Annons

Marija har ersatt alla böcker med digitala läromedel

Publicerad 3 maj 2016

Digitala läromedel har helt ersatt läroböckerna i hennes kurser. Marija Gustafsson använder sig av film, tecknade serier och historier digitalt i undervisningen och har nått resultat och samtidigt dragit ner på arbetsstressen.

Relaterat

Marija Gustafsson arbetar som förstelärare i moderna språk och undervisar i engelska och spanska på Sandagymnasiet i Jönköpings Kommun. På SETT-dagarna i Stockholm uppmärksammades Marija Gustafsson efter att ha föreläst om hur digitala verktyg blivit centralt i hennes undervisning och helt ersatt läromedelsböcker i hennes kurser.

För en tid sedan upptäckte hon det digitala läromedlet Creaza. Det är ett modernt digitalt läromedel där eleverna arbetar med ämnen och samtidigt utvecklar sina kunskaper och förmågor genom att skapa tankekartor, presentationer, tecknade serier, film och ljudproduktioner i en pedagogisk kontext.

– Under hela processen kan man som lärare följa elevernas arbete och ge dem formativ feedback och vägledning. För mig som lärare blir det också tidsbesparande. Sedan är tillgängligheten ett av nyckelorden. Jag brukar säga till mina elever att jag följer med dem hem. Oavsett förutsättningar får alla eleverna den hjälp de behöver hemma, berättar Marija Gustafsson för Skolvärlden.

Jag har hittat ett sätt som sparar mig massor av tid

Användningen av digitala verktyg i språkundervisningen har gjort det enklare för henne att anpassa, differentiera och individualisera undervisningen samtidigt som det inkluderar alla elever i inlärningsprocessen. Genom att ge eleverna möjlighet att vara kreativa genom digitala verktyg blir de motiverade och producenter av sin egen kunskap.

– Eleverna får jobba med samtliga färdigheter digitalt; tala, lyssna, läsa och skriva – samtidigt som de får skapa en slutprodukt som sedan går att använda i undervisningen och den egna inlärningsprocessen. Det sparar tid för mig som lärare i och med att jag plötsligt inte behöver skapa lika mycket material. Det är eleverna som själva skapar sina produkter. Så de blir både producenter av sin egen kunskap samtidigt som jag kan använda det i andra kurser, säger Marija Gustafsson.

Att många elever har talrädsla känner nog de flesta lärarna till sedan länge sedan. Den ångesten släpper i och med det här digitala systemet menar Marija Gustafsson.

– De har enklare att prata inför klassen med Creaza som verktyg. Några tycker att det är jobbigt att höra sig själv ibland, men de lägger sig bara på bänken och blundar lite.

Med det digitala läromedlet menar Marija Gustafsson att hon kan ge eleverna konkreta exempel på hur en uppgift fungerar och vad de bör innehålla. Programmet hjälper även henne att visa gamla elevers arbeten, vilket gör det lättare för eleverna att veta vad som krävs och förväntas.

– I och med att jag inte jobbar med läromedel behöver jag inte leta efter någon hörförståelse på nätet. Jag kan bara använda elevernas material som hörförståelse och på så sätt lär de sig också av varandra och det sparar tid för mig. Sedan jag började jobba formativt och med IKT så behöver jag sällan göra planeringsarbetet hemma. Jag hinner faktiskt göra allt på arbetstid därför jag har hittat ett sätt som sparar mig massor av tid.

Kan det bli för mycket av det digitala?

– Vi glömmer inte bort det fysiska i klassrummet. Under de här temaområdena som jag arbetar med så ligger det alltid inne någon muntlig övning. Så vi övar även alla färdigheter i klassrummet. Det blir inte bara digital teknik, men det är tekniken som är själva slutuppgiften som examinerar eleverna. Det är så bra just när jag vill gå tillbaka och bedöma mina elever, säger Marija Gustafsson.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons
skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Annons
Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Annons
Annons
Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Annons

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

BETYG OCH BEDÖMNING

Efter inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons