av Guldäpplet.
– Vi står här idag för att vi faktiskt har presterat något, säger Johan Sköld.

Svensk lärarbrist och segregation i ny EU-rapport

Rapport

EU:s utbildningskommissionär: ”Vi måste framförallt satsa på lärarna”

90-talets skolreform

”Ingen hindrade regeringen från att vända upp och ner på allt”

Blogg

Per Kornhall efter mötet med förra skolministern Beatrice Ask: ”Regeringen hade bråttom. Så bråttom att de inte hann med att utreda konsekvenser”.

Tidigare skolministern pressas om 90-talets skolreformer

Friskolereformen

Beatrice Ask genomförde den omdiskuterade friskolereformen under sin tid som skolminister. I podcasten ”Kornhall & Skogstad” pressas hon om sitt politiska agerande under 90-talet.

Skolupproret: ”Vi har snackat nog – det är dags att agera”

Debatt

”Förskolans, fritidshemmens och skolans personal får betala nedskärningarna med sin hälsa med höga sjukskrivningstal som följd. Det är dags att agera”, skriver företrädare för Fritidshems- Lärar- och Skolledarupproret.

Kommentera
Klimat

Så ska lärare få hjälp med klimatfrågan: ”Behöver jävlar anamma”

Klimatet

Nu kommer boken som hjälper lärare med vår tids mest brännande fråga.

Skolplattformar

LR vill se nationell digital plattform: "Ett enormt slöseri"

Teknik

Flera digitala skolplattformar skrotas efter kritik från lärare och föräldrar.

Lärarbrist

Ny statistik: Allt fler lärare jobbar efter 65

Lärarkåren

Antalet yrkesaktiva lärare som är 65 eller äldre ökar hela tiden och har mer än fördubblats sedan 2010, visar färska siffror.

Tioårig grundskola

Lärare om tioårig grundskola: ”Ger möjligheter”

Reform

Regeringen är överens med C och L om att införa en tioårig grundskola. 

 

”Varför kan inte läraren vara en kompis?”

Debatt

”Det behöver inte vara ett problem att lärare och elever umgås på fritiden”, skriver lärarstudenten Erik Rezazadeh. 

Kommentera

Efter fackets anmälan och besparingar – nu avgår politikerna

Kommunkrisen

Efter att ha sparkat utbildningschefen som motsatte sig tuffa skolbesparingar avgår toppolitikerna.
– En fullständig cirkus, säger LR:s Niclas Wahlgren.

Här stöttar de lärarna på nedläggningshotade skolan

Manifestation

En kommunal skola hotas av nedläggning för att ge plats åt en friskola. Då kliver föräldrarna in och protesterar.

Idrott och hälsa

Idrottslärarna efter nya timplanen: Vi jobbar mer än någonsin

Idrott och hälsa

Lärare vittnar om stora skillnader när idrott och hälsa fått mer undervisningtid. 

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons