Annons

Varannan lärare nekas digitala läromedel

Publicerad 22 september 2016

Fakta

Rapporten i korthet

  • Nära hälften av lärarna saknar helt tillgång till digitala läromedel
  • Nära hälften av lärarna anger att deras skola inte har tillräckligt med resurser att köpa in de digitala läromedel de behöver i undervisningen
  • Över hälften av lärarna producerar sina egna digitala läromedel
  • Hälften av lärarna har skaffat sin digitala kompetens genom ett eget intresse
  • Fjorton procent har lärt sig använda digitala läromedel genom fortbildning anordnad av arbetsgivaren
  • En av tio lärare anser att de digitala läromedel de har tillgång till håller hög kvalitet
  • Tre av fyra lärare som tar fram egna digitala läromedel säger att tiden de lägger på det har ökat under de senaste åren
  • Åtta av tio lärare tycker att det är viktigt att ha tillgång till digitala läromedel för att möta elever med särskilda behov
  • Sju av tio lärare tycker digitala läromedel är viktiga för att ge varje elev tillgång till innehåll och övningar som hjälper eleven att nå kunskapskraven

Hämta dokument

Relaterat

Nästan hälften av landets lärare saknar helt tillgång till digitala läromedel, och endast var tionde får fortbildning på området av sin arbetsgivare. Det visar en ny rapport från Lärarnas Riksförbund.

Nationell IT-strategi, 1:1-skolor, läsplattor till alla och programmering på schemat. Skolan digitaliseras alltmer, men samtidigt uppger många lärare att de lämnas i sticket när det kommer till IT i undervisningen. Vanligt är att resurser för att köpa in digitala läromedel till skolorna saknas, medan fortbildning och kompetensutveckling lyser med sin frånvaro.

Det här framgår av rapporten ”Digitala läromedel: tillgång eller börda?” som bygger på en undersökning bland Lärarnas Riksförbunds medlemmar.

– Arbetsgivarna klarar inte sitt uppdrag vad gäller satsningen på digitala läromedel. När det händer något på den fronten är det från två håll: från företagen eller från individuella eldsjälar bland lärarna. Tillgång till datorer och annan utrustning finns ofta, men det finns ingen övergripande strategi ute på skolorna. Det finns också en övertro på att det digitala ska effektivisera och minska kostnader men det är fel perspektiv. Tvärtom behöver det ju investeras i detta. Det handlar om kvalitetsförbättringar, inte tidsbesparingar, säger Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund.

Endast en av tio lärare tycker de digitala läromedel som de ändå har tillgång till håller hög kvalitet. Enligt rapporten är det en hel del lärare - 52 procent av de svarande - som tillverkar egna digitala läromedel. Den vanligaste orsaken till det är helt enkelt att det inte finns några andra att tillgå. Endast en av fem lärare som tillverkar egna digitala läromedel gör det för att de själva vill.

Den genomsnittliga tiden en lärare som producerar egna läromedel lägger på det arbetet varje månad uppgår till ungefär sex och en halv timme. Det motsvarar knappt 80 timmar per år av varje lärares enskilda arbetstid. Enligt Åsa Fahlén är det orimligt mycket.

– Lärare har ju alltid tillverkat egna läromedel men det här tar mer tid än normalt. Och det är ju tid som lärare skulle kunna använda till annat, som att reflektera över sin egen undervisning, säger Åsa Fahlén.

Digitala läromedel framhålls ofta som bra verktyg för att individanpassa undervisning, något som återspeglas i LR:s rapport: hela åtta av tio lärare i undersökningen anser att tillgång till digitala verktyg är viktigt för att möta barn med särskilda behov. Sju av tio anser att de är viktiga för att ge varje elev tillgång till innehåll och övningar som hjälper eleven att nå kunskapskraven.

– Regeringen kommer ju nu med sin nationella strategi, det är positivt. Men om den ska ha en chans att genomföras på ett jämlikt sett över hela landet så måste det styras statligt, med finansiering av lärarnas fortbildning. Som det är nu fortsätter klyftan att öka mellan de som är med i digitaliseringen och de som står utanför. Lärarna lämnas vind för våg och det kan vi inte acceptera, säger Åsa Fahlén.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Global Teacher Prize öppnade många dörrar men Andria Zafirakou jobbar kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Annons
Annons
Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Annons
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons