Annons

Ge lärare tid åt det som fungerar: Relationer

Publicerad 26 juni 2019

Debatt "Vad man har missat i sina försök att leda skolan som framgångsrika företag är att just dessa företag satsar mycket av sina resurser på relationer. I skolan värderas inte relationer högt trots att vi som arbetar i klassrummen vet att det är det enda som fungerar", skriver läraren och adjunkten Helena Påls. 

Det är sista lektionen med klassen innan sommarlovet och det är även vår sista lektion tillsammans. I höst går de vidare till en annan årskurs och jag stannar kvar. Jag nämner det innan jag släpper in eleverna i klassrummet och en elev som står längre bak i ledet reagerar starkt och högljutt på det som jag säger.

– Det kan inte vara sant att det är vår sista lektion med dig! Du är ju den bästa läraren!

När eleven passerar mig vid dörren så får jag en kram och han säger att han är ledsen för hur han betedde sig i början av läsåret. En varm kram från en bufflig tonåring som jag haft så många duster med under året men som till slut har fått förtroende för mig. Vi har fått en varm relation trots att eleven inte lämnat in ett enda arbete under hela läsåret. Chanserna för att han ska göra det under nästa termin har nu ökat markant.

Det här är ett exempel som beskriver en lärares största vinst. En känsla som kan beskrivas som glädjen i att ha flyttat ett berg. En känsla som bekräftar för mig att mitt jobb är viktigt och att jag faktiskt gör skillnad. Det är de här ögonblicken som får mig att älska mitt jobb så innerligt.

Det vet Spotify och det borde också våra politiker veta. Men de kanske inte ägnar sig åt relationer i politiken, eller?

När jag undervisar mina studenter på lärarprogrammet på Uppsala Universitet så brukar jag skojfriskt säga att om de bara ska minnas ett ord från vår kurs i ledarskap så ska det vara ordet relation. Det brukar tas emot med skratt i föreläsningssalen men jag är helt allvarlig när jag säger det. Naturligtvis kommer studenterna ta med sig fler ord än bara ett när de går vidare till nästa kurs, men jag vill att ordet relation ska komma upp först i deras minne när de tänker tillbaka.

Relationerna till dina elever är det som är grunden i din lärargärning. Vilka relationer du har med dina elever är det som avgör hur väl din undervisning faktiskt fungerar. En elev som inte har en känsla av tillit till dig som lärare vill inte samarbeta med dig i klassrummet. Naturligtvis räcker det inte att bara vara en person som skapar relationer till sina elever, du måste ju såklart också vara skicklig på att undervisa. Men att bara vara skicklig på att undervisa räcker inte i dagens klassrum. Kanske räckte det tidigare i historien när skolan och lärarna hade ett tydligare mandat och en i samhället mer självklar auktoritet. Förmodligen var det dock tråkigare att vara lärare då, när du inte förväntades lära känna dina elever och du skulle sitta högt på din tron och se ner på dina mindre vetande adepter.

I Sverige idag pågår en offentlig diskussion om hur man ska komma tillrätta med ordningsproblemen i skolan. Politiker som aldrig haft rollen som lärare i ett klassrum kliar sig i skägget och funderar på om det kan vara en god idé att införa ordningsbetyg. Det måste väl ändå få ungarna att börja sköta sig?

Samtidigt har lärare under en lång period signalerat till överordnade  att de inte hinner med att utföra sina arbetsuppgifter. Lärarna känner sig otillräckliga. De hinner inte med all dokumentation och alla andra administrativa sysslor som värderas högt av deras arbetsgivare.

Vi lärare som arbetat ett par år värderar inte dessa sysslor högt. Vi vet att det är relationen till våra elever och vår undervisning som är det viktiga. Vi vet var vi behöver lägga vår energi och vårt fokus för att eleverna ska lära sig saker i våra klassrum. Det handlar först och främst om att bygga och vårda relationen till våra elever och därefter måste vi leverera inspirerande undervisning.

I studien Talis 2018 som nyligen presenterades uppger svenska högstadielärare att de arbetar fler timmar per vecka än vad lärare i Danmark, Finland och Island gör samt att de lägger mindre tid på undervisning än vad de övriga länderna gör. Lärare i Sverige jobbar alltså mer men undervisar mindre. Det är en ekvation som delvis förklaras av att vi lägger mycket tid på onödig dokumentation och administration. Tid som vi skulle kunna läggas på att vårda våra relationer till eleverna och planera bra undervisning.

Under de senare åren har skolan tenderat att låna koncept från näringslivet. Vi har en NPM-våg som sköljer över våra kommuner. NPM handlar om att begränsa resurserna och samtidigt öka effektiviteten. Det här har vi som arbetar i skolan fått uppleva konsekvenserna av under många år nu och det har också resulterat i att många valt att lämna yrket. Det har helt enkelt blivit för stressigt på vissa skolor. Man kan inte undervisa elever på ackord.

Vad man dock har missat i sina försök att leda skolan som framgångsrika företag är att just dessa företag satsar mycket av sina resurser på relationer. De förstår att detta är viktigt och att det måste finnas utrymmen i deras budgetar även för detta. För några veckor sedan var jag på en konferensgård där också personal från Spotify befann sig. De berättade att de var ett globalt företag och att deras arbetsgivare såg till att de träffades någonstans i världen var tredje månad för att bygga och bevara relationerna dem emellan. De förstår alltså att ett framgångsrikt företag behöver ha välfungerande relationer mellan sina medarbetare och kunder och att detta kräver tid och resurser.

I skolan värderas inte detta högt trots att vi som arbetar i klassrummen vet att det är det enda som fungerar. Vi som arbetar som lärare måste få tid och luft i våra scheman för att göra detta. Det vet Spotify och det borde också våra politiker veta. Men de kanske inte ägnar sig åt relationer i politiken, eller?

Helena Påls, lärare i SO och svenska samt adjunkt vid Uppsala Universitet

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Skolmarschen

Här möter Anna Ekström personerna bakom Skolmarschen: ”Jag är bekymrad”

Nedskärningar

Här möts Skolmarschens initiativtagare och utbildningsminister Anna Ekström för att diskutera nedskärningarna i skolan.

Annons
Annons
Ny i yrket

Mentorsnätverk stöttar nyexade lärare

Ny i yrket

Lärarna Anette Malby och Eva Rosell har på egen hand startat upp ett mentorsnätverk som ska hjälpa nyutbildade lärare. 

Annons
Arbetsmiljö

Fuktskadad skola fick stänga igen: ”Halva personalen mår dåligt”

Arbetsmiljö

Andningssvårigheter, torra ögon och eksem. Den dåliga luften på särskolan i Lysekil har fått skyddsombudet att stänga verksamheten. 

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Andria Zafirakou fick många erbjudanden efter Global Teacher Prize men har valt att jobba kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

Efter kritiken: ”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons