Annons
Foto: Shutterstock

Så stöttar du elever med språkstörning

Publicerad 14 april 2020

Vad är viktigast att tänka på som lärare när man undervisar en elev med språkstörning? Specialpedagogiska skolmyndighetens rådgivare
Annelie Westlund delar med sig av de viktigaste tipsen.

Språkstörning är en funktionsnedsättning som handlar om att man har svårigheter med att uttrycka sig verbalt och att man har svårt att tolka hörd information. Ofta ställs diagnosen tidigt i livet och det påverkar, på olika sätt för olika individer, både inlärning i skolan och det vardagliga sociala samspelet. 

En språkstörning märks ofta på små barn med att de har svårt att uttrycka sig. Barnet kanske är väldigt sent med att börja prata, har ett begränsat ordförråd, har svårt att uttala vissa språkljud och att man har svårt att skilja på språkljud som f, k, v och g.

Språkstörningen byter karaktär allt eftersom barnet växer.

Annelie Westlund.Annelie Westlund arbetar som rådgivare inom verksamhetsområdet specialpedagogiskt stöd på Specialpedagogiska skolmyndighetens (SPSM) och är specialiserad på frågor som rör elever med språkstörning. 

– En språkstörning upptäcks oftast antingen vid skolstart, vid stadiebyten då eleven exempelvis ska gå från årskurs 3 till årskurs 4 eller i årskurs 6 då de första betygen ska ges, säger hon.

Förståelsebiten är svårast att upptäcka hos elever med språkstörning. Samtidigt är det också den del som är svårast att stödja och kompensera för, berättar Annelie Westlund.

– Språkstörningen byter karaktär allt eftersom barnet växer. När ett barn börjar skolan kan de uppenbara svårigheterna ha försvunnit och i stället framträder språkstörningen mer i form av läs- och skrivsvårigheter och att eleven har svårt att ta till sig information. 

– Språkstörningen återfinns sällan som en ensam funktionsnedsättning. När ett barn har en språkstörning är det ganska vanligt att man också har en annan diagnos, ofta inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). 

Elever med språkstörning har en mycket långsammare progression, eleven kan hamna efter mer och mer jämfört med sina kamrater när det gäller kunskapsinhämtning.

– Man har ofta svårigheter i matematik. Det är många lästal och det finns både fackspråk och symbolspråk i ämnet som också tar längre tid för en elev med språkstörning att kunna ta till sig, säger Annelie Westlund.

Det handlar om att bedriva en explicit undervisning. 

Som lärare kan man vara uppmärksam på om en elev har uppenbara svårigheter med att förstå det man precis har förklarat och om eleven har svårt att berätta ett sammanhållet händelseförlopp, menar hon.

– Elever med en språkstörning har ofta svårt att få ihop en berättelse med en röd tråd, det som sägs blir fragmentariskt. Om man som lärare märker att eleven inte kommer framåt i utvecklingen trots att man ger omfattande stöd är det dags att vända sig till elevhälsan där nästa steg kan vara en logopedutredning.

Vilka är de vanligaste fällorna när man undervisar elever med en språkstörning? 

– Det kan handla om att man inte hjälper eleven med att strukturera skolarbetet i tillräckligt hög grad. Tidigare handlade undervisningen till stor del om att upprepa den fakta som man lärt in, men i dagens skola förväntas eleverna i betydligt större utsträckning själva dra slutsatser och se sammanhang av det de lärt. Det är ofta svårt för en elev som har språkstörning och det behöver man som lärare ta hänsyn till. 

– Man behöver vara extra tydlig genom att lyfta fram viktiga nyckelbegrepp och understryka vad som är relevant fakta. Det handlar om att bedriva en explicit undervisning. 

* * *

1) Visualisera

”Vi pratar väldigt ofta om att tydliggöra saker och att regelbundet använda visuellt stöd. Även om du har en språkstörning så lär du dig ofta läsa och det betyder att text också kan vara ett sätt att visualisera. Det är exempelvis bra att alltid skriva upp instruktioner för att tydliggöra och ge struktur. Bild, film och kroppsspråk kan också vara ett bra sätt att visualisera. Men jag slår även ett starkt slag för är att rita samtidigt som du pratar med en person med språk-störning.”

2) Arbeta med ordförrådet

”Den här elevgruppen måste få arbeta aktivt med ordförrådet – både på djupet och på bredden. Att ha ett bra ordförråd har visat sig vara en tydlig indikator för skolframgång. Det är viktigt att hela tiden förklara ord och att inte förenkla språket alltför mycket.

Det är förståeligt att man som lärare vill förenkla språket så mycket som möjligt eftersom man är mån om att eleven ska förstå. Men det kan medföra att eleven inte får möjlighet att utveckla sitt språk. Det är viktigt att synliggöra språket som ett eget fenomen och skapa ett intresse för språk. Ju mer vi övar och pratar om språket, desto större säkerhet får vi. Jobbar man aktivt med detta då har man mycket att vinna.”

3) Repetition

”Det är viktigt att repetera på ett varierande sätt. Ett exempel är om man förslagsvis arbetar med världsreligionerna under en lektion så behöver man vid nästa lektionstillfälle gå tillbaka och repetera vad som togs upp för att sedan kunna arbeta vidare. Det kan dock vara utmanande för lärare att arbeta repetitivt, då det kan tendera att bli tråkigt plus att elever behöver olika mycket repetition för att lära. Men för att motivera eleverna så får man hitta kreativa sätt att undervisa i ämnet, som exempelvis använda film och skönlitteratur eller andra sätt som kan befästa kunskapen.”

4) Ta hänsyn till den enskilde eleven

”Man måste komma ihåg att elever med språkstörning inte är lika. Därför är det viktigt att kartlägga vad eleven kan och få en bild av vilket stöd som behövs. Här är det viktigt att eleven också får komma till tals och ge sina egna åsikter. Först då kan vi anpassa undervisningen och utmana på ett sätt som gör att eleven kan utvecklas på det sätt som den har rätt till.”

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Annons
Annons
Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Annons

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Annons
Annons

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Annons
Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet: ”Missvisande”

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons