Annons

Varannan lärare nekas digitala läromedel

Publicerad 22 september 2016

Fakta

Rapporten i korthet

  • Nära hälften av lärarna saknar helt tillgång till digitala läromedel
  • Nära hälften av lärarna anger att deras skola inte har tillräckligt med resurser att köpa in de digitala läromedel de behöver i undervisningen
  • Över hälften av lärarna producerar sina egna digitala läromedel
  • Hälften av lärarna har skaffat sin digitala kompetens genom ett eget intresse
  • Fjorton procent har lärt sig använda digitala läromedel genom fortbildning anordnad av arbetsgivaren
  • En av tio lärare anser att de digitala läromedel de har tillgång till håller hög kvalitet
  • Tre av fyra lärare som tar fram egna digitala läromedel säger att tiden de lägger på det har ökat under de senaste åren
  • Åtta av tio lärare tycker att det är viktigt att ha tillgång till digitala läromedel för att möta elever med särskilda behov
  • Sju av tio lärare tycker digitala läromedel är viktiga för att ge varje elev tillgång till innehåll och övningar som hjälper eleven att nå kunskapskraven

Hämta dokument

Relaterat

Nästan hälften av landets lärare saknar helt tillgång till digitala läromedel, och endast var tionde får fortbildning på området av sin arbetsgivare. Det visar en ny rapport från Lärarnas Riksförbund.

Nationell IT-strategi, 1:1-skolor, läsplattor till alla och programmering på schemat. Skolan digitaliseras alltmer, men samtidigt uppger många lärare att de lämnas i sticket när det kommer till IT i undervisningen. Vanligt är att resurser för att köpa in digitala läromedel till skolorna saknas, medan fortbildning och kompetensutveckling lyser med sin frånvaro.

Det här framgår av rapporten ”Digitala läromedel: tillgång eller börda?” som bygger på en undersökning bland Lärarnas Riksförbunds medlemmar.

– Arbetsgivarna klarar inte sitt uppdrag vad gäller satsningen på digitala läromedel. När det händer något på den fronten är det från två håll: från företagen eller från individuella eldsjälar bland lärarna. Tillgång till datorer och annan utrustning finns ofta, men det finns ingen övergripande strategi ute på skolorna. Det finns också en övertro på att det digitala ska effektivisera och minska kostnader men det är fel perspektiv. Tvärtom behöver det ju investeras i detta. Det handlar om kvalitetsförbättringar, inte tidsbesparingar, säger Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund.

Endast en av tio lärare tycker de digitala läromedel som de ändå har tillgång till håller hög kvalitet. Enligt rapporten är det en hel del lärare - 52 procent av de svarande - som tillverkar egna digitala läromedel. Den vanligaste orsaken till det är helt enkelt att det inte finns några andra att tillgå. Endast en av fem lärare som tillverkar egna digitala läromedel gör det för att de själva vill.

Den genomsnittliga tiden en lärare som producerar egna läromedel lägger på det arbetet varje månad uppgår till ungefär sex och en halv timme. Det motsvarar knappt 80 timmar per år av varje lärares enskilda arbetstid. Enligt Åsa Fahlén är det orimligt mycket.

– Lärare har ju alltid tillverkat egna läromedel men det här tar mer tid än normalt. Och det är ju tid som lärare skulle kunna använda till annat, som att reflektera över sin egen undervisning, säger Åsa Fahlén.

Digitala läromedel framhålls ofta som bra verktyg för att individanpassa undervisning, något som återspeglas i LR:s rapport: hela åtta av tio lärare i undersökningen anser att tillgång till digitala verktyg är viktigt för att möta barn med särskilda behov. Sju av tio anser att de är viktiga för att ge varje elev tillgång till innehåll och övningar som hjälper eleven att nå kunskapskraven.

– Regeringen kommer ju nu med sin nationella strategi, det är positivt. Men om den ska ha en chans att genomföras på ett jämlikt sett över hela landet så måste det styras statligt, med finansiering av lärarnas fortbildning. Som det är nu fortsätter klyftan att öka mellan de som är med i digitaliseringen och de som står utanför. Lärarna lämnas vind för våg och det kan vi inte acceptera, säger Åsa Fahlén.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

Kommunen erbjöd politiker coronaskydd – men lärare nekades

Corona

"Jag blir både förbannad och fundersam", säger LR:s Niclas Wahlgren.

Annons

Bildlärarens brev till Skolverket: "Efter oron kommer ilskan"

Öppet brev

"Dessa förändringar innebär en katastrof för bildlärarkåren", skriver bildläraren Ann-Sofi Viklund.

Kommentera
Coronaviruset

Studie: Högstadielärare bland de värst drabbade yrkesgrupperna

Corona

”Lärarnas oro har varit befogad.”

Annons
Annons

Åsa Fahlén: ”Jag är förvånad och oroad”

Corona

Beskedet om att gymnasiet ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum är oroväckande, enligt LR. 

Annons

Gymnasieläraren Robin: ”Positivt men tufft”

Corona

Det här efterlyser han för att kunna planera resten av vårterminen.

Nya coronaråd för gymnasiet

Corona

Gymnasieskolorna ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum.

Så många högstadieskolor undervisar på distans

Corona

Här är resultatet av Skolverkets snabbutredning.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

Friskolor

Kommunlistan: Tunga koncerner ligger bakom två av tre nya friskolor

Friskolor

”Regelverket styr friskoleväsendet mot koncernerna”.

Debatt

”Barnens bästa måste få gå före affärsintressen”

Debatt

”Moderaterna och Sverigedemokraterna säger nej till i princip alla förslag för att öka likvärdigheten”, skriver Carina Ohlsson och Gunilla Svantorp (S).

Kommentera
Forskning

Forskning: Därför brister elevernas historiekunskaper

Forskning

”Systematiska grundproblem som är orsaken bakom bristerna.”

”Tvålärarskapet kan ta svensk skola ur krisen”

Undervisning

Läraren och författaren Anders Tidström om en metod som lätt viftas bort.

Skolbibliotek

Kraven på bemannade skolbibliotek hyllas: ”En garanti”

Skolbibliotek

Kraven skärps – måste vara bemannade av utbildad personal.

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons