Annons
Magnus Ehinger har prisats av Kungliga Vetenskapsakademien för sin undervisning.

NO-hjälpen - 6 tips för klassrummet

Publicerad 30 mars 2016

Fakta

Magnus Ehinger

Ålder: 45. 
Jobbar: gymnasie­lärare i kemi och biologi på Polhemskolan i Lund.
Webbplats: ehinger.nu/undervisning

Relaterat

I dag, 30 mars, fick gymnasieläraren Magnus Ehinger Kungliga Vetenskapsakademiens pris för sin undervisning. Här är hans tips för att göra NO levande i klassrummet.

Utbildad och avlönad har han varit sedan 2001. Men Magnus Ehinger från Lund har varit lärare längre än så, faktiskt ända sedan mellanstadiet, om du frågar honom själv.

– Redan då älskade jag att hjälpa mina kompisar med sådant de inte förstod. Det där hängde med upp i gymnasiet och sedan på högskolan. Jag har en passion för kemi och biologi och det är en kick varje gång jag kan väcka intresset eller få någon att förstå.

För mig är priset en bekräftelse

I slutet av februari fick Magnus Ehinger Beijerstiftelsens lärarpris till Ingvar Lindqvists minne, som delas ut av Kungliga vetenskapsakademien. Motiveringen för priset i kemi och biologi löd: ”För sin undervisning som tar utgångspunkt i egenproducerade entusiasmerande genomgångar via egen webbplats och Youtube som stöd för laborationer, exempel och övningar”.

– Jag är väldigt glad och stolt över att ha fått det här erkännandet. Jag skulle framför allt vilja tacka mina kollegor och elever, som hjälpt mig, stöttat mig och inspirerat mig att jobba på det sätt som jag gör. För mig är priset en bekräftelse på att elever och lärare på Polhemskolan och runt om i Sverige har glädje och nytta av det arbete jag lagt ner på att föra ut kemin utanför mitt eget klassrum.

Första gången han hörde talas om att flippa klassrummet var för ungefär fem år sedan. Det nya tänket från USA påminde mycket om de idéer som Magnus Ehinger själv hade kring undervisning. Sedan flera år driver han en välbesökt hemsida där han delar med sig av undervisningstips, laboratorieövningar, intressanta You­tube-klipp, provmaterial och annat som kan vara av glädje för både kollegor och elever.

– Det är jättekul när jag får mejl från kollegor eller elever på olika håll i Sverige som har hittat min hemsida. Jag har absolut inga problem med att någon lärare lånar idéer från hemsidan. Tvärtom! Det är ju precis det som är tanken.

Magnus Ehingers 6 tips för klassrummet:

1. Lyft in verkligheten

Vinsten består i att synliggöra ämnets relevans

Att levandegöra handlar om att visa att ämnet har en plats även utanför klassrummet. Använd experiment och laborationer för att plocka in verkligheten i klassrummet och visa att skolämnet de läser bara är en liten del av ett större sammanhang. Bara fantasin sätter gränserna. Det händer till exempel att jag använder knäckebröd och en kaviar­tub när vi pratar om kemiska bindningar. ”Vilka bindningar bryts när jag bryter knäckebrödet? Vilka bindningar gör att kaviaren håller ihop?” Många elever reagerar först och tycker att man är konstig, men vinsten består i att synliggöra ämnets relevans och visa att kemi inte bara finns i klassrummet.

2. Flippa klassrummet

Ställ den traditionella undervisningen på ända. Hoppa över genomgångarna under lektionstid. Lägg i stället ut dem på internet och ge eleverna i hemuppgift att se dem inför lektionen. Alla elever ska också göra ett enkelt test hemma, dels för att de själva ska kunna kontrollera att de har förstått, dels för att du som lärare ska få koll på kunskapsnivån. Använd sedan lektionen till att arbeta med själva ämnet, diskutera och laborera tillsammans och med dig som handledare. Det brukar ta ungefär halva lektionstiden. Resten av tiden arbetar eleverna med övningsuppgifter, labb-rapporter och annat som de med ett traditionellt upplägg hade gjort i hemuppgift.

3. Använd eleverna som inspiration

Betrakta eleverna som din främsta tillgång i den meningen att det är de som bäst kan inspirera dig till att vara en bra pedagog. Jag själv intalar mig alltid att alla mina elever i ämnet kemi en dag kommer arbeta som kemister. När jag har dem i biologi nästa dag intalar jag mig att de alla kommer bli biologer. Strävan efter att få dem lika passionerade som jag själv när det gäller kemi och biologi är det som verkligen driver mig.

4. Blanda eleverna och kör med EPA

Oftast börjar jag lektionen med att dela in eleverna två och två och låta dem diskutera genomgången som de har sett på internet hemma. Undvik att para ihop kompisar och försök i stället att så långt möjligt hitta nya konstellationer. För det första blir det lugnare i klassrummet, för det andra kommer det uppstå ett socialt tryck att alltid komma förberedd till lektionen. Det blir pinsamt om du har slarvat med förberedelserna. När de har diskuterat i par en stund lyfter vi diskussionen till klassnivå. Använd principen EPA, det vill säga Ensam-Par-Alla.

5. No Hands och List selector!

Den genomsnittliga tiden en elev har på sig att fundera när läraren ställer en fråga är 0,9 sekunder. Det är värre än Jeopardy! Använd i stället No Hands-principen. Låt eleverna diskutera svaret parvis och välj sedan slumpmässigt ut den elev som ska svara. Ett tips är att använda dig av en app i mobilen – till exempel List selector – som slumpmässigt väljer ut en elev i klassen. Du undviker omedveten favorisering och kommer samtidigt få mycket positiv respons från klassen. 

6. Dela med dig

Snåla inte utan dela med dig av undervisningstips, labb-idéer, prov och annat. Självklart ska du diskutera flitigt med dina kollegor på skolan, men har du dess­utom möjlighet att göra det via 
sociala medier, olika forum eller en egen hemsida – tveka inte! Responsen är nyttig och min erfarenhet är att du får mångdubbelt tillbaka.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Nya skollagar att hålla koll på 2019

Lagar

Under 2019 träder att antal lagändringar i kraft som påverkar den som arbetar i skolan. Bland annat blir det krav på mer undervisningstid i matematik och idrott och hälsa.

Annons
Annons

Här tas tekniken på allvar

NO och teknik

På de flesta skolor för teknikämnet en undanskymd tillvaro och elevernas intresse dalar i takt med att de blir äldre. I Mörrum utanför Karlshamn har man vänt trenden – med hjälp av 3D och en förändrad lärarroll. 

Annons

Läraren Pekka, 80: ”Jag kan ju inte bara sitta still”

Intervju

Sin egen stigande ålder och lärarprofessionens sjunkande status till trots vill 80-åriga ämnes-läraren Pekka Persson inte släppa yrket helt. 
– Jag kan ju inte bara sitta still, det är roligare att undervisa, säger han.

Trots att fler tar examen: ”Problem kvarstår”

Gymnasiet

Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år på de nationella programmen, visar Skolverket statistik. Men trots ökningen varnar LR:s Åsa Fahlén:
– Skolsystemet som helhet lyckas inte ge alla elever möjlighet att skaffa sig en god skolgång.

Annons
Annons

Så kan du hantera relationen med eleverna

Relationer

De flesta lärare upplever dagligen hur relationen med eleverna är viktig för att nå goda resultat. Men forskningen visar att de inte alltid är lika bra på att navigera den relationen i praktiken. 

Annons
Arbetsuppgifter

Lärarna: ”Vår tid går till annat än undervisning”

En stor del av låg- och mellanstadielärarnas arbetstid går åt till uppgifter som inte har med läraruppdraget att göra. Över 80 procent av lärarna använder
delar av sin arbetsdag till att bland annat rastvakta, kopiera, fixa i klassrummet och bjuda in till olika aktiviteter, visar en ny undersökning.

Så svarar lärarna om arbetsuppgifter som stjäl tid

Undersökning

Rastvakta, vattna blommor, fixa gardiner, kopiera... Så säger lärarna om de arbetsuppgifter som ligger utanför den egna undervisningen.

Rektorn: Är Skolverkets nya allmänna råd förenliga med skollagen?

Debatt

”Separera inte lärarens ämneskompetens och hens rättighet till bedömning om allmänna råden ska vara gångbara fullt ut”, skriver rektorn Jens S West.

Kommentera

En julsaga

Debatt

”Det lackar mot jul i Fabriken på Ågatan”. Bana 4 i Kungsbacka önskar alla montörer en god jul.

Kommentera

”Så ökar vi kunskaperna i främmande språk”

Debatt

Hur vänder vi den nedåtgående trenden för kunskaper i främmande språk och bristen på behöriga språklärare? ”Prata med barnen om exportens betydelse för Sverige och vilka dörrar språkkunskaper kan öppna för dem! Och satsa mer på språklärare!”, skriver Aino Weber på Tysk- svenska handelskammaren.

Kommentera

Längtan efter digital kompetens i utsatta områden

Digital kompetens

En rosa buss ska få fler mellanstadieelever i utsatta områden att intressera sig för programmering.
– Vi vill bidra till en jämlik utbildning, säger Maria Olsson.

Skolresultaten pekar uppåt i ny rapport

Positiv trend

Fler är behöriga till gymnasieskolan och det genomsnittliga meritvärdet ökar, men bristen på jämlikhet kvarstår. Det visar en ny rapport om grundskolan från SKL.

Sociala medier – därför måste även yngre barn få kunskaper i bild

Debatt

Vi lever med en visuell kommunikation i en omfattning som vi aldrig tidigare har upplevt. Därför måste skolan ta bildämnet på allvar och ge även yngre barn bildkunskaper”, skriver författaren Torhild Elisabet Sandberg.

Kommentera

Rapport: Högpresterande elever saknar utmaningar i skolan

Rapport

Det saknas anpassade utmaningar för högpresterande elever i flera av landets skolor, visar en granskning från Skolinspektionen. 
– Sverige ligger sist i hela världen när det kommer till frågor som rör särskilt begåvade och högpresterande elever, säger pedagogen Mona Liljedahl.

Så förhindrade de hundratals gymnasieavhopp

Avhopp

Satsningen ”Plugga klart” tog sikte på 800 elever i riskzonen för att hoppa av gymnasiet. Resultatet: 720 av dem är kvar i skolan. – Det handlar mycket om att skapa relationer och vara lyhörd, säger Sebastian Wass, en av lärarna som deltar i satsningen.

LR Studs ordförande tar över Saco studentråd

LR Stud

Lärarnas Riksförbunds studerandeförenings ordförande Mimmi Rönnqvist är vald till ordförande i Saco studentråd under verksamhetsperioden 19/20.

Elvira, 18: ”Det är dags att vi börjar tänka på lärarna”

Debatt

”Lärare undervisar Sveriges framtid och det är dags att vi börjar tänka på dem. Lärarutbildningen måste ställa högre krav”, skriver 18-åriga Elvira Löwenadler.

Kommentera

Miljonsatsning på tioårig grundskola i M:s budget

Budget

Inför en timme mer i undervisningstid, utöka satsningen på lovskolan och lansera en tioårig grundskola. Det är några av delarna på skolområdet som återfinns i Moderaternas budgetmotion.

Så fick Västeråsskolan stopp på stöket

Arbetsmiljö

Dagliga konflikter bland eleverna och stök i klassrummet. Lärare och rektorer som slutade på löpande band. Och ett hot om vite på nära en miljon kronor från Skolinspektionen. Det såg inte ljust ut för Vetterstorpsskolan i Västerås – men på ett halvår vände trenden.

Högsäsong för betygsfrågor – det vill lärarna veta

Betygsättning

Det drar ihop sig till betygsättning på landets skolor. På Skolverket märks det genom att fler lärare hör av sig med frågor – och i år har de en lite annan karaktär än tidigare.

De prisas för sitt arbete med nyanlända elever

Språkintroduktion

Tätt samarbete, noga planering och välutbildad personal. Arbetslaget från Blackebergs gymnasium tilldelas priset "Årets lärarlag" för sitt arbete med nyanlända elever.
– Jag hoppas att vi kan inspirera andra, säger studie- och yrkesvägledaren Kristina Salenstedt Linder. 

Efter kritiken: SPSM drar tillbaka adhd-rapporten

NPF

Specialpedagogiska skolmyndighetens rapport om insatser för elever med adhd har fått kraftig kritik. Nu drar myndigheten tillbaka rapporten.

Så slår jobbstressen mot skolan

Arbetsmiljö

Fyra av tio grundskollärare, fritidspedagoger och förskollärare säger att de haft arbetsrelaterade besvär till följd av arbetet, visar en undersökning gjord av Arbetsmiljöverket.

SKL: Inför samordnad individuell plan för elever med behov

SIP

Sveriges Kommuner och Landsting vill införa en bestämmelse om samordnad individuell plan (SIP) i skollagen.

För mycket vardag och för lite matte

Matematik

Hur ska man lära ut matte på bästa sätt i klassrummet? Den frågan har länge varit föremål för en intensiv debatt inom skolforskning. Nu ger en svensk studie svar.

Rösten en bortglömd arbetsmiljöfråga

Arbetsmiljö

Rösten är ett av lärarnas viktigaste verktyg, och problem med den leder ofta till stress och sjukskrivningar. Men skolledarna är förvånansvärt ovetande om sitt ansvar, enligt logopeden och forskaren Annika Szabo Portela.

Läraren: ”Vi får inte ta demokratin för givet”

Projekt

På Jämtlands gymnasium uppmuntras eleverna att starta föreningar och samtidigt värna om demokratin. Arbetet är en del av ett demokratiprojket som skolan startat.
– Det är viktigt att vi inte tar demokratin för givet, säger Camilla Göransson, lärare på skolan. 

Metoo

#ickegodkänt ett år senare: ”Förväntar oss mer”

Metoo

Ett år har gått sedan läraruppropet Ickegodkänt. Läraren och initiativtagaren, Elinor Holmström, berättar om vad som har hänt sedan uppropet och vad nästa steg är för en mer jämställd skola.

Fem tips: Så arbetar du med #Metoo i undervisningen

Metoo

Lärarna uppmanas prata om Metoo och sexuella trakasserier i klassrummet. Men många är obekväma med att lyfta ämnet i undervisningen.
Läraren Annika Sjödahl delar med sig av konkreta tips och lektionsuppgifter till andra pedagoger som vill lyfta det normkritiska arbetet i klassrummet.

Här har eleverna prao i fem årskurser

Prao

På Malmaskolan värdesätts praon högt. Redan från årskurs 5 får eleverna börja bekanta sig med arbetslivet.
– Jag tror att vi har mest prao i Sverige, säger Henrik Zarins, studie- och yrkesvägledare på skolan.

Skolverket föreslår mer fjärrundervisning

Fjärrundervisning

Skolverket vill att regeringen ska överväga att tillåta fjärrundervisning i fler ämnen och i lägre årskurser.
– I den här lärarbristsituationen måste vi hitta lösningar på kort och lång sikt, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén. 

De blir först i Sverige med tre terminer

Treterminssystem

Tre terminer, kortare sommarlov, och längre höst- och sportlov. Det är planen när Amerikanska gymnasiet drar igång sin verksamhet.
– Vi tror att det här kommer att underlätta för lärarna, säger skolans rektor Peter Heddelin.

Marie sa upp sig på grund av arbetet med praon

Prao

Den obligatoriska praon i högstadiet innebär tung arbetsbörda för studie- och yrkesvägledare. Syvaren Marie valde att byta jobb när det stod klart att beslutet skulle gå igenom.
– I slutändan hamnar hela organiseringen på oss, säger Marie. 

Replik: ”Problemet ligger i kunskapskravens formuleringar”

Replik

”Barn kan givetvis i viss utsträckning analysera även när de är väldigt små. Problemet ligger i just kunskapskravens formuleringar”, skriver Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén i en replik.

Kommentera

”Abstrakta fakta är bra i alla åldrar”

Debatt

”Om vi undanhåller möjligheten att analysera och hantera abstrakta fakta för barnen, vilket vi anser sker i styrdokumenten, berövar vi dem ju möjligheten att på ett tidigt stadium utveckla ett abstrakt och analytiskt tänkande”, skriver debattörerna.

Kommentera

Klart: Nya regler ska stoppa påstridiga föräldrar i skolan

Arbetsmiljö

Önskar du att det fanns regler för hur föräldrar ska bete sig i kontakten med sitt barns lärare och skola? Snart blir det verklighet i Stockholm.

Lund blandar satsning och sparande på skolan

Budget 2019

När Lunds kommun presenterar sitt budgetförslag för 2019 finns flera stora satsningar på skolan – men också fortsatta effektiviseringskrav. Detta trots att ingen av kommunens högstadieskolor ser ut att klara av att hålla sin budget i år.

”Skolan behöver en handlingskraftig regering”

Budget 2019

Övergångsregeringens avskalade budgetproposition för 2019 behåller höjningen av likvärdighetsbidraget till skolan. Men LR:s ordförande Åsa Fahlén är frustrerad av det politiska stilleståndet.
– Det här blir att trycka på paus när vi egentligen borde gasa, säger hon.

LR: Vi är öppna för en utvärdering av lärarlegsreformen

Lärarlegitimation

Medier rapporterar om att lärare som fått legitimationen indragen fortsätter att jobba i skolan, och frågor väcks om vad som krävs för att mista sitt leg.
– Är man inte lämplig ska man inte jobba i skolan, punkt. Men vi lägger oss inte i ansvarsnämndens arbete, säger LR:s Sara Svanlund.

”Vi måste få rimliga förutsättningar att genomföra NP”

Debatt

”Om det är likvärdighet vi jagar så måste vi skapa likvärdiga förutsättningar för genomförandet av nationella proven. Vi lärare måste sluta att täcka upp för bristande ledarskap”, skriver läraren Karin Herlitz.

Kommentera
Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Annons