bibliotek

Debattörerna menar att Linköpings skolelever kommer påverkas negativt av kommunens planterade förändringar för fokusbiblioteken. Foto: Shutterstock

Debatt

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

2009 påbörjade Linköping sin satsning på skolornas bibliotek enligt modellen Fokusbibliotek, genom att centralt stödja skolornas upprustning av biblioteken och att anställa bibliotekarier till skolorna. Många skolbibliotek är endast ett rum med böcker, men Linköping hade större visioner än så. Målet var att stödja elevernas utveckling och lärande genom att bli en integrerad del av skolans pedagogiska verksamhet. Fokusbibliotekarier finns nu på 29 av kommunens grundskolor och verkar där för att främja läsning och för att ge eleverna informationskompetens – ett oerhört viktigt verktyg i dessa tider av desinformation och bristande källkritiskt tänkande.

Förbundet DIK (Facket för kultur, kommunikation och kreativ sektor) delar varje år ut utmärkelsen ”Skolbibliotek i världsklass” till skolor med ett bibliotek som lyckas bli en integrerad del av skolans pedagogiska verksamhet. I år fick 14 av Linköpings grundskolor utmärkelsen vilket är bäst i Sverige. Mer än 20 % av Sveriges alla skolbibliotek i världsklass finns i kommunen och det är resultatet av ett starkt kollegialt arbete där alla har bidragit till framgången.

Det drabbar våra kollegor, vår organisation, men allra mest våra elever i grundskolan

Utbildnings- och arbetsmarknadsenheten har precis innan sommarlovet beslutat att påbörja förändringar av Linköpings skolbiblioteksmodell, förändringar som vi ser som försämringar för Linköpings skolelever. Den centrala styrningen, som varit en garanti för likvärdigheten, plockas bort. I stället ska varje enskild rektor ta sina egna beslut om Fokusbiblioteket. Tjänsten som skolbibliotekschef, som varit en hjälp både för bibliotekarier och rektorer, försvinner. För att underlätta nedläggning av Fokusbibliotek införs även ett 3-årsavtal för alla skolor. 

Eleverna har precis gått på ett välförtjänt sommarlov och vi borde sitta och planera för nya mål inför nästa läsår: hur ska ”Skolbibliotek i världsklass” öka lärandet och nå fler av våra skolelever? Men nästa år införs 3-årsavtalet. Då får rektorerna på våra grundskolor ta ställning till om de vill fortsätta satsa på Fokusbiblioteket eller inte. För några av oss kan det innebära nedläggning, för resten skjuts det hotet fram 3 år. Det drabbar våra kollegor, vår organisation, men allra mest våra elever i grundskolan. Vi frågar oss därför varför Linköpings kommun vill laga något som inte är trasigt?

Just nu pågår en, av Regeringen tillsatt, nationell skolbiblioteksutredning som med all sannolikhet kommer att skärpa kraven på skolorna att ha bemannade och fungerande skolbibliotek. Att vår kommun i det läget väljer att införa åtgärder som i stället minskar likvärdigheten och riskerar att leda till nedlagda Fokusbibliotek är obegripligt.

Med förändringarna blir Linköping som vilken annan skolbibliotekskommun som helst – en kommun utan långsiktig plan där skolbiblioteksverksamheten blir beroende av hur insatta och intresserade enskilda rektorer är av skolbibliotek. En sådan situation är inte bra för likvärdigheten för våra grundskoleelever.

Vi ser större möjligheter för likvärdigheten för Linköpings grundskoleelever med en skolbibliotekschef och att dörren till nedläggning hålls stängd.

Fokusbibliotekarierna, Linköping

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm