Digitala läromedel

Våga dela med dig

Varför ska man dela med sig av digitalt undervisningsmaterial till andra lärare på nätet? Och vad är det egentligen man kan dela med sig av?
– Jag tycker att man ska dela med sig av alltifrån lektionsplaneringar och idéer, till kollegor och misstag, säger Helena Kvarnsell, lärare i matte, NO och teknik på Björknässkolan i Nacka. 

Helena Kvarnsells delningstips

Varför man ska dela med sig?

  • Spar tid
  • Ökar likvärdigheten när fler lärare gör samma sak
  • Leder till utveckling – det får mig själv att bli lite bättre varje gång
  • Reflektion – det leder också till utveckling
  • Feedback – jag får veta vad andra tycker
  • Det blir roligare

Vem ska man dela med sig till?

  • Lärare
  • Rektorer
  • Elever
  • IT-pedagoger

Vad kan man dela?

  • Planeringar
  • Idéer
  • Åsikter
  • Länkar
  • Tips
  • Misstag
  • Mål
  • Anteckningar
  • Elevarbeten
  • Vänner och kollegor
  • Föreläsningar

Var kan man dela med sig?

  • På skolan, om man organiserar det på ett bra sätt
  • Utanför skolan på teech meet, edcamp och pedagogiska pubar
  • På webben – twitter, facebook, skype eller andra videokonferenser, bloggar

Vad finns det för hinder?

  • Jantelagen – men den hör hemma i papperskorgen. 

Under seminariet ”Vad händer när läromedel och delningskultur möts?” delade högstadieläraren Helena Kvarnsell med sig av sina erfarenheter och tankar om att dela digitalt undervisningsmaterial med andra. Skolvärlden fångade henne efter seminariet.

Hur bra är de digitala läromedlen i dag upplever du?

– Jag har bara tittat lite grand på vad som finns, och bara på heltäckande läromedel. Men de är ju inte riktigt, riktigt så bra som de skulle kunna vara.

Vad är det som saknas?

– Om man nu har tillgång till hela den digitala världen så kan man göra mycket häftigare grejer än vad man gör i dag. Man kan göra simuleringar och laborationer digitalt, inte bara film. Film är inte interaktivt på något sätt. Det finns jättebra simuleringar på nätet för exempelvis fysikundervisning. Läromedlen är inte dåliga, men man utnyttjar inte den fulla potentialen.

Du är bra på att dela med dig av material och idéer till andra, hur mycket använder du andras?

– Jag använder nog framförallt andras idéer. Idéer om länkar, appar, lektionstips och övningar – jag använder inte färdiga lektionsupplägg.

Finns det inte en risk att det delas en massa dåligt material?

– Dåligt material blir ju inte sämre för att det ligger publikt, tvärtom. Och i dag är inte problemet att det finns för mycket material. Den dagen det finns för mycket så kan vi säkert lösa eventuella problem med dåligt material med någon bra struktur. Men jag tror att man kan hitta någon nytta även i dåligt material, som en lektionsstruktur eller en länk att använda.

Om man inte törs dela med sig då?

– Då tycker jag att man ska sluta tänka så och lägga ut och se att man faktiskt får positiv feedback. Och är man modig kan man också våga ställa frågan: Vad tycker ni om det här? Men visst har det varit problematiskt att få folk att ens dela material inom sin egen skola och med sina närmaste kollegor, det finns problem med jantelagen. Men det är dags att släppa den nu.

Det finns ju ett så stort utbud av digitala läromedel i dag, räcker tiden till för att ta del av allt?

– Ja, jag tycker att tiden räcker till för mig. Det gör den för att jag behärskar det jag behöver behärska: läroplanen. Jag behöver inte titta in i varje läromedel i förväg, jag kan göra den resan ihop med mina elever.

Vad är största nyttan med att man kan dela saker med varandra så enkelt i dag?

– Man får feedback, vilket gör att man blir lite bättre varje gång. Det spar tid. Det ökar likvärdigheten när fler lärare gör samma sak. Och den lärare som är lite ensam får en kollega att dela idéer och material med. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm