Annons

Lundin och Diaz: Så arbetar vi inkluderande med digitala verktyg

Publicerad 15 april 2019

Fakta

4 favoritverktyg

– Classroom Screen: "För tydlighet, struktur och tidsstöd".

– Skärminspelningsverktyg: "Vi gillar bland annat Screencast-o-matic".

– Digitala responssystem: "Till exempel Mentimeter och Socrative".

– Quizlet: "För att repetera ord och begrepp individuellt eller i lag".

Relaterat

Att arbeta inkluderande med digitala verktyg i klassrummet är dåligt för ingen, nödvändigt för vissa och bra för alla. Det menar lärarna Joanna Lundin och Patricia Diaz. Nu vill de inspirera fler.

Joanna Lundin har lång erfarenhet som lärare och arbetar idag i eget företag som föreläsare och handledare kring bland annat tillgängligt lärande. Patricia Diaz arbetar idag som pedagogisk utvecklare på KTH, som spansklärare och föreläsare. Båda brinner de för hur man på olika sätt och med hjälp av olika verktyg kan stötta elever med kognitiva utmaningar i skolvardagen – och menar att det ibland är enklare än vad man kan tro.

– Det här är de två hetaste begreppen som finns just nu: inkludering och digitalisering. Som lärare är det lätt att bli stressad och tänka att det är fler arbetsuppgifter som ska göras och att det här är något svårt – fast det egentligen är tämligen enkelt att hålla på med båda delarna, säger Joanna Lundin.

De är rörande överens om att ett inkluderande arbetssätt med digitala verktyg är bra för alla, nödvändigt för vissa och dåligt för ingen.

 – För mig blev det extremt tydligt när jag såg en specialpedagog visa smarta digitala verktyg för några utvalda elever som fick särskilt stöd. Jag kände bara – det här måste du visa alla! Alla elever behöver till exempel veta hur kalendern funkar med påminnelser och notiser för att kunna planera och överblicka sin tid bättre. Det är även värdefullt för alla elever att veta hur tal till text och text till tal fungerar på den digitala enhet som de använder, förklarar Patricia Diaz.

Ofta fastnar man i att det skulle handla om extra anpassningar – men att få stöttning i saker som planering, organisering och arbetsminne är något alla har nytta av och en del av vanlig studieteknik, menar Patricia Diaz.

Så på vilket sätt arbetar ni inkluderande med digitala verktyg – rent konkret?

– Jag har till exempel alltid för vana att dra igång ett ljud- eller skärminspelningsverktyg när jag har en genomgång. Då kan eleverna gå tillbaka och titta sedan. Likaså om jag läser ett par sidor högt ur en bok, då spelar jag samtidigt in det – så att de kan gå tillbaka i efterhand. Detta är förstås även bra för de elever som inte närvarar på lektionen av olika anledningar, säger Patricia Diaz.

Även när det kommer till gruppdiskussioner använder Patricia Diaz inspelningsverktyg med syfte att eleverna ska få möjlighet att öva tillsammans med kompisarna och inte känna sig stressade av att hon sitter med.

– När eleverna vet att de ska spela in sin diskussion så undviker man helt att de går iväg i 20 minuter och inte får något gjort – som det lätt kan bli annars. De får då även möjlighet att lyssna och lära av varandra och slipper även den eventuella stressen som kan uppstå när jag sitter med dem när de diskuterar.

Ibland sätter man elever i jättestressade situationer och då presterar de inte heller.

För Joanna Lundin är digitala verktyg en möjlighet att skapa lust och motivation.

– Vi kan skapa det här smörgåsbordet där man inte alltid behöver redovisa skriftligt på papper. Man kan exempelvis göra en digital mindmap, en ljudupptagning, en film eller en digital poster, förklarar Joanna Lundin.

Patricia Diaz håller med och poängterar att det viktiga för henne är att fokusera på vad eleven kan och inte kan – inte hur kunskapen redovisas.

– Ibland sätter man elever i jättestressade situationer och då presterar de inte heller. Då kan det funka mycket bättre att låta en elev spela in något istället för att redovisa det skriftligt, säger Patricia Diaz.

Vilka är de vanligaste fallgroparna när det kommer till användandet av digitala verktyg i klassrummet?

– Att det blir en jippo-betonad lektion. Att man först väljer det digitala och tänker att det ska vara häftigt, coolt och roligt för eleverna och så kastar man in massa saker som man inte bottnar i. Man måste börja i syftet. Varför ska vi använda det här? säger Joanna Lundin.

Patricia Diaz exemplifierar:

– När jag använder digitala responssystem så är ju syftet att alla ska få göra sin röst hörd, att de ska få chans att fundera en stund innan de svarar – men också för min egen del. Jag vill ju ta reda på var min elevgrupp befinner sig. 

Ni brinner för att arbeta inkluderande. Vad tänker ni om Januariavtalets formulering om att ”inkluderingstanken har gått för långt”?

– Jag menar att man måste precisera vad man menar med inkludering. Om inkludering är det som en del tolkade det när begreppet började användas, det vill säga att mindre undervisningsgrupper slogs sönder och alla skulle ut i stor klass – i så fall håller jag med om att det är fel såklart. Men inkludering i meningen att jag som lärare ändrar mitt sätt att undervisa beroende på vilka elever jag har i mitt klassrum – där kan inkluderingen aldrig gå för långt, säger Joanna Lundin.

Hon menar att formuleringarna lätt blir svepande i den politiska debatten.

– Jag blir arg och frustrerad när jag hör det. De här populistiska formuleringarna där man säger att inkluderingen har gått för långt. För vem då? Vi måste sätta elevens bästa i första rummet.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons
Debatt

”Barnens bästa måste få gå före affärsintressen”

Debatt

”Moderaterna och Sverigedemokraterna säger nej till i princip alla förslag för att öka likvärdigheten”, skriver Carina Ohlsson och Gunilla Svantorp (S).

Kommentera
Annons
Coronaviruset

Studie: Högstadielärare bland de värst drabbade yrkesgrupperna

Corona

”Lärarnas oro har varit befogad.”

Åsa Fahlén: ”Jag är förvånad och oroad”

Corona

Beskedet om att gymnasiet ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum är oroväckande, enligt LR. 

Annons
Annons

Gymnasieläraren Robin: ”Positivt men tufft”

Corona

Det här efterlyser han för att kunna planera resten av vårterminen.

Annons

Nya coronaråd för gymnasiet

Corona

Gymnasieskolorna ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum.

Så många högstadieskolor undervisar på distans

Corona

Här är resultatet av Skolverkets snabbutredning.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

Friskolor

Kommunlistan: Tunga koncerner ligger bakom två av tre nya friskolor

Friskolor

”Regelverket styr friskoleväsendet mot koncernerna”.

Forskning

Forskning: Därför brister elevernas historiekunskaper

Forskning

”Systematiska grundproblem som är orsaken bakom bristerna.”

”Tvålärarskapet kan ta svensk skola ur krisen”

Undervisning

Läraren och författaren Anders Tidström om en metod som lätt viftas bort.

Skolbibliotek

Kraven på bemannade skolbibliotek hyllas: ”En garanti”

Skolbibliotek

Kraven skärps – måste vara bemannade av utbildad personal.

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons